Auto slaat af na eerste startpoging (koude start)

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Onze auto slaat direct af na de eerste startpoging, dit komt enkel voor bij een koude start. Wanneer ik de auto vervolgens weer start, dan gaat dit probleemloos. Ook merken we soms wanneer we stukken hebben gereden en vervolgens weer de auto starten dat de auto dan een klein dipje heeft dat te zien is via de toerenteller. Hij zakt dan onder de 500 toeren en vervolgens stijgt ie weer naar normale waarden. Wij hebben soms ook het idee dat de auto niet altijd even lekker doortrekt en dat de auto een licht schommelt heeft met stationair draaien, je hoort dan ook dat de motor niet helemaal mooi loopt zoals het hoort. Geen idee als dit met elkaar te maken heeft, maar dit zijn onze bevindingen. Het gaat overigens om een Opel Corsa 1.2 16v (benzine) uit 2009 met motorcode Z12XEP.

Graag hoor ik van jullie waar we het eventueel moeten zoeken.

Alvast heel erg bedankt!

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn Fiat Punto, vooral als hij urenlang in de zomer in de zon had gestaan. Het schoonmaken van het gasklephuis was voor mijn auto de oplossing.

Dankje voor het reageren! Mij werd ook verteld dat het misschien de bobine zou kunnen zijn. Ik heb overigens geen motormanagement lampje branden op m'n dashboard.
Defecte bobine loopt je motor toch ook op 3 cilinders?

Gasklephuis schoonmaken voor de koude start.

Kleppen stellen voor het dipje.

Werkt die dan nog niet goed? Wil je dan even zeggen hier of dat jij pen bobine hebt of een bobine blok met bougiekabels.

Nico GTR zei:

Werkt die dan nog niet goed? Wil je dan even zeggen hier of dat jij pen bobine hebt of een bobine blok met bougiekabels.

Ik heb zoiets: https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/bobine/opel/corsa-d-bouwjaar-2006-07-heden/c612-588-14695/bobine-zs-k4x1-bosch/p747208.html

En betreft de kleppen, ik heb hydraulische klepstoters die hoef je toch niet te stellen?

Francisca1995 zei:
Dankje voor het reageren! Mij werd ook verteld dat het misschien de bobine zou kunnen zijn. Ik heb overigens geen motormanagement lampje branden op m'n dashboard.

Een defecte bobine "triggert" het motorlampje, dus datl zal dan gaan branden, of zelfs gaan knipperen, omdat de uitlaat "supervisor" verrse benizne door overslaan detecteerd. Tevens zou de motor meer dan normaal gaan trillen / vibreren

Meest waarschijnlijk is een tijdelijk brandstof tekort. Dit kan door meerdere dingen veroorzaakt worden, die niet op afstand zijn vast te stellen.

Francisca1995 zei:
Nico GTR zei:

Ik heb zoiets: https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/bobine/opel/corsa-d-bouwjaar-2006-07-heden/c612-588-14695/bobine-zs-k4x1-bosch/p747208.html

En betreft de kleppen, ik heb hydraulische klepstoters die hoef je toch niet te stellen?

Nee die hoef je niet te stellen. En dat zijn penbobines. Maar moet je dus wel als geheel vervangen.

Excellentie zei:
Francisca1995 zei:

Een defecte bobine "triggert" het motorlampje, dus datl zal dan gaan branden, of zelfs gaan knipperen, omdat de uitlaat "supervisor" verrse benizne door overslaan detecteerd. Tevens zou de motor meer dan normaal gaan trillen / vibreren

Meest waarschijnlijk is een tijdelijk brandstof tekort. Dit kan door meerdere dingen veroorzaakt worden, die niet op afstand zijn vast te stellen.

Lambda sonde heet dat.

Bij bijna 10 jaar oud, ligt inwendige vervuiling als eerste voor de hand voordat je steviger gaat sleutelen.

Ik weet niet welke kwaliteit benzine je tankt, maar begin eens met een benzine additief toe te voegen om het systeem te reinigen en daarna 2 a 3 tankbeurten een ander merk benzine te tanken zoals Shell, BP of Total, welke relatief veel additieven toevoegen voor interne reiniging.
Ook kan vervuiling sterker worden bij korte ritten.

Goedkope merken voegen bij de standaard euro95 geen additieven toe : vandaar o.a. prijsverschil per liter.
Sowieso is regelmatig een ander merk tanken een handige tip vanwege de verschillende additieven en concentratie van toevoegen.

Ik heb de auto zojuist laten uitlezen en hij gaf de volgende foutcode aan:

P0016 Hall-sensor nokkenas en positiesensor nokkenas
Foutieve ratio
Permant

Ook wordt de bobine niet uitgesloten. Wat wordt er eigenlijk bedoeld met hall-sensor nokkenas?

Hallsensor is tegenwoordig de nokkenas positiesensor. Als die verkeerd of geen signaal geeft is de kans dat de motor in noodloop gaat of helemaal niet loopt aanwezig.

Ik geloof niet dat dit door inwendige vervuiling kan komen.

Het probleem schijnt opgelost te zijn. Mijn garagehouder heeft de krukassensor vervangen en start weer bij koude start zonder af te slaan.

Zou het even in de gaten houden. Aangezien de foutcode naar de nokkenassensor wees.
Al weet ik niet of die wel op deze motoren zit.
Indien niet is het meestal de krukassensor die dan voor problemen zorgt. Zelfde effect als die geen of verkeerd signaal geeft.

Pobresh zei:
Zou het even in de gaten houden. Aangezien de foutcode naar de nokkenassensor wees.
Al weet ik niet of die wel op deze motoren zit.
Indien niet is het meestal de krukassensor die dan voor problemen zorgt. Zelfde effect als die geen of verkeerd signaal geeft.

Ik heb wel zo'n nokkenassensor zitten, maar mijn garagehouder gaf aan dat het voor 90% de krukassensor is wanneer hij die foutmelding aangeeft. Ik ga het in de gaten houden.

@Pobresh: P0016 heeft volgens de OBD2 standaard de betekenis:

Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation (Bank 1 Sensor A)

Verkeerde inbouwcombinatie krukas/nokkenas. Ik denk dat de garage dus gelijk kan hebben, of de distributieketting (Z12XEP heeft een ketting) begint te rekken. Dat laatste is ook niet geheel onbekend.

TomTom zei:

Verkeerde inbouwcombinatie krukas/nokkenas. Ik denk dat de garage dus gelijk kan hebben, of de distributieketting (Z12XEP heeft een ketting) begint te rekken. Dat laatste is ook niet geheel onbekend.

Ik heb de ketting + spanner + pakking eind vorig jaar laten vervangen. Ben zojuist een stukje gaan rijden en de eerste startpoging sloeg ie toch weer gelijk af, helaas. Tweede startpoging ging zoals gewoonlijk goed. Gisteren startte de auto wel met de eerste poging. Toch maar de nokkenassensor vervangen?

Is het sinds die reparatie dat dit optreedt?

Ik denk dat de sensor niet het probleem is, maar slechts het daadwerkelijke probleem aangeeft.
Als die sensor niet zou deugen, zou er een sporadische fout met een onderbreking/kortsluiting/onplausibele waarde in zitten.

Nee, niet sinds de reparatie. Sinds laatst de 4-5 keer. Eerste startpoging slaat ie af, loopt niet altijd even lekker stationair, trekt altijd niet even lekker door en wanneer er gereden is kan er een dipje zijn in de toerental met het starten, dan zakt ie even onder de 500 toeren en dan weer naar normale waarde. Dit is wat ik ervaar

TomTom zei:

Verkeerde inbouwcombinatie krukas/nokkenas. Ik denk dat de garage dus gelijk kan hebben

Ben uitgegaan van de post ;) Heb de foutcode niet specifiek opgezocht.

Wat betreft het huidige probleem: gasklephuis kan idd vuil zijn. Maar ook dit kan een probleem zijn met betrekking tot die krukas en of nokkenas (sensor of iets anders)
Sensor die een verkeerde waarde geeft hoeft inderdaad niet het probleem te zijn, maar een indicatie van een probleem.
Als de krukassensor geen signaal geeft als de motor stil staat is dat geen defecte krukassensor, om maar een dom voorbeeld te noemen.
Het deel waar de sensor van afleest (meestal een soort triggerwheel) kan ook scheef geraakt zijn of zelfs afgebroken. Ook dan krijg je afwijkende waardes zonder dat de sensor daarvan schuldige is.

Francisca1995 zei:
Nee, niet sinds de reparatie. Sinds laatst de 4-5 keer. Eerste startpoging slaat ie af, loopt niet altijd even lekker stationair, trekt altijd niet even lekker door en wanneer er gereden is kan er een dipje zijn in de toerental met het starten, dan zakt ie even onder de 500 toeren en dan weer naar normale waarde. Dit is wat ik ervaar

Het gasklephuis schoonmaken kan sowieso geen kwaad. Maar dat zou de foutcode eigenlijk niet mogen triggeren (vooropgesteld dat die er nu weer in zou zitten!).
Als dat niet helpt, moet de garage de distributietiming maar weer eens opnieuw controleren.

Als er iets motorisch aan de hand was als bijvoorbeeld de timing niet klopt of er iets gebroken/scheef is geraakt wat Pobresh zegt dan zou je de klachten die ik ervaar toch eerder of zelfs continue moeten hebben? Ik ga aankomende week eens naar de gasklephuis kijken. Het schoonmaken van een gasklephuis waar kan je dat het beste meedoen? En is het verstandig om de accu even te ontkoppelen vanwege het inleren?

Terug
Bovenaan