Auto voor weekenden en vakantie (8 à 9.000 euro)

NitWit1

Net ingestapt
Hallo,
We staan voor een rare keuze mbt het kopen van een tweedehands auto. We zitten in een rare situatie want we hebben voor ons werk geen auto nodig maar hebben wel, via het werk, een Tesla Model 3 in de lease. Maar in de weekenden komen we een auto tekort want door drie sportende kinderen hebben we twee auto's nodig. En voor de vakantie willen we ook graag een andere auto dan de Tesla omdat we anders, richting Zuid -Frankrijk bijvoorbeeld 7 x (!), vaak en lang moeten laden.
Dus gezocht naar een tweedehands auto voor rond de 8 à 9 duizend euro die betrouwbaar is en wat ruim ivm de bagage. Gekeken naar VW Tiguan, BMW 3 station, Mercedes C-station, Lexus en Volvo V50 maar op verschillende fora (en zeker hier) weinig positieve geluiden ontvangen want 'onbetrouwbaar' en 'hoge kosten'. Daar zitten we uiteraard niet op te wachten. Dit soort auto's in de prijsklasse tussen 8 en 9k zijn vaak een jaar of 10 oud en hebben minstens rond de 150.000 km gelopen.

Wat zijn jullie tips en hoe moeten we dit gaan aanpakken. Zie ik een leuke auto over het hoofd? Ik hoor heel graag jullie reacties en ideeën! Alvast bedankt!

In deze prijsklasse zou ik gewoon naar een grote stationwagon kijken.

Goede, degelijke en betrouwbare opties zijn de: Renault Laguna 3 estate vanaf 2008, Ford Mondeo, en Toyota Avensis vanaf ongeveer 2009.
De Toyota is wel wat duurder dan zijn concurenten.

Belangrijk is een sluitende onderhoudshistorie, en dat er netjes mee om is gegaan, mijn Laguna 3 was bij inruil na 11 jaar en 180.000 km nog vrijwel in nieuwstaat.

Ik zou voor dit budget en overige wensen en gebruik voor een C-segment station gaan, zou op zeker niet kijken naar SUV's of de zogenaamde "premium" merken, onnodig zwaar en/of groot ( van buiten, niet van binnen! ) en gewoon duurder in vaste lasten en onderhoud etc, bovendien zit je eerder aan de onderkant van de markt voor dit budget.

Paar ideeën waarin veel aanbod is : Opel Astra, Ford Focus, Hyundai I30, Kia Ceed, etc.
Stuk voor stuk van zeg bouwjaar 2013/2014 en met max. 120-140k op de teller.

Ik zou iets ruimers kiezen met 3 kinderen dan je eigen suggesties. Verder geef je ook helemaal geen wensen aan.

De voorbeelden die je noemt zijn nou niet de aller ruimste , dan zijn de voorbeelden van ak2 ruimer. De volvo v50 concurent was de seat Exeo https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/seat-exeo-20-tdi-170-pk-volvo-v50-20d/

https://www.autowereld.nl/seat/exeo-st/1-8-sport-navi-clima-cruise-lm-velgen-vol-leder-35147617/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

0-ba54f255-47d2-4e14-b2d2-eab069f861c9.jpg

Mijn wensen:
- 5 zitplaatsen
- aardig wat bergruimte ivm vakantie
- lage te verwachten onderhoudskosten
- wegenbelasting minder belangrijk
- benzine
- waar moet ik op letten bij auto’s met al aardig wat km’s op de teller?

Suggesties naast de eerder genoemde auto’s: Volvo XC90? Of is dat heel dom? Audi A4 avant? Chrysler Voyager? Renault Espace? Een exoot?

NitWit1 zei:
Mijn wensen:
- 5 zitplaatsen
- aardig wat bergruimte ivm vakantie
- lage te verwachten onderhoudskosten
- wegenbelasting minder belangrijk
- benzine
- waar moet ik op letten bij auto’s met al aardig wat km’s op de teller?

Suggesties naast de eerder genoemde auto’s: Volvo XC90? Of is dat heel dom? Audi A4 avant? Chrysler Voyager? Renault Espace? Een exoot?

Lage onderhoudskosten en een Volvo XC90, Voyager of Renault Espace gaan niet samen. A4 Avant en de Seat Exeo zijn dezelfde auto en ook niet zo ruim op de achterbank. Hoe oud /groot zijn de kinderen? Maakt verbruik nog uit verder?

10 jaar oud en 150.000 km hoeft geen enkel probleem te zijn. De slechte motortypes moet je alvast ontwijken, en aantoonbaar onderhoud natuurlijk een pré.

Ik poste net dit voorbeeld deze CR-V bij een eerder topic van 'Guus Kruus'. Staan erg goed bekend, en ruime achterbank. Nog bijspringende 4wd erbij. Tenzij je dat rekent als mogelijk verzwarende onderhoudskosten, fijn in de winter.

Ik weet niet wat je onder een exoot vind vallen? Maar een i40 station rij je relatief nieuw voor een mooie prijs. Een volvo xc90 is populair, dus dan zit je in de gevarenzone met jou budget. De genoemde de orlando is een budgettopper

Toch mijn eerste vraag of jullie wel eens met de Tesla ver weg zijn geweest bijvoorbeeld een rit van 1000km.

Afgelopen 2 jaar heb ik dit met collega’s diverse malen gedaan en is echt prima te doen met laden en dergelijk.

Deze auto geeft onderweg al zo veel mogelijkheden aan dat het echt reuze meevalt Qwa extra reistijd.

Je kan bij de meeste lease maatschappijen een vakantie auto aanvragen icm elektrische auto
Heb je hierna al geïnformeerd via je werkgever of leasemaatschappij scheelt echt aanzienlijk in de kosten

Mocht dit lukken dan kan de tweede auto een stuk kleiner zijn en dat scheelt ook weer aanzienlijk in de kosten

De Volvo XC90 is een zware, dorstige en zeer complexe auto, je kunt er enorm op leeglopen,
de Voyager en Espace zijn zeker ook geen goedkope auto's om mee te rijden.

Een Audi A4 is relatief klein achterin, die koop je niet voor de ruimte, en de A4 kent met name bij de benzinemotoren relatief veel dure motorproblemen. Het kan een hele dure auto zijn in reparatiekosten en onderhoud.

Als je met een Tesla niet al te hard rijdt dan heb je best wel een flinke actieradius, als je om de 2 a 2,5 uur stopt om even de benen te strekken en bij te laden dan gaat dat denk ik ook prima.

Bobbeltje zei:
..
Deze auto geeft onderweg al zo veel mogelijkheden aan dat het echt reuze meevalt Qwa extra reistijd.
..
ak2 zei:
..
Als je met een Tesla niet al te hard rijdt dan heb je best wel een flinke actieradius, als je om de 2 a 2,5 uur stopt om even de benen te strekken en bij te laden dan gaat dat denk ik ook prima.

Met de long range naar Nice is het 2:10 laden en met de standard range 3:30. Ik vind het nog pittig, afhankelijk van je situatie (kinderen, laadmogelijkheden op je bestemming) kan ik me voorstellen dat je liever met een conventionele auto op pad gaat.

Ik snap het toch niet helemaal. Naar Nice is zo'n 14 uur rijden volgens google maps. En dan is 2 - 3,5 uur oplaadtijd/ rusttijd teveel? Je moet toch niet willen om minder dan dat te stoppen en uit te rusten?
Een lunchstop, even koffiedrinken. De benen even strekken. Misschien een stadje of park even bekijken. Goed restaurant uitzoeken met laadmogelijkheid en mooie lunch nemen. Dan is de accu weer goeddeels vol. Dat is toch het hele doel van vakantie om te ontspannen en te relaxen?

Allereerst allemaal bedankt voor het meedenken! Het gaat om een Tesla model 3 met de minste range. Wisten we toen we deze kozen.
@beksie: Als ik in de Tesla de navigatie aanzet naar Zuid-Frankrijk worden ik zeven laadstops ingepland. Met drie kinderen van 7, 9 en 11 vind ik dat behoorlijk veel. Ik jakker zeker niet door maar 7x stoppen van ongeveer 30 minuten per keer vind ik niet echt ontspannen. We reizen begin augustus dus zijn wellicht ook niet de enigen die aan de laadpaal moeten. En dit zijn geen laadplekken op pittoreske plekken maar aan de snelweg. Plus zit ik niet te wachten om ter plekke ook steeds gedoe te hebben als ik ergens heen wil of ergens ben geweest. En straks met de wintersport lijkt het me ook niet handig.
@bobbeltje. Ik zou dit best eens willen proberen maar dan niet met drie jonge kinderen op de achterbank op de Route Du Soleil in het hoogseizoen. Met vrienden gaan skiën lijkt me een minder groot probleem.

De auto zal dus waarschijnlijk zes dagen per week en dat 48 weken per jaar op de oprit staan. Puur voor de zaterdagen en vakanties. Maar dan moet ie natuurlijk wel heel betrouwbaar zijn. En ik begrijp ook wel: alle waar naar zijn geld. Graag hoor ik jullie tips hoe ik dit geld in jullie ogen het beste kan besteden. Alvast bedankt!

Waarom niet een Skoda Octavia station of een superb station of sedan. En wat al gezegd is Toyota , Renault. Niet de duren merken zoals audi, bmw, Volvo, Mercedes.

Duren merken... Als je dat al niet weet te spellen snap ik je reactie...
Juist als je Tesla rijdt is het niet meer dan logisch ook voor Premium te gaan bij je andere auto. Volvo, Mercedes-Benz, BMW, juist in die hoek zou ik zoeken.

Wat anders dan meeste aan denken (en mijn voorkeur wat betreft hoge betrouwbaarheid/lage rijkosten): Honda Accord, Mazda 6 (heb zelf automaat uit 2006), Kia Optima, Cee'd en Toyota is al genoemd.
Nog niet genoemd maar overwegen waard: Opel Insignia/Vecta, Ford Mondeo (of Focus station).
Wildcards: Jaguar XF (niet zo slecht als mensen denken), Hyundai (wisselde kwaliteit bij grotere auto's)
Verder is niets mis met een Skoda/Seat station auto's aangezien bijna allemaal op Golf platform staan en nieuwere Golf verrassend groot is.

Zomaar een voorstel van een BMW 3-serie touring die sinds vandaag op gaspedaal wordt aangeboden: waarom wel of waarom niet doen?

https://www.autowereld.nl/bmw/3-serie-touring/318i-tourig-navi-stoelverwarming-rijklaar-35197511/foto.html

NitWit1 zei:
Zomaar een voorstel van een BMW 3-serie touring die sinds vandaag op gaspedaal wordt aangeboden: waarom wel of waarom niet doen?

https://www.autowereld.nl/bmw/3-serie-touring/318i-tourig-navi-stoelverwarming-rijklaar-35197511/foto.html

Dit lijkt mij een import BMW wat bij een bedrijf staat wat nergens bij aan is gesloten.

Bij import premium auto's is opvallend vaak de kilometerstand terug gedraaid. De BMW E90 kies je zeker niet vanwege de ruimte, de auto is erg krap achterin, wel vanwege de rijeigenschappen Zwakke punten van deze auto zijn het onderhoudsgevoelige onderstel, distributieketting en olie verbruik. En kan dus een hele dure auto zijn om op de weg te houden.

De auto is ook best duur voor een 13 jaar oude auto met een onzekere geschiedenis. Ik zou er zelf niet aan beginnen.

Met dit budget en wensen kom je al snel uit bij bijvoorbeeld merken als Renault en Ford, die vaak veel ruimte, luxe, uitrusting en betrouwbaarheid bieden voor relatief weinig geld. Of merken als Kia, Hyundai, Toyota en Honda.

Ik doe mijn naam echt eer aan want dit is echt allemaal nieuw voor me. Ik heb op gaspedaal verder gekeken en ook ‘met BOVAG-garantie’ aangevinkt. Daarmee slinkt het aantal auto’s enorm maar zit m.i. nog zeker mooie opties tussen. De garantie is zes maanden maar ben ik hiermee voor een groot deel zeker dat de verkoper mij een deugdelijke wagen verkoopt als hij een BOVAG-garantie meegeeft of zitten daar ook haken en ogen aan?

Zou dit dan een optie kunnen zijn?

https://www.autowereld.nl/bmw/3-serie-touring/318i-high-executive-youngtimer-cruise-control-35164331/details.html

Of Mercedes C station (met eerdere facturen e.d.)

https://www.autowereld.nl/mercedes-benz/c-klasse-combi/180-cgi-autom-2010-34572654/details.html

Nu lijkt het wellicht dat ik vast wil houden aan een Duitse auto maar dat is niet zo. Val meer voor het tijdloze model en misschien denk ik nog dat Duits hetzelfde is als kwaliteit en betrouwbaarheid. Maar sta zeker voor andere opties open al heb ik minder met Skoda of Toyota al maken zij wellicht net zo goede (of zelfs betere) auto’s tegenwoordig.

Mazda 6, Mondeo. Fijne auto's.
BMW 3 is echt een krappe wagen en vaak met harde onderstellen. Technisch zitten ze zeer knap in elkaar, maar hebben ook dure techniek aan boord. In jouw geval lijkt een C klasse me prettiger.

@beksie, je kijk op 'ontspannen vakantie' is misschien wat naïef. Al zijn er mensen op de wereld die nooit haast lijken te hebben. Misschien hebben die wel zichzelf en hun kinderen gedrogeerd. Inderdaad: Kids willen naar de camping en dan een uurtje voor aankomst, met 16 uur achter de kiezen, nog 30 minuten laden is echt geen relaxed wandelingetje in een park! Al helemaal niet als palen bezet zijn, het 35 graden is en je met 20km range over op een camping uitkomt.
Trouwens koffie drinken en restaurants bezoeken is ook al niet relaxed met kinderen, wat zeg ik: heel zuid-frankrijk met 3 kinderen lijkt me al een uitdaging, al is het in een dieselbusje! :T lol

De Mercedes C zou ik ook eerder kiezen, in de familie hebben we dit model ook, en ben een aantal keren in meegereden. Het is een comfortabele auto, met een mooie afwerking, en de auto doet solide aan. Dit model staat verder goed aangeschreven op betrouwbaarheid.

Voor de kinderen is de ruimte achterin niet bepaald royaal. De achterwielaandrijving zorgt dat er een vrij grote tunnel is. Veel concurenten zijn duidelijk ruimer.

Overigens is het al weer jaren zo dat veel Duitse merken niet heel hoog scoren op betrouwbaarheid. Ze hebben vaak wel een goede kwaliteits beleving maar dat is wat anders dan echte kwaliteit. In de top 10 van de Reliability Index staan alleen Aziatische merken, Ford, Renault en Smart.

Ik ben overigens wel groot fan vande merken Mercedes en BMW.

ak2 zei:
...
Ik ben overigens wel groot fan vande merken Mercedes en BMW.

Het zijn ook goede auto's alleen leunen ze wat op imago, status etc. De techniek is wel bovengemiddeld omdat een auto met achterwielaandrijving, zeker met 200+pk veel beter stuurt dan met dat vermogen op de voorwielen. Ook de bediening van I-drive, allerlei sensortjes en spelerijtjes zijn dik in orde, alleen kan je je afvragen hoeveel dat bijdraagt voor een camping/voetbalauto in de 150pk uitvoering.

Hoe lang wil je met deze auto doen? Dat is relevant, want kinderen van 7, 9 en 11 zijn over 4 jaar een stuk groter dan nu. Vooral de zitplaats midden achterin wordt al snel oncomfortabel. Voor de zaterdagritjes is dat te overzien, maar naar Zuid-Frankrijk met je benen opgevouwen is niet fijn...

Renault Grand Scenic TCe 130 7p Parisienne RIJKLAAR PRIJS
€ 8.999,00
https://link.marktplaats.nl/m1707828321?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Comfortabel, ruim, drie volwaardige zitplaatsen achterin, betaalbaarder dan een Espace, extra bankje voor team-vervoer op zaterdag en in de vakantie plek zat voor de bagage.

Wil de discussie niet te ver laten ontsporen. Maar van de lange ritten die ik als kind maakte onthoud ik juist de lekker lange stops. Lunchen en dan nog zwemmen. Een picknick ergens onderweg. Zelf probeer ik ook altijd een fijn restaurant in te plannen om de rit te breken. En liever nog een overnachting halverwege dan jakkeren. Die tussenstops zijn toch vaak op plekken waar je niet zo snel anders zou stoppen, kom je weer eens ergens anders.

Als jongste van een gezin met drie kinderen kan ik zeggen dat een grote middentunnel erg vervelend is. Dus dan liever een voorwiel aangedreven auto. Of nog beter elektrisch, maar daar wil je juist vanaf.

Skoda is dan juist fijn omdat die meer ruimte op de achterbank hebben dan andere merken.

Andere wat meer aparte opties zijn de fiat croma of de lancia delta. Allebei volgens mij vrij ruim en net een tikje anders.

Joop 5528328 zei:
Duren merken... Als je dat al niet weet te spellen snap ik je reactie...
Juist als je Tesla rijdt is het niet meer dan logisch ook voor Premium te gaan bij je andere auto. Volvo, Mercedes-Benz, BMW, juist in die hoek zou ik zoeken.
Ach ja, jij maakt geen spelfouten. Je zal wel een onderwijzer of leraar zijn( grapje moet kunnen). Hoeveel mensen hebben een premium merk auto en daarnaast een goedkoop niet premium merk tweede auto? Volgens mij heel veel mensen.

J ko, ik weet nog niet hoe lang we met de auto gaan rijden. Hangt o.a. Af hoe lang het comfortabel blijft achterin, de kosten van de auto en of we de Staatsloterij winnen….

Als ik een auto koop met BOVAG-garantie, zit ik dan gebeiteld (voor zes maanden, maar wellicht langer omdat deze auto toch net wat beter is nagekeken dan andere auto’s zonder garantie) of zitten daar toch nog heel wat haken en ogen aan?

Een superb met een nieuwe motor

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/130741396/Android?s=14-14-0-0-1-3

Lexus zie ik in de openingspost staan en in één zin met onbetrouwbaar. Daar kijk ik van op want een Lexus is juist heel betrouwbaar.

Lexus GS 300 3.0 AUT 2006 Grijs | AUTOMAAT | APK 05-2022
€ 8.500,00
https://link.marktplaats.nl/m1715458507?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Lekker ruim en betrouwbaar. Voldoende power. Daar kan je minstens weer 10 jaar mee vooruit. Niet heel licht dus wat duurder in de MRB maar denk niet dat er veel te koop is dat betrouwbaarder is dan dit. Je kan ook het iets oudere type kopen, houd je nog geld over ook. Qua ruimte denk je al snel Skoda maar met dit budget zit je geloof ik in de risico jaren te shoppen.

Honda heeft ook een goede reputatie.

Honda Accord 2.4i Executive TYPE S -Automaat - Nette auto!
€ 9.250,00
https://link.marktplaats.nl/m1693548014?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Evenals de Koreanen Hyundai en Kia.

Hyundai I40 Wagon 1.6 GDI Blue Business Edition
€ 9.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1707856761?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI Business Edition NAVIGATIE CAMERA
€ 8.795,00
https://link.marktplaats.nl/m1710258780?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI Business Edition NAVIGATIE CAMERA
€ 8.795,00
https://link.marktplaats.nl/m1710258780?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Als een Sedan niet ruim genoeg is...

Een auto met Bovag garantie, NAP en een volledige sluitende onderhoudshistorie geeft natuurlijk meer zekerheid. In de deze prijsklasse zijn grote auto's toch al zeker 8 jaar oud. Dan kan er altijd wat stuk gaan, daar is de garantie dan voor.

Ook wel handig om een auto te kiezen waar niet bekende dure veel voorkomende kwalen mee zijn, daar kun je dan na de garantie mee te maken krijgen. En een auto waar een degelijke motor en versnellingsbak in ligt.

Even als voorbeeld bij de 1.8 TSI en 2.0 TSI die gebruikt worden door Audi, VW, Skoda en Seat komen als gevolg van te korte olieschraapveren veel olieverbruik problemen voor. Dat betekent uiteindelijk een motorrevisie en mogelijk een kapotte katalysator. Berucht zijn de jaren 2008-2012 pas in de loop van 2016 is dit opgelost.

In deze prijsklasse zit je ook in het overgangstijdperk van grote vaak degelijke motoren zonder turbo, indirecte injectie en eventueel met turbo naar de compacte turbo motoren met directe injectie, de overgang ging niet bij alle merken even goed.

De genoemde Renault Grand Scenic 3 met prima 1.4 TCe motor is een hele goede en ruime familie auto. De 2.0 16V motor van Nissan, en 1.6 16V motor zijn ook goed. In de erg onderschatte Laguna 3 zitten eigenlijk alleen maar goede en degelijke motoren.

Het meeste kans op een goede auto met redelijke onderhoudskosten heb je over het algemeen bij gewone merken zoals bijvoorbeeld Ford, Renault, Toyota, Honda, Kia, en Hyundai.

cj 6356335 zei:
Waarom niet een Skoda Octavia station of een superb station of sedan. En wat al gezegd is Toyota , Renault. Niet de duren merken zoals audi, bmw, Volvo, Mercedes.

Een octavia sedan zal wel import zijn, want die is hier nooit verkocht, wellicht in China en een superb sedan alleen de 1e generatie als sedan, daarna ook niet meer

De tweede generatie heeft toch die ingenieuze achterklep waardoor het zowel een Sedan als hatchback is?

Ik wil jullie graag de volgende keuze voorleggen:

- Volvo V70 2.0 2008 met ruim 200.000 km circa 8000 euro
- Volvo V70 2.5T 2007 met bijna 200.0000 km circa 8000 euro
- BMW 320i touring 2006 met ruim 200.000 km op de teller circa 7000 euro
- Lexus CT 200 h 2011 200.000 km circa 9000 euro

Alle vier met zes maanden BOVAG-garantie.

Welke auto (en waarom) zouden jullie kiezen voor mij en mijn gezin (drie kinderen) enkel voor sporten op zaterdag en twee keer op reis naar Frankrijk, Oostenrijk met z’n vijven?

Bedankt!!

Nog één optie:

Volvo V50, 2011, 160.000 km, 8500 euro.
Geen garantie, wel NAP.

https://www.autowereld.nl/volvo/v50/2-0-advantage-cruise-control-35182871/details.html

Met 3 kinderen altijd een V70 en geen V50, die is net te krap en beslist geen ruimtewonder
V70 is ook enorm waardevast, als je ziet wat ze daarvoor vragen....
Wel een duurdere auto om in te rijden, maar je rijd zo weinig dat dat ook wel weer meevalt

Ga proefrijden en rekenen!
Zet een C-segmenter naast een SUV, MPV of D/E segmenter en kijk of de meerkosten tegen de extra ruimte opwegen
V70 is wel gewoon een lekker comfortabele, mooie en ruime auto

Succes met je zoektocht

En als ik dan toch bezig ben:

https://www.louwman.nl/aanbod/bmw/3_serie/touring_320i_170_pk_e91_executive/2010/77krd4

BMW 320i touring, 2010, 150.000 km, zes maanden garantie., 9.000 euro

NitWit1 zei:

https://www.louwman.nl/aanbod/bmw/3_serie/touring_320i_170_pk_e91_executive/2010/77krd4

BMW 3-serie met 3 kinderen is heel erg krap hoor !
Ga je niet gelukkig van worden

Guus Leferink zei:
NitWit1 zei:

BMW 3-serie met 3 kinderen is heel erg krap hoor !
Ga je niet gelukkig van worden

TS blijft maar met krappe sugesties aankomen en dure premium merken

Guus Leferink zei:
Met 3 kinderen altijd een V70 en geen V50, die is net te krap en beslist geen ruimtewonder
Wel een duurdere auto om in te rijden, maar je rijd zo weinig dat dat ook wel weer meevalt

Zet een C-segmenter naast een SUV, MPV of D/E segmenter en kijk of de meerkosten tegen de extra ruimte opwegen

Succes met je zoektocht

Bedankt voor je reactie!
En welke V70 is dan de beste keuze? De 2.0 of de 2.5? Snap dat de 2.5 leuker rijdt maar zijn de te verwachte kosten ook veel hoger bij zo’n auto of valt dat mee? Snap dat jij ook geen glazen bol hebt maar misschien wel de kennis hierover.

NitWit1 zei:
Guus Leferink zei:

Succes met je zoektocht

Bedankt voor je reactie!
En welke V70 is dan de beste keuze? De 2.0 of de 2.5? Snap dat de 2.5 leuker rijdt maar zijn de te verwachte kosten ook veel hoger bij zo’n auto of valt dat mee? Snap dat jij ook geen glazen bol hebt maar misschien wel de kennis hierover.

Is eigenlijk geen vergelijk...

De 2.0 is een Ford 4-cilinder met 135-140pk, welke je o.a. ook in de Focus en Mondeo vind. Is een goede motor, maar het houdt niet over qua kracht
Laten we zeggen, het voldoet.
Verbruik zal rond de 1 op 11 liggen mede doordat de motor hard moet werken

De 2.5T is een echte Volvo motor, de 2.5 5-cilinder met soft-turbo en ongeveer 210pk en een berg trekkracht. Ook een heel goede motor
Verbruik zal rond de 1 op 9 liggen, op de lange weg misschien 1 op 10-11
Maar met de kilometers welke jullie rijden is dat qua kosten eigenlijk geen heel groot verschil

Onderhoud van de 2.5T zal wat meer zijn, maar nogmaals, gezien de kilometers die jullie maken is dat ook weer geen mega verschil

Ik wist het wel ...

De Volvo V50 is klein voor zijn klasse, de V50 vond ik ook tegenvallen wat betreft rijden, de auto is in mijn ogen erg over gewaardeerd. Ik vind de auto wel mooi om te zien. Een Renault Laguna 3 of een Ford Mondeo rijden een stuk beter, zijn goedkoper, moderner, en een stuk ruimer.

De Lexus LS200H is een hele goede, zuinige en betrouwbare auto, de ruimte achterin en de kofferruimte is klein, de kinderen zullen er niet erg blij van worden.

De Volvo V70 vind ik wel een hele prettige, comfortabele, ruime en fijne familie auto. De auto is populair dus relatief duur. De verschillende motoren zijn al besproken.

Kies de Volvo V70 niet vanwege de echte kwaliteit. De Renault Laguna 3 en Mondeo scoren (in de meeste onderzoeken) hoger op betrouwbaarheid en kwaliteit, de Volvo V 70 kies je meer om het gevoel en luxe. De Ford Mondeo en Volvo V70 delen het platform, verschillende motoren, en andere techniek.
Aandachtspunt bij Volvo en Ford is roest, de Renault is erg goed tegen roest behandeld.

Van een BMW 3 serie worden je kinderen achterin echt niet blij, en is ook al best een oud model.

beksie zei:
Ik snap het toch niet helemaal. Naar Nice is zo'n 14 uur rijden volgens google maps. En dan is 2 - 3,5 uur oplaadtijd/ rusttijd teveel? Je moet toch niet willen om minder dan dat te stoppen en uit te rusten?
Een lunchstop, even koffiedrinken. De benen even strekken. Misschien een stadje of park even bekijken. Goed restaurant uitzoeken met laadmogelijkheid en mooie lunch nemen. Dan is de accu weer goeddeels vol. Dat is toch het hele doel van vakantie om te ontspannen en te relaxen?

Zo zouden EV's zomaar voor een stuk minder vakantiestress kunnen zorgen als extra feature :) Als je ergens snel wilt zijn pak je maar het vliegtuig denk ik dan. Veel comfortabeler dan naar Zuid-Europa jakkeren over de tolwegen. En dan ter plekke gewoon een auto huren.

Ik gooi ‘m er toch maar in al denk ik dat ik wel weet wat het antwoord is: is de Peugeot 5008 niet een goede optie?

En welke motorisering heeft dan eventueel de voorkeur?

Ben benieuwd naar jullie reacties hierop.

Een beetje twijfel heb ik wel bij de 7 laadsessies onderweg naar Zuid Frankrijk, ik heb een BMW i3 en daar zou ik zo'n hoeveelheid laadsessies direct bij geloven. Mijn buren met een Model 3 (niet long range) rijden er heel Europa mee door en heb ik nog nooit horen klagen over de hoeveelheid laadsessies.

Maar goed.

Een suggestie die ik nog niet heb gehoord, een Mercedes S124. Deze auto's zijn wat ouder, maar als je een mooi exemplaar te pakken hebt zijn ze veel betrouwbaarder dan alles wat Mercedes de 25 jaar erna heeft gemaakt.
De keuze is wat dun aan het worden en voor goede exemplaren wordt nog steeds een stevige prijs gevraagd, maar wij gebruiken onze 200TE op precies dezelfde manier. Zelden, maar om af en toe eens naar de bouwmarkt te gaan om grote spullen te halen of om mee op vakantie te gaan.

Het zijn ruimte wonderen, relatief licht gezien de grootte van de auto, in de 4 cylinder uitvoeringen relatief zuinig en erg comfortabel om in te rijden.

https://www.autoscout24.nl/lst/mercedes-benz?sort=standard&desc=0&ustate=N%2CU&size=20&page=1&cy=NL&fregto=1996&fregfrom=1990&body=5&atype=C&fc=2&qry=&

Terug
Bovenaan