Auto voor naar mijn werk in Duitsland, 55-60 duizend km per jaar

R 6430777

Net ingestapt
Beste allemaal,

Omdat ik in Duitsland voor een duitse werkgever werk, rijd ik ongeveer 16x per maand tussen Veenendaal en Dusseldorf, en maak net geen 60.000 kilometer per jaar.
Ik rijd nu in een VW Polo 1.2 TDI uit 2012, maar zeker nu diesel in Duitsland onbetaalbaar is, zoek ik wat nieuws.
Het liefste private lease, als dat te betalen is voor 60k km per jaar.
Op mijn werk kan ik een eventuele hybride of electra auto gratis opladen, maar daar zijn maar 2 laadpalen wat in de praktijk inhoud dat ik denk 1 op de 4 keer een plek te kunnen bemachtigen. Thuis kan ik vooralsnog langzaam laden via de zonnepanelen, een laadpaal heb ik niet.
Wat raden jullie aan? Kopen of leasen? Het geld voor een nieuwe auto kopen heb ik nu niet, budget rond de 10.000 nu betalen. Qua lease, ik betaal nu ongeveer 620 euro per maand aan benzine, 80 euro aan belasting en dan leg ik telkens wat opzij aan onderhoud. Wat dan mijn budget per maand is, is ook een beetje afhankelijk van de auto en wat me dat per km kost. Ik sta open voor alle suggesties, zolang ik er maar minimaal 300km per dag mee kan rijden zonder 10x te moeten tanken.
Bedankt voor jullie adviezen!

Met een 1.2 tdi kun je wel zo rekenen dat je in nl nog kan tanken.

Voor 10.000 euro is er ook wel wat leuks te koop, zolang je maar geen automaat wil.

Megane 3e generatie 1.4 tce bijvoorbeeld.

Maar goedkoper dan de polo 1.2 tdi gaat het niet worden, mits het onderhoud

Toyota Prius zou misschien nog kunnen.

https://www.gaspedaal.nl/toyota/prius?bmin=2010&pmin=8000&pmax=12500&kmax=200000&srt=pr-a

Ben het met bovenstaande eens. In NL tanken en door rijden met de eigen auto als deze technisch verder goed is. De hoge prijzen zijn zuur en met zoveel kms voel je die goed maar andere alternatieven zijn echt niet goedkoper. Vooral private lease van een elektrische auto met die kilometrage niet. Je zal namelijk een EV met een behoorlijke range nodig hebben als je niet telkens op het werk kan laden en dan kom je toch al snel bij de duurdere modellen uit die 400km+ range hebben.

Als je nu al €700 kosten hebt aan brandstof en MRB hebt dan zou ik toch eens goed gaan rekenen aan een EV. Neem daarbij nog zo'n 200-300 voor de verzekering, afschrijving en onderhoud.

5000 km per maand is elektrisch zo'n €200 laadkosten dan heb je nog €700 over voor de lease.

Als je genoegen neemt met elke dag 15-20 minuten snelladen dan komen veel EVtjes binnen handbereik.
De elektrische Corsa en 208 hebben 330 km WLTP en laden geel snel. 's Winters je misschien maar 200km.
Worst case gaat het snelladen ook traag 's winters, maar met wat marge 2x 15 minuten 's winters en 1x de rest van het jaar brengt je ver.
Ik begrijp 150km per rit. Zijn er in de buurt van je werk meer palen? Zodat je eventueel een oude fiets in het centrum laat staan of een vouwfiets/step meeneemt.
Een laadpaal thuis hoeft niet veel te kosten.

Tweedehands EV met een lening is zeker een optie lijkt me. Alles beter dan €600 brandstof per maand.

En zoals altijd: goedkoop hotel/camping bij je werk?

150 km enkele reis een hotel/camping voor nemen?

Een spark op lpg zou je nog kunnen overwegen, maar das echt een stadsrakker , ze staan wel met gunstige km standen te koop en veel met logische nap

Auto encyclopedie zei:
150 km enkele reis een hotel/camping voor nemen?
...

Ik heb diverse collega's gehad die het voor minder deden. Het scheelt je wel uren per dag en veel autokosten. Als het kan maak je 2 lange dagen op het werk en dan twee korte reisdagen.

private lease word heel erg duur

Als het een NL gekentekende auto is, dan is diesel gewoon nog de beste optie in het geval van een occasion. Want; goedkoop in aanschaf, zuinig en nog steeds goedkoper tanken dan benzine in nederland.

Met andere woorden; door rijden in je huidige auto is het beste

Kun je niet met je werkgever iets regelen dat je iets kunt leasen via de zaak? In duitsland is dat echt vele malen goedkoper dan in NL. Als je nu reiskostenvergoeding krijgt kan het zomaar eens goedkoper uitpakken voor jou werkgever.

Mooiste mogelijkheid is een EV zoals een corsa; relatief betaalbaar en gaat je veel geld schelen, maar wil je geen gedoe dan is het wel wenselijk als je op je werk gewoon kunt laden. Is er geen ander laadpunt in de buurt waar je de auto kunt parkeren mocht die bij je werk niet vrij zijn?

Eventueel kun je hem ook nog gewoon met een 230v thuslader laden op de zaak mocht de paal niet vrij zijn. Gaat misschien niet zo snel maar met max 3,6 Kw laden heb je met 6 uurtjes de auto ook al weer met 21 Kw geladen, ruim voldoende om comfortabel terug te rijden, ook in de winter. En heb je geen laadpaal nodig maar voldoet een gewoon stopcontact ook.

Laatste keer dat ik de brandstofprijzen in Duitsland zag, was de diesel ongeveer net zo duur als benzine. Met het lagere brandstofverbruik van een diesel kan ik me niet voorstellen dat met 60.000 km/jaar een diesel duurder is dan een benzine.

Met een budget van € 10.000 zijn niet veel opties, gewoon door rijden met de Polo 1.2 TDI lijkt mij dan het beste. Of een andere diesel kopen.

Bij een hoger budget bijvoorbeeld € 16.000 zou een Dacia Sandero of Renault Clio met 1.0 TCe motor en lpg een goede optie zijn.

ak2 zei:
Met een budget van € 10.000 zijn niet veel opties, gewoon door rijden met de Polo 1.2 TDI lijkt mij dan het beste. Of een andere diesel kopen.

Bij een hoger budget bijvoorbeeld € 16.000 zou een Dacia Sandero of Renault Clio met 1.0 TCe motor en lpg een goede optie zijn.
LPG kost ongeveer de helft van een liter diesel. En je gaat vast geen 1:20 rijden met zo'n auto als je op de autobahn rijdt. Dan is de terugverdientijd wel erg groot lijkt mij als je eerst €16.000 moet uitgeven.

Gevoelsmatig lijkt het mij weinig verstandig om maar (vanwege de waan van de dag) meteen een andere auto te kopen. Temeer omdat de accijns op brandstof binnenkort omlaag gaat, zowel in Nederland als Duitsland. Komt bij dat diesels sowieso weinig waard zijn op het moment, nieuwe auto's met lange levertijden zitten en (benzine) occasions daarom juist in prijs gestegen zijn.

EVV zei:
ak2 zei:

LPG kost ongeveer de helft van een liter diesel. En je gaat vast geen 1:20 rijden met zo'n auto als je op de autobahn rijdt. Dan is de terugverdientijd wel erg groot lijkt mij als je eerst €16.000 moet uitgeven.

Ik heb net zitten rekenen diesel is best voordelig om te rijden vanwege het lage verbruik. ( ik zou dan ook verder rijden) Je bespaart met de huidige prijzen ongeveer € 1.600 per jaar door op lpg te rijden. Ik verwacht dat een Clio of Sandero rond de 1 op 16 zal rijden op lpg.

Normaal gesproken krijg ik al jeuk dat iedereen adviseert door te riujden als iemand een nieuwe auto zoekt maar in dit geval moet ik ze gelijk geven. Mits er geen groot onderhoud aankomt zou ik mooi die Polo tot op de draad oprijden. Met 60.000 km per jaar schrijf je iedere willekeurige tweedehands auto in 3 jaar tijd af.
Ik heb met 50.000 km per jaar gekozen voor een EV. Maar dan moet je idd wel de aanschaf even hebben liggen. Voordeel van EV is dat de afschrijving ten opzichte van de kilometers relatief laag is. Ik rijd deze denk een jaar of 3 en ruil hem dan in. Voor de grote lease hoos die vrijkomt. Stille hoop dat ze over 2 jaar een stuk verder weer zijn met EV en dus meer keus.

michel1975 zei:
Normaal gesproken krijg ik al jeuk dat iedereen adviseert door te riujden als iemand een nieuwe auto zoekt maar in dit geval moet ik ze gelijk geven. Mits er geen groot onderhoud aankomt zou ik mooi die Polo tot op de draad oprijden. Met 60.000 km per jaar schrijf je iedere willekeurige tweedehands auto in 3 jaar tijd af.
Ik heb met 50.000 km per jaar gekozen voor een EV. Maar dan moet je idd wel de aanschaf even hebben liggen. Voordeel van EV is dat de afschrijving ten opzichte van de kilometers relatief laag is. Ik rijd deze denk een jaar of 3 en ruil hem dan in. Voor de grote lease hoos die vrijkomt. Stille hoop dat ze over 2 jaar een stuk verder weer zijn met EV en dus meer keus.

Succes met krabben

Ik zou gaan doorrijden in je huidige.

De hier boven aangeboden spark zou ik niet nemen, stads autotjes daar wil je niet 60K per jaar inzitten. (denk aan je rug)

En anders een al wat oudere diesel uit het top segment. Je wil tenslotte wel comfortabele zitten.

ak2 zei:
EVV zei:
ak2 zei:

Ik heb net zitten rekenen diesel is best voordelig om te rijden vanwege het lage verbruik. ( ik zou dan ook verder rijden) Je bespaart met de huidige prijzen ongeveer € 1.600 per jaar door op lpg te rijden. Ik verwacht dat een Clio of Sandero rond de 1 op 16 zal rijden op lpg.
Ik ken een paar collega’s die een Clio op lpg rijden als lesauto. Verbruik is 1 op 10 tijdens de rijles, Privé gereden 1op 11/12 dus….

Een lesauto rijdt heel veel in de stad, wat zeer ongunstig is voor het verbruik. De auto van TS rijdt veel op de grote weg. Het verbruik hangt ook sterk af van de bestuurder.

Het gaat hier om de nieuwe 1.0 TCe op Lpg, deze motor is aanzienlijk zuiniger dan voorgangers.

Zelf heb ik een Renault Clio V 130 TCe 4 cilinder met automaat, in de praktijk rijdt je daar heel eenvoudig 1 op 17 of 1 op 18 mee. En het kan natuurlijk nog zuiniger.

Op Spritmonitor zie je dat de Clio 1.0 TCe op lpg een gemiddeld verbruik heeft van tussen de 1 op 13,9 en 1 op 20. 1 op 16 lijkt mij dan heel realistisch, als je een beetje normaal rijdt.

Gezien het budget zou ik doorrijden mer de Polo.

Allereerst dank voor alle adviezen.
Ik werk in de luchtvaart en dat houd in dat alles onregelmatig is. Een camping oid is voor mij persoonlijk geen goede optie, aangezien ik graag thuis ben bij mijn gezin. Ik heb weekenden die 4 dagen lang zijn maar ook 1 dag lang en vooral in dat laatste scenario zie ik dan nooit meer mijn gezin.

Op dit moment (in elk geval tot gisteren) was benzine in dld goedkoper dan diesel in Nederland, maar alsnog denken jullie dus dat diesel de goedkoopste oplossing is?
Als ik mijn polo goed onderhoud, wanneer kan ik verwachten dat die echt op is? 300k? Eerder, later?

R 6430777 zei:
Allereerst dank voor alle adviezen.
Ik werk in de luchtvaart en dat houd in dat alles onregelmatig is. Een camping oid is voor mij persoonlijk geen goede optie, aangezien ik graag thuis ben bij mijn gezin. Ik heb weekenden die 4 dagen lang zijn maar ook 1 dag lang en vooral in dat laatste scenario zie ik dan nooit meer mijn gezin.

Op dit moment (in elk geval tot gisteren) was benzine in dld goedkoper dan diesel in Nederland, maar alsnog denken jullie dus dat diesel de goedkoopste oplossing is?
Als ik mijn polo goed onderhoud, wanneer kan ik verwachten dat die echt op is? 300k? Eerder, later?

Je bent wel heel summier met je informatie over je polo, hoeveel heeft de Polo nu gereden en wat heb je er al aan onderhoud aan gehad? Ik weet alleen dat de Polo 1.2 tdi kwalitatief geen hoogvlieger is. Als je in je vorige topic https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5965295,5965295#msg-5965295 had gevraagd wat we van de Polo 1.2 tdi vinden dan waren er beter suggesties gekomen.

op de camping en doorrijden na komt er verder ook geen terugkoppeling van wat je van de andere suggesties vindt die zijn gedaan.

Om advies positief af te sluiten, lange afstanden zal je polo wel goed doen. EGR Kleppen "wat een dure reparaties zijn" hebben een hekel aan korte afstanden.

Het is moeilijk om aan te geven wanneer een auto op is. Een vriendin had een Seat Ibiza 1.2 TDI die was met ongeveer 300.000 km echt volledig op, terwijl ze er heel netjes mee om gaat. Ik heb een Citroën Xantia gehad die was na 275.000 km nog als nieuw, er zat nog geen rammeltje in, en nog goed voor heel veel kilometers.

In het klokje rond was een Polo 1.2 TDI met meer dan 5 ton op de teller.
Het kan dus wel.
Je kunt ook gewoon door rijden tot het echt niet meer kan, of als de auto erg onbetrouwbaar is geworden, of als er een hele dure reparatie aan komt.
Een Polo 1.2 TDI schrijft niet veel meer af. Op een andere auto schrijf je door het hoge kilometrage snel af. Je kunt ook gewoon kijken hoe ver je met de Polo komt.

( in het B segment zou ik zelf niet voor een 1.2 TDI hebben gekozen, maar voor een 1.5 DCI of 1.6 e HDI motor)

ak2 zei:
Een lesauto rijdt heel veel in de stad, wat zeer ongunstig is voor het verbruik. De auto van TS rijdt veel op de grote weg. Het verbruik hangt ook sterk af van de bestuurder.

Het gaat hier om de nieuwe 1.0 TCe op Lpg, deze motor is aanzienlijk zuiniger dan voorgangers.

Zelf heb ik een Renault Clio V 130 TCe 4 cilinder met automaat, in de praktijk rijdt je daar heel eenvoudig 1 op 17 of 1 op 18 mee. En het kan natuurlijk nog zuiniger.

Op Spritmonitor zie je dat de Clio 1.0 TCe op lpg een gemiddeld verbruik heeft van tussen de 1 op 13,9 en 1 op 20. 1 op 16 lijkt mij dan heel realistisch, als je een beetje normaal rijdt.

Gezien het budget zou ik doorrijden mer de Polo.
Het gaat hier zeker niet om de nieuwe Clio, die valt niet in het budget zowel de koopt optie of de private lease.

Gewoon de Polo doorrijden. Da's een prima autootje voor lange afstanden.

Die diesel-prijs komt wel weer omlaag, en zelfs bij deze prijzen is het interessanter om diesel te rijden dan benzine. Verschil tussen 1 op 25 versus 1 op 16. Met zoveel kms haal je een diesel wel eruit.

Stroom is goedkoper, maar dan wel als je thuis kunt laden. Met een fatsoenlijke EV kun je wel Veenendaal-Dusseldorf-Veenendaal halen als je een beetje normaal rijdt. Zo ver is dat nou ook weer niet.

Terug
Bovenaan