autobatterij aan vervanging toe

tommy 0777

Startmotor
Hallo,
Ik heb de laaste dagen gemerkt wanneer het wat kouder was en de auto ook een dag niet mee gereden heeft de wagen wel start maar als ik maar 2km rij en ik de wagen daarna terug moet starten het moeilijker gaat. Ik rij steeds korte afstanden.
Mijn autobatterij heeft 12.4V aan wanneer de motor niet draait is deze nog goed of is deze aan vervanging toe?
Ik stel deze vraag om zeker te zijn of de oorzaak van moeilijk starten bij dit onderdeel ligt.

Als je alleen weinig en alleen korte stukken rijdt, betekend dat de accu ook niet echt opgeladen wordt.
Dat ga je inderdaad merken nu het weer kouder begint te worden. De accu hoeft nog niet aan vervanging toe te zijn.

Remedie: rij minimaal eens per maand een stuk van pakweg 50-100km om de accu op te laden of investeer in een druppellader om hem af en toe bij te laden aan huis.

Als het met een goed volle accu nog steeds gebeurt dat het na een dag of wat weer problemen begint te geven, is de accu mogelijk wel aan vervanging toe.

Ik weet niet hoe oud je batterij is. Maar weet dat een batterij meestal na vier tot vijf jaar aan vervanging toe is. Zeker wanneer je een auto hebt met veel elektronische gadgets. Die verbruiken ook bij stilstand stroom. Wanneer je dan ook enkel korte ritten maakt en de wagen buiten slaapt is het logisch dat de batterij aan capaciteit verliest. En zoals Probesh zegt, zo nu en dan een verre rit maken kan helpen om de accu op te laden.

Als je alleen weinig en alleen korte stukken rijdt, betekend dat de accu ook niet echt opgeladen wordt.
Dat ga je inderdaad merken nu het weer kouder begint te worden. De accu hoeft nog niet aan vervanging toe te zijn.

Remedie: rij minimaal eens per maand een stuk van pakweg 50-100km om de accu op te laden of investeer in een druppellader om hem af en toe bij te laden aan huis.

Als het met een goed volle accu nog steeds gebeurt dat het na een dag of wat weer problemen begint te geven, is de accu mogelijk wel aan vervanging toe.
ik heb de accu voor ik moest beginnen met werken nog eens gemeten de temperatuur was toen 2 graden warmer en toen had ik 12.53V en met draaide motor had ik 14.33V
Ik maak wel eens per maand een rit van 40km heen en terug met een korte stop na 20km.

Ik weet niet hoe oud je batterij is. Maar weet dat een batterij meestal na vier tot vijf jaar aan vervanging toe is. Zeker wanneer je een auto hebt met veel elektronische gadgets. Die verbruiken ook bij stilstand stroom. Wanneer je dan ook enkel korte ritten maakt en de wagen buiten slaapt is het logisch dat de batterij aan capaciteit verliest. En zoals Probesh zegt, zo nu en dan een verre rit maken kan helpen om de accu op te laden.
De accu is 8 jaar oud

Wat jij gemeten hebt bij draaiende motor is de laadspanning van de dynamo. En die is goed. Je zou de startamperes kunnen laten meten, die zal waarschijnlijk flink acteruit zijn gegaan. Na 8 jaar heeft de accu geen schuld meer. Waarschijnlijk tijd voor een nieuwe.

Je moet eigenlijk de spanningsval tijdens het starten meten. Volgens mij doet de wegenwacht accuservice dat gratis en vervangen ze meteen de accu als je dat wil op locatie. (Ze komen dan natuurlijk niet met spoed of drukte).

Het gaat inderdaad meer om de piekspanning. Met een speciaal apparaatje kunnen ze zo meten hoeveel % er nog van over is. Waarschijnlijk in jou geval erg weinig.

Een auto accu en zeker die AGM dingen gaan doorgaans tussen de 6-10 jaar mee. dus die van jou is al een aardig eind heen. Als toch nog even door wil met de auto gewoon een nieuwe er in zetten voor de winter, want de eerste tekenen dat je een keer komt te staan zijn er al.

Terug
Bovenaan