Autoleek zoekt koekblik

Karlijn L

Net ingestapt
Hallo!

Ik heb mijn rijbewijs gehaald en nu op zoek naar mijn eerste tweedehands autootje.
Ik weet verder eigenlijk vrij weinig over auto's.
Misschien kunnen jullie iets aanraden wat wel geschikt voor mij zou zijn?

- Niet te groot. Een 3-deurs is al prima, echt een klein autootje dus.
- Vooral bedoeld voor korte ritjes, supermarkt, naar werk etc., allemaal minder dan 10 km. Lange afstanden zou ik niet vaak doen, dus ook weinig snelwegen etc.
- Mag al best wel wat km op de teller hebben, maar niet meer dan 2 ton
- Ik heb een budget van €1200.

Wie kan mij wat adviseren? Alvast bedankt!

Ford Ka, 1e generatie.

Fiat Seicento.

Renault Twingo, eerste generatie.

Seat Arosa / VW Lupo

Peugeot 106 / Citroën Saxo

Durashift zei:
Ford Ka, 1e generatie.

Fiat Seicento.

Renault Twingo, eerste generatie.

Seat Arosa / VW Lupo

Peugeot 106 / Citroën Saxo

Twingo vind ik erg leuk. Ik heb een gezien uit 1999, 160.000 km op de teller. Kan dat nog wat zijn of beter voor een wat later bouwjaar gaan?

Het valt of staat met hoe ie erbij staat en onderhouden is. Als ie regelmatig een beurtje heeft gehad dan zijn al de genoemde auto's prima dingen. Zo'n Twingo is een leuk ding!

Een Renault Twingo is een erg leuke auto. In deze prijsklasse kun je ook tegen goed onderhouden exemplaren aanlopen die nog in goede staat zijn.

Wel kijk je naar auto’s die op leeftijd zijn, en in een lage prijsklasse. Bij alle merken kun je dus oude rommel tegen komen, dus ook bij Renault. Er staan veel Twingo's te koop. Je vind dus altijd wel een goed exemplaar.

Voor weinig vind je ook vaak de Daihatsu Cuore en Daewoo/ Chevrolet Matiz.

Met dit soort budgetten moet je zo niet kijken denk ik.
Gewoon lokaal zoeken en kopen wat de beste optie voor je budget lijkt.
Merk/type auto zegt vrij weinig nog op deze leeftijd voor dit budget, gaat puur om onderhoud en de huidige staat.
Zou dus beginnen met invullen van je postcode + zeg 10 kilometer en je budget en dan misschien selecteren op hatchback en misschien max. 80-90 pk vermogen ofzo en kijken wat er dan tevoorschijn komt aan aanbod. Dan verder selecteren op wat er leuk/goed uitziet en niet te groot is.

80660120_01_001_01.jpg

5 euro bij de Hema.

Heb je een auto nodig of is het alleen voor de fun/ om te leren auto te rijden? Het probleem is een beetje dat je wel helemaal aan de onderkant van de markt zit en je geen verstand hebt van auto's. Ik adviseer iets meer te sparen en dan wat te kopen en neem iemand mee die er wel verstand van heeft, ook als jenu een auto koopt.

Misschien een Nissan Micra. Veel keuze voor het budget. Wel moet je wat geluk hebben met oudere auto's.

https://www.autowereld.nl/nissan/micra/1-3-gx-stuurbkr-nap-nieuwe-apk-34043339/details.html?_ga=2.191211818.1468446835.1641668680-91397465.1545658053

nissan-micra-1-3-gx-stuurbkr-nap-nieuwe-apk.jpg

Technisch uitstekende auto's die generatie Micra's, maar ik zie bijna geen enkel exemplaar meer zonder roest of waar niet aan gelast is bij de dorpels. Wel iets om op te letten, maar dat geldt eigenlijk voor nagenoeg alle auto's in deze prijsklasse.

Een iets grotere klasse zou je ook nog naar kunnen kijken, die zijn vaak niet eens zo gek veel duurder in de maandelijkse lasten. 206jes en Corsa's bijvoorbeeld vind je voor dit budget zat.

D Elzinga zei:
Een iets grotere klasse zou je ook nog naar kunnen kijken, die zijn vaak niet eens zo gek veel duurder in de maandelijkse lasten. 206jes en Corsa's bijvoorbeeld vind je voor dit budget zat.

Ja precies, kwam ook wat Punto's tegen maar zeker een 206 uit zeg 2005 kan nog best goed idee zijn.
Echte koekblikken zoals de Suzuki Alto of Opel Agila/Suzuki Splash ook trouwens, keus zat.

Eens met Total loss' eerste bericht en vooral ook Frits79.

Als je zo weinig te rijden hebt, alles binnen fietsafstand, dan is het zelfs voor een miljonair al geen handige keuze om een auto te nemen (gezondheid, investering, lasten).

En met zo'n laag budget geldt dit eigenlijk dubbel.

Zou Greenwheels/Snappcar geen oplossing kunnen zijn?

Nissan Micra
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/149295259/Android?s=137-50-4-4-1-37&portals_amount=1&portals_dealersite=0&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Twingo
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/150074355/Android?s=137-50-4-4-1-27&portals_amount=2&portals_dealersite=0&referer=gaspedaal.nl&hashed_idapi

Andere Twingo
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/150184530/Android?s=137-50-4-4-1-4&portals_amount=2&portals_dealersite=1&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

VW Fox
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/148154421/Android?s=137-50-4-4-1-5&portals_amount=2&portals_dealersite=0&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Andere Fox
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/149965146/Android?s=137-50-4-4-1-7&portals_amount=1&portals_dealersite=0&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Wat zou de private lease van een Dacia Spring schelen met de kosten van zo'n koekblik? Lijkt me een ideale auto voor zo in de buurt.

Barri zei:
Wat zou de private lease van een Dacia Spring schelen met de kosten van zo'n koekblik? Lijkt me een ideale auto voor zo in de buurt.

De Smart ForTwo elektrisch is 3 tientjes per maand voordeliger (219/mnd), net als de benzine wagens als Picanto, 108, C1, i10. TS zal geen oprit hebben, ik schat dat benzine dan iets meer waarde geeft (4 zits, geen laadgedoe) dan de 259/mnd voor de Spring

Barri zei:
Qua kosten misschien niet zoveel, maar de eisen wel. Voor private lease heb je een vast inkomen nodig en vaak ook rijervaring, al zal dat wel per PV lease schelen.

Dacia logan sedan. 1.4
1200 euro
Bouwjaar 2005 tot het jaar 2008.
Zijn goedkope sedans.
Daar kunt u ook wel naar kijken.

Frits79 zei:
Heb je een auto nodig of is het alleen voor de fun/ om te leren auto te rijden? (..).

Ik denk dat het geen verkeerde reden is, 'het leren rijden' om een auto aan te schaffen.
Je leert goed autorijden pas door het vaker te doen.
Natuurlijk, niet die 5 kilometer naar de supermarkt..alhoewel parkeerkunsten ook beoefend mogen worden. :T

Daarnaast.. héb je eenmaal het gemak en comfort (ondanks een 'koekblik') ervaren.. zal je gerust zien dat de auto vaker gebruikt gaat worden, voor wat langere afstanden. :)

Durashift zei:
Frits79 zei:
Heb je een auto nodig of is het alleen voor de fun/ om te leren auto te rijden? (..).

Ik denk dat het geen verkeerde reden is, 'het leren rijden' om een auto aan te schaffen.
Je leert goed autorijden pas door het vaker te doen.
Natuurlijk, niet die 5 kilometer naar de supermarkt..alhoewel parkeerkunsten ook beoefend mogen worden. :T

Daarnaast.. héb je eenmaal het gemak en comfort (ondanks een 'koekblik') ervaren.. zal je gerust zien dat de auto vaker gebruikt gaat worden, voor wat langere afstanden. :)
Ik ben het compleet met je eens, ik zeg ook niet dat ze geen auto moet kopen. Kan ze nog even zonder en ze kan het budget verhogen is dat denk ik verstandiger.

Hier net 1 ton gelopen en <1000€:
https://www.facebook.com/marketplace/item/478781150534136/?ref=category_feed&referral_code=undefined&referral_story_type=listing&tracking=%7B%22qid%22%3A%22-7078734746861492376%22%2C%22mf_story_key%22%3A%227043911202316405%22%2C%22commerce_rank_obj%22%3A%22%7B%5C%22target_id%5C%22%3A7043911202316405%2C%5C%22target_type%5C%22%3A0%2C%5C%22primary_position%5C%22%3A3%2C%5C%22ranking_signature%5C%22%3A2712613323093835776%2C%5C%22commerce_channel%5C%22%3A504%2C%5C%22value%5C%22%3A0.00013124220920952%7D%22%7D

Terug
Bovenaan