Auto total loss: welke onderdelen mag ik nog 'meenemen'?

A 2592007

Net ingestapt
Hoi allen,

Mijn auto is recent technisch total loss verklaard. Hij wordt ter veilig aangeboden. Van de garage mag ik nog langskomen om er het een en ander uit te halen (zitten wat privédingen in). Mijn zus heeft dezelfde auto en zou graag het reservewiel (zo'n 80km ding, zit achterin de kofferbak) meenemen. Ook een 'asbakje' dat erin zit, wil ze graag hebben.

Is het raar om te vragen of ik deze onderdelen ('asbakje' en reservewiel) uit mijn geveilde auto nog mag meenemen?

Vragen kan altijd maar het zal hoogst waarschijnlijk niet mogen. Auto is geveild in de getoonde conditie en mogen dus geen veranderingen in aangebracht worden.

Daar heeft de garage helemaal niets over te zeggen, je hebt blijkbaar afstand gedaan van de auto met schade en dus is de auto eigendom van de verzekeraar geworden.
Als puntje bij paaltje komt pleeg je feitelijk een diefstal als je ook spul wat bij de auto behoort meeneemt.

Nou, dat ligt iets ingewikkelder. Als de thuisbrenger niet tot de standaarduitrusting van het model behoort en je het zelf aangeschaft hebt is het niet vanzelfsprekend van de verzekeraar. Dan zou dat namelijk ook gelden voor je privé fotoboeken mochten deze in de auto liggen. De redenatielijn van de rechter😁😁 zal waarschijnlijk benadrukken dat wat de verzekeraar dekt., is de thuisbrenger onder de accessoires mee gedekt dan is ie van de verzekeraar, zo niet dan is ie van jou als personal belonging. Aftermarket sportvelgen kun je er ook afhalen als de verzekeraar deze niet gedekt heeft, als je de originele maar terugplaatst. Maar heb je ze bij de verzekeraar opgegeven dan zijn ze nu van de verzekeringsmaatschappij.

Behalve je zuivere prive spullen mag je helemaal niets meenemen. Er wordt een bod gedaan op de auto zoals deze er bij staat en het kan niet zo zijn dat als de auto wordt opgehaald deze er opeens anders uit ziet.
Het kan alleen als het in overleg met de verzekeringsexpert of opkoper gaat.

Dat denk ik niet eigenlijk, als er een bod gedaan is op de auto incl de sportvelgen, horen die bij de auto. Dat geldt niet voor persoonlijke bezittingen als losse navi, telefoon etc. Zijn die vast ingebouwd dan weer wel. Zou de moeite overigens überhaupt niet gaan doen voor een thuiskomer en een asbakje o_O
@hans met 100jarige familieautobedrijfervaring that was.

A 2592007 zei:
Hoi allen,

Mijn auto is recent technisch total loss verklaard. Hij wordt ter veiling aangeboden. Van de garage mag ik nog langskomen om er het een en ander uit te halen (zitten wat privédingen in). Mijn zus heeft dezelfde auto en zou graag het reservewiel (zo'n 80km ding, zit achterin de kofferbak) meenemen. Ook een 'asbakje' dat erin zit, wil ze graag hebben.

Is het raar om te vragen of ik deze onderdelen ('asbakje' en reservewiel) uit mijn geveilde auto nog mag meenemen?

Vragen staat vrij.

Ik denk dat voor het reservewiel de is-het-een-optie-of-niet redenering opgaat en dat je voor het asbakje uit het dashboard (standaard onderdeel van de auto) "nee" te horen krijgt. Maar, waarschijnlijk is het geen courant modelletje meer en heeft de opkoper ook bitter weinig aan deze onderdelen. Misschien doet de garage waar de auto nu staat niet al te moeilijk over een thuiskomer en een asbak en is er iets met een paar blikjes bier te regelen.

Hans Incog zei:
...Aftermarket sportvelgen kun je er ook afhalen als de verzekeraar deze niet gedekt heeft, als je de originele maar terugplaatst. Maar heb je ze bij de verzekeraar opgegeven dan zijn ze nu van de verzekeringsmaatschappij.

Nope…. de taxatie van het voertuig vindt plaats in de staat zoals het voertuig wordt aangeboden, en dat is in de praktijk dus incl. alle accesoires die (al dan niet achteraf) aan de auto zijn toegevoegd.
Na de taxatie mag je daar officieel gezien niets meer aan vervangen/demonteren, of je de accesoires wel of niet meeverzekerd hebt doet dan niet meer ter zake.
Om die reden heb ik een paar jaar geleden moeten kiezen voor een schade-uitkering met behoud van voertuig, want de gemonteerde z.g.a.n. set offroad wielen en 6-tons lier (vervangingswaarde ruim € 2400,=) kon ik anders niet behouden. (taxatie auto was € 3200,=, restwaarde taxatie € 1950,=)

@Muddy
Dan heb jij je een oor laten aannaaien door de verzekeringsmaatschappij. Als je er een pookknop van massief goud met wat briljantjes in je 4x4 had gezet ter waarde van 100kEuro dan zou die ook aan de verzekeringsmaatschappij vervallen en van eigenaar veranderen louter alleen omdat er een verkeersongeluk heeft plaatsgevonden? Dat dacht niet alleen ik van niet maar ook de rechtspraak niet. Zoek de jurisprudentie er maar op na. Er kan enkel discussie ontstaan of je tijdig aangeeft of dat knopje niet getaxeerd en verkocht mag worden. En dan zou je het wrak ook nog noodgedwongen moeten terugkopen voor een exorbitant bedrag? Probleem is dat de disputen vaak over te weinig gaan om naar de rechter te gaan, de praktijk is ook dat je van alles kunt regelen in minnelijk overleg. Als je vrolijk terugblaast naar de verzekeringsmaatschappij maakt ook die een inschatting of ze de zaak kunnen verliezen.

Dit betreft overigens het notoire misverstand, debiele regeltjes van verzekeringsmaatschappijen zijn echt ondergeschikt aan het burgerlijk recht.

Volgens die, nogal nutteloze, redenatie zou het knap lastig worden om een normale auto TL te krijgen in dat geval maar in het geval van een aan puin gereden luxesjeikmobiel bijv zou het zomaar zo kunnen dat die pookknop onderdeel van het wrak is, met bijbehorend bod. In een normale auto, zoals jij stelt, is dat overduidelijk persoonlijke bezit, dat geldt niet voor een in dash asbak of reservewiel in de wielbak achterin.

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ga het gewoon proberen te vragen, want dat staat vrij. Ben bang dat die onderdelen gewoon nooit meer gebruikt zullen worden terwijl ik iemand ken die er echt blij mee zal zijn.

Terug
Bovenaan