Auto piept bij sturen naar rechts en links

Guest
Ik heb zelf geen verstand van auto's vandaar mijn vraag hier en ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Ik heb afgelopen weekend een nieuwe auto gekocht, (een peugeot 307 1.4 uit 2001) die heb ik gelijk bij een kennis die auto's maakt een grote onderhoudsbeurt gegeven. hierbij is het volgende gedaan: nieuwe distributieriem + waterpomp en spanrol, multiriem, kleppen afgesteld, nieuwe oliefilter, luchtfilter en interieurfilter. Nieuwe koelvloeistof en olie erin. En nieuwe bougies.
De banden en remblokjes/schijven waren nog in orde.
Nu reed ik weg en de auto rijd verder prima. Maar als ik helemaal naar links of rechts stuur hoor ik een hard piepend geluid. Als ik het stuur dan weer normaal zet is het weg. (Toen ik de auto kocht was dit nog niet). Het maakt verder niet uit of de motor warm of koud is, zodra ik gewoon het stuur helemaal naar 1 kant draai begint het te piepen. Kan iemand mij uitleggen wat hiervan de oorzaak is en hoe ik dit kan weg krijgen? Bedankt alvast!

Helemaal op het eind van de stuuruitslag? Dat redelijk normaal. Het is de hydrauliek van de stuurbekrachtiging. Probeer dan net een tikje terug te draaien, dan moet het weer weg zijn.

Kan zijn dat de multiriem niet goed gespannen staat (niet alle auto's hebben een zelfspannend systeem en de spanner kan ook defect raken)

Heel normaal is het niet dat geluid. Je hoort de pomp wel meer geluid maken, maar het hoort niet te piepen.
Bij een slecht gespannen of oude multiriem krijg je trouwens meer een gillend geluid.

Klopt, het geluid hoor je alleen op het eind van de stuuruitslag.. Maar voor de 'reparatie' was dit dus niet.. En het komt volgens mij van de multiriem.. Merk het dus elke keer met parkeren dat er dan een enorm hard piepend/gillend geluid komt.. Is het veel werk om de riem opnieuw te laten spannen?

zou niet al te veel werk moeten zijn, alleen als de spanner kapot is kost het meer werk.

Ik bedacht me echter nog dat er bij een peugeot 307 een redelijk bekend probleem is dat de krukaspoelie defect raakt (peugeot vond het nodig om daar een meerdelig onderdeel van te maken) Hierdoor krijg je dezelfde symptomen.
https://www.van-sluis.nl/?p=305

Overigens zijn er genoeg garages die dit dus niet weten. En ja er kan na een riemwissel ineens last optreden omdat de nieuwe multiriem meer grip heeft.

Ik rijd van de week even langs de garage om er naar te laten kijken. Bedankt voor de informatie tot dusver.

Terug
Bovenaan