Auto trilt licht

A

Anoniem

Guest
Hallo forummers,

Vanaf vorige week heb ik een andere auto, wat me sinds een paar dagen opvalt is dat de auto lichtjes trilt. Is me bij de proefrit en de eerste langere rit niet opgevallen.
Het trillen is zeer licht maar als je erop let, goed te merken. Het trillen is minder nog dan het trillen bij stationair draaien (dan trilt elke auto toch?). Het trillen veranderd niet, dus hangt niet af van de snelheid, of bij remmen of zo). Ik heb er eens op gelet bij het rijden in de auto van mijn vriendin, die trilt ook lichtjes.
Ik rij vanmiddag even naar de garage maar eerlijk gezegd vraag ik me af of het niet tussen mijn oren zit omdat je bij een nieuwe auto juist overal op gespitst bent. Kan ook dat het juist wat meer opvalt omdat de auto (Mazda 3 uit 2010) een stuk soepeler en stiller rijdt dan mijn vorige (Mazda 3 2005).
Dus wat ik me afvraag, hoort een auto volkomen trillingsvrij te rijden of trilt elke auto uiteindelijk een beetj en is dat niet te vookomen?

Mark

Als het aan de banden/wielen zou liggen dan zou je het trillen veranderen in relatie met de snelheid.
Als het aan de motor licht zou het veranderen in relatie met de RPM.
Stationair voel je altijd wel een beetje. Een verbrandingsmotor is nooit helemaal trillingsvrij.

Een lichte trilling zou ik me niet zo zorgen maken, wordt het trillen zo hard dat he over een hobbelige weg rijdt, dan is er echt iets aan de hand.

Dank voor je antwoord Botsautotje. Na een week verder weet ik bijna zeker dat het geluid van de banden komt. De trillingen die ik voel in het stuur en de pedalen hebben dezelfde frequentie als het (banden)lawaai en het hangt van de snelheid maar ook van het soort asfalt af.
Ik maak me overigens geen zorgen dat er technisch iets niet in orde is. Maar de auto rijdt gewoon niet prettig.
Er liggen trouwens Vredestein Sportrac 5 banden onder, schijnen geen slechte banden te zijn.
Ik ben geen expert maar ik zie aan de banden verder geen vreemde slijtage.

Goede tip, sterker nog, ik ben terug gegaan naar de dealer en die heeft er andere banden onder gelegd (Dunlop blue response). Het bandengeluid is stukken minder en de trillingen zijn vrijwel weg!

Terug
Bovenaan