Automaat volgorde

Murdock

Net ingestapt
Hoi,

Ik heb voor het eerst in mijn leven een automaat gekocht. Bevalt me tot nu toe wel. Maar kan iemand me eens uitleggen waarom automaten zo'n onlogische volgorde hebben? Waarom de pook naar achter voor Drive en naar voren voor Reverse? Dat voelt heel onlogisch...Ik moet er iedere keer bij nadenken :)

Groeten Jan.
 
Historische redenen liggen daar aan ten grondslag.

"One of the more common layouts (used on GM Hydra-Matics and Borg-Warner automatics, among others) back in those dark ages was PNDLR. That seems pretty comparable to PRNDL, right? What could be wrong with that? Let's think about it. You're in a ‘50s era, say, Studebaker, a big heavy car, and you want to race some punk in a hopped-up Model A at a stoplight. Winner gets your wildly fickle girlfriend (I'd say "or boyfriend" but, come on, this is the ‘50s). So you drop into N, rev that big straight 6, and when the lights turn green, jam it into L for maximum torque off the line. Instead, you stomp the gas, and rapidly back up the hood of the Crosley behind you. Because, dummy, R is right there at the end, after L, and it's alarmingly easy to pull the lever all the way over instead of stopping that one important stop before.

This scenario was actually common enough that it was Chapter 2 in Ralph Nader's Unsafe at Any Speed; apparently that book wasn't just all about taking our Corvairs away. In addition to the wrong-direction takeoff scenario, layouts that didn't separate forward and reverse gears with neutral were criticized as well, both for safety and technical reasons, since both people and machines aren't that crazy about abrupt changes of direction. Eventually, the PRNDL shift order was mandated by law, specifically US Department of Transportation Standard No. 102."

https://jalopnik.com/why-prndl-5870701
 
Wat nog knulliger is, is dat bij het handmatig schakelen van een automaatbak, de ene auto naar voren een versnelling hoger is, maar bij een andere auto een versnelling lager.
 
Koop een Daf Jan! In een Daf is het gewoon pook vooruit is vooruit en pook achteruit is achteruit. Bijkomend voordeel is ook nog dat je net zo hard achteruit als vooruit kan!
 
Casanova zei:
Wat nog knulliger is, is dat bij het handmatig schakelen van een automaatbak, de ene auto naar voren een versnelling hoger is, maar bij een andere auto een versnelling lager.

In de autosport heb je sequentiële handbakken: naar je toe is opschakelen. Als het heel hard accelereert of remt dan klopt die beweging met de krachten die je ervaart. Bekijk maar eens die grap met een geldbiljet op het dashboard en de passagier die het niet kan pakken tijdens de acceleratie.
 
V0RQ zei:
Casanova zei:
Wat nog knulliger is, is dat bij het handmatig schakelen van een automaatbak, de ene auto naar voren een versnelling hoger is, maar bij een andere auto een versnelling lager.

In de autosport heb je sequentiële handbakken: naar je toe is opschakelen. Als het heel hard accelereert of remt dan klopt die beweging met de krachten die je ervaart. Bekijk maar eens die grap met een geldbiljet op het dashboard en de passagier die het niet kan pakken tijdens de acceleratie.

Precies maar bij de meeste M standen bij automaten hebben ze het juist andersom gedaan, van je af duwen is opschakelen en naar je toehalen is terug. Erg onlogisch maar veel fabrikanten doen het zo.
 
Terug
Bovenaan