Auto wil soms niet harder dan 100km/u

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum vanwege een vraag over mijn auto. Het betreft een Daihatsu Cuore uit 1998 met 173.000 op de teller.
Soms wil de auto (ongeveer een keer per week a twee weken) niet harder dan 100kmu. Dit duurt dan ongeveer een dag en dan doet hij het weer normaal. Als ik dan op dat moment 120 rijd, dan voelt het alsof de auto inhoud en zakt hij af naar 95-105kmu. Je voelt dan ook dat de auto meer moeite moet doen (iets minder stabiel naar mijn gevoel), maar er komt geen raar geluid bij kijken.
Hij is naar de garage geweest, maar op dat moment deed de auto wel normaal. Hij heeft toen het luchtfilter verschoont en het benzinefilter vervangen. Ook wat olie erbij in gedaan toen. Een week deed de auto weer normaal en gister (na vorst) had hij weer kuren. Vandaag reed hij wel weer goed.
Ik heb dit sinds de temperatuur wat lager is. Er lekt niks onder de motorkap werd de vorige keer vastgesteld.

Heeft iemand enig idee of het gewoon ouderdom is, kou is, of dat er toch iets anders mis is? Bedankt!

Ik heb zo het idee, dat er zo nu en dan 1 cilinder uitvalt, waardoor de motor op 2 cilinders verder gaat. In geval valt 33% van de motorkracht weg.

Controleer de ontsteking eens. Mogelijk zit er een bougie of bougiekabel los. Of er is een kabel defect.

Met kou en/of ouderdom heeft dit niets van doen.

Bedankt voor de reactie. Dit klinkt mij logisch, ik ga ernaar laten kijken.

Tank eens een paar keer Shell Vpower of BP Ultimate. Mogelijk is je injectiecircuit wat vervuild.

Als dat niet helpt: Hoe oud zijn de bougies en bobine (en kabels)? Zijn aansluitingen schoon en corrosievrij?

Hier een antwoord van een voormalig cuore bezitter (dezelfde als de jouwe) je hebt een penbobine kapot.
Er zitten er 3 en één daarvan weigert af en toe, dan loopt de motor dus op 2 pootjes ipv op alle 3.
Rij er niet mee door want dat is niet goed voor de katalysator . Een penbobine is eenvoudig te vervangen en kost ongeveer 40 euro.
Groeten, Peter

Bedankt! Ik rij er denk ik al 3 weken mee zo.. Als hij het wel normaal doet op die momenten, valt dan de schade nog wel mee? Dinsdag gaat hij weer naar de garage!

De momenten dat ie normaal rijd is er niets aan de hand en dus niet schadelijk, op het moment dat 1 van de bobine’s uitvalt gaat het benzine/luchtmengsel van de betreffende cilinder onverbrand de (hete) uitlaat in en dat vind de katalysator niet fijn.
Het is lastig te bepalen welke penbobine de boosdoener is als de storing zich niet voordoet.
Ik heb dit euvel 2x gehad met de mijne, ik denk voor bijna 100% dat dit nu bij jouw cuore ook speelt.
Succes.

Als er een bobine uitvalt of cilinder niet meer mee doet, is dat normaliter flink hoorbaar en is de auto nouwelijks meer vooruit te branden omdat hij naast minder vermogen ook nog tegen de compressie van die niet werkende cilinder moet blijven werken.

Maargoed het is niet slecht om het eens te controleren.

Anderzijds verwacht ik een probleem met de mengselvorming. Dus sensoren die daarmee te maken hebben maar eens uitlezen tijdens het rijden. Dan kan er mooi gekeken worden wat de waardes doen als het probleem zich voordoet.

Pobresh, ik heb dit euvel 2x gehad met zo’n ding. En zoals Laura het omschrijft is het voor mij wel duidelijk: Penbobine.

Pobresh zei:
Als er een bobine uitvalt of cilinder niet meer mee doet, is dat normaliter flink hoorbaar en is de auto nouwelijks meer vooruit te branden omdat hij naast minder vermogen ook nog tegen de compressie van die niet werkende cilinder moet blijven werken.

Maargoed het is niet slecht om het eens te controleren.

Anderzijds verwacht ik een probleem met de mengselvorming. Dus sensoren die daarmee te maken hebben maar eens uitlezen tijdens het rijden. Dan kan er mooi gekeken worden wat de waardes doen als het probleem zich voordoet.

Een uitvallende cilinder is niet of nauwelijks hoorbaar, maar des te meer voelbaar, vooral bij een 3 cilinder.
Het verhaal van de compressie van een niet werkende cilinder, snijdt geen hout. De energie die nodig is om lucht te comprimeren, komt weer vrij zodra de zuiger het B.D.P. voorbij is, en zorgt overall dan ook niet voor extra weerstand. Er is alleen 33% minder vermogen en koppel beschikbaar in dit geval.

De omschrijving van de storing duidt duidelijk op een ontstekings probleem. Het verhaal van Peter lijkt me dan ook voor de hand liggend.

Terug
Bovenaan