Auto voor één jaar

A

Anoniem

Guest
Beste autoliefhebbers,

Ik ben zelf echt een kluns in auto's, daarom hier mijn vraag in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Op dit moment heb ik een auto van de zaak. Ik ga uit dienst bij deze werkgever en in dienst bij een andere werkgever, waar een auto van de zaak niet mogelijk is. Ik moet dus op zoek naar een nieuwe auto. Nu is mijn situatie wat anders, want normaal had ik nu ontslag genomen en was ik lekker de wereld over aan het gaan voor een half jaar, zonder zorgen. Corona heeft roet in het eten gegooid. Maar onze droom, een wereldreis maken, blijft nog steeds staan. We willen dit dan ook volgend jaar gaan doen, als corona over is.

We gaan er vanuit dat we vanaf september 2021 de wereldreis gaan (en kunnen) maken. Ik heb dus maar een auto nodig voor ongeveer één jaar. Dat is een korte tijd voor een auto. Echter staat hier tegenover dat ik wel wat 'wensen' heb. Eenmaal wat meer luxe en een stapje terug doen vind ik wat lastiger. Daarom toch op zoek naar een auto met wat meer luxe en conform dan auto's van 1.000 euro.

Mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie mij adviseren qua auto, maar ook of kopen of een leasecontract overnemen slimmer is. Ik heb de volgende wensen:

- Lage kosten in verbruik / wegenbelasting
- Een waardevaste auto (zo min mogelijk afschrijving)
- Auto met de volgende opties: airco, voorkeur voor navigatie (geen verplichting) en parkeersensor voor tenminste achter. Ook liefst 5-deurs.
- Budget is niet echt een dealbreker, als ik de auto over een jaar maar voor bijna dezelfde prijs kan verkopen ;-). Ik heb het vermoeden dat je dan al snel uitkomt bij goedkopere auto's, want die hebben immers ook lagere afschrijvingen. Als ik een bedrag moet noemen, streven naar ongeveer € 5.000. Maar mag dus ook € 10.000 zijn als ik weet dat de afschrijving minimaal gaat zijn.
- Benzine (woon/werkverkeer ongeveer 80 km per dag (heen en terug), voornamelijk N-weg. Aantal kilometers per jaar ongeveer 20.000).

Ik zat zelf te denken aan een leasecontract overnemen voor bijvoorbeeld 12 maanden (bijv. via leasetrader.nl). Wel de 'luxe', maar niet het risico van afschrijving bij verkoop over een jaar. Echter weet ik niet wat de risico's zijn als we niet over 12 maanden weg kunnen, maar dit bijvoorbeeld 15 maanden wordt. Kan ik dan bijvoorbeeld een leasecontract voor een aantal maanden verlengen? En is een leasecontract afsluiten op deze manier betrouwbaar en uiteindelijk financieel voordeliger, dan een auto voor één jaar kopen en vervolgens weer verkopen?

Zijn er nog andere opties of constructies mogelijk? Bijvoorbeeld dat ik een auto nu ga kopen bij de garage, en meteen vertel dat ik hen over een jaar de optie geef om de auto terug te kopen voor bijvoorbeeld een vooraf vastgestelde prijs (ongelukken daargelaten)? Of nog andere constructies mogelijk? Auto's lenen op maandbasis bijvoorbeeld?

Qua auto's zit ik te denken aan de volgende: Renault Clio, Seat Ibiza of bijvoorbeeld Peugeot 208. Maar, zoals aangegeven: ik ben echt een totale leek op autogebied, dus advies hierin zou fijn zijn. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en van wat tips kunnen voorzien.

Groet,
Autonoob

Als je een auto voor een jaar wil hebben, met weinig afschrijving, moet je er boven opzitten. Ik heb 2x gehad dat ik eerste was die belde bij een auto die net op internet te koop stond. Moesten ook binnen 24 uur komen, want na mij waren er meer die hadden gebeld.

Hier op forum lukt dat niet, doordat ik geen kort lijntje met je heb en door inbreng van mede forumers.

Maar voor nu kort samen gevat.

-Koop een onpopular model die al veel heeft afgeschreven, zodat je voorgangers al de afschrijving grotendeels voor hun rekening hebben genomen
-Of koop een populair model waar je nu nog de hoofdprijs voor betaald en een iets mindere grote hoofdprijs voor terug krijgt.
- of iets er tussen in

Ik zou in jouw geval kijken voor een Auris Hybrid of Prius vanaf 2010. Die auto's blijven hun waarde houden, gaan nooit kapot, zijn écht zuinig en met 20 dkm per jaar hoef je maar één beurt ala 200€ uit te laten voeren en verder gewoon zonder zorgen karren. Wel even letten op bandjes en dat soort spul dat je iets koopt wat op vers rubber staat en niet net nieuwe remmen nodig heeft. Let er wel op dat je niet iets koopt wat tijdens jouw bezit net rond de 200 dkm uitkomtvwant dat is voor veel mensen wel een soort van bovengrens.

Lease/short lease kan maar zal geen prijsknaller worden.

Als je zelf je huiswerk doet en particulier koopt dan maak je de meeste kans op een mooie deal. Iets importeren, een cabrio in de herfst kopen, jagen op een auto die wat ongelukkig te koop staat of waarvan de eigenaar iets anders aan zijn hoofd heeft dan elke euro eruit te persen.

Je kan ook voor de onbekende van een bekende tweeling gaan. Veel mensen weten niet dat een Toyota Verso S er ook is als Subaru Trezia, zelfde geval bij de Suzuki Alto die er ook is als Nissan pixo en de Skoda Rapid is er als Seat toledo. Zelfs de consumentenbond weet er niet van , want roept al jaren dat de verso s de meest betrouwbare auto is, maar zwijgt over de Subaru Trezia. zie link

https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2017/aziatische-autos-meest-betrouwbaar

Als je dan de onbekende nu koopt voor een mooie prijs en bij verkoop plaats je de advertentie dubbel. 1x onder eigen naam en 1x onder de bekende tweeling, natuurlijk wel bij de eerste regel vermelden dat het om de onbekende tweeling gaat.

Oke, super en dank voor jullie reacties.

Met leasen bedoel ik een leasecontract overnemen met nog een looptijd van een jaar. Niet zozeer shortlease dus, maar regulier leasecontract (van bijvoorbeeld 4 jaar) waarvan nog één jaar resteert. Iemand daar ervaringen mee? En wat als je langer dan den looptijd wil leasen?

Je kunt ook kijken naar een hybride Toyota Yaris, ik zit zelf al meer dan een jaar te wachten tot ze iets goedkoper worden (voor mijn moeder), maar dat is tot nu nog nauwelijks/niet gebeurd.
Ik heb zelfs het idee dat deze auto's nu iets duurder zijn dan een jaar geleden uit hetzelfde bouwjaar (ik kijk naar 2012-2015).

AnnoNu zei:
Je kunt ook kijken naar een hybride Toyota Yaris, ik zit zelf al meer dan een jaar te wachten tot ze iets goedkoper worden (voor mijn moeder), maar dat is tot nu nog nauwelijks/niet gebeurd.
Ik heb zelfs het idee dat deze auto's nu iets duurder zijn dan een jaar geleden uit hetzelfde bouwjaar (ik kijk naar 2012-2015).

Misschien nu goedkoper, omdat de opvolger er is

Terug
Bovenaan