Automaat schokt bij overschakelen als hij in lock-up zit.

autofanaat231

Net ingestapt
Goedemiddag,

Mijn vader rijdt een Volvo v70 2.5 tdi met 587000 kilometer op de klok. Deze heeft een 4-traps automaat tot zijn beschikking, de laatste tijd valt mij op dat de bak overschakelt met een grote schok van 2 naar 3. Dit gebeurt alleen als je veel gas geeft of kickdown, de automaat gaat dan in de lock-up tijdens het optrekken zodat er minder energieverlies optreedt. De bak schakelt dan met een grote klap over, het overschakelen van 1 naar 2 gaat soepel bij vol gas want dan is de koppelomvormer gewoon actief. Nu is mijn vraag wat de oorzaak zou kunnen zijn, een jaar geleden hebben we de olie ververst maar dat heeft het niet verholpen. Nu hadden we een paar maanden geleden problemen met de pnp-switch gehad zou dit er misschien mee te maken kunnen hebben? Of zal het probleem binnen in de bak zitten?

In ben benieuwd naar de antwoorden,

met vriendelijke groet.

Klap van 2 naar 3 is wel bekend. Olie verversen is hoe gedaan? Drain&fill of powerflush?

Het olie verversen is handmatig gedaan, olie aflaten en dan weer bijvullen todat het weer de goede kleur heeft. Maar de klap lijkt mij niet normaal, bij diverse filmpjes op het internet is te zien dat het overschakelen daar soepel verloopt. Bij onze auto geeft het echt een klap alsof er iets verkeerd gaat in de aansturing.

Was dat de eerste keer verversen in de looptijd van de auto?

Dan is vermoedelijk lang niet alle olie uit de bak ververst.

Je zou nu opnieuw kunnen verversen.. plus filter vernieuwen.

Het hele zaakje 'flushen' lijkt mij een aardig risico op loskomend vuil dat misschien ergens anders kan verstoppen.. na zoveel kilometers.

Maar goed, daar zijn de meningen over verdeeld.

Drain&fill dus, dan kan een powerflush misschien nog wel eens uitkomst bieden. Neem eens contact op met volvoservice, tprpowerflush, gspowerflush of mmts-denekamp (beetje afhankelijk van waar je zit in het land), zij hebben grondige kennis van de volvo-automaten en zijn eerlijke adressen.

Ik vermoed dat dit nog de eerste automaat is, ik twijfel of flushen wel de juiste manier mede omdat de bak al lang meegaat en er dan misschien vuil kan vrijkomen. Wat ik echter nog wel raar vind is dat ik alleen een schok voel als hij in lock-up zit dus niet als je 80 % gas geeft en hij gewoon werkt op de koppelomvormer, ik twijfel daarom ook of olie verversen soelaas biedt.

Durashift zei:
Was dat de eerste keer verversen in de looptijd van de auto?

Dan is vermoedelijk lang niet alle olie uit de bak ververst.

Je zou nu opnieuw kunnen verversen.. plus filter vernieuwen.

Het hele zaakje 'flushen' lijkt mij een aardig risico op loskomend vuil dat misschien ergens anders kan verstoppen.. na zoveel kilometers.

Maar goed, daar zijn de meningen over verdeeld.

Ik weet niet zeker of het de eerste keer is dat we de olie ververst hebben, het is in ieder geval nooit gebeurt in de tijd dat wij ermee rijden nu 5 jaar en 120000 kilometer lang.

Terug
Bovenaan