Bart 5922888
Net ingestapt
Goedemorgen,
Wij rijden met veel plezier een kleine Kia Picanto 1.0 uit eind 2013, eind vorig jaar tweedehands gekocht. Helaas niet meer in de dealer-garantie, en dan beginnen natuurlijk net de haperingen tevoorschijn te komen... Op dit moment merken wij twee, schijnbaar ongerelateerde, vreemde zaken. Misschien dat iemand met een scherp technisch oog op dit forum hier een idee over heeft?
Wanneer we na een rit stil staan bij een stoplicht met de koppeling ingedrukt, wil de motor af en toe (ver) onder de 1000 of 900 toeren zakken, alsof je in z'n 1 optrekt met te weinig gas bij. Hij zakt terug naar de 400-500 toeren o.i.d. en dan start hij hem weer op. Ik heb het gevoel dat de starthulp (die de auto automatisch weer opstart wanneer je hem laat afslaan) dat doet, maar het is natuurlijk vreemd dat dit met de koppeling ingedrukt gebeurt. Hij slaat niet volledig af, maar hij "zakt in". Tijdens het rijden merken we verder niets.
Daarnaast is het af en toe lastig om de auto in zijn achteruit te zetten. Er zit geen beveiligings-drukring op of iets anders, maar soms krijg je hem simpelweg niet in zijn achteruit gezet. De pook blokkeert. Het is niet zo dat hij niet pakt of dat je moet wiebelen (als hij erin staat staat hij erin). Bij andere versnellingen hebben we er geen last van.
Wij dachten dat het een beveiliging was, maar bij nader inzien is er geen logische manier waarop het wel altijd lukt. We lezen hier en daar iets over tandwielen die niet synchroon lopen in de koppeling, zou het zo iets kunnen zijn?
Iemand een idee?
Alvast bedankt!
Wij rijden met veel plezier een kleine Kia Picanto 1.0 uit eind 2013, eind vorig jaar tweedehands gekocht. Helaas niet meer in de dealer-garantie, en dan beginnen natuurlijk net de haperingen tevoorschijn te komen... Op dit moment merken wij twee, schijnbaar ongerelateerde, vreemde zaken. Misschien dat iemand met een scherp technisch oog op dit forum hier een idee over heeft?
Wanneer we na een rit stil staan bij een stoplicht met de koppeling ingedrukt, wil de motor af en toe (ver) onder de 1000 of 900 toeren zakken, alsof je in z'n 1 optrekt met te weinig gas bij. Hij zakt terug naar de 400-500 toeren o.i.d. en dan start hij hem weer op. Ik heb het gevoel dat de starthulp (die de auto automatisch weer opstart wanneer je hem laat afslaan) dat doet, maar het is natuurlijk vreemd dat dit met de koppeling ingedrukt gebeurt. Hij slaat niet volledig af, maar hij "zakt in". Tijdens het rijden merken we verder niets.
Daarnaast is het af en toe lastig om de auto in zijn achteruit te zetten. Er zit geen beveiligings-drukring op of iets anders, maar soms krijg je hem simpelweg niet in zijn achteruit gezet. De pook blokkeert. Het is niet zo dat hij niet pakt of dat je moet wiebelen (als hij erin staat staat hij erin). Bij andere versnellingen hebben we er geen last van.
Wij dachten dat het een beveiliging was, maar bij nader inzien is er geen logische manier waarop het wel altijd lukt. We lezen hier en daar iets over tandwielen die niet synchroon lopen in de koppeling, zou het zo iets kunnen zijn?
Iemand een idee?
Alvast bedankt!