Autogordels Mazda CX3 rollen niet op

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Bij de apk van mijn Mazda CX3 van 2017, bleek dat de autogordels bij de achterbank niet meer oprollen. Dit terwijl ik ze nooit gebruik (geen passagiers op achterbank). Mijn garage heeft Mazda gecontacteerd maar geen enkele tegemoetkoming. Dit terwijl ik op internet lees dat het nationaal als internationaal een veelvoorkomend probleem is. In Australië word wel alles vergoed. Vervanging gaat een 1000 euro kosten. Zijn er Mazda rijders die hetzelfde probleem hebben gehad en wel geheel of gedeeltelijke tegemoetkoming hebben gekregen? En op welke wijze?

Dank
 
Goede vraag, ik heb mijn CX3 2017 nog maar een paar maanden en wij gebruiken hier enkel de voorstoelen.
Wel bij het poetsen na ontvangst gemerkt dat de gordel rechtsachter wel “Lui” is bij het oprollen maar hij doet het wel.
Ik kijk het nog eens beter na de komende tijd. De mijne is nog in tweedehands garantie.

Ben je hier iets mee https://gordelspecialist.nl/Webwinkel-NewsBlog-187105/Autogordel-rolt-niet-goed-op.html?
Veel succes alleszins!
 
1000 euro, wat een geld! Nog een vraag. Was die garage van die keuring een Mazda dealer?
 
Nee was geen Mazda dealer. Mazda dealer is wel gecontacteerd over dit voorval maar geen medewerking helaas.
 
Verstandig om te checken, want lees op internet veel problemen met de gordels
 
Mechaniek smeren en de gordel zelf inspuiten met siliconenspray. Dan schiet ie weer terug.

Vaak kun je ook nog de roller uit het mechaniek halen en die een paar slagen meer voorspanning geven.
 
Bedankt,

Garage monteur heeft alles geprobeerd maar geen beweging in te krijgen helaas.
 
Bij mijn Mazda 6 hetzelfde gehad. Destijds zelf vervangen. Is wat werk en dus duur door arbeidsloon maar heel ingewikkeld is het niet.
 
Bij mijn Mazda cx-3 van september 2017, bij één onlangs uitgevoerde apk ook problemen met de de autogordel geconstateerd. Achterautogordel zit vast en is geen beweging meer in te krijgen, ondanks zeer sporadisch gebruik. Vervanging kost 500,-
In afwachting van coulance aanvraag bij regionale Mazda dealer.
 
M'n zus heeft dit probleem ook gehad, maar dan bij een mazda 2. Was idd. een dure grap. ook geen enkele coulance van de dealer.
 
Ge 7364421 zei:
Hallo,

Bij de apk van mijn Mazda CX3 van 2017, bleek dat de autogordels bij de achterbank niet meer oprollen. Dit terwijl ik ze nooit gebruik (geen passagiers op achterbank).

ik zou gewoon statische gordels (dus niet oprolbaar, wel met de hand instelbaar) monteren, misschien zelfs alleen heupgordels. Kan niet kapot, voor €75 heb je er drie. Wat maakt het uit als je ze toch nooit gebruikt, zo lang de auto maar aan de wet voldoet?
 
Even een update :
ik had zoals beschreven hetzelfde probleem van de 'luie' gordel maar ze werden steeds meer lui. De (goede) tips van hierboven toegepast : reinigen, drogen en vervolgens PTFE droge silicone erop (duur, maar niet veel van nodig) met wel / niet resultaat. Echt beide gordels tientallen keren "gevoed" aan het mechanisme en gaandeweg begon er leven in te zitten. Stom werkje maar gezien de kostprijs (1.000€) de moeite van proberen waard.

Op een bepaald moment rolden ze zowaar volledig op in een oogwenk, soms meerdere keren na elkaar... maar dan weer niet, er viel geen lijn in te trekken. Snel of traag uitrollen en hevige ruk aan geven, soms oprollen, soms niet. Op verder onderzoek dan maar; als je je hoofd in de koffer steekt en dan naar boven draait en je kijkt LI en RE naast de bevestiging van de hoedenplank zie je de spanners zitten achter een roostertje met grove ribbels (ze zijn geel). Even overlegd met de specialist of ik die niet even een "educatief tikje" mocht geven met een stukje hout en een rubberen hamer maar dat werd afgeraden.

Omdat de specialist ver woont, gezocht naar een tutorial om de bekleding van de kofferbak te demonteren en die spanners eruit te halen en op te sturen, jammer genoeg niet gevonden. Het is een enorm stuk plastic dat tot helemaal onderin tot de subwoofer loopt en om dat op goed geluk te beginnen slopen...

Dus toch maar een halve dagtrip gemaakt naar de specialist, mijn auto is immers nog in garantie en wat blijkt? Mazda erkent dat er een probleem is. De procedure is als volgt. De garage doet een aanvraag en krijgt vervolgens een blad met codes doorgemaild door Mazda. Vervolgens moesten er 4 foto's gemaakt worden : (1) gordel LI uitgerold met daarop (zichtbaar) een print van die codes, (2) gordel RE idem, (3) chassisnummer en (4) km-stand. Bij mij is dat laatste ca. 80K en de auto is 5 jaar oud.

Het zal mij dus niks kosten @garantie en normaliter kan mijn specialist minstens een deel claimen bij Mazda. Vervelend als klant om zo een probleem te hebben op 'technologie' die al 50 jaar bestaat maar goed dat ze hun producentverantwoordelijkheid nemen.

Oow ja, nog een klein en voor mij vervelend detail : die dingen staan in backorder, ik moet stilaan de jaarlijkse keuring (bij jullie APK) inboeken & dit is dus een afkeurpunt.

En als je je afvraagt, waarom nu toch zelf die moeite doen @garantie? Wel, het antwoord is de afstand & de tijd die het me zal kosten. Ik moet 3x naar de specialist: 1x voor de diagnose dus, 1x om de auto te brengen (2de chauffeur nodig) en 1x om de auto weer op te halen (idem). Er is letterlijk 0,0 openbaar vervoer binnen een redelijke wandelafstand. Het nadeel van ver weg kopen zullen we maar zeggen.

(Sorry voor de lap tekst maar ik hoop dat iemand met een CX-3 of de technische verwante 2 er iets aan heeft).
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de garantie perikelen, vaak vooral aan onwelwillendheid van de dealer liggen, dan aan de importeur.
Ken zo ook een verhaal van iemand, waarvan het stuur van z'n CX3 eruitzag, alsof het afgekloven was door een hond. Zat geen verf meer op en binnen de garantie periode. Die hebben hemel en aarde moeten bewegen om het stuur vervangen te krijgen. Uiteindelijk is het opnieuw gespoten en niet vervangen.
Ik had een zelfde probleem met het stuur van m'n mx30, ook verf dat los kwam, maar nog niet half zo erg als dat van die kennis. Ga naar de dealer, die heeft er direct foto's van gemaakt, garantie claim ingediend bij mazda en de volgende dag hadden ze al toestemming om het stuur te wisselen. zeg het maar...
 
Even een aanvulling: mijn auto komt niet van een officiële dealer maar van 1 van de grootste Mazda specialisten van de Benelux (verkoopt > 100 nichemodel MX-5s per jaar, meerdere forummers hebben er 1 gekocht of zijn er klant, om een idee te geven). Heeft constant >80 recente Mazda's in stock en ze roteren snel. Werkt met originele delen voor het onderhoud, dus da's een partij die Mazda niet zomaar kan negeren qua omzet in OEM parts.

Ivm je OPM over het stuur; jij bent veel meer een Mazda expert dan mij met je jarenlange ervaring, maar ik merk dat het leer van het stuur in mijn ND beduidend minder is dan in mijn NC MX-5. En dan spreken we over 30K km versus 130K. Idem voor de stoelbekleding. Ook Mazda bezuinigt op de kwaliteit van het materiaal, maar dat doen alle merken - lees maar even over premium Audi en BMW en zelfs Bentley en hun harde plastics op delen die je niet direct aanraakt genre onderkant deurpanelen, onderkant middenconsole etc.

De CX-3 staat een paar treden lager op de ladder qua prijs dan de ND en dat kan je duidelijk zien aan het leren stuur wat mijn GT-M heeft. Dat is zeker geen Tier 1 leder hoor... Maar er zijn 3 zaken met impact op de levensduur ervan: mate van gebruik van de stuurverwarming, het al dan niet dragen van ringen... en geregeld onderhoud met iets à la Meguiars ledercrème.

Nu, los van de dalende kwaliteit qua materiaalgebruik, iets als een gordel of airbag of ander veiligheidssysteem hoort te functioneren. Bij elk merk en elke prijsklasse. Punt. En de ene klant wel en de andere niet laten opdraaien voor de hoge kosten als het niet functioneert naar behoren hoort niet.
 
Even een aanvulling: mijn auto komt niet van een officiële dealer maar van 1 van de grootste Mazda specialisten van de Benelux (verkoopt > 100 nichemodel MX-5s per jaar, meerdere forummers hebben er 1 gekocht of zijn er klant, om een idee te geven). Heeft constant >80 recente Mazda's in stock en ze roteren snel. Werkt met originele delen voor het onderhoud, dus da's een partij die Mazda niet zomaar kan negeren qua omzet in OEM parts.

Ivm je OPM over het stuur; jij bent veel meer een Mazda expert dan mij met je jarenlange ervaring, maar ik merk dat het leer van het stuur in mijn ND beduidend minder is dan in mijn NC MX-5. En dan spreken we over 30K km versus 130K. Idem voor de stoelbekleding. Ook Mazda bezuinigt op de kwaliteit van het materiaal, maar dat doen alle merken - lees maar even over premium Audi en BMW en zelfs Bentley en hun harde plastics op delen die je niet direct aanraakt genre onderkant deurpanelen, onderkant middenconsole etc.

De CX-3 staat een paar treden lager op de ladder qua prijs dan de ND en dat kan je duidelijk zien aan het leren stuur wat mijn GT-M heeft. Dat is zeker geen Tier 1 leder hoor... Maar er zijn 3 zaken met impact op de levensduur ervan: mate van gebruik van de stuurverwarming, het al dan niet dragen van ringen... en geregeld onderhoud met iets à la Meguiars ledercrème.

Nu, los van de dalende kwaliteit qua materiaalgebruik, iets als een gordel of airbag of ander veiligheidssysteem hoort te functioneren. Bij elk merk en elke prijsklasse. Punt. En de ene klant wel en de andere niet laten opdraaien voor de hoge kosten als het niet functioneert naar behoren hoort niet.

Het is ergens natuurlijk ook gewoon logisch. Mazda wil min of meer dezelfde luxe leveren als de luxe merken, maar ja mazda opereert in een heel ander (lager) prijs segment. Dus ze moeten ergens bezuinigen om zichzelf niet uit de markt te prijzen.
 
Auto vandaag hersteld opgehaald, de gordels werken weer perfect en het heeft niks gekost.
Moraal van het verhaal: geef niet zomaar op als je wordt afgescheept met het verhaal dat Mazda niet tussenkomt. In mijn geval (2017, ca. 80K km, 2de eigenaar) is dit wel gebeurd.
 
Bedankt voor de reclame, maar dat is hier niet toegestaan. Je account is geblokkeerd.

Moderatie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een CX3 AWD 2017, in 2022 beide achtergordels defect. MAZDA dealer Hoofddorp kon ze vervangen € 500,00 per gordel plus een verplichte onderhoudsbeurt van € 300,00. Absurd, niet gedaan. Gordels laten reviseren, resultaat uiteindelijk niet geweldig. Vlak voor Apk werkten ze gelukkig prima, maar nu weer 1 kapot,terwijl ze nagenoeg nooit worden gebruikt. Mazda gaf aan dat er mogelijk coulance zou worden toegepast, maar dat is zeker uitgesloten, ook Mazda EU gaf niet thuis. Bij de apk wordt door de RWD aangegeven aan het keuringsstation extra op de gordelste letten. Dit zou Mazda toch aan het denken moeten zetten aangezien ze zeggen een hoog kwaliteitsproduct te leveren.
 
Wat ik al eerder zei in dit topic: als je ze nauwelijks gebruikt, zet er dan statische gordels in. Dat kost veel minder, voldoet aan de eisen en "kan niet kapot".
 
Jammer dat je garage je niet verder wil helpen, bij mij is dat vorig jaar met hetzelfde probleem bij dit model wel gelukt (hierboven beschreven).
@Pietzoveel : elk automerk heeft vroeg of laat wel "een dingetje" tot prestigemerk Porsche (watergekoelde 911) of massaproducent Toyota (olielurkende 2.2 D4D) aan toe om maar 2 vbd'en te noemen en zonder te willen bashen.
Vind het wel kwalijk dat Mazda niet wil tussen komen - ook al was het maar 50% want de auto wordt 7 jaar uiteraard.
 
Ook ik ben de klos.
Mazda CX3 gordel doet het niet meer.
Vervangen komt op 500 euro.
Dat een dealer die in voorraad heeft zegt al genoeg.
Lees de reactie van @Niseko van 10 april 2023 even:

 
Terug
Bovenaan