Auto valt uit na start

heerlen1987

Net ingestapt
Dag allen,

Ik zit inmiddels enige tijd met een vervelend mankement. Als de motor koud is en ik start, valt de motor direct weer uit. Na een keer of 10 starten blijft hij wel lopen en in de keren daartussen lijkt hij steeds langer aan te blijven. Met uiteindelijk dus een succesvolle start.
Auto is twee keer uitgelezen. Eerst geen foutmelding, een dag later een fout aan de temperatuursensor. Deze vervangen en heeft helaas niets geholpen. Sinds de eerste keer uitlezen brandt ook het ‘controleer motor’ lampje, wat hij de overige weken niet deed.

Er was wel wat olie lekkage ten hoogte van de tempsensor.

Betreft een Fiat Punto 1.4 benzine uit 2006.
Kan iemand hier een richting opsturen?

En wat is het voor een model? Ferrari? Lamborghini? Opel?
En de krachtbron? V12, V8 Biturbo, 1.0 3 cilinder?

Er kunnen (volgens mij) 2 oorzaken zijn:

1. de koude start voorziening werkt niet goed meer. Deze zorgt bij koude motor tijdelijk voor extra benzine, omdat een deel van de benzine condenseert op de koude cilinderwand, waardoor het gasvormig mengsel te arm aan benzine wordt, en de motor weer afslaat.

2. Een mild geval van valse lucht. Er kan een kleine lekkage bij een inlaatspruitstuk-pakking zijn, die wordt dichtgedrukt door uitzettend metaal zodra de boel opwarmt. Ook dit zorgt tijdelijk voor een te arm mengsel.

Als de temperatuursensor niet de oplossing brengt dan is waarschijnlijk de computer defect (slechte soldeerverbindingen)

Die zijn tweedehands niet zo duur maar moeten wel ingeleerd worden.

Terug
Bovenaan