Auto verzekering reis vanuit NL naar Afrika met een EV

Maarten 7762823

Net ingestapt
Goedemiddag!

Op dit moment ben ik druk bezig met de voorbereidingen voor een reis vanuit Nederland naar Afrika met een elektrische auto.
Voor meer info: www.4x4electric.com

De keuze is gevallen op een Skoda Enyaq.

Er zijn nog vele uitdagingen, maar ééntje waar ik zelf niet helemaal uitkomt is hoe we de auto moeten verzekeren.
Standaard ben je maar voor maximaal 3 maanden verzekerd in het buitenland met een Nederlands kenteken. Daarnaast is er ook nog eens een regel dat je maximaal 6 maanden in het buitenlang mag verblijven met een Nederlandse auto.
Ik ben er wel al achter dat je voor veel Afrikaanse landen bij de grens een verzekering af kan sluiten, dus ik ben niet op zoek naar een verzekering die geheel Afrika dekt.

Gezien de reis al vele malen is gedaan door Nederlandse auto's: iemand tips/trics hoe dit mogelijk is?

Mvg,

Maarten

https://www.interpolis.nl/verzekeren/reisverzekering/auto

Een (doorlopende) reisverzekering kan schijnbaar een goede aanvulling zijn.

Ik zie allemaal leuke foto's van auto's in het zand op jullie site, (en 4x4 in de naam natuurlijk) zijn jullie ook echt van plan om het zand in te gaan? Een Skoda is gewoon een auto, het is absoluut geen terreinwagen. Dat hij iets hoger op zijn poten staat zegt niet veel.
Ik ben niet snel nerveus dat een auto kapot gaat, en misschien hebben jullie hele goede plannen, maar dit zou ik gewoon niet aandurven. Hoe wil je het doen als er iets kapot gaat? In Afrika naar de Skoda dealer? Zand is echt heel goed in auto's kapot maken.
Als je dit wilt doen, moet je ook zorgen voor ondersteuning van die auto, met zo ongeveer een extra auto aan reserve onderdelen. Als je gewoon met die auto gaat rijden, denk ik dat je van een hele koude kermis thuis gaat komen.

Ik zie op een van de foto's ook wat uitrusting, met 1 reservewiel? Is dat echt jullie hele uitrusting? Dan denk ik dat jullie dit gigantisch onderschatten.

Maar goed, misschien zie ik het dan weer heel somber in, het ligt er natuurlijk ook heel erg aan wat jullie precies van plan zijn.

Laden lijkt me ook een bijzondere uitdaging, maar daar zullen jullie vast al wel over nagedacht hebben. Maar als je in the middle of nowhere met een lege accu staat, ben je ook mooi klaar.

^^ het hele punt is dat ze met mobiele zonnepanelen op gaan laden. Nu is er veel zon in Afrika maar volgens mij levert één paneel nog geen kW per dag. Met een verbruik van 150 Wh per kilometer kun je dus zo'n 6 km per dag rijden.

En inderdaad, als je echt de woestijn in gaat is zo'n moderne crossover niets beter dan een ouwe Opel Kadett. Sterker nog ik ga 10 keer liever met die Kadett.. die kunnen ze nog met een ouwe kous en een stuk boomschors repareren als het moet.

Maar eigenlijk krijg ik een beetje een raar gevoel bij dit hele topic, het klinkt gewoon onwerkelijk en dat die link er dan weer bij moet doet helpt niet mee natuurlijk. Het is een goed idee om met zo'n stunt te laten zien dat een EV niets onderdoet voor een "gewone" auto, maar dit doet me meer denken aan die vegan-vrouw die wou laten zien dat vegans ook stoer zijn en vervolgens stierf op de Mt. Everest..

Zadelsnuiver zei:
^^ het hele punt is dat ze met mobiele zonnepanelen op gaan laden. Nu is er veel zon in Afrika maar volgens mij levert één paneel nog geen kW per dag. Met een verbruik van 150 Wh per kilometer kun je dus zo'n 6 km per dag rijden.
Het is best een (zenuwslopende) uitdaging om die trip met een elektrische wagen aan te gaan.
Toch onderschat je het laadvermogen sterk: ik heb fotovoltaïsche panelen met een piekvermogen van 350Wh. Dat laadvermogen kan je volgens mij echt wel lang aanhouden op Afrikaanse bodem. Als je twee van die panelen monteert heb je dus een capaciteit van 700Wh. Dus zo'n 7kW beschikbaar vermogen lijkt me niet onzinnig. Ik rees wel dat een Enyaq zo'n 20kW/100 km verbruikt (terreinbanden en de kampeeruitrusting zullen dat verbruik ook niet echt goed doen). Dus ver rijdt je nog niet met dat laadvermogen.

Ik ben geen expert op het vlak van zonnepanelen maar bedoel je niet 350 Wp? Wat ik ervan begrepen heb is dat 1 zonnepaneel van 350 Wp per jaar zo'n 350 kW kan genereren en dat is onder de meest ideale omstandigheden, dus net geen 1kW per dag.
Vergeet ook niet dat de efficiëntie afneemt bij warmere temperaturen, totaal 5% bij elke +10 graden. En 700 Wh is toch 0.7 kWh, geen 7 kWh?

Maargoed misschien heeft Maarten wel een super geavanceerd zonnepaneel of onderschat ik de werkelijke opbrengst van zo'n ding, hopelijk volgt er nog wat meer informatie :)

Dank voor de reacties!

We zijn ons bewust van de vele beren op de weg.

Wat betreft het laden, we zijn aan het kijken hoe we tegen de 10kWp mee kunnen nemen, dit met flexibele lichtgewicht zonnepanelen.
Deze zijn minder efficiënt, maar je kan er veel meer van mee nemen. Technisch gezien zijn we dit met een aantal bedrijven aan het uitwerken.

Over de verzekering heb ik inmiddels ook als de tip gekregen om met een overland community contact op te nemen.

Overigens gaan we niet echt off-road, het wordt een overland trip waarbij we de auto op de nodige punten zullen aanpassen zoals een beschermde plaat aan de onderkant.

De foto's op onze website komen van een vakantie in Afrika van een aantal jaar geleden, waar we toen met een dieseljeep hebben gereden

Fijne dag!

Inmiddels ben ik verder met de zoektocht.
Wat het handigst is om je auto te verzekeren tot en met het land dat op de groene kaart staat.
Daarna schors je de auto en wordt je verzekering ook gelijk geschorst.
Je kan per land dan bij de grens (of soms voor meerdere landen in één keer) een verzekering afsluiten.

Zadelsnuiver zei:
Ik ben geen expert op het vlak van zonnepanelen maar bedoel je niet 350 Wp? Wat ik ervan begrepen heb is dat 1 zonnepaneel van 350 Wp per jaar zo'n 350 kW kan genereren en dat is onder de meest ideale omstandigheden, dus net geen 1kW per dag.
Vergeet ook niet dat de efficiëntie afneemt bij warmere temperaturen, totaal 5% bij elke +10 graden. En 700 Wh is toch 0.7 kWh, geen 7 kWh?

- Wp (Watt piek, komt neer op een piekvermogen van 350 W, dus laadcapacipteit van 350Wh, dacht ik),
- 2x betekent dat 700 Wh zoals ik schrijf, als je dat 10 uren volhoudt, kom je op 7 kW beschikbaar vermogen na een dag laden (2e helft 2022 wordt het zomer in het zuidelijke halfrond, dus lange dagen, lang de volle laadcapaciteit beschikbaar)

Heel positief berekend, zal het neer komen op ongeveer 40km per dag. Reisje van 1000 dagen dus. Tenzij het natuurlijk regent, bewolkt is of wat dan ook. (en ik lees nu ook dat er elektrisch gekookt moet worden, dat verbruikt natuurlijk ook nog best wat) Maak er dus maar ongeveer 1500 dagen van, dat is 4 jaar.

En dan hebben we het nog niet eens over het rijden op zand in plaats van strak asfalt, en een hoop gewicht in de auto geladen. Verbruik is dan natuurlijk nog veel hoger.

Ik zie echt niet hoe dit ooit zou moeten werken.

Je gaat geen "zwaar werk" met de auto doen, maar er moeten wel beschermplaten onder komen? Waarom dan? Als je terrein in gaat waar je dat soort platen nodig hebt, kom je 100% zeker vast te zitten.
Zoals ik al zei, het is gewoon een auto, geen terreinwagen. Nog niet een beetje.

Heel bijzonder topic dit inderdaad.

Laat je niet tegenhouden door de nay sayers :eek: !!!

Heerlijk die tomeloze jeugdige ambitie.

Even voor de rekenaars: pieken zijn voor op de kerstboom. als de zon lekker schijnt op een 10kiloWatt set dan heb je 10kiloWatt. Doe je dat 5 uur lang dan heb je 50kWuur. Of 50kWh in het Engels. De meeste EVs zijn dan met wat laadverlies weer van 10% richting 80% geladen en met zuinig rijden haal je dan de bekende 300 kilometer.

Voordelen voor dit duo:
Je kan panelen mogelijk wat richten gedurende de dag.
Met 70-80 km/u neemt je bereik flink toe.
Met goed weer overdag laden en dan tussen 16 en 19 en 7 en 10 rijden. (Ongeveer 5 uur maal 70km/u gemiddeld).
Je kan nog wat laden tijdens het rijden.

In Afrika haal je ongeveer 1700 keer je vermogen per jaar (1kW geeft 1700kWh) vrij gelijkmatig over de seizoenen verdeeld naar 4,6 kWh per dag.
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/

In Nederland is dit ongeveer 1000kWh per kilowatt en natuurlijk bijna niets van oktober tot en met maart.

Eigenlijk zou je die lightyear voor dit project moeten lenen, ik dacht dat die al 6kW in zijn dak heeft zitten én deze rijdt veel zuiniger dan een Enyaq.

Zullen jullie overdag rijden? Of 's nachts zodat jullie overdag kunnen laden? Ben benieuwd hoe jullie dat voor ogen hebben.

Zadelsnuiver zei:
@V0RQ, 10kWh met een mobiele zonnepaneel-installatie? Laat maar zien dan of dit bestaat.

Een flinke trailer met panelen erachter?? TS noemt lichtgewicht set van 10kW.

V0RQ zei:
Laat je niet tegenhouden door de nay sayers :eek: !!!
Heerlijk die tomeloze jeugdige ambitie.
Gevoelsmatig is het nogal een opgave, vraag me eerlijk gezegd ook af of het haalbaar is. Als je bijvoorbeeld kijkt wat de studenten van de SolarChallenge doen (met een lichtgewicht 'ligfiets' over asfaltwegen), dan staat dat eigenlijk haaks op wat je hier gaat doen. Maar goed, een beetje pionieren is nooit verkeerd en kan soms tot hele interessante oplossingen leiden. Dat zal ook part of the fun zijn gok ik. Als je de grenzen niet opzoekt, zal je ze ook nooit verleggen. Dus wellicht wordt er hier een concept gevonden waar we over 10 jaar met massaal gebruik van maken. (En wellicht kan het gewoon niet, kan ook een conclusie zijn he).

Leon in zn Fiesta zei:
...
Gevoelsmatig is het nogal een opgave, vraag me eerlijk gezegd ook af of het haalbaar is. Als je bijvoorbeeld kijkt wat de studenten van de SolarChallenge doen (met een lichtgewicht 'ligfiets' over asfaltwegen)...

Begrijp me goed: het lijkt me ook een debiel plan :D, maar dan denk ik:"och wat ben ik toch een oude zeikerd"

De solarchallenge gaat over de panelen op de auto zelf. 10m² , niet zomaar 5kW schat ik. En ze rijden overdag meen ik, in ieder geval kwam een SUV van 2 ton niet goed uit in de race. Ik denk dat zij met zo weinig mogelijk batterij en veel zon continu willen rijden.
TS gaat voor 10kW en kan bijvoorbeeld 2 dagen laden, half dagje rijden.

Gewoon 450-500 km rijden en ondertussen een hotelletje o.i.d. opzoeken, daar laden, eten, overnachten, ontbijten en dan weer 450-500 km verder... hoeft op zich niet zo moeilijk te zijn, dat doen ze in Europa ook.
Maar het ging hier toch om de auto verzekering?

Terug
Bovenaan