Auto start niet, valt uit, start vervolgens wel en lijkt probleemloos

A

Anoniem

Guest
Onze diesel Renault Megane (bj 2017) wilde zojuist één keer niet starten. Vervolgens startte deze 2 keer wel om vervolgens direct weer uit te vallen. Hierbij brandde één keer het lampje kans op motorschade. Bij de vierde keer brandde er geen lampjes, startte de auto en zijn wij zonder problemen naar huis gereden. Auto reed verder ook normaal en had gewoon het volledige vermogen tot zijn beschikking.

Is dit waarschijnlijk een eenmalig iets geweest of is het toch verstandig dit uit te laten lezen bij de dealer?

Is het brandstoffilter al eens vervangen?
Als daar maar iets vocht in zit met deze temperaturen dan zijn het ijskristallen, dat geeft ook vergelijkbare resultaten. (vind de dieselpomp ook niet fijn)

Op de terugweg toch maar langs de dealer geweest om hem uit te lezen. Er schijnt door het ontdooien in een parkeergarage vocht (condens) van de verkoeler (?) in een slangetje te zijn gekomen. Morgen kijken ze verder. Hopelijk is het vocht niet in de motor terecht gekomen en is de schade beperkt.

Op internet lees ik horror verhalen; als het vocht in de motor terecht is gekomen moet je rekening houden met duizenden euro's schade. Is dat aannemelijk als de auto niet anders reed?

Niet gelijk uitgaan van al die wilde horrorverhalen op internet, als er drastische problemen in de motor geweest zouden zijn dan had je motor daarna ook niet meer goed gelopen.
Neemt echter niet weg dat de oorzaak van het probleem wel z.s.m. opgelost moet worden om verdere toekomstige problemen/schade te voorkomen.
De bovengenoemde diagnose geeft mij echter weinig duidelijkheid waar het probleem nu precies zit.

Ik ben net gebeld door de dealer. Het wordt onder garantie gerepareerd, dus dat is een mooie meevaller. Vocht bleek niet in de motor terecht gekomen. Dank voor de geruststellingen :)

Terug
Bovenaan