Auto zakelijk kopen op NL BV... en dan exporteren naar privé in B. Vervolgens de zakelijke km declareren naar de NL BV

Jean 6752863

Net ingestapt
Een hoofdpijndossier voor ons ...
Echtgenote heeft bedrijf dat is gevestigd in NL. We wonen in B.
Ze heeft steeds een NL-leasewagen gehad maar die is recentelijk de deur uit gegaan....
Heeft nog een prive-auto waarmee ze zakelijke km declareert aan haar bedrijf maar die is minder geschikt voor lange ritten.

Wil nu een auto kopen voor zakelijk gebruik. maar wat is hier wijsheid. Een NL-fima kan enkel een NL auto kopen of buitenlander invoeren maar dan heb je dus wel BTW en BPM.
BTW is terug te vorderen, BPM niet... en mag ze eigenlijk wel een "eigen" wagen rijden met NL-plaat als woonachtig in B ? We denken van wel als dat bedrijf geen Belgische vestiging heeft.

Een Belgische wagen kopen op B kenteken kan niet met in NL geregistreerd bedrijf voor zover we weten..

Wat is de oplossing hier om op NL BV een auto zonder die irritante BPM te kunnen kopen ?.

Het Nederlandse bedrijf waar ik voor werk heeft enkele auto's op Belgisch kenteken (voor onze Belgische vertegenwoordiger), waaronder een gekochte auto. Het kan dus wel, al had het wel wat voeten in de aarde, mede omdat de auto ook nog geïmporteerd moest worden, was gekocht in Duitsland, dus er moest nog btw worden afgedragen, waar we naderhand als bedrijf zijnde we terug konden vragen.

In Nederland is het zo dat je alleen in een auto met buitenlands kenteken mag rijden als je niet zelf kunt bepalen waar de auto wordt geregistreerd. Die vlieger gaat natuurlijk niet op als het je eigen bedrijf is. Ik ken de Belgische wet niet, maar dat zal vast niet veel afwijken.

De oplossing om in NL een auto zonder BPM te kopen op je bedrijf: een bestelwagenuitvoering.
In NL een auto met geen (of nauwelijks BPM): elektrisch voertuig kopen.

Maar even wat serieuzer. Ik ken een ondernemer met bedrijf gevestigd in NL (geen BV overigens) en woonachtig in B. Heeft al 2e of 3e auto met B kenteken. Was even wat pluizen maar banken (en financial lease instellingen) en dealers in grensgebied wisten precies hoe het werkt. Hij moest ook een B kenteken volgens mij want woonachtig in dat land en dan mag je niet permanent met NL kenteken rijden volgens mij.

Bij export is die BPM toch gewoon terug te vragen? Tenminste, ik maak uit de titel op dat je dat wilt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/teruggaaf_van_bpm/teruggaaf_bij_export

Jean 6752863 zei:
(..) ... en mag ze eigenlijk wel een "eigen" wagen rijden met NL-plaat als woonachtig in B ? We denken van wel als dat bedrijf geen Belgische vestiging heeft.

(..).

Nope.. maximaal 6 maanden als BE ingezetene, voordat de auto een Belgisch kenteken moet krijgen.
Echter, jullie wonen er al, dus van verhuizing is geen sprake..

Dat er al die tijd met een NL (gekentekende) leaseauto gereden is in België had dus ook niet gemogen naar mijn mening.

https://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/registration/registration-abroad//belgium/index_nl.htm

Lees dit eens https://www.vacature.com/nl-be/carriere/groeien/wat-als-je-met-een-buitenlandse-nummerplaat-in-belgie-rondrijdt

KB van 23 februari 2005

Het KB van 23 februari 2005 is een aanvulling op het KB van 20 juli 2001. De belangrijkste wijziging in dit kader is een aanvulling op artikel 10, met name de toelating van een buitenlandse onderneming (gevestigd in de EU) om een voertuig in België in te schrijven op haar naam indien de gebruiker een Belgische rijksinwoner is. Dit zou terug de mogelijkheid openen voor Belgische bedrijven om voertuigen in Luxemburg te leasen voor Belgische werknemers.

De Luxemburgse leasingmaatschappij dient het voertuig evenwel in België te laten inschrijven op haar naam op het adres van de Belgische gebruiker. De inschrijving in België heeft wel tot gevolg dat de éénmalige belasting in verkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting in België verschuldigd zullen zijn.

In BE is er bij inschrijving een onderscheid tussen gebruiker en economisch eigenaar.

Beste een elektrische auto, heb je geen BPM, geen verkeersbelasting in BE en geen BIV als je in Vlaams gewest woont, maar wel alle BTW aftrek in NL.

Terug
Bovenaan