Ford Focus 14
Net ingestapt
Beste Autofanaten,
Ik ben al een tijdje (half jaar) eigenaar van een Ford Focus 1.4 (2000).
Een aantal maanden geleden heb ik hem voor de APK laten keuren en daar werd mij verteld dat een voorband nog net door de keuring heen kon.
Het is niet een al te dure auto en, met reden om er niet te veel geld aan uit te geven, heb ik de voorbanden in verband met de winter verwisseld met de achterbanden.
Geen problemen mee gehad tot vorige week. Ik reed door de zandweg heen en knalde met de onderkant tegen een bobbel aan. Nog niks aan de hand, maar de volgende dag merkte ik dat als ik harder reed dan 80 km/h dat de auto behoorlijk begon te trillen, wat steeds erger werd wanneer ik harder ging rijden.
Het probleem ging niet weg en ben allereerst eens door de wasstraat gegaan om mogelijk vuil van de banden af te halen, wat niks heeft geholpen.
Nu zag ik dat beide achterbanden (die eerst voorop zaten met weinig profiel) zeer schuin afgesleten zijn.
Aan de binnenkant van de auto zijn ze nu helemaal kaal en aan de buitenkant zit er nog wat profiel op.
Een beetje rondgezocht op internet en dit blijkt cupping te heten, maar nu vroeg ik mij dus af of dit het probleem kan zijn.
Het lijkt me van de ene kant wel logisch, maar dit zou toch niet van de ene op de andere dag merkbaar moeten zijn?
En als dit uitgesloten kan worden zou het dan iets met dat zandweg ongeval te maken kunnen hebben?
Alvast bedankt.
Ik ben al een tijdje (half jaar) eigenaar van een Ford Focus 1.4 (2000).
Een aantal maanden geleden heb ik hem voor de APK laten keuren en daar werd mij verteld dat een voorband nog net door de keuring heen kon.
Het is niet een al te dure auto en, met reden om er niet te veel geld aan uit te geven, heb ik de voorbanden in verband met de winter verwisseld met de achterbanden.
Geen problemen mee gehad tot vorige week. Ik reed door de zandweg heen en knalde met de onderkant tegen een bobbel aan. Nog niks aan de hand, maar de volgende dag merkte ik dat als ik harder reed dan 80 km/h dat de auto behoorlijk begon te trillen, wat steeds erger werd wanneer ik harder ging rijden.
Het probleem ging niet weg en ben allereerst eens door de wasstraat gegaan om mogelijk vuil van de banden af te halen, wat niks heeft geholpen.
Nu zag ik dat beide achterbanden (die eerst voorop zaten met weinig profiel) zeer schuin afgesleten zijn.
Aan de binnenkant van de auto zijn ze nu helemaal kaal en aan de buitenkant zit er nog wat profiel op.
Een beetje rondgezocht op internet en dit blijkt cupping te heten, maar nu vroeg ik mij dus af of dit het probleem kan zijn.
Het lijkt me van de ene kant wel logisch, maar dit zou toch niet van de ene op de andere dag merkbaar moeten zijn?
En als dit uitgesloten kan worden zou het dan iets met dat zandweg ongeval te maken kunnen hebben?
Alvast bedankt.