Auto stottert bij gas geven

Guest
Ik heb een VW Golf 6 1.2TSI uit 2010, waarbij de auto stottert als ik optrek en het gaspedaal diep indruk. Als ik gewoon rustig optrek (dus gaspedaal niet diep indruk) heb ik nergens last van. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

arjanalkema1985 zei:
Ik heb een VW Golf 6 1.2TSI uit 2010, waarbij de auto stottert als ik optrek en het gaspedaal diep indruk. Als ik gewoon rustig optrek (dus gaspedaal niet diep indruk) heb ik nergens last van. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Dit zou een probleem met de ontsteking kunnen zijn of misschien met het brandstofsysteem.
Zijn de bougies al eens vervangen sinds 2010?

Dit heb ik ook gehad bij mijn Octavia 1.2. Het probleem was daarbij dat de weerstandswaarde van een bougiekabel af was gaan wijken van de rest.
De garage heeft mij uitgelegd dat dit komt door de warmte van o.a. de turbo.
Als je de bougiekabels laat vervangen, zul je zien dat er een aanpassing gekomen is, te weten een extra isolatie.

@ Boschje: er zijn 3 maanden geleden twee bougieskabels vervangen, deze waren aangevreten door steenmarters. De bougies zelf zijn toen niet vervangen volgens mij. Bedoel je expliciet de bougiekabels of de bougies? Zou het ook aan bv het brandstoffilter o.i.d. kunnen liggen? Deze moet volgende maand ook worden vervangen i.c.m. het verversen van de longlife-olie. De intervalperiode is namelijk voorbij (twee jaar).

@ Arjan: Dan kan daar ook het probleem zitten. Bij mij was het probleem opgelost na het vervangen van 1 bougiekabel, echter kwam het probleem al snel weer terug.
Bij mijn vaste garage (was gebeurd tijdens vakantie) kreeg ik de volgende uitleg: Per verpakking van bougiekabels worden deze geselecteerd op een vergelijkbare weerstandswaarde. De (nieuwe) bougiekabel had een weerstandswaarde die meer dan de tolerantie voor de ecu afweek.
De ecu schakelde dan ook bij de vollast die ene cylinder uit. Dus het stotteren weer.
Vervangen van alle bougiekabels heeft het probleem opgelost en ik ben nu een jaar verder. Succes!

We zijn inmiddels 5 jaar verder, maar ik heb hetzelfde probleem als de TSer. Ook een VW Golf 6 1.2 TSI uit 2010.

De auto bij 2 garages laten uitlezen (zelfs bij een officieel erkend VW dealer), zonder resultaat. In april 2019 zijn de bougies, bougie-kabels en de bobine vervangen.

Weet iemand een oplossing hiervoor?

Mijn Twingo had recent het zelfde probleem. Plotseling schokken en inhouden als je optrekt of vol gas geeft bij lage toeren. Garage adviseerde bobine en kabels beide te vervangen. Probleem kan in bobine zitten maar ook in de kabels. Aangezien het een DIS ontsteek systeem is zijn twee bougie's tegelijk verbonden met een van de twee bobine's. De vonk gaat gewoonlijk naar de bougie die zich in de cilinder bevind die ontstoken moet worden omdat de weerstand van deze bougie lager is dan de andere. Wanneer een van de bougie kabels een te hoge weerstand heeft werkt het systeem niet meer goed en daar kan de bobine ook door stuk gaan. Ik vermoed dat jou Golf een vergelijkbaar ontsteek systeem heeft.

Om sommige forums worden LPG bougies geadviseerd om het probleem op te lossen.
Deze bougies zijn van betere kwaliteit en hebben een langere levensduur. Ze zijn bestand tegen een hogere temperatuur en leveren een betere vonk.

Terug
Bovenaan