Auto voor €5000+/-

A

Anoniem

Guest
Ik ben niet iemand die heel veel verstand van auto's heeft maar ik heb advies nodig over aanschaf budget is 5000+/- kan wel iets afwijken er is ook geld over voor onderhoud

De auto die ik nu rij is een Honda Civic (1997) 1.4 90pk
Dat is mijn eerste auto.

Ben 22 met 2 schadevrije jaren verzekering is dus nog redelijk hoog voor mij.
Ik ben opzoek na een nieuwe tweedehands auto mijn criteria zijn meerdere dingen maar, hoeft niet allemaal gaat meer om de info die jullie waarschijnlijk kunnen gebruiken om het wat makkelijker te maken met adviezeren:

- een must have is wel tot het een middenklasse C segment auto is, 2/3 of 4/5 deuren maakt niet veel uit
-Wat meer vermogen als mijn oude auto
-acceleratie onder de 10 sec het liefste
-Liefste rond de zelfde maandelijkse kosten als mijn Honda Civic dat komt op zoon 350-400 euro per maand (vzk, wgb, tanken) rijdt zoon 1:13/14 dus het liefste wat zuiniger
-Wordt veel snelweg mee gereden vanwege werk dus ook comfortabel rij zoon 20.000-25.000km per jaar
-Twijfel over diesel of benzine of misschien gas of hybride advies stel ik op prijs, woon aan grens van België en Duitsland dus mijn benzine prijzen zitten lager voor mij waardoor benzine/gas aantrekkelijker is
-betrouwbaar/ niet al te dure onderdelen
-onder de 2 ton op de teller bij aanschaf
-fijn om mee te reizen ben ik vanplan door Europa heen te rijden in 2021-2022 als het mee zit met corona

Heb zelf rond gekeken en deze auto's heb ik op het oog
Honda Civic 1.8 i-vtec of 2.2 ctdi (2006-2012)
Seat Leon 1.4 TSI of TDI 1.9 (2009-2012)

Hoop tot met deze info jullie allemaal mij wat kunnen helpen met een keuze maken

De door jou genoemde dieselaut'os volgens mij niet onder de 10 seconden van 0 tot 100!
Zo maar een voorbeeldje met weinig kilometers:
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-207-diesel-2012-50504181

Je schrijft dat je bijna altijd in Duitsland of België kunt tanken, dan zou ik in dit geval de diesel helemaal niet meenemen in je keuzes.
In dit geval is een benzine of hybride altijd de betere keus.

Ik denk dat je verwend bent met die Honda, en terecht ervan uitgaande dat je een goeie had. Betrouwbaardere auto's zoals deze, of een Toyota Corolla om wat te noemen, uit dit tijdperk werden hierna nog maar zelden gemaakt. Dat maakt het lastiger; voor modernere commonrail diesels moet je meer geld achter de hand houden, want er gaan meer dure dingen kapot.

1 op 13/14 vind ik een keurig verbruik, als je een vrij rappe auto wil. Ik denk dat je op een omslagpunt zit. Als ik het zo hoor, denk ik aan een diesel. Maar dan natuurlijk weer niet diegene die Speedtouch voorsteldt.

de 1.4 tsi uit die tijd kent aandacht, en de met de 1.9 tdi kam je vroeg of laat dat je er Duitsland en of Belgie nee mee in mag.
Honda is geen dieselmerk

Als je een diesel wil kun je beter in de Franse hoek kijken.

Ik zou met dit budget waarschijnlijk naar de Fiat Bravo lijken. De 1.4 T-jet is een vlotte maar zuinige motor en staat als betrouwbaar te boek.

Dit exemplaar is van 2011, heeft 160 dkm gelopen en gaat van 0-100 in 8.9 seconden. Hij staat wel bij een particulier.

Fiat Bravo 1.4 16V M.air 140 Start/stop 2011 Zwart
€ 4.900,00
https://link.marktplaats.nl/m1645443569

Als ik het goed heb begrepen is de auto van eerste eigenaar en is het een winkeldochter geweest die tot 2015 in de showroom heeft gestaan.

Bij de Honda Civic zou ik zeker een benzine kiezen, Honda is niet echt een diesel merk.

Een Seat Leon met 1.4 TSI zou ik niet aanraden, de motor kent best veel zwakke punten, een 1.9 TDI was wel goed, maar is inmiddels wel een relatief lawaaiige, en ouderwetse motor.

De Renault Megane 3 met 1.5 DCI is ook nog een goede en betrouwbare optie, de 1.6 16V benzine loopt ook heel erg goed op lpg, en is een degelijke motor.

De al genoemde Fiat Bravo vind ik ook een goede optie zowel op benzine als diesel.

Ik kijk ook rond op de automarkt met ongeveer dezelfde wensen en iets hoger budget, en mijn oog viel o.a. ook op de hierboven al genoemde Fiat Bravo. 1.4-T-jet (120/150 pk) schijnt een prettige motor te zijn en behoorlijk robuust. 1.4 Multi-air heeft (op papier) wat gunstiger verbruik maar de Multi-air module is een delicaat stuk techniek dat de juiste olie moet hebben. Ik denk dat beide varianten wel voldoen aan je wensenlijst, alhoewel 1 op 13/14 weleens moeilijk haalbaar zou kunnen zijn met veel stadsverkeer.

Renault Megane 1.4 Tce is een beetje vergelijkbaar met een Bravo 1.4 T-jet: grofweg dezelfde prestaties en verbruik, eveneens vrij robuust.

Terug
Bovenaan