Automaat max 12K, Yaris vs i20

A

Anoniem

Guest
Op het forum rondgekeken voor tips voor een automaat in a of b segment. Zag regelmatig de Yaris en toch ook wel Hyundai (i20) genoemd worden (en enkele andere opties, die voor mij o.a. vanwege de looks afvallen). Ik zit nu een beetje te dubben wat voor mij de beste keuze zou zijn. Ik wil rond de EUR 12K maximaal uitgeven.

Zou fijn zijn als ik iets meer gevoel krijg bij de voor en nadelen van deze twee t.o.v. elkaar. Wat zijn ook de dingen waar ik op moet letten als ik specifiek een Yaris of i20 als Occasion zou aanschaffen? Hoe zit het bijvoorbeeld met die accu in een Yaris? Is dat een aandachtspunt?

Nog wat achtergrond info over mijn verwacht rijgedrag: naar werk ga ik het liefst met ov. Het is voor mij dus vooral een boodschappenwagen en incidentele ritjes van een half uur a drie kwartier.

Dank alvast voor jullie tijd en input.

De i30 van de eerste generatie heeft nog een old school 4 traps automaat, dat ga je vooral merken in een minder gunstig verbruik

De 3e generatie yaris heeft een cvt automaat en je kan kiezen tuusen de normale 1.3 of de 1.5 hybride. De gewone 1.3 is iets goedkoper in de wegenbelasting.

In jouw geval zal ik sowieso voor de yaris gaan. En dan gaan voor de beste deal en of dat nou een hybride is of niet lijkt me minder interessant.
2e generatie yaris heeft een half automaat, die raad ik sterk af is er ook nog even als daihatsu charade asrgeweest.

Alternatief is de Toyota verso s. Google op verso s en consumentenbond en je snapt waarom. Maar zijn grootste pluspunt tegen over de yaris is ruimte.

Een ander alternatief is de baleno, deze is licht qua wegenbelasting. De 1.0 boosterjet heeft een hoop koppel in huis en een fijne 6 traps automaat. Echt een aanrader!

De Toyora Yaris 1.3 met automaat of 1.5 Hybride is een goede keus, de Hyundai I20 is dat ook. Als je twijfelt maak dan gewoon een proefrit met de Hyundai I20 en Toyota Yaris en kijk welke je de fijnste auto vindt.

Als je voor de deur kunt laden dan is de elektrische Renault Zoe ook nog een goede optie, de auto rijdt erg stil, gemakkelijk en soepel. Kan technisch goed tegen korte ritjes, en je ontvangt € 2.000,00 aankoopsubsidie.

Yaris is vrij duur, je kunt voor hetzelfde bedrag ook een iets Auris Hybrid kopen. Deze auto's zijn redelijk waardevast.

Een Zoë is inderdaad ook een optie, maar let op: in Nederland zijn ze alleen met huuraccu verkocht.
Een import uit Frankrijk met accu is dan aan te raden. Laat een garage eentje importeren en gun hem die 2000€ subsidie. Als je zelf importeert krijg je de subsidie niet.

Thanks, ja de Zoe is voor mij niet handig inderdaad vanwege de laadpaal. Op zich een leuke auto, maar valt daardoor af.

De verso s vind ik qua design echt niets en het oog wil ook wat.

Eigenlijk vind ik de i20 qua design het mooiste van de twee, maar de Yaris spreekt me als totaalpakket net iets meer aan (ook omdat hij zo allom geprezen wordt). Ik ga ook zeker op korte termijn een proefrit maken, maar ben nog een beetje op zoek naar een duidelijke reden om de een voor de ander te kiezen buiten het onderbuikgevoel van een proefrit om. Zit dat hem dan wellicht vooral in het verbruik (i20 minder gunstig)? Wil overigens inderdaad geen semi automaat.

Autoencyclopedie schrijft overigens i30 ipv i20, is dat neem ik aan een typo?

En waarom perse een Automaat? Gezien de vooral korte stukjes en zeer zelden iets langere, maar nog steeds korte, afstanden?
Zo te lezen heb je ook al niet met files te maken.
Afhankelijk van welke auto je kiest zullen automaten in dit soort auto's ook echt niet zuiniger zijn dan een vergelijkbare handbak ( waarbij die laatste bovendien ook goedkoper in aanschaf en onderhoud is ). Automaat eis verkleint ook zeker de beschikbare opties/mogelijkheden met zeg 90%.

Bij de i20 ga je meer verder terug in de tijd dan bij de Yaris. De reden is dat Hyundai en Kia vroeger budget merken waren en in de loop van de jaren zich gingen ontwikkelen naar volwaardige merken. Dus bij elk nieuw model werden er enorme stappen gemaakt. De stap van de Hyundai Getz naar de i20 was enorm en de stap van de 1e generatie i20 naar de huidige i20 was wederom een grote stap naar voren.

Als jij je hele budget aan een 1e generatie i20 wil besteden , moet je echt voor het maximale gaan een zo nieuwe mogelijk met een mooie kilometerstand bij een officieel en of nette garage je slag slaan (laatste punt geldt ook voor de Yaris)

Zie nu pas dat bij de 2e generatie i20 de automaat pas kwam bij de facelift.

Heb je ook al aan de Kia Rio gedacht , de 3e generatie Rio vanaf 2011 oogt net allemaal even wat frisser dan de 1e generatie I20 die in 2008 op de markt kwam, wat mede te maken heeft met de stappen die de Koreanen maakte destijds.

Maar het komt er op neer dat met jou budget een Jap duurder is dan een Koreaan. Als een Jap wel goedkoper is dan heeft die vaak de beruchte halfautomaat ( Mitsubishi colt, Swift 1.3, Yaris 1e generatie) Koreanen gebruiken geen half automaten.

Automaat vanwege persoonlijke voorkeur en keuze van partner om een automaat rijbewijs te halen.

Probeer me een beetje te focussen op auto's uit 2015 (of waar mogelijk 2016). Het valt me op dat het aanbod van de i20 beperkt is en aanbod Yaris is er zeker, maar rond de prijsklasse waar ik op mik (dus rond de EUR 12K) vooral met hogere kilometerstand dan ik zou verwachten voor een auto van die leeftijd. Maakt het nog uit of zo'n auto al 120K km heeft afgelegd, of is het belangrijker dat de onderhoudshistorie in orde is? Daarnaast probeer ik de leasebakken te vermijden, maar wellicht is dat niet nodig? Voor de Yaris mik ik dan op de modellen Dynamic en Trend.

Oh 2015-2016 dan spreek je dus van de 2e generatie i20. Dat is echt een volwaardige auto van hyundai met een volwaardige automaat met dubbele koppeling. Dat gaat echt een uitdaging worden met je budget, dan winkel je echt aan de onderkant van de markt. Dan is het vaak import of auto's met hoge km standen of schadebakken

Zelfs een gefacelifte Rio van de 3e generatie met nog een 4 traps automaat is een uitdaging in je budget

Maar voor een nette i20 van de 3e generatie loont het om je budget flink te verhogen ipv te shoppen in het afvoerputje

Wat is exact het nadeel van een import auto?

Wat is dan een redelijk bedrag? 13,14K? Kan best een beetje mijn budget oprekken.

Het nadeel is dat je dan geen nap krijgt. Daarnaast kloppen niet alle kilometer standen van auto's die geïmporteerd worden. Met bmw, Audi en mercedes gebeurd het op grote schaal, maar het zal maar net ook met de hyundai gedaan zijn die jij op het oog hebt.

Kijk gewoon op gaspedaal, AutoScout24, markplaats wat er te koop is voor €13.000/€14.000. Belangrijkste is dat die bij een betrouwbaar adres te koop staat. Ik denk uit mijn hoofd dat je wel aan €15.000 moet denken

Wat ook in de prijs scheelt is als je voor 1 gaat die meer dan 100.000 km heeft gereden. Dat mensen perse iets willen met minder dan een ton op de teller is een puur psychologisch gebakken lucht, waar je flink voor betaald.

Maar zoals ik al had gezegd, de Automaat kwam pas bij de facelift in 2018. Dus de automaten van voor de facelift zijn dan sowieso inport.

Dus met die 15.000 die ik had genoemd kom je er dan ook nog lang niet.

Ah, thanks voor je toelichting. Ja dat van de NAP dacht ik niet aan.

Zit er een beetje mee dat het mijn eerste auto is. Heb het geld er wel voor om EUR 15K uit te geven, maar ik weet niet of het verstandig is. Natuurlijk is die 12K ook geen peanuts, maar had eerder al het (dus verkeerde) idee dat ik wel een leuke auto van niet te oud net onder de EUR 10K zou kunnen scoren.

Zit tot nu toe vooral te kijken bij viabovag, juist ook omdat ik inderdaad bij een betrouwbaar adres terecht wil. Ik denk dat ik me dan echt maar even focus op de Yaris, maar dan zal de overweging zijn of ik dus toch niet voor een iets oudere moet gaan, of bij moet leggen.

Gewoon een wat oudere yaris nemen, lekker je budget bewaken. Een yaris kun je gerust kopen met 120.000 km

De baleno die ik had getipt spreekt je niet aan?

Bij de 3e generatie Kia Rio is de keuze ook reuze binnen je budget

Als je low budget wil kun je ook nog voor de laatste generatie chevorlet aveo gaan, die heeft een 5 traps automaat. De voorganger laten staan dat is een gefacelifte deawoo kalos.

En als je een chevorlet trax automaat vindt dan heb je helemaal iets unieks in huis. Maar heb er nog nooit 1 gevonden met nap.

Terug
Bovenaan