Auto van het Jaar / European Car of the Year 2019

Welke auto wordt Car of the Year 2019

• Aston Martin Vantage

Stemmen: 0 0.0%
  • Audi A1

• Audi A6

• Audi A7

• Audi Q7

• BMW X2

• BMW X4

• BMW X5

• Citroën C5 Aircross

• Dacia Duster

• DS 7 Crossback

• Honda CR-V

• Hyundai Santa Fe

• Jaguar E-Pace

• Jeep Wrangler

• Lexus ES

• Lexus UX

• Mercedes B-Klasse

• Mercedes CLS

• Mercedes G-Klasse

• Mercedes GLE

• Seat Tarraco

• Volkswagen Touareg

• Totaal aantal stemmers
    37
  • Opiniepeiling gesloten .

LM 1

Wegverkenner
De kandidaten voor de titel European Car of the Year 2019 zijn bekend. Eind november worden er zeven finalisten uitgeroepen. De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens de Autosalon van Genève in maart 2019.

Alpine A110, Aston Martin Vantage, Audi A1, Audi A6, Audi A7, Audi Q3, Audi Q8, BMW 3-series, BMW X2, BMW X4, BMW X5, Citroën Berlingo/Opel Combo/Peugeot Rifter, Citroën C5 Aircross, Dacia Duster, DS 7 Crossback, Ford Focus, Honda CR-V, Hyundai Nexo, Hyundai Santa Fe, Jaguar E-Pace, Jaguar I-Pace, Jeep Wrangler, Kia Ceed, Lamborghini Urus, Lexus ES, Lexus LS, Lexus UX, Mercedes-Benz A-class, Mercedes-Benz B-class, Mercedes-Benz CLS, Mercedes-Benz G-class, Mercedes-Benz GLE, Nissan Leaf, Peugeot 508, Seat Tarraco, Suzuki Jimny, Volkswagen Touareg, Volvo V60.

Persoonlijk denk ik dat de Audi A1, BMW 3-serie, Ford Focus, Hyundai Nexo, Jaguar I-Pace, Mercedes A-Klasse, Nissan Leaf, Peugeot 508 en Volvo V60 kans maken, of in ieder geval bij de zeven finalisten zitten.

De I-pace is het enige wat een beetje vernieuwend is wat er tussen staat. En een SUV. De rest is allemaal 13 in een dozijn evolutie.

s velthuis zei:
De I-pace is het enige wat een beetje vernieuwend is wat er tussen staat. En een SUV. De rest is allemaal 13 in een dozijn evolutie.

...en de Hyundai Nexo behoort tot die rest? Nummer 13 in een dozijn ehhh... waterstofauto's?
a015.gif

Wat is er vernieuwend aan de i-Pace dan? Brengt m.i. juist heel weinig nieuws t.o.v. al 6-7 jaar oude Leafs en Model-S's. Voor een merk als Jaguar een gigantische stap, dat wel.

Ik geef de Focus een goede kans op een top 3 notering en wellicht zelfs de overwinning. Het blijft autojournalistenfeestje en die hebben doorgaans bovengemiddelde aandacht voor rijeigenschappen. Daarnaast laat de Ford ook op rationelere aspecten weinig steken vallen. Daarnaast denk ik dat de 508, de Ceed en de i-Pace goede kans maken om bovenin te eindigen.

Maakt het wat uit? Gaan er echt mensen juist die auto kopen die auto van het jaar is?

Gullwing zei:
Maakt het wat uit? Gaan er echt mensen juist die auto kopen die auto van het jaar is?
Waarschijnlijk net zoveel als het aantal mensen dat een bepaald TV-programma gaat kijken omdat het een Televizierring gewonnen heeft.

Zijn er nog mensen die hier aandacht aan schenken? Vroeger, in de tijd van autojournalisten als Nico de Jong en Fred v.d. Vlugt, had de Auto van het Jaar verkiezing nog een echte nieuwswaarde. Autotesten op TV met de koude start in de vrieskamer, de noodstop en de slalom. De volgende dag was het gespreksonderwerp no. 2 (na het het voetbal dus) op de werkvloer of in de schoolkantine.
Toen je als jongere nog op de fiets stapte om autofolders te vragen bij de (vele) dealers in je woonplaats.
Toen auto's van het jaar nog trots een sticker op de achterruit droegen met een vermelding van deze trofee.
Nu (beetje chargerend) wordt de belangstelling voor een nieuwe auto nog slechts gewekt door uitstoot, bijtelling en (private)leasebedragen.

LM. zei:
Persoonlijk denk ik dat de Audi A1, BMW 3-serie, Ford Focus, Hyundai Nexo, Jaguar I-Pace, Mercedes A-Klasse, Nissan Leaf, Peugeot 508 en Volvo V60 kans maken, of in ieder geval bij de zeven finalisten zitten.

Daar ben ik het wel mee eens. De Kia Ceed zou ik er nog bij zetten en de A1 kan ook een A6 zijn.

Audi A1/A6: Deze Audi's zijn auto's die nooit echt hoge ogen zullen gooien mochten ze genomineerd worden, daarvoor bieden ze te weinig nieuws, de A6 krijgt toch behoorlijk wat kritiek te verduren en de A1 krijgt van de ANWB kritiek op de afwerking van het interieur. Omdat het twee serieuze kandidaten zijn voor nominatie en de Q3 vast ook wat punten in de voorronde bijeen weet te sprokkelen, ben ik niet verbaasd als Audi met lege handen komt te staan. Vergeet niet dat Volkswagen vorig jaar met de Polo, T-Roc en Arteon in ieder geval een tweetal kanshebbers had, maar uiteindelijk ook geen nominatie in de wacht wist te slepen. Seat glipte er met de Ibiza wel tussendoor en die werd mooi tweede.
BMW 3-serie: Nog weinig over bekend, maar een nominatie lijkt me gegarandeerd. Alle X-modellen die ook meedingen vormen geen bedreiging.
Ford Focus: Nominatie gegarandeerd: lijkt in een aantal opzichten de nieuwe maatstaf in zijn klasse, al eindigt de auto niet in alle vergelijkingstests bovenaan. Er zijn geen bijzonder innovatieve aandrijflijnen leverbaar, al is de 1.5 driecilinder (turbo) benzinemotor nieuw.
Hyundai Nexo: Outsider wegens kleine productieaantallen, weet niet of de auto daardoor voor nominatie in aanmerking zal komen.
Jaguar I-Pace: Wel een redelijke kanshebber voor nominatie: innovatief en met een bijzondere vormgeving. De aloude Tesla Model S/X blijkt qua aandrijflijn en laden nog wel een behoorlijke voorsprong te hebben, echter. Groot voordeel is dat de Audi e-tron en Mercedes-Benz EQC niet meedingen.
Kia Ceed: Lijkt me een vrij grote kanshebber voor nominatie. Er is veel keuze: nu nog drie, binnenkort vier carrosserievarianten, de auto is een belangrijke stap vooruit voor Kia op het gebied van wegligging en rijplezier. De aandrijflijnen zijn niet bijzonder, wel zou er een plug-in hybride op komst zijn.
Mercedes-Benz A-klasse: Nominatie niet zo heel zeker, want moet tegen maar liefst vier andere Benzen opboksen in de voorronde! Nu acht ik de A-klasse wel een grotere stemmentrekker dan bijvoorbeeld de B-klasse. Wat voor 'm pleit is het multimedia/infotainment-gebeuren en de interieurkwaliteit, in dat opzicht toonaangevend, in andere opzichten niet bijzonder.
Nissan Leaf: Twijfelgeval, omdat het eigenlijk een heel grondige facelift van het oude model is. De auto zet eigenlijk nergens maatstaven, maar het blijft een belangrijke elektrische auto.
Peugeot 508: Nominatie gegarandeerd: leverbaar met moderne aandrijflijnen (plug-in hybride), fraai ontwerp,
Volvo V60: Volvo oogst de laatste tijd veel lof bij de Auto van het Jaar-verkiezing, wat uiteindelijk in de titel resulteerde voor de XC40. Het is de vraag of de auto nominatie verdient, want de auto biedt voor Volvo volgens mij weinig tot geen innovaties en ook qua design is het een voortzetting van de huidige ontwerpstijl.

Jazzik zei:
s velthuis zei:

...en de Hyundai Nexo behoort tot die rest? Nummer 13 in een dozijn ehhh... waterstofauto's?
a015.gif

Nee, zeker niet. Maar veel te niche.

MBdoubleyou zei:
Net als de Alpine.....13 in een dozijn, velthuis :p.

Wat is er vernieuwend aan dan? Het is momenteel nog een van de laatste der mohicanen, maar vernieuwend? Als auto is ook dit gewoon 13 een dozijn. Misschien wel een mooie, maar dat effect hebben meer retro auto's.

Renault15.17 zei:
Wat is er vernieuwend aan de i-Pace dan? Brengt m.i. juist heel weinig nieuws t.o.v. al 6-7 jaar oude Leafs en Model-S's. Voor een merk als Jaguar een gigantische stap, dat wel.

Nou, dat een klassiek merk als jaguar deze stap heeft genomen (eerder dan de meeste gerenommeerde merken) en dat ook nog grotendeels in eigen huis heeft gedaan, is op zich verfrissend. En dan ook nog met een product dat niet per se in de niche hoek hoeft te zitten.

De zeven finalisten:
Alpine A110
Citroën C5 Aircross
Peugeot 508
Ford Focus
Kia Ceed
Mercedes-Benz A-klasse
Jaguar I-Pace
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/finalisten-auto-van-het-jaar-2019-bekend/

De C5 Aircross had ik niet verwacht, natuurlijk heeft de technisch identieke Peugeot 3008 de titel gewonnen, maar veel nieuws biedt de C5 Aircross ten opzichte van de 3008, 5008 en Opel Grandland X toch niet, dacht ik zo. De Alpine A110 had ik ook niet verwacht, wel een aangename verrassing! Geen Hyundai Nexo, in verband met de productieaantallen was het enigszins te verwachten, maar een nominatie had Hyundai mijns inziens wel verdiend. Het is in mijn ogen toch de meest innovatieve auto van alle kandidaten. Het meest verrassend is de afwezigheid van de BMW 3-serie onder de genomineerden, maar de auto was niet eens bij de Tannis-test aanwezig. Wellicht was het dan geen echte kandidaat en dingt de auto volgend jaar opnieuw mee.

Poll: De titel Auto van het Jaar 2019 zal worden gewonnen door de
[*]Alpine A110
[*]Citroën C5 Aircross
[*]Ford Focus
[*]Jaguar I-Pace
[*]Kia Ceed
[*]Mercedes-Benz A-klasse
[*]Peugeot 508
[sup]Tussenstand:[/sup]
results.cgi

[sup]Ook een poll maken? Klik hier[/sup]

Je poll spreekt nog van 2018 ;)

De I-Pace lijkt mij te duur en daardoor een te beperkte doelgroep voor de titel, ik gok daarom veilig op de Focus.

Verrassend dat de Alpine erbij zit!

Ik zet in de 508. Eventueel de Focus. Winst voor één van de anderen zie ik niet snel gebeuren.

.Timo zei:
Verrassend dat de Alpine erbij zit!

Leuke wagen, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee wat deze bij de auto van het jaar verkiezing doet. Er is niets, maar dan ook niets vernieuwends aan die auto. Het is de laatste der Mohicanen, alle andere lichte, sportieve en nog enigszins 'betaalbare' coupeetjes hebben inmiddels de geest gegeven. Geen vraag meer naar van de markt, dus allemaal verdwenen. Te prijzen dat Alpine het nog een keer probeert, maar het is wel heel erg een blauwdruk geworden van de jaren 70 Alpine. Zelfde filosofie, zelfde idee, zelfde layout, zelfde design, zelfde kleurenpallet en dat op een niche waar relatief een handvol van verkocht zal worden. Zelfs het in brand vliegen bij het testrijden door journalisten deed de oorspronkelijke Alpine ook al... Ik kan echt niets bedenken waarom dit auto van het jaar zou moeten worden?

Alpine-A110-old-vs-new.jpg

D-C zei:
De C5 Aircross had ik niet verwacht, natuurlijk heeft de technisch identieke Peugeot 3008 de titel gewonnen, maar veel nieuws biedt de C5 Aircross ten opzichte van de 3008, 5008 en Opel Grandland X toch niet, dacht ik zo.

PHC-veersysteem, Advanced Comfort seats, variabel interieur.
Oftewel een SUV die het variabele interieur van een MPV combineert met het comfort van een limousine (en als ik de diverse testberichten mag geloven als meest comfortabele binnen het segment wordt bestempeld), tegen een lagere prijs dan de Auto van het Jaar 2017, de 3008. En met volgend jaar nog een milieuvriendelijke plugin-hybrid-versie in aantocht. Of dat genoeg is om hoog te scoren in de AvhJ-verkiezing weet ik niet, maar onderscheiden doet de auto zich m.i. dus wel.

s velthuis zei:
zelfde layout

Dat dus niet, want bij de moderne Alpine ligt de motor voor de achteras en bij die uit de jaren 60/70 erachter. Dus de overeenkomsten beperken zich tot het design, want voor wat betreft het kleurenpalet is blauw als belangrijkste kleur voor een Franse sportieveling niet meer dan logisch.

929V6 zei:
s velthuis zei:
zelfde layout

Dat dus niet, want bij de moderne Alpine ligt de motor voor de achteras en bij die uit de jaren 60/70 erachter. Dus de overeenkomsten beperken zich tot het design, want voor wat betreft het kleurenpalet is blauw als belangrijkste kleur voor een Franse sportieveling niet meer dan logisch.

Nou, nagenoeg dezelfde layout dan. Tweezitter, motor achterin, achterwielaandrijving, atmosferisch, insteek op laag gewicht en weinig technisch vernieuwend. Het is gewoon de oude Alpine met een flinke 2018 saus.
Begrijp me niet verkeerd, prima, van mij zouden er veel meer van dit soort auto's mogen komen, fleurt onze grijze middelmaat een beetje op, maar auto van het jaar? Nee, dat snap ik niet. Dan zou een Alfa 4C nog vernieuwender zijn geweest, als één van de eerste betaalbare koolstof monocoques.

stoterstangen90 zei:
Geen VAG product bij de finalisten. Hoe kan dat. Schuift Pon niet genoeg?

Misschien schuift PON helemaal geen geld? Oh nee dat zou nooit kunnen o_Oo_O

The I-Pace is de Auto van het Jaar 2019!

De I-Pace kreeg 250 punten van de jury, net zoveel als de nummer twee, de Alpine A110. De I-Pace eindigde echter 18 keer op de eerste plek, tegen 16 keer voor de A110, waarna de winst naar Jaguar ging. De Koreanen waren nog nooit zo dichtbij de winst, want de Kia Ceed moest slechts drie punten toegeven op de dure elektrische Jaguar en exclusieve Franse sportauto.

1. Jaguar I-Pace 250 punten
2. Alpine A110 250 punten
3. Kia Ceed 247 punten
4. Ford Focus 235 punten
5. Citroën C5 Aircross 210 punten
6. Peugeot 508 192 punten
7. Mercedes-Benz A-klasse 116 punten

Bron: https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-geneva-motor-show/jaguar-i-pace-wins-2019-european-car-year

Ik heb de uitslag vol spanning zitten volgen via de Youtube-livestream. Eerst de A110 lang aan kop, toen ineens totaal niet meer, en daarna toch gelijk op 250 punten. Jammer dat de i-pace daarna alsnog won. Aan de andere kant wel logisch, de auto is een stukje beter beschikbaar.

Terug
Bovenaan