Auto zakt in bij stoplichten en achteruit blokkeert

Bart 5922888

Net ingestapt
Goedemorgen,

Wij rijden met veel plezier een kleine Kia Picanto 1.0 uit eind 2013, eind vorig jaar tweedehands gekocht. Helaas niet meer in de dealer-garantie, en dan beginnen natuurlijk net de haperingen tevoorschijn te komen... Op dit moment merken wij twee, schijnbaar ongerelateerde, vreemde zaken. Misschien dat iemand met een scherp technisch oog op dit forum hier een idee over heeft?

Wanneer we na een rit stil staan bij een stoplicht met de koppeling ingedrukt, wil de motor af en toe (ver) onder de 1000 of 900 toeren zakken, alsof je in z'n 1 optrekt met te weinig gas bij. Hij zakt terug naar de 400-500 toeren o.i.d. en dan start hij hem weer op. Ik heb het gevoel dat de starthulp (die de auto automatisch weer opstart wanneer je hem laat afslaan) dat doet, maar het is natuurlijk vreemd dat dit met de koppeling ingedrukt gebeurt. Hij slaat niet volledig af, maar hij "zakt in". Tijdens het rijden merken we verder niets.

Daarnaast is het af en toe lastig om de auto in zijn achteruit te zetten. Er zit geen beveiligings-drukring op of iets anders, maar soms krijg je hem simpelweg niet in zijn achteruit gezet. De pook blokkeert. Het is niet zo dat hij niet pakt of dat je moet wiebelen (als hij erin staat staat hij erin). Bij andere versnellingen hebben we er geen last van.
Wij dachten dat het een beveiliging was, maar bij nader inzien is er geen logische manier waarop het wel altijd lukt. We lezen hier en daar iets over tandwielen die niet synchroon lopen in de koppeling, zou het zo iets kunnen zijn?

Iemand een idee?
Alvast bedankt!

De achteruit gaat bij meer auto's soms lastig. Wat vaak helpt is even weer naar 1 en dan naar achteruit, of voorzichtig in z'n achteruit duwen en op het punt dat hij weigert langzaam de koppeling op laten komen. Dan schiet hij er vaak vanzelf in.

Het zakken in toeren bij stilstand zie ik bij meer auto's, dus heel zorgwekkend vind ik dat niet. Ik weet alleen helaas niet het technische verhaal erachter.

In de vrij maakt een auto die stilstaat voor een stoplicht toch nauwelijks toeren? Je rijdt ja immers ook niet en enige toeren die de auto maakt, is omdat de motor stationair loopt. Ik zie bij mijn auto dan iets van 500 toeren ofzo?

Zunigrijje zei:
In de vrij maakt een auto die stilstaat voor een stoplicht toch nauwelijks toeren? Je rijdt ja immers ook niet en enige toeren die de auto maakt, is omdat de motor stationair loopt. Ik zie bij mijn auto dan iets van 500 toeren ofzo?

Klopt, maar dat is bij mijn auto ongeveer 900 toeren. Hij zakt merkbaar in tijdens de stilstand, waarbij hij vervolgens weer opstart.

Bedenk me net wel dat mijn oorspronkelijke bericht niet klopt (vroeg op de zondag...). Hij zakt in af en toe in wanneer je de koppeling hebt ingedrukt bij een stoplicht, niet in z'n vrij.

Wellicht hebben die problemen wel degelijk mrt elkaar te maken. Als de koppeling niet meer goed vrijk ook mt namelijk. Grijpt de koppeling ook erg vroeg aan? Dus dat je het pedaal masr een klein beetje hoeft los te los te laten?

Janneman zei:
Wellicht hebben die problemen wel degelijk mrt elkaar te maken. Als de koppeling niet meer goed vrijk ook mt namelijk. Grijpt de koppeling ook erg vroeg aan? Dus dat je het pedaal masr een klein beetje hoeft los te los te laten?

Ik snap je bericht niet helemaal. Wat bedoel je met vrijk en mt?
Koppeling grijpt niet persee vroeg aan, eigenlijk normaal. Hij grijpt wel heel gemakkelijk aan.

Boppie zei:
Vrijkomt. De spellingscontrole maakt er wat anders van.

Ah ja, dat klinkt logisch.
Dat zou het in theorie kunnen zijn, maar we hebben er verder bij het rijden geen last van, ook niet bij ritten van meer dan een uur. Zou dit dan bv. bij het opschakelen tijdens optrekken niet voor vervelende geluiden of schokken moeten zorgen?
Daarnaast, het gaat bij het tweede probleem echt alleen om de achteruit, we hebben het probleem bij geen enkele andere versnelling.

Is de normale situatie van 900-1000tpm in 'rust' niet een beetje hoog? Da's meer standje ijskoude motor.

900 toeren is voor een benzinemotor prima stationair toerental, d8 ik.

Wellicht dat er merkbaar een verschil is als de versnellingsbak in de vrij staat en koppelingspedaal niet ingedrukt is..

Probleem van de achteruit. Zet versnellingsbak in de vrij als je de weerstand voelt. Koppeling op laten komen en nog een keer indrukken. Desnoods ff een dotje gas na het in de vrij zetten.

De toerenval duidt wel op iets dat het motormanagement waarneemt en dus bijregelt.
Vermoedelijk ergens een afwijkende waarde.
Wordt zoeken met een oscilloscoop waarschijnlijk als er geen storingsdata opgeslagen is.

Boppie zei:
Vrijkomt. De spellingscontrole maakt er wat anders van.

Ik denk eerder dat mijn behoefte om snel te typen (ik kreeg net op dat moment bezoek) de oorzaak was.

Ik vind het zowieso waardeloos typen op een telefoon.

Je schrijft dat je alleen bij het in de achteruit schakelen een probleem hebt. Probeer hem eens in de achteruit te zetten en dan met wegrijden te wachten. Net alsof je bij een stoplicht staat zeg maar.

Even hardop denkend:

Er zijn vanaf circa 2010 veel auto's die een ander stationair toerental hebben met de versnellingsbak in zijn vrij en de koppeling helemaal omhoog dan wanneer er of een versnelling is ingeschakeld of wanneer de koppeling iets bediend is. Vaak is dat zo 650 toeren versus 900 toeren. Er zit een schakelaar in de versnellingsbak die de neutraal stand merkt en verder zit er op het koppelingspedaal een set schakelaars voor zowel volledig ingetrapt als voor net iets ingetrapt. Zeker die bij het pedaal kunnen gevoelig zijn voor afstelling van de schakelaars zelf maar ook als de stand van het koppelingspedaal verandert door slijtage aan de koppeling.

Een koppeling kan versleten zijn op de plaat en dan hoor je vaak slippen. Het druklager en/of de drukgroep kunnen ook versleten zijn en dan lukt het niet goed meer om de hele slag van de koppeling te halen. Je komt dus niet meer helemaal vrij. Dat kan overigens ook door de koppeling bediening als dit hydraulisch is. Dit effect merk je het sterkste op de versnellingen die niet gesynchroniseerd zijn. De synchromesh kan de eerste symptomen namelijk wel een beetje verbergen. De achteruit versnelling is nagenoeg nooit gsynchroniseerd. De 1e versnellings soms.

Dus ik zou zeggen een versleten druklager/drukgroep of hydauliek. Vermoedelijk veroorzaakt dit ook het toerental effect. Typisch genoeg is dit toerental effect waarschijnlijk juist de bedoeling maar is dit in de loop der jaren door een verschoven instelling van de schakelaars verloren gegaan. Met wat geluk is het alleen een koppelingscylinder (100 a 200 euro?) maar met wat pech moet er een nieuwe koppeing in. Niet mee doorrijden want de synchromesh van de versnellingsbak ben je nu aan het verslijten. Dat kost je een hele versnellingsbak.

Terug
Bovenaan