Auto stottert bij volgas

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag iedereen,

Ik rijd in een heerlijke renault laguna 2.0 op LPG. Nu hoor ik iedereen al denken: "oei oei hier komt een waslijst met problemen". Maar dat is niet zo (gelukkig). Het enige probleem wat ik heb is, dat op het moment dat ik volgas geef hij begint te stotteren en terughoudt. Niet erg makkelijk als je even snel wilt inhalen. Of als je op de snelweg even wat gas bij moet geven. Nou hebt ik het een beetje in de gaten zitten houden en het is niet continue het geval. Als ik namelijk op benzine rijd heb ik er helemaal geen last van. Hoe vaak en hard ik ook optrek hij gaat gewoon vooruit. Maar als ik het zelfde wil doen op LPG houdt die in. Het vreemde vind ik dat het niet altijd gebeurd. Zo ben ik vandaag even weg geweest en moest ik de snelweg op, ik gaf plank gas en hij bleef maar gaan zonder ook maar een stottering. Maar toen ik bijna op de plaats van bestemming was en ik snel op wilde trekken om nog door oranje te kunnen stotterde hij wel.

Nu is mijn vraag:

Weet iemand wat dit kan zijn? Zoja, weet die gene dan ook toevallig hoe ik dan kan oplossen?

Dankjewel alvast!

Groeten,

Dirk
 
Het lijkt erop dat de LPG aanvoer hapert, waardoor er bij volgas onvoldoende LPG wordt aangevoerd, en het mengsel te arm wordt.
De oorzaak kan verschillende redenen hebben, onder andere een niet goed werkende verdamper.
Ook de samenstelling van het gas ( mengverhouding propaan / butaan ) kan bij lage(re) temperaturen ervoor zorgen dat de motor onvoldoende gas krijgt. Normaal wordt in de wintermaanden op tijd overgeschakeld op (hoofdzakelijk)propaan, aangezien butaan dan onvoldoende verdampt.

Maar om precies te weten wat er aan de hand is, lijkt het me raadzaam om een LPG specialist te raadplegen.
 
Dankjullie wel voor de reacties. Het lijkt me op dit moment nog niet zo koud dat de samenstelling van het gas veranderd zou moeten worden? Of zit er hier naast?

Kan ik zelf controleren of het de verdamper is? Kan ik deze dan ook zelf vervangen of schoonmaken?

Dank alvast
 
De samenstelling van het gasmengsel wordt door de oliemaatschappijen bepaald. In de zomer is het meestal hoofdzakelijk butaan, en in de winter propaan. Butaan heeft een kookpunt van ongeveer 0 graden. Bij temperaturen onder de 10 graden kan de verdamping daardoor zodanig gering zijn, dat de mogelijkheid bestaat dat bij vollast onvoldoende gas de motor bereikt.( dit kan per geval verschillen) Propaan heeft een kookpunt van -44 graden, en zal in de winter meestal geen problemen geven. Ook in Nederlandse winters zal propaan genoeg verdampen, om de motor bij volllast van genoeg gas te kunnen voorzien.

Werkzaamheden aan de LPG installatie ( in welke vorm dan ook) zou ik toch liever overlaten aan de LPG specialist.
 
Ik zou beginnen met de bougies controleren voordat je naar een specialist gaat. Dikke kans dat de bougies versleten zijn en dat de electrodeafstand daardoor te groot geworden is. Als dat zo is kan je de afstand even bijbuigen tot de juiste waarde (0,9mm denk ik, controleer het anders even op de NGK website) of nieuwe bougies installeren.

Waarom ik dat denk: ervaringsdeskundige ;)
 
Hou oud zijn je ontstekingsonderdelen? Hoe meer gas er gegeven wordt hoe moeilijker het brandstofmengsel ontbrandt, en LPG nog moeilijker dan benzine. Een slecht werkende ontsteking zal dan ook bij volgas eerder aan het licht komen dan bij rustig rijden. Gevolg is dat het mengsel niet ontbrand, waardoor die cilinder overslaat en de motor gaat stotteren.
 
RRobin zei:
Ik zou beginnen met de bougies controleren voordat je naar een specialist gaat. Dikke kans dat de bougies versleten zijn en dat de electrodeafstand daardoor te groot geworden is. Als dat zo is kan je de afstand even bijbuigen tot de juiste waarde (0,9mm denk ik, controleer het anders even op de NGK website) of nieuwe bougies installeren.

Waarom ik dat denk: ervaringsdeskundige ;)

Ik heb het nog even opgezocht, en de afstand moet op benzine inderdaad 0,9 mm zijn. Dus ik zou ze op LPG op 0,8 mm houden. Mochten ze versleten zijn kan je er ook voor kiezen om de NGK LPG 1 bougie te kiezen. Die zullen langer meegaan en een beter temperatuurbereik hebben voor LPG.
 
EVV zei:
Hou oud zijn je ontstekingsonderdelen? Hoe meer gas er gegeven wordt hoe moeilijker het brandstofmengsel ontbrandt, en LPG nog moeilijker dan benzine. Een slecht werkende ontsteking zal dan ook bij volgas eerder aan het licht komen dan bij rustig rijden. Gevolg is dat het mengsel niet ontbrand, waardoor die cilinder overslaat en de motor gaat stotteren.

Kan ook een oorzaak zijn, maar op benzine loopt de motor wél probleemloos volgas, dus zou ik mijn aandacht toch eerst op de LPG installatie richten.
 
Excellentie zei:
EVV zei:
Hou oud zijn je ontstekingsonderdelen? Hoe meer gas er gegeven wordt hoe moeilijker het brandstofmengsel ontbrandt, en LPG nog moeilijker dan benzine. Een slecht werkende ontsteking zal dan ook bij volgas eerder aan het licht komen dan bij rustig rijden. Gevolg is dat het mengsel niet ontbrand, waardoor die cilinder overslaat en de motor gaat stotteren.

Kan ook een oorzaak zijn, maar op benzine loopt de motor wél probleemloos volgas, dus zou ik mijn aandacht toch eerst op de LPG installatie richten.

Dat is dus, met alle respect, een denkfout. LPG is veel(!) lastig te ontbranden. Er is een veel sterkere vonk nodig + de bougies slijten veel harder (door die sterkere vonk en hogere temperaturen). Daardoor gaan bobines op LPG ook vaker kapot. Doordat LPG veel moeilijker te ontsteken is zal je daar veel eerder merken als bougies aan het einde van hun latijn komen.

Wij rijden zelf op LPG en hebben exact hetzelfde probleem gehad na zo'n 30000 km met dezelfde Denso Iridium bougies. Na controle bleek de afstand van 0,8 naar ongeveer 1,6 mm te zijn gegroeid. Op benzine liep de auto daar nog wel mee, ook bij volgas. Maar op LPG traden er bij zware belasting misfires op (zoals bij TS ook het geval lijkt te zijn).

Daarom mijn advies: controleer zelf (als je dat kan) de bougies even. Kost niks en je weet direct of je naar de LPG-specialist moet, of dat je met een paar nieuwe bougies weer vooruit kan.

Overigens zijn dit soort, vaak kleine probleempjes door achterstallig onderhoud (of geen aangepast materiaal als betere bougies), de rede dat LPG nog steeds een slechte naam heeft. Wij rijden met dezelfde motor, maar dan met turbo zonder problemen op LPG.

PS: Zie op pagina 3 de benodigde vonkspanning voor alle toerentallen op LPG en benzine: https://www.ngk.de/fileadmin/Dokumente/NL/brochures/Broschuere_LPG_12_Seiten_GB.pdf
 
LPG is top, octaangetal van 102 en mits goed verbrand rijdt het veel lekkerder dan benzine.

Maar het antwoord is al gegeven. En Laguna 2.0, fantastische auto (y)
 
Niet teveel aan de grote klok hangen hoe jofel LPG is, straks wil iedereen het en dan gaat geheid de accijns de lucht in. :)
 
herman.m zei:
Niet teveel aan de grote klok hangen hoe jofel LPG is, straks wil iedereen het en dan gaat geheid de accijns de lucht in. :)

Als diesel dan wat naar beneden gaat kan ik niet blijer zijn ;)
 
Terug
Bovenaan