• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Auto trilt > 80 km/h

Ford Focus 14

Net ingestapt
Beste Autofanaten,

Ik ben al een tijdje (half jaar) eigenaar van een Ford Focus 1.4 (2000).
Een aantal maanden geleden heb ik hem voor de APK laten keuren en daar werd mij verteld dat een voorband nog net door de keuring heen kon.
Het is niet een al te dure auto en, met reden om er niet te veel geld aan uit te geven, heb ik de voorbanden in verband met de winter verwisseld met de achterbanden.

Geen problemen mee gehad tot vorige week. Ik reed door de zandweg heen en knalde met de onderkant tegen een bobbel aan. Nog niks aan de hand, maar de volgende dag merkte ik dat als ik harder reed dan 80 km/h dat de auto behoorlijk begon te trillen, wat steeds erger werd wanneer ik harder ging rijden.

Het probleem ging niet weg en ben allereerst eens door de wasstraat gegaan om mogelijk vuil van de banden af te halen, wat niks heeft geholpen.
Nu zag ik dat beide achterbanden (die eerst voorop zaten met weinig profiel) zeer schuin afgesleten zijn.
Aan de binnenkant van de auto zijn ze nu helemaal kaal en aan de buitenkant zit er nog wat profiel op.
Een beetje rondgezocht op internet en dit blijkt cupping te heten, maar nu vroeg ik mij dus af of dit het probleem kan zijn.

Het lijkt me van de ene kant wel logisch, maar dit zou toch niet van de ene op de andere dag merkbaar moeten zijn? :confused:
En als dit uitgesloten kan worden zou het dan iets met dat zandweg ongeval te maken kunnen hebben?


Alvast bedankt.
 
Het is niet een al te dure auto en, met reden om er niet te veel geld aan uit te geven, heb ik de voorbanden in verband met de winter verwisseld met de achterbanden.

Wereldidee (y)

Aan de binnenkant van de auto zijn ze nu helemaal kaal en aan de buitenkant zit er nog wat profiel op. Een beetje rondgezocht op internet en dit blijkt cupping te heten

Geen cupping.
Hoe lang was je nog van plan met deze compleet versleten meuk rond te blijven rijden? Op die zandweg raakte je die 'bobbel' toch met je onderkant, van de auto neem ik aan? Daar krijg je geen trilling van, waarschijnlijk is er een loodje kwijt of heeft de slechte uitlijning ondertussen voor dusdanige slijtage gezorgd dat er ergens in de ophanging nu iets stuk is. Maar hey, wel de aankoop van 2 bandjes uitgespaard, je bent toch maar alleen op de weg.
 
Opzich wel eens met R-W....besparing op simpel onderhoud is veelal de slechtste besparing die je kunt doen. Immers zullen daarbij op termijn steeds meer problemen ontstaan.

Beste banden voor of achter debat ga ik niet nogmaals opstarten.

Bodem geraakt? Hard gereden? Schokdempers dus ook niet top meer. Verder kan het van alles zijn. Stuurkogeltje die versleten is kan trillen veroorzaken, maar verklaart niet de scheef afgesleten achterbanden. Nu is het ook bij mijn auto zo dat als de banden vanaf 2,5 mm verder verslijten ze scheef gaan afslijten terwijl de sporing en alles wel klopt. Dus ja.....banden die net kunnen rond de 2 mm dus? Gewoon vervangen. Mits je een vrij reguliere maat hebt (14 of 15 inch) heb je wel een redelijke kwaliteitsband (Uniroyal, Vredestein) voor 50 per band.

Of er is meer beschadigd. 1 manier om achter te komen....op de brug ermee en naar laten kijken.
 
Verwissel aan de kant van de "bobbelknal" de wielen een voor een met het reservewiel. Probleem erger of opgelost = wiel(en) balanceren. Of je haalt tweedehands bandjes op (lichtmetalen)velg.
 
Ik sluit me in dit geval inderdaad bij de eerdere reacties aan; op sommige punten kun je maar beter niet op onderhoud gaan besparen. Als ik je verhaal zo lees vermoed ik een combinatie van oorzaken. Als je met de bodem een hobbel geraakt hebt zullen je schokdempers hun werk op z'n zachtst gezegd niet meer geheel naar behoren doen. Daarnaast zullen we het 'beste banden voor/achter?'-debat maar niet weer oprakelen, maar het klinkt sowieso alsof je echt wel een nieuw setje rubber kunt gebruiken. Dit hoeft niet al te duur te zijn, en zal in ieder geval je wegligging wel weer verbeteren. Laat hem dan ook vooral opnieuw uitlijnen en balanceren, en ga niet zelf alle bandjes vervangen, bij dit soort trillingen is er vaak wel wat meer aan de hand dan versleten banden alleen. Een Euromaster of Profile doet dit relatief goedkoop, al kun je natuurlijk ook je lokale garage lief aankijken.

Terugkomend op je 'mijn bodem raakte een hobbel'-verhaal; tenzij je de auto tot z'n max had beladen zou dit in principe niet mogen kunnen. Ik sluit me dan ook aan bij Nico GTR; op de brug ermee, en laat je schokdempers/stuurkogel/ophanging controleren. Als je toch de banden laat vervangen (wat ik sowieso zou aanraden) staat hij er al op, en kan er in 1 ruk naar gekeken worden.
 
De auto goed na laten kijken en uitlijnen lijkt mij zeker geen overbodige luxe. het zou zonde zijn als je net nieuwe banden hebt en je krijgrt dan weer het schuine afslijten.
 
Besparen op onderhoud kun je doen maar banden in goede staat zul je toch nodig hebben.
Of dit nu 2e hands zijn of een budget merk. Met versleten banden kom je niet ver: daar ga je spijt van krijgen.
 
Terug
Bovenaan