Auto trekt naar links bij remmen. Speling wiel.

Guest
Heb winterbanden laten plaatsen. En laten balanceren. Tevens nieuwe remblokken. De auto trilt niet.
Nu trekt de auto (bmw x1) bij remmen op de snelweg naar links.
Alle wielen zitten goed vast alleen de linkerkant heeft een heel klein beetje speling als ik er aan trek. Alsof er ruimte tussen zit.
Bij remmen maakt de auto geen gekke geluiden.
Wat kan dit zijn en is het gevaarlijk om er even mee door te rijden?
Alvast bedankt.

Speling op het wiel en naar links trekken. Nee joh, kan geen kwaad. Gewoon mee doorrijden. :rolleyes:

Edit: on a more serious note: ik zou er niet mee doorrijden. Als je een noodstop maakt zou hij wel eens heftiger kunnen trekken dan bij normaal gebruik, en dat wil je echt niet.

Klinkt alsof 1 wiel niet goed remt. Kunnen ze bij elke APK garage testen. Meteen naar laten kijken. Elke kilometer is zo gevaarlijk.

F. Emmer zei:
Heb winterbanden laten plaatsen. En laten balanceren. Tevens nieuwe remblokken. De auto trilt niet.
Nu trekt de auto (bmw x1) bij remmen op de snelweg naar links.
Alle wielen zitten goed vast alleen de linkerkant heeft een heel klein beetje speling als ik er aan trek. Alsof er ruimte tussen zit.
Bij remmen maakt de auto geen gekke geluiden.
Wat kan dit zijn en is het gevaarlijk om er even mee door te rijden?
Alvast bedankt.

Daar zijn verschillende redenen voor te verzinnen, te beginnen bij de bandenspanning. Maar geen van alle zijn verstandig om mee door te rijden.

Vanochtend bij de bmw garage geweest.
Natuurlijk geen speling in het wiel...
Zal je altijd zien.
Auto op de brug, beetje rommelen en banden spanning gecontroleerd.
Probleem is nu volgens mij verholpen.
Bij krachtig remmen boven de 100 km per uur gewoon recht door.

Hopen dat het zo blijft. Was dus waarschijnlijk gewoon de banden spanning. En de speling in het wiel....? Geen idee maar voorlopig is het weg.

Allen bedankt voor de reacties.

remschijven altijd mee vervangen...
Als er iets trilt tijdens het remmen en er zit geen speling in je ophanging of wiellager (wat waarschijnlijk is wat je gevoeld hebt) zijn het eigenlijk altijd de remschijven die krom zijn. Komt door het remmen als je door plassen of over zeer nat wegdek rijdt. Tevens kan het gebeuren als je je auto gaat wassen terwijl je flink gereden hebt en daarmee gebruik hebt gemaakt van je remmen.

Het is vooral iets vervelends.

Trillen door onbalans in de wielen of te lage bandenspanning (die zou gecontroleerd moeten zijn bij het balanceren) voel je op bepaalde snelheden.
1 van mijn auto's heeft volledig ongebalanceerde wielen(vraag me niet waarom).
Ik kan aan het trillen merken hoe hard ik rij. Bij 80 merk ik het en rond 100 rammelt het ook wat. bij 130 merk ik het enorm, maar harder weer niet. De rest van de snelheden zijn tamelijk rustig gek genoeg.

Pobresh zei:
remschijven altijd mee vervangen...
Als er iets trilt tijdens het remmen en er zit geen speling in je ophanging of wiellager (wat waarschijnlijk is wat je gevoeld hebt) zijn het eigenlijk altijd de remschijven die krom zijn. Komt door het remmen als je door plassen of over zeer nat wegdek rijdt. Tevens kan het gebeuren als je je auto gaat wassen terwijl je flink gereden hebt en daarmee gebruik hebt gemaakt van je remmen.

Het is vooral iets vervelends.

Trillen door onbalans in de wielen of te lage bandenspanning (die zou gecontroleerd moeten zijn bij het balanceren) voel je op bepaalde snelheden.
1 van mijn auto's heeft volledig ongebalanceerde wielen(vraag me niet waarom).
Ik kan aan het trillen merken hoe hard ik rij. Bij 80 merk ik het en rond 100 rammelt het ook wat. bij 130 merk ik het enorm, maar harder weer niet. De rest van de snelheden zijn tamelijk rustig gek genoeg.
Wil je zeggen dat je bij elke blokwissel, de schijven moet vervangen?
Dat is echt onzin. Als de remschijf krom is, of te dun is,(wat je heel simpel kan meten) Moet hij natuurlijk vervangen worden. Maar als het goed is, is het goed.
De meeste schijven gaan 3-4 remblokken mee. Elke keer de schijven te vervangen is gewoon geld weggooien.
Hij zegt ook heel duidelijk dat hij NIET trilt. Dus hoe je nu ineens bij dit hele verhaal komt?

Speling in het wiel is terug.
Als de auto koud is in de ochtend in de garage kan ik het voelen.
Als ik er een stuk (meerdere kilometers) mee heb gereden is het weg.
Snap ik niet.

Nissan GTR R34 zei:
De meeste schijven gaan 3-4 remblokken mee. Elke keer de schijven te vervangen is gewoon geld weggooien.
Mijn ervaring is als je voor de 2e keer je blokken vervangt, dat de schijven al veel te dun zijn. Mijns inziens gaan schijven dus 1,5 set blokken mee.
Daarbij heb je ook nog de kans dat de blokken lange tijd schurend geluid blijven maken omdat ze niet goed ingesleten raken op de remschijven.
Daarom vervang ik altijd de schijven tegelijk met de blokken. En nee die ervaring heb ik niet alleen bij mezelf.
Er zijn zelfs mensen die minder dan 1 set blokken al toe zijn aan nieuwe schijven, niet omdat ze krom zijn, maar vanwege hun rijstijl.
Qua kosten hoef je het niet te laten, mits je natuurlijk goed zoekt en je geen peperdure remmen hebt.

Nissan GTR R34 zei:
Hij zegt ook heel duidelijk dat hij NIET trilt. Dus hoe je nu ineens bij dit hele verhaal komt?
Dat heet verkeerd lezen. Een mens maakt nou eenmaal wel eens een foutje...
Er wordt trillen genoemd. Normaal noem je dat als het wel zo is. Blijkbaar niet voor wel aangezien. Foutje! :)

@topicstarter: Speling is waarschijnlijk lagerspeling. Als die eenmaal opgewarmt en uitgezet is, kan die speling zomaar weg zijn.
De vraag is meer hoeveel speling er zit.

Pobresh zei:
Mijn ervaring is als je voor de 2e keer je blokken vervangt, dat de schijven al veel te dun zijn. Mijns inziens gaan schijven dus 1,5 set blokken mee.

Dat is mijn ervaring eerlijk gezegd ook. Ik rem mijn blokken op tot tegen het staal, maar tegen die tijd zijn de schijven ook wel op. De garage heeft in een ver verleden wel eens alleen blokken vervangen van de Toledo, maar was altijd de eerste tijd heel voorzichtig rijden. Het duurde echt langer voor het spul een beetje op elkaar was ingesleten. Ik vervang ook altijd schijven en blokken tegelijk.

@topicstarter: Speling is waarschijnlijk lagerspeling. Als die eenmaal opgewarmt en uitgezet is, kan die speling zomaar weg zijn.

Ongeveer 1 mm.
Klinkt als staal tegen staal als ik het wiel "schud".

F. Emmer zei:

Ongeveer 1 mm.
Klinkt als staal tegen staal als ik het wiel "schud".

Zou er toch even mee naar de garage gaan. In de avond neerzetten en dat ze er sochtens naar kunnen kijken als het geheel is afgekoeld. Dan kunnen ze je vast vertellen wat er aan de hand is.
Vanaf een pc is zo;n diagnose niet te den.

1mm is behoorlijk veel. Al helemaal als het lagerspeling is. Maar het kan net zo goed een fuseekogel of stuurkogel zijn. Soms is het iets simpels als een wielbout die niet 100% vast zit.

Terug
Bovenaan