Auto remt plotseling niet meer af op motor

A

Anoniem

Guest
Vandaag met onze Mazda 3 uit 2004 voor het eerst een berg opgereden, ging prima. Paar uur gehiked en vervolgens weer naar beneden gereden. Daarbij eigenlijk continue in de 2 op de motor afgeremd. Waar nodig voor de bochten kort bijgeremd.

Zo’n 1000 hm lager krijg ik plotseling het gevoel dat de wagen meer vaart maakt. Kom er dan achter dat deze niet meer op de motor remt en zelfs extra toeren begint te maken (alsof ie hem juist in de 2 begint te duwen ipv remmen) Vervolgens op de remmen gaan afremmen en na een paar bochten stil gezet. In dat korte stukje waren de remmen inmiddels ook loeiheet geworden.

Gevaarlijke situatie dus en best geschrokken. Auto laten koelen. Vloeistoffen bleken allemaal op niveau. Koppeling zou jaar geleden vervangen zijn. Pakt ook gewoon direct. Na half uur wachten, de laatste paar bochten naar beneden genomen. Wagen remde toen 50/50 wel/niet op motor. Onderaan bij stopstreep met rem en koppeling in en versnelling in 1, schoot toeren nog even naar 2000-2500. Vervolgens stationair. Daarna half uur zonder problemen terug naar appartement gereden.

Iemand enig idee?
 
Wat is 1000mh? Verder snap ik het niet. Bij afdalen kan je niet altijd op de motor remmen. Tip van de dag, laat de motor zoveel mogelijk remmen en gebruik de voetrem niet slepend maar af en toe stevig. Dat rijdt niet vloeiend maar voorkomt oververhitting van de remmen.
 
1000 hm = 1000 hoogtemeters (ik hike ook, term is bekend)

TS bedoelt dus dat de auto niet meer op de motor afremt als je in de versnelling met koppelingspedaal en gaspedaal los naar beneden rijdt.
Wat je ook meemaakt met een Toyota-hybride als je die in de bergen niet in de B(rake)-versnelling zet.

Als het heel steil naar beneden gaat is het normaal dat je flink bij moet remmen, zeker des te verder de toeren oplopen.
Maar als er echt geen weerstand is dan zou ik toch weer de koppeling verdenken, dat de koppeling niet goed koppelt (maar ik ben geen monteur).
Had je bergop dan ook niet dat je dan met veel meer toeren boven kwam (doorslippende koppeling)?
Vuistregel is, in dezelfde versnelling naar beneden rijden als omhoog.
 
Dat zijn best veel meters, ik kan mij voorstellen dat het gewicht op een moment ook door wil zetten naar beneden. Als chauffeur maak ik ook mee dat de motorrem het op een moment niet alleen meer baas kan. Dan zal je met kort maar stevig remmen de snelheid eruit moeten halen.
 
Over welke toerentallen praat je dan bergafwaarts, en over welke motor gaat het hier?
Een 1600 remt al veel beter af op de motor als een 1300, en een diesel remt dankzij een veel hogere compressie nog veel beter op de motor als een benzinegestookte motor.
Het is uiteindelijk het gewicht en de hellinghoek die je snelheid gaan bepalen bij de afdaling, en met een 1300 benzinemotortje in het vooronder zal je veel vaker bij moeten remmen als met een diesel.
Afhankelijk van het motortype mag je toerental ook rustig rond de 4000 rpm komen voordat je even sterk bijremt, al die lage toerentallen van "het nieuwe rijden" kun je maar beter bewaren tot je weer in de polder terug bent.

Als er serieus wat mis is zijn de koppeling en koppakking wel de hoofdverdachten, maar ik begrijp dat je direct daarna wel gewoon probleemloos naar huis hebt kunnen rijden?
En een andere vraag die misschien relevant is: hoe oud is de vloeistof in je koppelingsbediening? (in een hydraulische koppeling kan namelijk ook fading optreden, en tijdens zomerse omstandigheden bergje rijden wordt het knap heet onder de motorkap)
 
Als je auto een verbruiksmeter heeft kan het handig zijn die aan te zetten in de bergen. Berg af zou die continue 0 aan moeten geven als je vol op de motor remt en zelf geen gas geeft. Geeft die wat anders aan klopt er iets niet, dan geeft iets gas bij. Overigens mag het toeren inderdaad best op lopen, daar kan de motor prima tegen.
 
Als die vaker uit zichzelf naar 2500 rpm wil zonder dat je het gaspedaal gebruikt dan kun je ergens een vacuüm lek hebben.
 
Ik denk niet dat er iets aan de hand is...

Heet weer, (airco waarschijnlijk aan indien aanwezig) motor wordt warm door het toerental van het afdalen dus die vraagt ook non stop koeling van de ventilator.
Om die extra functies te laten draaien gooit de motor naar behoefte het toerental omhoog, als dat precies gebeurt bij afdalen in 2 ga je inderdaad even sneller.
 
Ik vraag me ook af of er iets aan de hand is. Misschien had je in de 1e versnelling moeten afdalen. Die loopt tot pakweg 40 km/h. Als je in de 2e versnelling afdaalt kun je tot pakweg 90 km per uur voordat je aan het maximale toerental zit. Dan blijft hij inderdaad versnellen tot 6.000 tpm, 90 km/h, als de helling erg steil is.
 
Los van of er iets kapot is: de vuistregel is dat je berg af gaat in dezelfde versnelling als waarin je tegen die berg bent opgereden (ervan uitgaande dat beide hellingen even steil zijn). Was dat hier ook het geval? Of ging je bijvoorbeeld in z'n 2 omhoog, maar in z'n 3 omlaag?
 
Dat laatste is niet altijd meer waar. Het komt vaak genoeg voor dat je een versnelling lager de helling af moet gaan dan waarmee je er op bent gegaan om voldoende remmende werking van de motor te hebben.
 
Jeff Vink zei:
Ik vraag me ook af of er iets aan de hand is. Misschien had je in de 1e versnelling moeten afdalen. Die loopt tot pakweg 40 km/h. Als je in de 2e versnelling afdaalt kun je tot pakweg 90 km per uur voordat je aan het maximale toerental zit. Dan blijft hij inderdaad versnellen tot 6.000 tpm, 90 km/h, als de helling erg steil is.
Als de helling steil genoeg is ga je ook wel over de 6000 tpm heen, er zit geen mechanisme in een auto dat het toerental mechanisch begrenst.
 
Ik heb aardig veel in de beregen gereden en regelmatig meemaakt dat de helling zo steil is dat je regelmatig bij moet remmen. En dan laat ik de toeren rustig richting de 6.000 rmp gaan. Advies is een keer fors bijremmen om de snelheid flink terug te laten gaan.
 
Nico GTR zei:
Als die vaker uit zichzelf naar 2500 rpm wil zonder dat je het gaspedaal gebruikt dan kun je ergens een vacuüm lek hebben.

Al zou je een vacuüm lek hebben, dan zou dat niets moeten uitmaken voor het op de motor remmen, want dat doet hij puur op compressie..
 
golfdiesel zei:
Dat laatste is niet altijd meer waar. Het komt vaak genoeg voor dat je een versnelling lager de helling af moet gaan dan waarmee je er op bent gegaan om voldoende remmende werking van de motor te hebben.

Dat wordt dan moeilijk als je in z'n 1 omhoog bent gereden...

Het is ook maar een vuistregel, en alleen in mijn vraag gebruikt om te kijken hoe de TS omhoog en omlaag is gereden.
 
Tydelyck zei:
golfdiesel zei:
Dat laatste is niet altijd meer waar. Het komt vaak genoeg voor dat je een versnelling lager de helling af moet gaan dan waarmee je er op bent gegaan om voldoende remmende werking van de motor te hebben.

Dat wordt dan moeilijk als je in z'n 1 omhoog bent gereden...

Het is ook maar een vuistregel, en alleen in mijn vraag gebruikt om te kijken hoe de TS omhoog en omlaag is gereden.
Zeker met de huidige hoge koppels bij lage toeren kan het inderdaad nodig zijn van de regel af te wijken. Ik gebruik daar meestal de verbruiksmeter voor. Zolang de motor berg af nog wat brandstof gebruikt, heeft die nog remcapaciteit over. Als die 0 wordt wordt het meestal tijd nog een versnelling terug te gaan. Hiermee ben ik het steeds maar harder de berg af gaan voor.
 
Zomaar een rare gedachte. zou het te maken kunnen hebben gehad met het hoogte verschil?
De TS praat over een hoogte verschil van 1000 meter, dat kan zomaar 15 tot 20 graden in temperatuur schelen.
Koudere lucht is compacter dan warmere lucht...
 
Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels weer een paar dagen gereden en zonder enige problemen. Hebben geen echte bergen meer gehad maar wel toscane landschap. De auto remt weer netjes af op de motor zoala het hoort, geen gekke toeren versnellingen meer gehad en ook stationair blijft het toerental stabiel (~800rpm). Heb nog wel een wat onzeker gevoel maar ik denk dat zoals sommigen suggeren temperatuur van imvloed is geweest.

Wat betreft aantal vragen/opmerkingen: 1000hm idd hoogtemeters. Bovenop de berg was het 20 graden C, onderaan 30-35C. Het is een 1.6l benzine. Geen koppeling slip problemen, pakt direct. We zijn in de 2, stukjes 3, omhoog gegaan. Naar beneden idem. Wat er gebeurde is dat de auto in eens 0 weerstand meer gaf en het leek alsof ie in de vrij naar beneden begon te gaan, of eigenlijk, alsof er in de 2 gas werd gegeven. In een reactie heb ik ook nog geremd + koppeling ingedrukt. Daarbij schoot het toerental naar de 5000+.

Maar nu dus ogenschijnlijk geen problemen meer :confused: Over 1,5 week gaan we nog paar dagen terug de bergen in. Erg benieuwd of het terugkomt. Mocht dit zo zijn dan zal ik dit hier zeker berichten.
 
Inmiddels alweer lang en breed thuis. Geen problemen meer ervaren. Had ook eens bij de ANWB gevraagd en daar later antwoord op gekregen. Vond het wel een goede, dus voor de volledigheid bij deze de feedback van ANWB:

U omschrijft een vervelend verschijnsel van uw Mazda 3. In de bergen klimt bij het afremmen op de motor het toerental juist regelmatig omhoog en heeft u nadrukkelijk bij moeten remmen. Op andere momenten is het probleem weer weg maar komt vervolgens ook weer terug. U vraagt wat de oorzaak daar van kan zijn.

Waar deze generatie Mazda 3 nog weleens mee geconfronteerd wordt is vervuiling van het gasklephuis. Het zou kunnen dat bij gas los de gasklep door koolaanslag soms niet helemaal sluit en de vaart er dus in blijft. De luchtmassameter kan ook wat vervuild zijn en kan bij de schoonmaakbeurt óók meegenomen worden. Een andere verklaring heb ik er eigenlijk niet voor. Deze auto heeft een prima status wat betreft betrouwbaarheid en duurzaamheid en is een vervuild gasklephuis het enige bekende euvel dat mogelijk met dit verschijnsel in verband gebracht kan worden. Een schoonmaakbeurt van het gasklephuis en luchtmassameter is bij voorkeur wel een garageklusje,maar niet heel erg tijdrovend of prijzig.
 
Terug
Bovenaan