Auto Segment

A

Anoniem

Guest
Wie kan uitleggen hoe auto segmenten ingedeeld zijn en welke criteria hiervoor worden gehanteerd. Ik dacht tot voor kort dat het voornamelijk ging over de grootte van de auto en de ruimte en inhoud. Logischerwijze valt een klein autootje dan in het A segment. Een grotere auto zoals mijn oude Hyundai i30 station viel in het C Segment, een nog grotere auto als de Dacia Logan zit tot mijn verbazing in het B segment

Ik heb mijn Hyundai i30 station ingeruild tegen de grotere Dacia Logan MCV kombi met meer ruimte aan boord. Zowel de auto als de kofferbak bieden meer plaats. Aan de uitrusting kan de indeling in segmenten ook niet liggen want in de Dacia heb ik bv wel navigatie, cruise control, hill assist, achteruitrij camera, sensoren voor, leren bekleding, DAB radio, Android Auto, apple carplay enz. , Allemaal zaken die niet in mijn oude Hyundai aanwezig waren

Indeling per segment is naar mijn weten afhankelijk van voornamelijk de lengte en het gewicht van de auto. Wat je niet moet vergeten is dat een auto in zijn basisvorm in een segment wordt geplaatst; zo kan een station uitvoering van een bepaalde auto een stuk langer zijn dan de hatchback, maar omdat de hatchback een B segmenter is zal de station dat ook zijn.

Daarnaast even snel gezocht, en het lijkt er op dat een i30 wagon een kleine 10 cm langer is dan een Logan MCV.

Ik vind dat de segmenten behoorlijk doorelkaar zijn gegooid. Vroeger kon je aanhouden dat een A-segmenter tot 3,50m groot mocht zijn, een B-segmenter tot 3,80m.
Tegenwoordig zie je B-segment SUV's van 4,20m groot, waarvan ik zeg: is dat niet gewoon C-segment?

GT xxx zei:
Ik vind dat de segmenten behoorlijk doorelkaar zijn gegooid. Vroeger kon je aanhouden dat een A-segmenter tot 3,50m groot mocht zijn, een B-segmenter tot 3,80m.
Tegenwoordig zie je B-segment SUV's van 4,20m groot, waarvan ik zeg: is dat niet gewoon C-segment?

Auto's groeien, en de segmenten dus ook. Neem als voorbeeld de Polo en de Golf; Polo was altijd B en Golf C. Een moderne polo is al groter dan een oudere Golf, maar die oudere Golf is nog steeds C segment en die nieuwe Polo blijft B. Dat komt ook omdat fabrikanten op die manier aangeven welke auto waar in de line-up past.

Nog een voorbeeld: de huidige Audi A3 Limo is net zo groot als de eerste generatie A4! En dan hebben we het nog steeds over C (A3) en D (A4) segmenters.

De segmenten zijn er eigenlijk alleen nog op papier, sommige auto's vallen tussen de segmenten in. Een Skoda Octavia is een c-segmenter maar ruimer dan heel wat d-segmenters, een Superb is een d-segmenter maar heeft net zoveel beenruimte achterin als een Mercedes S-klasse in verlengde uitvoering.

En iedereen hanteert zijn eigen indelingen. Op het werk hebben we hier ook regelmatig discussies over.
In Duitsland bijvoorbeeld heten ze anders, daar heet het C segment het A segment.

De grootte zegt niet zoveel, want de segment indelingen groeien natuurlijk mee met het wagenpark.

mijn toyota corolla van 2000 is een c segmenter.

maar als ik naast een polo van 2019 parkeer dan zijn ze even groot. maar de polo is wel een b segmenter.

Maar een Dacia Logan en een Logan MCV zijn verschillend. Zou de Logan een B segment zijn dan de MCV een C

Terug
Bovenaan