Automaat gezocht waar ruimte is voor kleine meid en haar spullen

hans 8807603

Net ingestapt
Beste lezers,

Mijn vrouw en ik willen binnenkort onze eerste auto kopen. We hebben een kleine van 15 maanden, dus er moet wel wat ruimte zijn voor een kinderwagen en andere spulletjes die de kleine dame mee kan nemen.

De verwachting is dat wij maximaal totaal 7500km per jaar zullen rijden. Ik denk ca. 70% op de snelweg en 30% stad. Hele lange afstanden zullen wij niet rijden. Ik denk ca. 10x per jaar heen en weer Rotterdam-Middelburg voor familie, 4x per jaar weg voor een kleine vakantie in Nederland, België of Duitsland en de auto af en toe gebruiken in Rotterdam voor woon-werkverkeer.

Het streven is om een occasion te vinden waar we hopelijk 5 tot 10 jaar mee vooruit kunnen.

Het budget is max. 10.000 euro.

Dit zijn onze wensen:
1) Automaat
2) Betrouwbaarheid, ook mbt werking automaat
3) Ruimte voor dochtertje en spullen
4) Voorkeur voor auto die beetje ruimtelijk oogt en vanuit binnen niet te benauwd aanvoelt
5) Geen harde wens, maar mag ook auto zijn die wellicht een beetje een vreemde eend in de bijt is

Ik dacht zelf aan de volgende auto's:
- Toyota Prius 2e generatie
- Toyota Verso-S
- Honda Insight
- Honda Jazz
- Hyundai ix20
- Ford C-Max
- Suzuki sx-4
- Chevrolet Aveo
- En 2 wat meer afwijkende opties: Daihatsu YRV en Lancia Delta

Gezien onze situatie en wensen, hebben jullie een advies welke auto het beste zou passen bij ons?

Dacia Sandero, voor € 9950
https://www.autotrack.nl/a/dacia-sandero-benzine-2016-53197624?utm_id=at005

Hyundai i20, voor € 7750
https://www.autotrack.nl/a/hyundai-i20-benzine-2010-53117275?utm_id=at005

De suzuki sx4 is er ook als fiat sedici https://www.gaspedaal.nl/fiat/sedici/automaat?srt=pr-d rollen uit dezelfde Hongaarse fabriek van suzuki, waar al jaren de Europese suzuki Swift wordt gemaakt. Voordeel van de sedici is dat ze er nog weleens als winkeldochter staan, omdat die nieuw is geflopt, fiat rijders waren er niet voor te porren

Ipv de hyundai ix 20 kun je ook gaan voor de kia venga, voor beide modellen het facelift model heeft een 6 traps automaat ipv 4 traps. Gelijk slecht nieuws het facelift model ga je niet vinden voor 10.000 euro

De lancia delta is in combinatie gelijk extreem vergeleken met je andere opties je zit vast aan de 1.8 met 200 pk

Een aveo is zeldzaam, kijk zelf er ook naar, veel 4 deurs aanbod op dit moment

De kia carens generatie 2006-2011 is betrouwbare topper die nog redelijk in de koopjes hoek zit.https://www.gaspedaal.nl/kia/carens/automaat?bmin=2007&srt=bj-d

De daihatsu yrv is handig om een brandstof app te downloaden want e10 wordt afgeraden, zijn opvolger de daihatsu materia kan wel tegen e10

De verso s vragen ze stevige prijzen voor een nissan note / renault grand modus tik je voor mooiere prijzen op de kop.

Succes! ps leuke zoekopdracht

Niet goedkoop maar wel wat je zoekt
https://www.anwb.nl/auto/kopen/detail/merk=toyota/model=verso-s/overzicht/898939887

haarr zei:

Hyundai i20, voor € 7750

Bedankt voor de tip van de Sandero. Gezien mijn wensen/situatie inderdaad ook een zeer logische keuze.

hans 8807603 zei:
haarr zei:

Hyundai i20, voor € 7750

Bedankt voor de tip van de Sandero. Gezien mijn wensen/situatie inderdaad ook een zeer logische keuze.

De sandero heeft een half automaat, zal er goed mee proefrijden of het wat is, de gemiddelde dorpsgarage staat er niet op te wachten als er wat mee aan de hand is, want grote kans dat het euvel weer terug komt.

Auto encyclopedie zei:
De suzuki sx4 is er ook als fiat sedici https://www.gaspedaal.nl/fiat/sedici/automaat?srt=pr-d rollen uit dezelfde Hongaarse fabriek van suzuki, waar al jaren de Europese suzuki Swift wordt gemaakt. Voordeel van de sedici is dat ze er nog weleens als winkeldochter staan, omdat die nieuw is geflopt, fiat rijders waren er niet voor te porren

Ipv de hyundai ix 20 kun je ook gaan voor de kia venga, voor beide modellen het facelift model heeft een 6 traps automaat ipv 4 traps. Gelijk slecht nieuws het facelift model ga je niet vinden voor 10.000 euro

De lancia delta is in combinatie gelijk extreem vergeleken met je andere opties je zit vast aan de 1.8 met 200 pk

Een aveo is zeldzaam, kijk zelf er ook naar, veel 4 deurs aanbod op dit moment

De kia carens generatie 2006-2011 is betrouwbare topper die nog redelijk in de koopjes hoek zit.https://www.gaspedaal.nl/kia/carens/automaat?bmin=2007&srt=bj-d

De daihatsu yrv is handig om een brandstof app te downloaden want e10 wordt afgeraden, zijn opvolger de daihatsu materia kan wel tegen e10

De verso s vragen ze stevige prijzen voor een nissan note / renault grand modus tik je voor mooiere prijzen op de kop.

Succes! ps leuke zoekopdracht

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Die Fiat Sedici kende ik dus niet. Mooie tip die uitstekend past bij mijn wensen. Ik heb ook altijd wel een beetje zwak voor de underdog. En volgens mij door onbekend maakt onbemind, is dit model ook voor redelijke prijzen aan te schaffen gezien bouwjaar, kilometerstand etc.

De Kia Venga ziet er inderdaad prima uit als alternatief voor de Hyundai ix20. Ook online prima prijzen te vinden.

Kia Caren wederom mooie tip. Kwam er al eentje tegen: autotrack

Ik zal uitkijken naar de Renault grand modus en Nissan Note. Ik hoor/lees trouwens wel wat wisselende verhalen mbt kwaliteit Renault Grand Modus (en regelmatig mbt Renault in het algemeen).

Dank nog voor de tips!

haarr zei:
https://www.anwb.nl/auto/kopen/detail/merk=toyota/model=verso-s/overzicht/898939887

Zeker! Al zal ik vanuit Rotterdam proberen de auto iets dichterbij huis proberen te vinden. Vindt het niet erg om stukje te reizen voor passende auto, maar Maastricht is dan best weer eindje verder.

Auto encyclopedie zei:
hans 8807603 zei:
haarr zei:

Hyundai i20, voor € 7750

De sandero heeft een half automaat, zal er goed mee proefrijden of het wat is, de gemiddelde dorpsgarage staat er niet op te wachten als er wat mee aan de hand is, want grote kans dat het euvel weer terug komt.

Hmmm, bedankt voor de oplettendheid. Wellicht dan toch een minder voor de hand liggende keuze. Mijn vrouw en ik zijn ook meer van het gemak en minder van het technische gedoe.

Het zijn ook persoonlijk ervaringen ik ken veel voorbeelden die spijt hebben van een hal automaat en haar heeft wel positieve ervaringen in zijn omgeving met de half automaat, ze hebben wel minder invloed op het verbruik dan een vol automaat binnen jouw budget dan , meestal lopen de discussies wel of geen half automaat uit de hand hier, waar ik ook verantwoordelijk voor ben.

hans 8807603 zei:
haarr zei:

Zeker! Al zal ik vanuit Rotterdam proberen de auto iets dichterbij huis proberen te vinden. Vindt het niet erg om stukje te reizen voor passende auto, maar Maastricht is dan best weer eindje verder.

Dat begrijp ik maar er staan wel meer van dit model te koop.
Verder zou ik een auto zeker niet laten staan omdat het een halfautomaat is. Halfautomaat wil zeggen dat er sprake is van een gerobotiseerde versnellingsbak. Deze schakelt als een robot. Prima dus, alleen een volautomaat doet het sneller en iets vloeiender. Het is alleen niet sportief. Gewoon eens proefrijden. Terugkomen van storingen kan overal mee gebeuren.

Klachten over half automaten komen toch wel voor in het forumrubriek techniek en onderhoud, over traditionele vol automaten ben ik hier nog niet tegen gekomen.

Auto encyclopedie zei:
Klachten over half automaten komen toch wel voor in het forumrubriek techniek en onderhoud, over traditionele vol automaten ben ik hier nog niet tegen gekomen.

Dat is natuurlijk een steekproef van het niveau likmevestje...

Je zou ook kunnen stellen dat halfautomaten vaker in goedkopere auto's gemonteerd worden, en dus vaker terecht komen bij mensen die eerder een techniek vraag op een gratis forum stellen, dan dat ze geld besteden aan een merkdealer. Niet bepaald een sterk argument dus.

De Renault Modus is een " tussen" model van Renault gebaseerd op de Clio 3.
De Clio 3 is technisch relatief eenvoudig, dat betekent niet heel duur om te repareren, en kende zeer robuuste motoren, zoals de 1.6 16V en oude 1.2 TCe. (De problemen die je leest gaan over de opvolger)

Renault heeft ( net als meer merken) veel elektrische problemen gehad met de duurdere modellen vanaf ongeveer 2000- 2005 afhankelijk van het model.

De eerste 2 modellen van de nieuwe generatie Renault's die veel betrouwbaarder en robuuster waren, waren de Laguna 3 en Twingo 2 uit 2007.

De Grand Modus kwam bij de facelift in 2008, en is altijd een erg onder gewaardeerde auto geweest.
De auto was gemiddeld betrouwbaar, en biedt veel auto en handige snufjes, voor het geld. Aandachtspunten zijn o.a. de elektrische ramen, en kijk of alle knopjes goed werken.
Het is zeker een auto om te overwegen.

De Nissan Note is ook een prima keus.

De Renault Scenic 3 vanaf 2009 is ook zeker een auto om te overwegen. De motor is een degelijke 2.0
Nissan motor, met een Japanse JATCO CVT automaat. Heel zuinig is die niet, maar dat zie je bij heel veel hogere auto's uit deze bouwjaren.

De Toyota Prius 3 is ook een goede optie. De Prius 2 is inmiddels een erg oude auto.

Check bij elke auto die je koopt of de automaat soepel schakelt zonder bijgeluiden, je kijkt naar oude auto's, en een automaat is een relatief duur onderdeel .

Succes.

ak2 zei:
De Renault Modus is een " tussen" model van Renault gebaseerd op de Clio 3.
De Clio 3 is technisch relatief eenvoudig, dat betekent niet heel duur om te repareren, en kende zeer robuuste motoren, zoals de 1.6 16V en oude 1.2 TCe. (De problemen die je leest gaan over de opvolger)

Renault heeft ( net als meer merken) veel elektrische problemen gehad met de duurdere modellen vanaf ongeveer 2000- 2005 afhankelijk van het model.

De eerste 2 modellen van de nieuwe generatie Renault's die veel betrouwbaarder en robuuster waren, waren de Laguna 3 en Twingo 2 uit 2007.

De Grand Modus kwam bij de facelift in 2008, en is altijd een erg onder gewaardeerde auto geweest.
De auto was gemiddeld betrouwbaar, en biedt veel auto en handige snufjes, voor het geld. Aandachtspunten zijn o.a. de elektrische ramen, en kijk of alle knopjes goed werken.
Het is zeker een auto om te overwegen.

De Nissan Note is ook een prima keus.

De Renault Scenic 3 vanaf 2009 is ook zeker een auto om te overwegen. De motor is een degelijke 2.0
Nissan motor, met een Japanse JATCO CVT automaat. Heel zuinig is die niet, maar dat zie je bij heel veel hogere auto's uit deze bouwjaren.

De Toyota Prius 3 is ook een goede optie. De Prius 2 is inmiddels een erg oude auto.

Check bij elke auto die je koopt of de automaat soepel schakelt zonder bijgeluiden, je kijkt naar oude auto's, en een automaat is een relatief duur onderdeel .

Succes.

Bedankt voor de adviezen en uitweiden mbt de Renault. Duidelijk verhaal en ik kom langzamerhand met een luxeprobleem te zitten; er blijken best wat auto's binnen mijn budget te vallen die bij mijn wensen passen😅

Jan 7666490 zei:
Auto encyclopedie zei:

Dat is natuurlijk een steekproef van het niveau likmevestje...

Je zou ook kunnen stellen dat halfautomaten vaker in goedkopere auto's gemonteerd worden, en dus vaker terecht komen bij mensen die eerder een techniek vraag op een gratis forum stellen, dan dat ze geld besteden aan een merkdealer. Niet bepaald een sterk argument dus.

Dezelfde auto's zijn vaak met zowel half automaten als vol automaten tegelijk geleverd , toch bijzonder dat diezelfde en tevens goedkope auto's met 4 traps automaten nooit voorbij komen.

Zal sowieso even alle kentekens checken om te kijken welke een logische nap hebben. De delta is wel echt van een andere categorie.

De carens ook even serieus of je de extra wegenbelasting en verbruik voor lief wil nemen, maar daar krijg je wel heel veel ruimte voor terug op vakantie zul je geen dakkoffer nodig hebben en ook niet bij nog meer gezinsuitbreiding, de carens is echt ideaal als je nu een auto op de groei aan wil schaffen.

Ik zie dat de auto's door het hele land staan, ik zou beginnen met auto's die binnen een straal van
maximaal 75 kilometer staan. Dat is handig als er toch iets aan mankeert, dan kost dat minder tijd.
Ook handig met proefritten maken.

De auto's verschillen ook flink in ruimte.

Ik zou de Carens en Delta laten staan, grote zwatre auto's en alleen interessant als er nog een kindje nij gaat komen.
De Fiat en Dacia zijn zeker de moeite waard.

ak2 zei:
Ik zie dat de auto's door het hele land staan, ik zou beginnen met auto's die binnen een straal van
maximaal 75 kilometer staan. Dat is handig als er toch iets aan mankeert, dan kost dat minder tijd.
Ook handig met proefritten maken.

De auto's verschillen ook flink in ruimte.

Ik zal inderdaad de straal wat verkleinen om de verkoper/garage dichterbij te hebben.

Ik heb trouwens met opzet wat verschillende modellen/groottes geselecteerd ivm aanvoelen wat uiteindelijk ook het fijnst is voor ons qua rijden en qua inhoud of het genoeg is. Dit ook omdat dit onze eerste auto wordt hebben we nog niet echt vergelijkingsmateriaal.

Auto encyclopedie zei:
Zal sowieso even alle kentekens checken om te kijken welke een logische nap hebben. De delta is wel echt van een andere categorie.

De carens ook even serieus of je de extra wegenbelasting en verbruik voor lief wil nemen, maar daar krijg je wel heel veel ruimte voor terug op vakantie zul je geen dakkoffer nodig hebben en ook niet bij nog meer gezinsuitbreiding, de carens is echt ideaal als je nu een auto op de groei aan wil schaffen.

Ik zie inderdaad dat de Carens wat hoger zal uitvallen qua maandelijkse kosten dan veel andere modellen die ik heb geselecteerd. Ik denk dat ik de Carens dan moet proberen met een testrit en dan vergelijken met andere auto's in hoeverre deze dan een meerwaarde heeft.

Waarschijnlijk worden dit de 4 auto's waar ik op korte termijn een proefrit voor wil inplannen:

- Fiat Sedici
- Kia Carens
- Dacia Sandero
- Renault Grand Modus

Vraag: waar dien ik specifiek op te letten? Ik dacht aan de volgende zaken:
- Bouwjaar icm kilometers: logische verhouding?
- Onderhoudsboekjes aanwezig?
- Hoe ziet auto eruit? Schade?
- Werkt alles en met name: werkt automaat goed?

Andere vragen:
- Is er een ideale verhouding bouwjaar-aantal kilometers?
- Moet je een auto vermijden als die relatief weinig kilometers heeft gemaakt?
- Dien je aan de vraagprijs te voldoen of is er altijd ruimte om te zakken met de prijs? Zo ja, is hier een bepaald percentage voor?

Belangrijk is dat je het kenteken invoerd bij de rdw en dan staat er ergens in de kopjes of de km stand logisch is, hier zitten geen kosten aan.

Auto encyclopedie zei:
Belangrijk is dat je het kenteken invoerd bij de rdw en dan staat er ergens in de kopjes of de km stand logisch is, hier zitten geen kosten aan.
Dit of kijk bijvoorbeeld op Autowereld, daar staat dan er een NAP logo bij.

Frits79 zei:
Auto encyclopedie zei:
Dit of kijk bijvoorbeeld op Autowereld, daar staat dan er een NAP logo bij.

Wat autowereld ook aangeeft, altijd dubbel checken bij de rdw.

Terug
Bovenaan