Auto voor vakantie : Diesel of Benzine?

A

Anoniem

Guest
Voor de komende zomer wil ik een auto kopen waar ik zonder gedoe kan gaan toeren door Europa (Italie, Kroatie , Duitsland, Frankrijk). Ik wil de auto na 3 maanden weer verkopen, omdat ik dan via werk weer ga leasen. Ik verwacht ongeveer 10 a 15 duizend km te rijden en wil ongeveer 4500 Eur uitgeven voor de aanschaf. Wat adviseren jullie? Zelf denk ik aan een bijvb mini cooper 2008 1.6 diesel of een volvo S60 2009 diesel.
Of is het ivm milieuzones overal toch handiger om een benzine te nemen? Hoor graag tips en suggesties, dank alvast.
 
Je kan beter een benzine kopen, die raak je na 3 maanden weer een stuk makkelijker kwijt en kost je minder belasting mocht je hem niet zo snel kwijt raken. Maar een Mini of een Volvo, das wel een heel groot verschil. Ga je alleen?
 
Groot verschil inderdaad, we zijn met z'n 2en. Wil elk geval niet al te wiebelig op de autobahn kunnen rijden, dus niet te klein.
 
Lekker voor diesel gaan, veel zuiniger en goedkoper (in aanschaf en verbruik) dan benzine. Je kiest ook niet voor hele oude auto's, waardoor je geen zorgen hoeft te maken om zones.
 
Zelf zou ik dan de Volvo S60 diesel kiezen, de Mini heeft nog de eerste generatie 1.6 diesel van PSA, die zijn minder betrouwbaar, dus meer kans op reparaties. En de Mini kies je niet vanwege het comfort, wat wel zo fijn is, andere auto's zijn een stuk comfortabeler. De nieuwe 1.6 diesel generatie ligt o.a. in de Citroen C3 (2), Citroen DS3 en Peugeot 208, die zou ik dus eerder kiezen dan de Mini uit 2008.

Zelf zou ik ook diesel of lpg kiezen. Dat scheelt immers flink in de brandstofkosten. Voor € 4.500,00 kocht ik dan een Fiat Bravo Multijet diesel, of een Renault Clio 3 1.5 DCI. Een Volvo S60 is gewoon duurder om te rijden.
 
Waarom niet gewoon huren/leasen?

Bijvoorbeeld:
https://www.supershortlease.nl/ford-fi%C3%ABsta-1-1-trend-5drs-22/
https://www.supershortlease.nl/peugeot-2008-suv-active-1-2-puretech-82pk-22/#&gid=&pid=1
 
ak2 zei:
Voor € 4.500,00 kocht ik dan een Fiat Bravo Mulitjet diesel, of een Renault Clio 3 1.5 DCI.

Eens! En mocht je per ongeluk toch een reparatie nodig hebben, dan zijn er in die landen waarschijnlijk genoeg garages die dat kunnen en is het niet al te duur.
 
zou lekker lpg zoeken. met 5000km per maand. is dat lekker goedkoop. en vind je geen lpg. kun je nog altijd benzine tanken.
 
Ik zou de diesel lekker laten voor wat hij is en als je geen benzine wilt gewoon voor LPG gaan.
Dacia Logan MCV
dacia-logan-mcv-1-6-16v-lpg-laureate-5-persoons-trekhaak.jpg

Renault Scenic
renault-scenic-1-6-16v-dynamique-comfort-1-6-16v-dynamique-comfort.jpg

Misschien niet de meest spannende, maar wel comfortabel wat op lange afstanden en eventueel slecht wegdek wel zo prettig is. Voordeel is ook nog dat je die makkelijker kwijt raakt dan een oude diesel.
 
LPG is in het buitenland volgens mij zeer beperkt verkrijgbaar dus dat voordeel ben je dan al snel kwijt lijkt me. Wil je goedkope kilometers maken dan ligt een diesel het meest voor de hand, maar een mogelijk risico daarbij is de verkoopbaarheid. De populariteit van diesels loopt toch behoorlijk terug de laatste jaren. Het is dus vooral even de vraag hoeveel risico je wil/kan lopen rondom de verkoop. Persoonlijk zou ik in de basis mikken op een dieselauto en proberen daar een goeie deal te maken. Mocht je echter een goeie benzineaanbieding tegenkomen dan kan dat natuurlijk ook lonen. Overigens vind ik die shortlease-optie ook niet zo gek. In dat geval zou je ook eens diesel en benzine naast elkaar kunnen zetten.
 
Leon in zn Fiesta zei:
LPG is in het buitenland volgens mij zeer beperkt verkrijgbaar dus dat voordeel ben je dan al snel kwijt lijkt me. Wil je goedkope kilometers maken dan ligt een diesel het meest voor de hand, maar een mogelijk risico daarbij is de verkoopbaarheid. De populariteit van diesels loopt toch behoorlijk terug de laatste jaren. Het is dus vooral even de vraag hoeveel risico je wil/kan lopen rondom de verkoop. Persoonlijk zou ik in de basis mikken op een dieselauto en proberen daar een goeie deal te maken. Mocht je echter een goeie benzineaanbieding tegenkomen dan kan dat natuurlijk ook lonen. Overigens vind ik die shortlease-optie ook niet zo gek. In dat geval zou je ook eens diesel en benzine naast elkaar kunnen zetten.
LPG is tegenwoordig prima te verkrijgen in het buitenland, je moet alleen in Italië een speciale nippel hebben.
 
Hou er ook rekening mee dat het prijsverschil tussen benzine en diesel in alle landen waar je komt niet zo groot is als in Nederland.
Het scheelt in die landen waar je heen wilt meestal maar een dubbeltje per liter en in Kroatië is diesel zelfs 1 cent per liter duurder dan benzine.
Je moet goed gaan rekenen of diesel qua verschil verbruik/brandstofkosten/wegenbelasting/verzekering wel uit kan.
 
Toetsje zei:
Waarom niet gewoon huren/leasen?

Bijvoorbeeld:
https://www.supershortlease.nl/ford-fi%C3%ABsta-1-1-trend-5drs-22/
https://www.supershortlease.nl/peugeot-2008-suv-active-1-2-puretech-82pk-22/#&gid=&pid=1

Epica zei:
Renault Scenic
Misschien niet de meest spannende, maar wel comfortabel wat op lange afstanden en eventueel slecht wegdek wel zo prettig is. Voordeel is ook nog dat je die makkelijker kwijt raakt dan een oude diesel.

Om even terug te komen op mijn eigen opmerking.
3 maand short lease kost 1815 euro all-in, dus incl wegenwacht, wegenbelasting, all-risk verzekering.

Zo'n Scenic kost in 3 maanden:
242 wegenbelasting
297 verzekering (uitgaande van 0 schadevrije jaren)
205 pechhulp europa
750 apk, beurt, onderhoud, afschrijving

Dat scheelt dus maar 2 a 300 euro en je hebt dan absolute zekerheid. Geen gezeur met wazige types wanneer je de auto weer via Marktplaats probeert te slijten en waarschijnlijk minder kans op problemen tijdens je vakantie.
 
Toetsje zei:
Toetsje zei:
Waarom niet gewoon huren/leasen?

Bijvoorbeeld:
https://www.supershortlease.nl/ford-fi%C3%ABsta-1-1-trend-5drs-22/
https://www.supershortlease.nl/peugeot-2008-suv-active-1-2-puretech-82pk-22/#&gid=&pid=1

Epica zei:
Renault Scenic
Misschien niet de meest spannende, maar wel comfortabel wat op lange afstanden en eventueel slecht wegdek wel zo prettig is. Voordeel is ook nog dat je die makkelijker kwijt raakt dan een oude diesel.

Om even terug te komen op mijn eigen opmerking.
3 maand short lease kost 1815 euro all-in, dus incl wegenwacht, wegenbelasting, all-risk verzekering.

Zo'n Scenic kost in 3 maanden:
242 wegenbelasting
297 verzekering (uitgaande van 0 schadevrije jaren)
205 pechhulp europa
750 apk, beurt, onderhoud, afschrijving

Dat scheelt dus maar 2 a 300 euro en je hebt dan absolute zekerheid. Geen gezeur met wazige types wanneer je de auto weer via Marktplaats probeert te slijten en waarschijnlijk minder kans op problemen tijdens je vakantie.
Die laatste post kan je bijna helemaal weglaten, de apk krijg je bij aflevering beurt/onderhoud ook je zal misschien iets aan afschrijving hebben.
 
Toetsje zei:
Om even terug te komen op mijn eigen opmerking.
3 maand short lease kost 1815 euro all-in, dus incl wegenwacht, wegenbelasting, all-risk verzekering.

Niet bij 5.000 km per maand (60.000 op jaarbasis, het genoemde bedrag is bij 10.000 per jaar)

Bij 5.000 km per maand zou ik een C segment diesel kopen, een grijskenteken is helemaal niet zo'n gek idee. Een Megane Van van 2012 met niet al te veel km is voor het budget wel te krijgen. Anders een soortgelijke hatchback als je de ruimte niet nodig hebt. Ik vind een hatchback toch wel fijner rijden dan een station.
 
Toetsje zei:
Waarom niet gewoon huren/leasen?

Bijvoorbeeld:
https://www.supershortlease.nl/ford-fi%C3%ABsta-1-1-trend-5drs-22/
https://www.supershortlease.nl/peugeot-2008-suv-active-1-2-puretech-82pk-22/#&gid=&pid=1

Omdat hij er de autobahn mee wou halen en niet verongelukken op de invoegstrook omdat hij niet harder dan met 70 de weg op komt. Je voorbeelden zijn daadwerkelijk verschrikkelijk om lange afstanden snelweg mee te rijden..
 
Waarom geen diesel kopen tot 2500 euro zoals de 1.9TDI die in de golf zit.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1415363598-volkswagen-golf-1-9-tdi-77kw-2005-blauw-met-nieuwe-apk.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Met wat onderhandelen ben je 2000 euro kwijt en heb je een super goed en sterk blok. Heerlijke reiswagen en voor snelwegkm. Die overige 2500 euro hou je lekker in je zak. En als je die auto per se kwijt wilt dan heb je zo verkocht voor 1250 en maak je 750 euro verlies. Wat ik mee vindt vallen voor een '' vakantieauto'' van maar 3 maanden.
 
Hier een Mégane diesel op grijs kenteken binnen je budget

Gevonden via GasPedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/117961302/Android?s=54-50-6-5-1-32

En nog 1

Gevonden via GasPedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/121888786/Android?s=54-50-6-5-1-42
 
Ilias Lolzolo zei:
Toetsje zei:
Waarom niet gewoon huren/leasen?

Bijvoorbeeld:
https://www.supershortlease.nl/ford-fi%C3%ABsta-1-1-trend-5drs-22/
https://www.supershortlease.nl/peugeot-2008-suv-active-1-2-puretech-82pk-22/#&gid=&pid=1

Omdat hij er de autobahn mee wou halen en niet verongelukken op de invoegstrook omdat hij niet harder dan met 70 de weg op komt. Je voorbeelden zijn daadwerkelijk verschrikkelijk om lange afstanden snelweg mee te rijden..
Ja zo'n nieuwe Fiësta is echt een crime. Slechts 100 pk en 170 Nm, hoe verzinnen ze het. Zit (volgens de opgave) zelfs sneller op de 100 km/u dan die fantastische perfecte Golf die je hierboven voorstelt o_O
 
Leon in zn Fiesta zei:
Ilias Lolzolo zei:
Toetsje zei:
Waarom niet gewoon huren/leasen?

Bijvoorbeeld:
https://www.supershortlease.nl/ford-fi%C3%ABsta-1-1-trend-5drs-22/
https://www.supershortlease.nl/peugeot-2008-suv-active-1-2-puretech-82pk-22/#&gid=&pid=1

Omdat hij er de autobahn mee wou halen en niet verongelukken op de invoegstrook omdat hij niet harder dan met 70 de weg op komt. Je voorbeelden zijn daadwerkelijk verschrikkelijk om lange afstanden snelweg mee te rijden..
Ja zo'n nieuwe Fiësta is echt een crime. Slechts 100 pk en 170 Nm, hoe verzinnen ze het. Zit (volgens de opgave) zelfs sneller op de 100 km/u dan die fantastische perfecte Golf die je hierboven voorstelt o_O
100pk uit een 1.1? Dat ding heeft 70 of 85pk het is geen ecoboost dus 14.9 naar de 100 is niet sneller dan 11.1
 
Ilias Lolzolo zei:
Met wat onderhandelen ben je 2000 euro kwijt en heb je een super goed en sterk blok. Heerlijke reiswagen en voor snelwegkm. Die overige 2500 euro hou je lekker in je zak. En als je die auto per se kwijt wilt dan heb je zo verkocht voor 1250 en maak je 750 euro verlies. Wat ik mee vindt vallen voor een '' vakantieauto'' van maar 3 maanden.

Hoewel het mij an sich geen slechte auto lijkt moet je ook hier de bijkomende kosten niet vergeten.
Wegenbelasting 500, verzekering, ANWB.... Het verschil met huren is dan niet zo groot meer.

Snap best dat je een auto voor een korte periode wilt kopen om goedkoper uit te zijn, maar doe het dan goed. Zoek een leuk barrel uit voor 500 euro, kruis je vingers en maak wat leuke avonturen mee.

Met al deze voorgestelde auto's is het maar de vraag wat je krijgt, je zit aan de onderkant van de markt vissen.
Een Megane 1.5dCi met 180.000km op de klok, hartstikke leuk totdat je verstuivers het begeven. 900 euro per stuk, en ze gaan vaak rond deze kilometerstand kapot. Op zich niet erg als je een tijd met je auto doet, maar het is nogal zuur om dergelijke bedragen te moeten uitgeven om je vakantie te kunnen continueren en de auto na afloop nog enigszins verkoopbaar te houden.
 
Epica zei:
100pk uit een 1.1? Dat ding heeft 70 of 85pk het is geen ecoboost dus 14.9 naar de 100 is niet sneller dan 11.1

Afschuwelijk inderdaad. Helemaal vergeten ook dat je vakantie viert met 200 op de linkerbaan.
 
Epica zei:
Leon in zn Fiesta zei:
Ilias Lolzolo zei:
Toetsje zei:
Waarom niet gewoon huren/leasen?

Bijvoorbeeld:
https://www.supershortlease.nl/ford-fi%C3%ABsta-1-1-trend-5drs-22/
https://www.supershortlease.nl/peugeot-2008-suv-active-1-2-puretech-82pk-22/#&gid=&pid=1

Omdat hij er de autobahn mee wou halen en niet verongelukken op de invoegstrook omdat hij niet harder dan met 70 de weg op komt. Je voorbeelden zijn daadwerkelijk verschrikkelijk om lange afstanden snelweg mee te rijden..
Ja zo'n nieuwe Fiësta is echt een crime. Slechts 100 pk en 170 Nm, hoe verzinnen ze het. Zit (volgens de opgave) zelfs sneller op de 100 km/u dan die fantastische perfecte Golf die je hierboven voorstelt o_O
100pk uit een 1.1? Dat ding heeft 70 of 85pk het is geen ecoboost dus 14.9 naar de 100 is niet sneller dan 11.1
I stand corrected :) In mijn beleving wordt de Fiësta alleen met Ecoboost geleverd maar dat is blijkbaar niet zo.
 
Toetsje zei:
Ilias Lolzolo zei:
Met wat onderhandelen ben je 2000 euro kwijt en heb je een super goed en sterk blok. Heerlijke reiswagen en voor snelwegkm. Die overige 2500 euro hou je lekker in je zak. En als je die auto per se kwijt wilt dan heb je zo verkocht voor 1250 en maak je 750 euro verlies. Wat ik mee vindt vallen voor een '' vakantieauto'' van maar 3 maanden.

Hoewel het mij an sich geen slechte auto lijkt moet je ook hier de bijkomende kosten niet vergeten.
Wegenbelasting 500, verzekering, ANWB.... Het verschil met huren is dan niet zo groot meer.

Snap best dat je een auto voor een korte periode wilt kopen om goedkoper uit te zijn, maar doe het dan goed. Zoek een leuk barrel uit voor 500 euro, kruis je vingers en maak wat leuke avonturen mee.

Met al deze voorgestelde auto's is het maar de vraag wat je krijgt, je zit aan de onderkant van de markt vissen.
Een Megane 1.5dCi met 180.000km op de klok, hartstikke leuk totdat je verstuivers het begeven. 900 euro per stuk, en ze gaan vaak rond deze kilometerstand kapot. Op zich niet erg als je een tijd met je auto doet, maar het is nogal zuur om dergelijke bedragen te moeten uitgeven om je vakantie te kunnen continueren en de auto na afloop nog enigszins verkoopbaar te houden.

Nu is het wel dat een verstuiver heel langzaam slijt, als je een beetje oplet/ een aankoopkeuring doet, dan heb je zeker geen probleem. Let er dus op dat de motor stationair soepel loopt op alle cilinders, zonder bijgeluiden, niet rookt, krachtig en soepel optrekt, geen lampjes blijven branden, en dat er naast de verstuivers geen aanslag zit. Ook een goed teken is als de uitlaat mooi schoon is van binnen. Een Renault Laguna van mij had na 248.000 km nog de orginele verstuivers, koppeling en turbo en een Citroen van mij zelfs na 275.000 km. En bij elke (wat hogere) kilometerstand kun je ook gewoon pech hebben.

Volgens mij zijn verstuivers ook goedkoper zo rond de € 300,00 per stuk, en er zijn ook nog genoeg revisie en diesel specialisten waar je vaak voordelig kan slagen.

Bij het verzekeren kan wat onderzoek veel geld besparen, ik zie enorme bedragen voorbij komen, onze C3 1.6 E HDI kost Wa Volledig Casco nog geen € 35,00 in de maand.
 
Ik heb een Megane gehad van 0 tot 165.000 km, nu rijdt een familielid er in, huidige km stand ongeveer 180.000 km. Er is een keer één verstuiver stuk gegaan, dat kost geen 900 honderd, maar nog niet de helft (dealer). Ze gaan nooit allemaal tegelijk stuk, ook merk je er niks van tot ze stuk zijn.
 
ak2 zei:
Nu is het wel dat een verstuiver heel langzaam slijt, als je een beetje oplet/ een aankoopkeuring doet, dan heb je zeker geen probleem. Let er dus op dat de motor stationair soepel loopt op alle cilinders, zonder bijgeluiden, niet rookt, krachtig en soepel optrekt, geen lampjes blijven branden, en dat er naast de verstuivers geen aanslag zit. Ook een goed teken is als de uitlaat mooi schoon is van binnen. Een Renault Laguna van mij had na 248.000 km nog de orginele verstuivers en een Citroen van mij zelfs na 275.000 km. En bij elke (wat hogere) kilometerstand kun je ook gewoon pech hebben.

Volgens mij zijn verstuivers ook goedkoper zo rond de € 300,00 per stuk, en er zijn ook nog genoeg revisie en diesel specialisten waar je vaak voordelig kan slagen.

Een moderne verstuiver doet het of doet het niet, het is niet zoals vroeger waarbij de motor eerst rauwer begint te lopen. Daarnaast zorgt een roetfilter voor een schone uitlaat, defecte verstuiver of niet. Wel kan je ook nog te maken krijgen met een verstopt roetfilter a 1500 euro.

Heb het allemaal meegemaakt en mijn vakantie van afgelopen jaar eindigde weer hetzelfde (defecte verstuiver):


Half jaar geleden:


Jaar ervoor:


Heb inmiddels 2x een verstuiver vervangen, 900 euro bij een duitse garage en 450 euro bij een bekende beun. Naast het vervangen van de verstuiver moet deze ook ingeleerd worden, zittingen moeten opnieuw gefreesd worden, etc.
In alle gevallen liep de motor perfect, een onverwachts schokje en direct kapoet.
 
Dat is inderdaad pech, ik heb wel de indruk dat deze Duitse garage heel erg duur was. Onze C3 diesel met ruim 194000 km heeft gewoon nog de orginele verstuivers, turbo, egr klep, en roetfilter. Aan de dieseltechniek van vorige auto's is op een vervuilde EGR klep (even schoonmaken) en 2 goedkope gloeibougies heel weinig mis gegaan. Er zijn ook genoeg specialisten waar je voordelig terecht kan.

Het gaat er echter om dat de TS gewoon een goede en betrouwbare auto voor de vakantie kiest. Een aankoopkeuring bij bijvoorbeeld een Vakgarage kan dan een goede optie zijn. Het is ook handig om de auto te kopen bij een betrouwbaar bedrijf, met garantie, en die zelf ook auto's repareerd. Ook heel belangrijk is het onderhoud en hoe er mee is omgegaan.

Vaak is het handig om een model te kiezen waar veel aanbod van is, veel aanbod en minder vraag zorgt voor een lagere prijs, en zijn ze vaak voordeliger te repareren Of naar minder gezochte auto's. Je koopt ze dan nieuwer en met minder kilometers, en je hebt meer kans op een goede auto.

Misschien is Renault Laguna 2 fase 2 (vanaf 2005) op lpg of een Megane 2 fase 2 of 3 op lpg nog een een goede optie.
 
Die rekening bevat wel een kostenpost voor een vervangende, auto maar je hebt weinig keus als je op doorreis bent. De garage heb je dan ook niet voor het zeggen, het hangt er maar net vanaf waar je strandt. Garantie bij aankoop is leuk, maar dekt dat ook dergelijke kosten?

De leenauto moest ook weer terug worden gebracht wat mij ook weer dure vakantiedagen heeft gekost. Met een huurauto was het simpel geweest; inleveren en doorrijden met een andere auto.
 
Toetsje zei:
Vin cent zei:
Er is een keer één verstuiver stuk gegaan, dat kost geen 900 honderd, maar nog niet de helft (dealer)

Auw, dat is wel pijnlijk. Is dit één bepaald type motor in de Laguna waar dit vaak optreed of hebben alle Laguna diesels dit. De Laguna staat op mijn lijstje met potentiële vervanger voor mijn huidige auto maar op dit soort gevallen zit ik niet te wachten.
 
De 1.5dCi is er gevoelig voor, deze motor wordt in verschillende modellen en merken toegepast.
Het is geen gegeven maar de meeste problemen doen zich rond de 180.000km voor. Met een beetje zoeken kan je 4 verstuivers voor minder dan 2000 euro vervangen, ik vind dat teveel om preventief te doen en wacht daarom maar af tot de volgende kapot gaat.
Verder wel een fijne en zuinige motor.
 
Welkom in de wereld van de moderne-diesel-problemen. Heb het zelf ook gehad met mijn Hyundai i30. Ging goed van 168.000 km tot ca. 240.000 km, daarna tot 295.000 km problemen gehad en de auto ingeruild.

Rond 240.000 km begon de ellende, eerst met het roetfilter dat regelmatig verstopt raakte. Het begon met inhouden, meer dan 3.000 toeren maken ging niet, dan hield de auto in en wilde niet meer harder (soort noodloop). Een storing verscheen er niet bij het uitlezen. Dus als je de auto in deze staat proefrijdt en laat keuren, dan wordt dit door NIEMAND behalve jijzelf (door het langer berijden) opgemerkt, het kwam alleen bij warme motor voor en met name op de snelweg. En als het optrad kon je vol gas 10-15 minuten op de snelweg 3.000 toeren (140 km/h in z'n 6 of 100 km/h in z'n 5) blijven rijden. Dan werd de boel goed warm, lukte het regenereren en daarna kwam de motor uit noodloop. Maar telkens na zo'n 500-1000 km begon het weer. Dit interval werd steeds korter, waarna het roetfilter helemaal niet meer wilde regeneren. Dan ging er ook een storingslampje (motormanagement) knipperen en verscheen de melding 'Roetfilter verstopt' wel bij het uitlezen. Ik heb het niet laten vervangen, een roetfilter bij Hyundai zou 2400 euro kosten en bij een roetfilterspecialist 930 euro. Roetfilter reinigen zou bij 200.000 km niet meer helpen, omdat ze nooit alles eruit krijgen en een roetfilter slijt van binnen ook.

Ook kreeg ik een trilling in de auto bij het optrekken bij 1800 toeren die duidde op de koppeling/tweemassavliegwiel. Zo'n dubbelmassavliegwiel is ook leuk bij zo'n diesel, het is een slijtageproduct en het kost zo 1200 euro om die te vervangen. En wat zou het volgende zijn, een turbo heeft ook vaak geen eeuwig leven en dan inderdaad nog die verstuivers. Veel van mijn vrienden hebben ook regelmatig wat met hun diesels (diverse merken), het begint meestal net na de 200.000 km. Hier heb ik de conclusie uit getrokken dat je met een moderne diesel bij 35.000 km per jaar een paar 10-tjes kan besparen op vaste lasten per maand, maar dat er duizenden euro's aan extra onkosten elk moment op de loer liggen. Het kan nog meer dan 100.000 km goed gaan, of na een paar 1.000 km beginnen, je weet dat het er ooit aan komt.

Bij een km-stand van 295.000 km heb ik de Hyundai i30 maar ingeruild voor een Toyota Auris hybride. Ik reken liever met die paar 10-tjes aan 'vaste lasten' meer, dan ik voor duizenden euro's het schip in kan gaan met defecten. Maar in de praktijk is mijn Auris ongeveer even duur qua brandstofkosten-verzekering-wegenbelasting maar wel een stuk goedkoper in onderhoud en afschrijving. Voor mij absoluut geen diesel meer.

@Toetsje, 2000 euro zijn serieuze onkosten. Dat doet bij 30.000 km per jaar het hele 'diesel-voordeel' van 3-5 voorgaande jaren teniet ten opzichte van een beetje zuinige benzine-auto. De vraag is, als je dat van tevoren had geweten, was je destijds dan nog steeds voor een diesel gegaan? TS heeft nu die keuze met deze wetenschap...

@TS, zie mijn opmerking van eerder hierboven. Je gaat in landen rijden waar diesel niet heel veel goedkoper is dan benzine. Je gaat wel Nederlandse wegenbelasting betalen (diesel kost dan bijna het dubbele), die meerprijs haal je op brandstofkostenbesparing amper terug. Daarnaast ga je een oudere auto kopen met waarschijnlijk een hogere kilometerstand, met meer kans op dure dieselgerelateerde defecten. Ik zou lekker voor een benzine gaan!
 
AnnoNu zei:
@Toetsje, 2000 euro zijn serieuze onkosten. Dat doet bij 30.000 km per jaar het hele 'diesel-voordeel' van 3-5 voorgaande jaren teniet ten opzichte van een beetje zuinige benzine-auto. De vraag is, als je dat van tevoren had geweten, was je destijds dan nog steeds voor een diesel gegaan? TS heeft nu die keuze met deze wetenschap...

Ja, met 15.000km op jaarbasis was op voorhand al duidelijk dat dit niet de goedkoopste optie zou zijn. Ik rijd diesel om een andere reden; zie eerste foto ;)
De combinatie diesel - caravan is gewoon prettig; rust, trekkracht, zuinig, geen koelingsproblemen...

Wil hierbij alleen aangeven dat de TS op zoek is naar een probleemloze auto, dan zou ik dergelijke diesels dus maar laten staan met deze wetenschap in het achterhoofd.
 
In de prijsklasse van rond de € 4.500,00 zijn genoeg goede auto's te koop, voor relatief weinig geld kun je bij een doorlopende reisverzekering ook Automobilisten hulp afsluiten. Bij elke auto kan natuurlijk wat kapot gaan ook al is de kans (zeer) klein, maar dan heb je hulp achter de hand. Ik heb zelf met de auto al 12 jaar geen pech meer gehad, en toen was het vlak bij huis.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar nog wat info van de TS, mij maakt het ook niet uit of de TS uiteindelijk voor diesel, benzine of LPG gaat. Aan elke keus zitten immers voor- en nadelen. De problemen worden in mijn ogen echter sterk uitvergroot. De kans dat je binnen een kleine afstand van slechts 10.000 tot 15.000 kilometer pech of dure reparaties krijgt is immers bijzonder klein, als je gewoon een goede en betrouwbare auto koopt. (in mijn tijd als veel rijder reed ik 10 tot 15.000 km in ongeveer 6 weken)
 
Toetsje zei:
De 1.5dCi is er gevoelig voor, deze motor wordt in verschillende modellen en merken toegepast.
Het is geen gegeven maar de meeste problemen doen zich rond de 180.000km voor. Met een beetje zoeken kan je 4 verstuivers voor minder dan 2000 euro vervangen, ik vind dat teveel om preventief te doen en wacht daarom maar af tot de volgende kapot gaat.
Verder wel een fijne en zuinige motor.
Dank je, denk dat ik die dan af laat vallen, meestal zoek ik wel rond die kilometerstand. Het is blijkbaar steeds moeilijker motoren te maken die een paar ton mee gaan zonder stuk te gaan.
 
Toetsje zei:
Vin cent zei:
Er is een keer één verstuiver stuk gegaan, dat kost geen 900 honderd, maar nog niet de helft (dealer)


De factuur van mijn auto € 445t, dit was in 2018, bij een Renault dealer waar ik nog nooit eerder was geweest, omdat ik gestrand was. Factuur was inclusief 2 dagen leenauto.
Wij hebben hier zakelijk meerdere 1.5 dci (gehad). Daarbij zijn enkele zonder verstuiverproblemen geweest, waarbij de auto's met 200.000 + km zijn verkocht
 
Terug
Bovenaan