Auto start anders na plaatsen nieuwe accu

VicKing

Net ingestapt
Beste lezers,

Vorige week heeft helaas de accu van mijn Renault Twingo 2011 het begeven.
De accu heb ik er inmiddels uitgehaald (bleek van 2011 te zijn, dus een prima prestatie volgens mij) en vervangen voor een andere.

Aan de hand van mijn kenteken had ik op internet een nieuwe accu besteld.
Aangezien alle accu's een hogere A en AH waarde hebben dan mijn oude accu, heb ik gewoonweg de goedkoopste besteld.
Het is dus een Varta Blue Dynamic geworden.

Nu met de nieuwe accu doet de auto het gelukkig weer goed, op één dingetje na, het starten.
Voorheen draaide ik de sleutel om en sloeg de auto meteen aan. Met de nieuwe accu merk ik dat ik de sleutel net wat langer omgedraaid moet houden voordat de motor aanslaat. Je hoort dan eerst wat langer de startmotor reutelen voor de motor aanslaat(denk ik)?

Enig idee waar dit mee te maken kan hebben? Met de hogere waardes op de accu (sterker) had ik dit juist helemaal niet verwacht...

Heb je de accu eerst opgeladen? Zo niet, kan het nog zijn dat het een nieuwe accu is die relatief leeg is.

Bij veel auto's is de ECU vaak even van de leg als de accu wordt ontkoppeld en moet er een stukje gereden worden, voordat de ECU zich weer heeft ingeleerd.

De accu heb ik niet specifiek opgeladen. Wel heb ik al enkele langere afstanden (snelweg) gereden, ook met in mijn achterhoofd om op deze manier de accu op te laden. Maar ook na zo'n afstand is er geen verschil. Wel lijkt het voornamelijk de eerste keer starten te zijn nadat de auto een tijdje stil gestaan heeft.

Mmm een Twingo zal geen super geavanceerd bms hebben... is je oude accu niet overleden door sluipverbruik dat er nog steeds is? Voltmeter doet wonderen, meet de spanning bij motor aan, uit en na 1-3 dagen uit.

Simpelere aanpak, goed opladen door 45 minuten rijden. 1 Accupool loshalen, start hij dan wel goed na het 'tijdje ' dat je noemt?

Je kan ook een inschatting maken: een volle accu laat lichten en alarmlichten prima branden, bij een legere accu gaan de koplampen tegengesteld meeknipperen.

Erg apart...

(Ik neem aan dat je de goede poolvolgorde gebruikt hebt? Bij afkoppelen oude accu min en als laatste plus, bij de nieuwe accu plaatsen eerst plus en dan min.)
Ik heb het ook gedaan vorig jaar bij onze Yaris en hoefde enkel het klokje te resetten.

Daarna wel een stuk ermee gaan rijden.

Zelfde probleem hier. Na nieuwe batterij VARTA , start auto niet meer zoals vroeger, en op den duur helemaal niet meer bij 1ste start, en bij volgende starts zelfde dag, moeizaam....... Nieuwe batterij was wel nodig vorige winter. Maar na opladen deze oude batterij, startte de auto wel vlot. Nu schijnt dat er diesel terugloopt. Of er zou een miniscuul luchtgat zijn, of injectiepomp versleten ??? Maar is het geen electrisch probleem veroorzaakt door een te sterke batterij ? (Peugeot 307 SW HDI110)

Voordat we gelijk van het ergste uitgaan: als je de accu loskoppelt is de motoraansturing ook weer gereset. Allerlei compensaties en ingeleerde waarden die gebruikt worden om toleranties en veroudering op te lossen zijn dan weer teruggezet. Daarom zal een motor na een accu wissel vrijwel altijd iets anders aanvoelen, langer starten, etc. Geef het een 2 a 3 weken de tijd (ga ik er vanuit dat je bijna elke dag wel een rit maakt) en dan zou het weer als vanouds moeten zijn.

Als dat niet zo is dan pas verder kijken.

Terug
Bovenaan