Auto vervangen (Fiesta diesel) of toch niet

Vunky

Net ingestapt
Momenteel rijdt mijn vriendin in een Ford Fiesta van 2012, een diesel met zo'n 160.000 km op de teller. Deze heeft ze aangeschaft voor toen een verre woon/werk afstand.
Inmiddels werkt ze dichter bij huis en dus heb ik altijd gedacht dat het logischer zou zijn om de diesel in te ruilen voor een benzine.

Ik neig dan naar een B segment auto waarbij de wegenbelasting op +/- 100 per kwartaal uitkomt. Gezien de opties lijkt een Fiesta mij dan weer een goede optie. Als je niet op opties achteruit wilt gaan, het liefst een jongere auto wilt en minder KM's op de teller dan zit je aan een investeringsbedrag van 8000 tot 10.000 te denken.
De diesel inruil zou denk ik niet veel meer dan 4.500 opleveren.

Het verschil in daadwerkelijke kosten bij max. 10.000 vond ik maar schrikbarend laag. (nog geen 5 tientjes op jaarbasis). Of ik heb wat foutief berekend of is het met de huidige benzine/diesel prijzen niet eens meer zo interessant om toch te switchen.

Switchen in in principe nooit interessant.
Jij betaald altijd iemand zijn winst in eerste instantie, die moet je eerst "terugverdienen" voor je gaat besparen.
In dit geval ga je een flink bedrag extra uitgeven voor min of meer eenzelfde auto.
Lees niet heel duidelijk hoeveel kilometers je vriendin eerst reed en hoeveel ze er nu rijd ( 10.000 ? ) en of dat veel korte afstanden zijn of een paar langere afstanden. Gewoon doorrijden is vaak financieel het slimst, of de techniek het er mee eens is kan een ander verhaal zijn.

Total Loss zei:
Switchen in in principe nooit interessant.
Jij betaald altijd iemand zijn winst in eerste instantie, die moet je eerst "terugverdienen" voor je gaat besparen.
In dit geval ga je een flink bedrag extra uitgeven voor min of meer eenzelfde auto.
Lees niet heel duidelijk hoeveel kilometers je vriendin eerst reed en hoeveel ze er nu rijd ( 10.000 ? ) en of dat veel korte afstanden zijn of een paar langere afstanden. Gewoon doorrijden is vaak financieel het slimst, of de techniek het er mee eens is kan een ander verhaal zijn.

De aanschaf van een diesel was bij indicatie > 25.000 km per jaar. Nu haalt ze er denk ik max 7.500, maar voor de zekerheid 10.000 aangehouden.
Deze kilometers zijn voornamelijk korte ritten (woon-/werkverkeer is <10km).

En ja wellicht zijn wat opties voor dit aantal kilometers wat overdreven (Climate control / cruise control zit nou eenmaal op de huidige en zou ik persoonlijk zonde vinden om te verliezen), maar dat scheelt je ontzettend in de aanschafwaarde.

Doorrijden, tja op een gegeven moment is die of op / of een waslijst aan punten die verholpen moeten worden, dan heb je ook weinig in te ruilen. Dan is de investering in een vergelijkbare auto een grotere, althans zo kijk ik er dan tegenaan.

Eigenlijk is het verstandig om gewoon door te rijden, je schrijft immers nog maar heel weinig af op de Fiesta diesel. Op een andere en veel duurdere Fiesta ga je veel meer afschrijven, en de winst van de garage moet je ook nog terug verdienen. Deze Fiesta gaat naar alle waarschijnlijkheid nog vele jaren mee.

In deze situatie zou ik altijd de auto afrijden. Zoals je zegt, je krijgt er niet heel veel voor terug. Een belangrijker punt is dat er veels te weinig met de auto gereden wordt, hij wordt dus zelden warm wat gewoon niet goed is voor de levensduur van de diverse onderdelen.
Mocht je toch een nieuwere auto willen dan zou ik bijna private lease gaan overwegen.

Lau Rens zei:
In deze situatie zou ik altijd de auto afrijden. Zoals je zegt, je krijgt er niet heel veel voor terug. Een belangrijker punt is dat er veels te weinig met de auto gereden wordt, hij wordt dus zelden warm wat gewoon niet goed is voor de levensduur van de diverse onderdelen.
Mocht je toch een nieuwere auto willen dan zou ik bijna private lease gaan overwegen.

Het belangrijkere punt zou dan toch juist weer een overweging moeten zijn om wel over te stappen. Of is dat ook met benzine een slechte eigenschap voor levensduur van onderdelen.

Ik zou hem weg doen, ze rijd nu veel te weinig kilometers en dan heb je veel kans op extra kosten doordat de auto niet warm word. Mocht ze meer gaan rijden een 1.0 ecoboost is ook zuinig.

Vunky zei:
Het belangrijkere punt zou dan toch juist weer een overweging moeten zijn om wel over te stappen. Of is dat ook met benzine een slechte eigenschap voor levensduur van onderdelen.

Jawel, in zekere zin (de techniek is er minder gevoelig voor, bijvoorbeeld geen roetfilter tot 2017 e.d.) maar een kleine benzinemotor rij je in 10 km nog wel redelijk op temperatuur. Liever wat meer natuurlijk, maar het gaat.

Dus als ik het dan goed begrijp is de kans op kosten vanwege laag aantal kilometers groter bij de huidige auto. Dan is investeren toch niet zo heel slecht idee?
Uiteraard is dat gebaseerd op dan en als, maar zie die argumenten eerder als argument om wel in te ruilen dan af te rijden.

Vunky zei:
Dus als ik het dan goed begrijp is de kans op kosten vanwege laag aantal kilometers groter bij de huidige auto. Dan is investeren toch niet zo heel slecht idee?
Uiteraard is dat gebaseerd op dan en als, maar zie die argumenten eerder als argument om wel in te ruilen dan af te rijden.

Als de diesel zo nu en dan lange stukken rijdt , en de motor goed warm wordt dan is er niet snel een probleem. We hebben een Citroen C3 met de zelfde motor. Een roetfilter voor een Ford Fiesta 1.6 TDCI kost rond de € 500,00. Er zit veel prijsverschil per aanbieder. Ik zou me er dus zeker niet al te druk over maken.

Flinke afschrijving heb je zeker op de duurdere benzine Fiesta, dat weegt zeker niet op tegen de mogelijkheid van een enkele reparatie aan de diesel Fiesta.

Korte stukken rijden met een diesel is niet goed voor de auto.
Met name het EGR en roetfilter hebben hier onder te lijden.

Persoonlijk zou ik ook wat anders gaan zoeken. De schrijft weliswaar niet zoveel af op je auto op dit moment maar je hebtwel het risico dat je dure garagebezoeken kan gaan krijgen ....

iedereen moest van zijn bestel auto af toen particulieren meer wegenbelasting hier voor moesten betalen, iedereen moest van zijn mercedes benz 190 diesel af toen de oldtimer belasting veranderde, de 14% diesels overspoelen de markt. Laat het lekker overwaaien tot dat de markt van diesel auto's weer wat schaarser is en kijk dan maar weer verder. En daarnaast een diesel heeft lekker veel koppel en hoe fijn is dan in de nieuwe situatie maar 1 x in de maand of 6 week bij de pomp te staan, hoe lekker is dat.

Lekker inruilen/verkopen voor iets dat je dan wél wil. Een benzine, en als jullie er ook mee op vakantie gaan, is iets groters dan een Fiesta wellicht gewensd?

7783999 zei:
Lekker inruilen/verkopen voor iets dat je dan wél wil. Een benzine, en als jullie er ook mee op vakantie gaan, is iets groters dan een Fiesta wellicht gewensd?

Daarvoor heb ik mijn lease wagen, het is dus echt de auto voor erbij waarmee zij naar werk en dorp kan als grootste kilometer besteding.

Ik had alleen gedacht dat een benzine ongeveer 40 euro positief zou zijn tov diesel per maand bij een dergelijk kilometer aantal.

Ik vind 4500 euro terugkrijgen voor de Fiesta aan de optimistische kant. Ik denk dat duizend euro minder reëler is.

vertmaori zei:
Ik vind 4500 euro terugkrijgen voor de Fiesta aan de optimistische kant. Ik denk dat duizend euro minder reëler is.

Half jaartje geleden de Fiësta van vriendin verkocht voor 4300 euro, 2011, 115.000 km, 1.6D. Hier was het dezelfde vraag. Gekocht voor adam-den haag, daarna van werk gewisseld, pas na 2 jaar zekerheid dat komende jaren het werk dichtbij bleef en toen pas gewisseld. Want afschrijving was toch al niets en auto bleef het prima doen. Overigens wel wat meer dan 10 km...

Voor die maximaal 10 kilometer zou ik ehhh...
midi.gif

Zo denk ik dan eigenlijk ook met goed weer zoals nu, gewoon de fiets pakken en het werkt nog positief voor de conditie!
En voor de keren dat de auto nodig is, een goedkope oplossing zoeken waarbij je de Fiesta inruilt, bijv:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/108/44675457
https://www.autotrack.nl/tweedehands/skoda/citigo/43929306

Zou m lekker op rijden en het geld in je zak houden. Je krijgt er geen drol voor terug en de kosten die je bespaart zijn vrijwel nihil.

Doorrijden, een vergelijkbare benzine is onwijs duur. Zorg wel dat je soms even een wat langere rit rijdt.

Terug
Bovenaan