Auto voor weekenden en vakantie (8 à 9.000 euro)

NitWit1 zei:
Ik gooi ‘m er toch maar in al denk ik dat ik wel weet wat het antwoord is: is de Peugeot 5008 niet een goede optie?

En welke motorisering heeft dan eventueel de voorkeur?

Ben benieuwd naar jullie reacties hierop.

Een Peugeot 5008 is zeker te overwegen, het is een hele ruime en praktische familie auto. Wel zou ik deze auto van na de facelift in 2013 kiezen. In de eerste bouwjaren was de auto niet erg betrouwbaar, en kende veel storingen. Neem dan een 1.2, de 5008 2 ligt helaas buiten budget maar was een goede en ruime auto.

Zelf zou ik dan nog eerder kijken naar een Citroën C4 (Grand) Picasso 2 die in 2013 nieuw op de markt kwam. Deze is auto is erg ruim, praktisch, modern en betrouwbaar.

Ook een erg goede optie binnen dit budget is dan de Renault (grand) Scenic 3. De auto is betrouwbaar erg praktisch, en biedt veel waar voor het geld. De bouwkwaliteit is ook goed.

tonnert zei:
Een beetje twijfel heb ik wel bij de 7 laadsessies onderweg naar Zuid Frankrijk, ik heb een BMW i3 en daar zou ik zo'n hoeveelheid laadsessies direct bij geloven. Mijn buren met een Model 3 (niet long range) rijden er heel Europa mee door en heb ik nog nooit horen klagen over de hoeveelheid laadsessies.

Maar goed.

Een suggestie die ik nog niet heb gehoord, een Mercedes S124. Deze auto's zijn wat ouder, maar als je een mooi exemplaar te pakken hebt zijn ze veel betrouwbaarder dan alles wat Mercedes de 25 jaar erna heeft gemaakt.
De keuze is wat dun aan het worden en voor goede exemplaren wordt nog steeds een stevige prijs gevraagd, maar wij gebruiken onze 200TE op precies dezelfde manier. Zelden, maar om af en toe eens naar de bouwmarkt te gaan om grote spullen te halen of om mee op vakantie te gaan.

Het zijn ruimte wonderen, relatief licht gezien de grootte van de auto, in de 4 cylinder uitvoeringen relatief zuinig en erg comfortabel om in te rijden.

https://www.autoscout24.nl/lst/mercedes-benz?sort=standard&desc=0&ustate=N%2CU&size=20&page=1&cy=NL&fregto=1996&fregfrom=1990&body=5&atype=C&fc=2&qry=&

Wij hebben ook een Model 3 met het minste bereik en als ik het vakantie-adres invoer, geeft de auto zeven laadstops aan en 12% batterij bij aankomst.... Dus eigenlijk acht.

De Mercedes S124 is zeker wel ook door mijn hoofd geschoten. Op de één of andere manier blijf ik dat ook een mooie auto vinden. Alleen durf ik het niet aan om met een auto van circa 25 jaar oud naar de Franse zuidkust te rijden. Maar voor binnen NL is het echt een topper en zeker ook qua ruimte. Het station-model van Mercedes daarvoor was ook zo'n joekel (en die blijft, voor mij, ook aantrekkelijk).

ak2 zei:
NitWit1 zei:
Ik gooi ‘m er toch maar in al denk ik dat ik wel weet wat het antwoord is: is de Peugeot 5008 niet een goede optie?

En welke motorisering heeft dan eventueel de voorkeur?

Ben benieuwd naar jullie reacties hierop.

Een Peugeot 5008 is zeker te overwegen, het is een hele ruime en praktische familie auto. Wel zou ik deze auto van na de facelift in 2013 kiezen. In de eerste bouwjaren was de auto niet erg betrouwbaar, en kende veel storingen. Neem dan een 1.2, de 5008 2 ligt helaas buiten budget maar was een goede en ruime auto.

Zelf zou ik dan nog eerder kijken naar een Citroën C4 (Grand) Picasso 2 die in 2013 nieuw op de markt kwam. Deze is auto is erg ruim, praktisch, modern en betrouwbaar.

Ook een erg goede optie binnen dit budget is dan de Renault (grand) Scenic 3. De auto is betrouwbaar erg praktisch, en biedt veel waar voor het geld. De bouwkwaliteit is ook goed.

@ak2:
bedankt voor bovenstaande ideeën! Zijn zeker goede opties die ik zeker mee ga nemen.
De (vaak oudere) Espace-modellen van Renault zijn minder betrouwbaar?

De Espace 4 was heel modern toen deze in 2002 op de markt kwam. Helaas was veel moderne elektronica niet voldoende getest, en kende de auto veel kinderziektes. Renault heeft in 2006 bij de Phase 2 vrijwel alle problemen goed aangepakt. Hierdoor zijn de Phase 2 modellen veel betrouwbaarder.

Het blijft natuurlijk wel een grote, zware, oude en luxe auto, en zijn dus zeker niet goedkoop om te rijden. Ze bieden wel een fantastisch comfort en enorm veel ruimte. Het zijn vaak al wel wat oudere auto's, die al een heel leven achter de rug hebben, een piepje of kraakje moet je dan wel voor lief nemen.
Neem er een met een sluitende onderhoudshistorie waar niet bespaart is op onderhoud.

De 2.0 T en 3.5 V6 zijn degelijke motoren, de 3.5 V6 zorgt wel voor duurder onderhoud en een zeer stevig verbruik, maar maakt het wel een hele bijzondere auto. De 2.0 T 4 cilinder is krachtig genoeg, en de meer economische keus.

De nieuwe generaties van Renault kwamen als eerste in 2007 met de Laguna 3 en Twingo 2, die hebben een hele goede reputatie op betrouwbaarheid.
De bouwkwaliteit ging ook flink vooruit.

Een Espace 4 Phase 2 of 3 is echter zeker geen verkeerde auto in zijn klasse, en is betrouwbaarder dan verschillende concurenten, zoals bijvoorbeeld de VW Sharan, Seat Alhambra, Citroen C8 en Peugeot 807.

NitWit1 zei:
Wij hebben ook een Model 3 met het minste bereik en als ik het vakantie-adres invoer, geeft de auto zeven laadstops aan en 12% batterij bij aankomst.... Dus eigenlijk acht.

De Mercedes S124 is zeker wel ook door mijn hoofd geschoten. Op de één of andere manier blijf ik dat ook een mooie auto vinden. Alleen durf ik het niet aan om met een auto van circa 25 jaar oud naar de Franse zuidkust te rijden. Maar voor binnen NL is het echt een topper en zeker ook qua ruimte. Het station-model van Mercedes daarvoor was ook zo'n joekel (en die blijft, voor mij, ook aantrekkelijk).

OK, als tesla het zelf zegt zal het wel waar zijn :)

Wij doen niks anders dan vakantiekilometers met de 124; UK, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en alles er tussenin. Echt totaal probleemloos, maar heb dan ook een eenvoudig 2 liter blok erin liggen. Een vriend van mij met een Passat van 7 jaar oud is al 2 keer gestrand onderweg en ook de grote fransozen zou ik niet graag mee op vakantie gaan.

Nog een optie:

VW Tiguan, 2009, iets meer dan 100.000 km, 10.000 euro (incl zes maanden garantie).
Deze auto heeft een 1.4 TSI motor. Ik meen me te herinneren dat daar niet iedereen positief over is….

Ik weet dat dit niet een heel grote auto is maar onze kinderen zijn niet de grootste. En anders verkopen we tzt natuurlijk deze auto weer…

NitWit1 zei:
Nog een optie:

VW Tiguan, 2009, iets meer dan 100.000 km, 10.000 euro (incl zes maanden garantie).
Deze auto heeft een 1.4 TSI motor. Ik meen me te herinneren dat daar niet iedereen positief over is….

Ik weet dat dit niet een heel grote auto is maar onze kinderen zijn niet de grootste. En anders verkopen we tzt natuurlijk deze auto weer…

Ik zou er niet aan beginnen.

De 1.4 TSI uit deze bouwjaren staat bekend om de vele problemen zoals een rekkende distributieketting, slechte coating van de cilinderwanden, hoog olieverbruik, en vervuiling. En de Tiguan kent gemiddeld aanzienlijk hogere reparatiekosten dan vergelijkbare SUV's van andere niet premium merken, dat zie je alleen niet aan de 2e hands prijzen. Ook waren er veel problemen met de automaat. De Tiguan scoorde zeer matig op betrouwbaarheid. De Tiguan 2 vanaf 2016 doet het tot nu toe gelukkig aanzienlijk beter, maar valt buiten het budget.

De Lexus CT 200h lijkt me voor jullie ook echt niet geschikt. Fijne auto, goed voor 4 personen en niet te veel bagage.
De koffer is klein door de accu volgens mij. Echt niet genoeg voor groot gezin met alle meuk die je meeneemt.
Voor bedrag en eisen zou ik de premium merken laten en betrouwbaar model kiezen met simpele techniek en goede onderhoudshistorie.

Terug
Bovenaan