Auto valt uit na starten

Guest
Ik heb onlangs een volkwagen golf 4 1.4 gekocht. De auto valt uit direct na het starten. Als ikde auto wil starten moet ik eerst 5 minuten gas gaan geven voordat hij stationair gaat lopen. Als hij dan stationair loopt, loopt hij veels te laag en valt hij of bij het wegrijden of achteruit weer uit. Als ik eenmaal aan het rijden ben, rijd hij perfect, maar als ik dan terugschakel naar zn 2 voor een bocht, dan valt de motor uit en gaat dus ook mijn stuur op slot. Wat zou dit kunnen zijn, en hoe zorg ik ervoor dat de auto weer fatsoenlijk stationair gaat lopen ?

Al laten uitlezen? Stuur op slot als sleutel er nog in zit? Lijkt me niet, wel geen stuurbekrachtiging meer en dan gaat het iets zwaarder.

Het lijkt er op dat de auto dan te weinig benzine krijgt, dat kan verschillende oorzaken hebben. Verstandig is om de auto inderdaad uit te laten lezen en te laten repareren. De stuurbekrachtiging werkt niet meer als de motor afslaat, hij stuurt wel maar zwaar.

Het kan iets simpels zijn als een te laag afgesteld stationair toerental. Kijk eens of dat in te stellen valt ( bij de gasklep in het inlaatspruitstuk)

Een veel voorkomende kwaal is een vuil of niet goed ingeleerd gasklephuis.

Ik zou beginnen met deze na te laten kijken op vervuiling.
Als hij daarna gedemonteerd en schoongemaakt is moet hij door een garage opnieuw ingeleerd worden, doe je dat niet dan houdt je de genoemde symptomen.

Temperatuursensor.... zwak punt bij vw smallblock motoren en hoofdoorzaak nummer 1 van moeilijke start en moeilijk lopen als het koud en stationair moet lopen. En ja dit kan ook bij warme motor voor problemen zorgen.
Golf 4 1.4 is een 16 klepper motor die gebaseerd is op de polo 16v blokken. Ook smallblock.

Vervang die eerst maar eens voor je andere dure capriolen gaat uithalen.

Controleer daarna het inlaattraject op valse lucht ivm het uitvallen bij het schakelen.
Tevens kan dit liggen aan verouderde boegies en of boegiekabels (indien het een motor is met penbobines zitten er geen boegiekabels meer maar rechtstreeks penbobines op de boegies, die ook stuk kunnen)

Gasklephuis lekker vanaf blijven voorlopig. Die kun je wel schoonmaken maar laat de stekker er op zitten als je hem demonteerd en vervang de pakking die eronder zit (valse lucht mogelijkheid). Dan is inleren namelijk niet nodig in de regel.

Pas als dat allemaal geen oplossing biedt kun je kijken of het gasklephuis opnieuw ingeleerd moet worden.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar eventuele foutcodes in het systeem.

Terug
Bovenaan