Auto schakelt niet in z'n 1

Guest
Ik heb een mitsubishi spacestar uit 2000, 176000 op de teller. Auto rijdt prima, weinig onkosten aan gehad, maar hij ging mettertijd steeds moeilijker schakelen in z'n 1 (al zeker 2 jaar aan de gang). Nu schakelt ie deze week zelfs bijna helemaal niet meer in z'n 1, krijg zoveel last van m'n pols dat ik nu in z'n 2 wegrijd. Op internet lees ik verschillende mogelijkheden, van problemen met koppeling (staat hoog afgesteld volgens kennis) tot aan het vervangen van (onderdelen van) de versnellingsbak. Die laatste reparatie schijnt echt heel duur te zijn.

Heeft iemand een idee of het echt de versnellingsbak is of een simpelere reparatie? Ik rijd al heel lang met schakelproblemen. Versnellingsbak repareren is geen optie meer denk ik gezien de leeftijd van de auto, dan maar beter oprijden tot ie niks meer doet?

Je kunt veelal beter investeren in een iets oudere auto dan de afschrijving van een nieuwere nemen. Onder de streep kan het even duur zijn. Maar de nieuwere auto kan ook achterstallig onderhoud hebben en dus duurder zijn.

Geen idee of het de versnellingsbak is. Wellicht is het de schakelstang die teveel speling heeft gekregen. Ik zou de garage er even aan laten ruiken, voelen en kijken. Wellicht dat het meevalt. En anders kun je altijd daarna nog besluiten wat je doet.
Versnellingsbak zou ik ook niet repareren maar gaan voor een 2e hands exemplaar met garantie.

En als je de auto in z'n 2 zet en meteen weer terug in 1? En als de auto nog wat rolt gaat het dan ook zwaar?

Als de auto verder enigzins bevalt en volstaat dan kan je best nog even flink investeren. Zoals Nico GTR ook al aanhaalt, een andere auto van €5000 kan problemen krijgen en zelfs zonder problemen weet je toch zeker dat hij weer €1500 in waarde is gezakt.

Maak een ritje langs 3 garages, vraag wat het kan zijn. De 'zwaarste' aanpak zal een andere versnellingsbak zijn, maar het kan ook iets kleiners zijn.

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/magazijn/merk/mitsubishi/model/space-star/onderdeel/versnellingsbak/

Hier staan wat versnellingsbakken, ongeveer €500 denk ik, bel die bedrijven eens of zij ze ook vervangen en wat dan in totaal gaat kosten, dan weet je iets.

Wat hierboven gezegd wordt.

Maar waarom rij je al 2jaar rond met een lastig schakelende bak?
Het hoeft niet zo te zijn maar het kan wel dat je het de afgelopen 2jaar alleen maar verder beschadigd hebt waardoor de reparatie nu duurder kan worden

Ik dacht dat de garage bij de onderhoudsbeurt wel zou opmerken als onderdelen versleten waren. Afgelopen winter nog grote beurt laten doen en toen kwam er alleen maar iets met de remmen uit. Bij het keuren vorige maand is er ook niks opgemerkt. Hij schakelde altijd wat lastiger, maar nu is het extreem. Dacht altijd dat het gewoon bij de oudere auto hoorde.

Ik ga volgende week vervroegd naar de garage voor de kleine beurt, laat ik ze eerst wel even kijken wat er aan de hand is, ik hoop iets kleins idd. En idd, moet ik nog geld in deze auto steken of in een andere goed tweedehands exemplaar? Ik rijd er al 8 jaar in, 110000 km zelf gereden en alleen banden, remmen en distributieriem laten vervangen. Komen mss nu meer kosten aan, gezien z'n leeftijd.

Als je de de bak in een versnelling zet is het dan net een pan soep waarin je kan roeren? Ik bedoel je zet de bak in z'n 2 of 3 en je kunt de pook nog steeds heen en weer bewegen? Zo ja dan zijn de schakelbusjes van de versnellingsstangen uitgesleten, even naar de Mitsubishi garage een setje ophalen en er zelf onder zetten of je garage het laten doen. ( Het is een Space Star kwaaltje overigens)
Ik had het met mijn 2002 Space Star ook en als ik dan naar de 1e versnelling wilde schakelen stond de bak in z'n 3e versnelling, ik heb de busjes laten vervangen en schakelt weer normaal en soepel in alle versnellingen.
Kosten? Ik denk op z'n hoogst 50 euro als je het eronder laat zetten, ga niet zoeken op onderdelen websites naar deze busjes of bij Brezan, ze zijn alleen en exclusief te koop bij de Mitsubishi garage is mijn ervaring na een lange zoektocht.

Tekening van de busjes

Sommige garages kijken echt nergens naar, doe alleen het minimale omdat ze klanten niet weg willen jagen met hoge rekeningen of ze weten niet van de simpele oplossingen zoals old alfster noemt.

Dus gewoon even ergens langsrijden, liefst twee of meer adresjes, wat informatie inwinnen. Liefst ook even de echte Mitsubishi dealer. De auto rijdt nog en geen haast , dus dit zijn de typische reparaties waar je flink op kan besparen.

Niet de kleine beurt onnodig veel vervroegen voor zoiets. Je vaste garage heeft het misschien altijd genegeerd omdat ze dachten dat er een nieuwe bak onder moet, dus dan heb je de rekening voor kleine beurt plus een vraag of de nieuwe bak eronder moet terwijl drie straten verder iemand voor €100 een kabeltje of palletje vervangt.

the old alfster zei:
Als je de de bak in een versnelling zet is het dan net een pan soep waarin je kan roeren? Ik bedoel je zet de bak in z'n 2 of 3 en je kunt de pook nog steeds heen en weer bewegen? Zo ja dan zijn de schakelbusjes van de versnellingsstangen uitgesleten, even naar de Mitsubishi garage een setje ophalen en er zelf onder zetten of je garage het laten doen. ( Het is een Space Star kwaaltje overigens)
Ik had het met mijn 2002 Space Star ook en als ik dan naar de 1e versnelling wilde schakelen stond de bak in z'n 3e versnelling, ik heb de busjes laten vervangen en schakelt weer normaal en soepel in alle versnellingen.
Kosten? Ik denk op z'n hoogst 50 euro als je het eronder laat zetten, ga niet zoeken op onderdelen websites naar deze busjes of bij Brezan, ze zijn alleen en exclusief te koop bij de Mitsubishi garage is mijn ervaring na een lange zoektocht.

Tekening van de busjes

Lijkt me een hele goeie kanshebber als dat een space star kwaaltje is.

Ik dacht persoonlijk ook direct aan het schakelmechanisme, omdat je het in de 1 hebt niet in bijvoorbeeld de 5 of achteruit die vaker wat minder goed worden gesmeerd.
Daarbij is het eigenlijk altijd het eerste waar je naar moet kijken bij slechter schakelen terwijl de bak geen vreemde geluiden maakt.

Volgens mij zit er inderdaad wat speling in. Ik ga het straks es testen! Bedankt allemaal, ik ga zeker bij meerdere garages langs!

Inderdaad, er zit heel veel speling in de pook als ie in een versnelling staat. In de derde versnelling kan ik em zelfs heen en weer halen alsof ie in z'n vrij staat! Overigens kreeg ik em nu makkelijker in de eerste. Bij stilstand van de auto, voor het starten, kreeg ik em niet gemakkelijker in z'n een, dat maakt niks uit. Ik zal het meteen aankaarten als ik bij de garage ben, bedankt allemaal!

Precies wat ik al dacht, dit zijn op zeker de schakelbusjes wat overigens niet alleen een Space Star kwaaltje is maar ook van de Charisma.

the old alfster zei:
Precies wat ik al dacht, dit zijn op zeker de schakelbusjes wat overigens niet alleen een Space Star kwaaltje is maar ook van de Charisma.

Toevallig ook van een Twingo (2001)? Ik heb ook veel speling in de pook als die in de versnelling staat. Schakelt overigens wel goed.

Zou kunnen maar ik dacht niet dat het bij die auto als kwaal bekend staat, ik heb zelf een Renault 19 gehad en vond dat al vanaf het begin een pan soep waarin ik zat te roeren, maar idd je kon wel goed schakelen.

Terug
Bovenaan