Auto opladen aan huis

Ioniq38

Net ingestapt
Goedenavond allemaal,

Sinds een week rij ik in een Renault Zoë ZE40, en had een bedrijf ingeschakeld om een wallbox pulsar plus te laten installeren met een vaste laadkabel van 7 meter. Met de gedachtegang dat dit prima zou gaan, rijtjes woning met tuin, waar de kabel een stukje stoep over moet naar de auto toe. Niet opgemeten, en blijkt ruim 8 meter te zijn.

Nu zegt de leverancier dat de wallbox aan een paal moet en deze kost 300 euro. Persoonlijk vind ik dit en erg veel geld en niet zo mooi. Heeft iemand nog heldere oplossingen? :)

Gideon zei:
....een wallbox pulsar plus te laten installeren met een vaste laadkabel van 7 meter.../... Niet opgemeten, en blijkt ruim 8 meter te zijn.

Lijkt op een variatie van een spreuk die ik ooit bij een timmerman in de werkplaats zag:

Twee keer gemeten, twee keer afgezaagd en nóg te kort!
[size=x-small].[/size]​

Ik zou die paal zo dicht mogelijk bij de stoep zetten voor wanneer de parkeerplek vlak voor je huis bezet is.

Mag die kabel überhaupt over de stoep liggen? Er zijn gemeenten die dat gewoon verbieden. Wat overigens een terechte actie is (naar mijn bescheiden mening). Opladen doe je aan een openbare paal op openbaar gebied, of aan een eigen lader op eigen grond. Val een ander niet lastig met die snoeren. Mijn fysieke gestel staat het toe om er overheen te stappen, maar er zijn genoeg doelgroepen die daar meer moeite mee hebben en/of die zo'n kabel niet of te laat zien. Ben overigens ook razend benieuwd hoe het zit met aansprakelijkheid als er iemand over zo'n snoer struikelt.

Ga er maar van uit dat wanneer bijvoorbeeld een oud vrouwtje struikelt over jouw laadkabel die over het trottoir ligt, je zelf een heel groot probleem hebt!
Net als dat een gemeente aansprakelijk is als iemand valt over een gat in het trottoir dat eigendom is van de gemeente.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1627093 80 pagina's aan leesvoer voor de liefhebber.

Leon in zn Fiesta zei:
Carfanatic zei:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1627093 80 pagina's aan leesvoer voor de liefhebber.
Ik heb daar geen inlog voor dus kan het niet lezen. Is er een korte conclusie te formuleren?

Je moet zelfs 100 posts hebben gedaan het laatste jaar.

Kan die paal dan wel op eigen grond? Dan: meteen doen. Een fatsoenlijke tuinlamp kost ook €300.
Gebruik wel een nette kabelbrug zodat je kabel niet kapot gaat en niet haakt achter een rolstoel, step, etc..

Anders zou ik gewoon zelf een verlengstuk erop zetten.

Sommige gemeenten staan een kabel over de stoep toe als je daar een bescherming overheen legt. Daar zijn speciale rubber/kunststof oplossingen voor. Maar als iemand struikelt ben jij daar verantwoordelijk voor. De Gemeente is alleen aansprakelijk voor haar eigen zaken.

Leon in zn Fiesta zei:
Mag die kabel überhaupt over de stoep liggen? Er zijn gemeenten die dat gewoon verbieden. Wat overigens een terechte actie is (naar mijn bescheiden mening). Opladen doe je aan een openbare paal op openbaar gebied, of aan een eigen lader op eigen grond. Val een ander niet lastig met die snoeren. Mijn fysieke gestel staat het toe om er overheen te stappen, maar er zijn genoeg doelgroepen die daar meer moeite mee hebben en/of die zo'n kabel niet of te laat zien. Ben overigens ook razend benieuwd hoe het zit met aansprakelijkheid als er iemand over zo'n snoer struikelt.

Dit jaar moet ikzelf ook een nieuwe leaser uitzoeken.
Nu zit ik zelf met exact hetzelfde probleem en idd zijn er van die rubbere inlegtegels of andere speciale kokers
Je blijft er zelf verantwoordelijk voor en ikzelf durf dit niet aan.
Tevens vraag ik mij ook af hoelang deze regels of kokers goed en veilig blijven

Dacht zelf ook een pvc buis van 125mm richting de parkeerplaats te plaatsen onder de tegels door alleen kom je dan weer met een ander probleem waaronder een klic melding omdat er extra leidingen worden aangebracht.
Tevens lijkt het mij ook niet lekker voor de kabel en ongedierte.

Meeuw zei:
Sommige gemeenten staan een kabel over de stoep toe als je daar een bescherming overheen legt. Daar zijn speciale rubber/kunststof oplossingen voor. Maar als iemand struikelt ben jij daar verantwoordelijk voor. De Gemeente is alleen aansprakelijk voor haar eigen zaken.
Die bescherming is leuk voor de kabel zelf, maar als je afhankelijk bent van een rolstoel, rollator of blindenstok is het nog steeds een lastig obstakel.

AnnoNu zei:
Ga er maar van uit dat wanneer bijvoorbeeld een oud vrouwtje struikelt over jouw laadkabel die over het trottoir ligt, je zelf een heel groot probleem hebt!
Net als dat een gemeente aansprakelijk is als iemand valt over een gat in het trottoir dat eigendom is van de gemeente.

Klopt, ik heb al een drempeltje gekocht waar de kabel onderdoor gelegd zal worden.

Voor degene die nog geïnteresseerd zijn:

Dit is de paal, hij zit 'verstopt' achter de bosjes en leg met een bruggetje over de stoep de kabel naar de auto toe.

a040.gif
Gideon zei:
Dit is de paal, hij zit 'verstopt' achter de bosjes en leg met een bruggetje over de stoep de kabel naar de auto toe.

Mooi weggewerkt zo. (y) mooier dan aan het huis zelfs.

Ben overigens nog wel benieuwd hoe dat in de toekomst gaat. Stel, in de toekomst rijden de meeste mensen met een EV en mensen zorgen voor een vergelijkbare oplossing. Dan word het toch geen doen meer met alle drempels en kabels? Al helemaal niet als je niet voor de deur kunt parkeren en de buren misschien ook niet en de kabels over de stoep gaan kruizen.

Dat zeg ik, het is niet voor niets in diverse gemeenten al verboden. Maar op de een of andere manier is de rest van de wereld niet interessant als het om opladen gaat. Dan moet alles maar kunnen 'omdat het goed is voor het milieu'.

AsconaGT zei:
...Al helemaal niet als je niet voor de deur kunt parkeren en de buren misschien ook niet en de kabels over de stoep gaan kruizen.

Sowieso is het eigenlijk al gepruts om met slecht weer met gootjes en kabels te hannesen. Het is vast één groot feest voor de early-adapters, maar Miss Mantelpak of de gemiddelde dame die iets langer dan 20 seconden voor de spiegel staat wil dat gedoe met natte vieze kabels en grote stekkers natuurlijk niet.

Technisch gezien kan je met pasjes en laadpalen wel bij je buren laden voor je eigen kosten

Leon in zn Fiesta zei:
Dat zeg ik, het is niet voor niets in diverse gemeenten al verboden. Maar op de een of andere manier is de rest van de wereld niet interessant als het om opladen gaat. Dan moet alles maar kunnen 'omdat het goed is voor het milieu'.

ik weet dat het in veel gemeente verboden is. Heb wel eens gehoord dat het in onze gemeente net zo het geval is. Maar ben dus benieuwd hoe dat in de toekomst gaat. Als alle gemeente een verbod op kabels over de stoep gaan instellen. (Wat ik ergens wel kan begrijpen) dan zitten vele EV eigenaren accuut met een probleem die niet zo is op te lossen. Zolang het een enkeling is zoals de topic starter zal het wel loslopen maar het is een kwestie van tijd dat vrijwel elke gemeente hier moeilijk over gaan doen als straks om de 6 meter zo'n kabel over de stoel loopt.

AsconaGT zei:
Leon in zn Fiesta zei:

ik weet dat het in veel gemeente verboden is. Heb wel eens gehoord dat het in onze gemeente net zo het geval is. Maar ben dus benieuwd hoe dat in de toekomst gaat. Als alle gemeente een verbod op kabels over de stoep gaan instellen. (Wat ik ergens wel kan begrijpen) dan zitten vele EV eigenaren accuut met een probleem die niet zo is op te lossen. Zolang het een enkeling is zoals de topic starter zal het wel loslopen maar het is een kwestie van tijd dat vrijwel elke gemeente hier moeilijk over gaan doen als straks om de 6 meter zo'n kabel over de stoel loopt.
Zo moeilijk is het niet. Laat de gemeente dan maar meer openbare laadpalen plaatsen, ga daar lekker staan. Rijd met enige regelmaat naar zo'n snellaadstation. Of plug 'm bij je werk in het stopcontact als je van mening bent dat je zo'n auto moet rijden van de baas. Ik heb toch ook geen benzinedepot in m'n voortuin staan? En nee, natuurlijk is dat niet exact hetzelfde. Maar het is wel een consequentie die hoort bij het type auto dat je rijdt.

Zo moeilijk is het niet. Laat de gemeente dan maar meer openbare laadpalen plaatsen, ga daar lekker staan. Rijd met enige regelmaat naar zo'n snellaadstation. Of plug 'm bij je werk in het stopcontact als je van mening bent dat je zo'n auto moet rijden van de baas. Ik heb toch ook geen benzinedepot in m'n voortuin staan? En nee, natuurlijk is dat niet exact hetzelfde. Maar het is wel een consequentie die hoort bij het type auto dat je rijdt.

dat zou betekenen dat de gemeente bij vrijwel elke parkeerplaats in een woonwijk (waar mensen niet op eigen grond kunnen parkeren) een paal moet neer zetten. Dat is een oplossing inderdaad. Maar ik heb zo het vermoeden dat het toevlucht EV's de komende jaren heel veel sneller gaat dan dat de gemeente daarop beleid gaat voeren. En beetje afhankelijk van de prijs willen mensen toch graag hun eigen stroom gebruiken.

Er zijn ook steeds meer EV rijders die niet zo'n auto van de baas 'moet' rijden. Gewoon particulier dus. Een benzine auto tank je binnen een paar minuten vol en een EV niet, dus is niet helemaal een vergelijk.

Stel je koopt nu zo'n auto zoals de topics starter en bedenkt deze oplossing. en over een paar maand verbied de gemeente dit, dan zit je toch wel met een probleem. Ja je kunt het zien als 'consequentie die hoort bij het type auto'. Maar dat is iets te kort door de bocht vind ik. Dan moeten ze nu (of eigenlijk al veel eerder) met deze regels komen in alle gemeentes. En niet als straks steeds meer mensen met EV auto's komen en dan ineens een verbod hier op in stellen.

AsconaGT zei:

dat zou betekenen dat de gemeente bij vrijwel elke parkeerplaats in een woonwijk (waar mensen niet op eigen grond kunnen parkeren) een paal moet neer zetten. Dat is een oplossing inderdaad. Maar ik heb zo het vermoeden dat het toevlucht EV's de komende jaren heel veel sneller gaat dan dat de gemeente daarop beleid gaat voeren. En beetje afhankelijk van de prijs willen mensen toch graag hun eigen stroom gebruiken.

Er zijn ook steeds meer EV rijders die niet zo'n auto van de baas 'moet' rijden. Gewoon particulier dus. Een benzine auto tank je binnen een paar minuten vol en een EV niet, dus is niet helemaal een vergelijk.

Stel je koopt nu zo'n auto zoals de topics starter en bedenkt deze oplossing. en over een paar maand verbied de gemeente dit, dan zit je toch wel met een probleem. Ja je kunt het zien als 'consequentie die hoort bij het type auto'. Maar dat is iets te kort door de bocht vind ik. Dan moeten ze nu (of eigenlijk al veel eerder) met deze regels komen in alle gemeentes. En niet als straks steeds meer mensen met EV auto's komen en dan ineens een verbod hier op in stellen.
Ben ik ten dele met je eens. Als je privé zo'n EV aanschaft (om wat voor reden dan ook) dan vind ik het erg naïef om maar te denken dat je even zo'n snoer over de stoep kan leggen. In dat licht bezien vind ik het overigens ook vreemd dat men die Wallbox bij TS op deze manier heeft aangelegd.

Zijn dat soort zaken niet gewoon al in een APV oid geregeld, stoep verplicht vrijhouden van obstakels? Overigens zijn er met een fatsoenlijke ondergrondse oplossing best mogelijkheden, denk ik, maar dat is duurder dan gewoon over de stoep pleuren, dus dan moeten anderen er maar last van hebben.

@Leon in zn Fiesta,

Wat is er raar aan de plaatsing van deze wallbox?

@RW xxx,

De auto wordt eens per 2/3 dagen voor een paar uurtjes opgeladen, met een kabelgoot eroverheen. Zodra de auto vol is wordt de kabel er meteen weer uitgehaald, dat is ook het beste voor de accu.
Als ik het op basis van jouw reactie, vraag ik mij het volgende af: heb jij nog nooit je auto uitgezogen met de kabel over de stoep? Of op een andere manier tijdelijk de stoep ‘belemmerd’?

Kabels over de stoep wordt meestal gedoogd, er wordt in dit geval niks over gezegd. Verder is er in mijn gemeente zijn er nagenoeg geen oplaad mogelijkheid. Ik moet dan 1 kilometer lopen om m’n auto op te kunnen laden, ik heb geen oprit dus op de oprit opladen is ook niet mogelijk.

Gideon zei:
@Leon in zn Fiesta,
Wat is er raar aan de plaatsing van deze wallbox?
Bedoel dat puur ten aanzien van het eventuele verbod van kabels over de stoep. Als dat bij jou verboden is vanuit de APV, dan zou de installateur van die Wallbox je daar op moeten wijzen. Of beter nog: dat ding niet komen installeren omdat je formeel iets maakt wat niet kan/mag. Maar zoals zo vaak interesseert ze dat waarschijnlijk niet, zodra de factuur is voldaan is het niet langer hun probleem.

Het vergelijk met de stofzuiger snap ik wel, maar helemaal eerlijk is dat ook niet. Als je aan het stofzuigen bent dan ben je er zelf bij. Komt er iemand voorbij die last heeft van de kabel dan kan je dat meteen oplossen (voor zover nodig natuurlijk). Bij een onbeheerde kabel is dat natuurlijk wel wat anders. En ik snap ook wel dat de kans zeer klein is dat er iemand voorbij komt die er moeite mee heeft, maar dat is in mijn optiek geen reden om die obstakels maar op te werpen. Voor mensen met een lichamelijke of visuele beperking is een (voor ons) klein obstakel al snel een grote belemmering. Vergelijk het met parkeren op een invalidenplek: 90% van de tijd zijn die plekken onbezet, maar als iemand (die er recht op heeft) er wil staan, dan is het heel vervelend wanneer dat niet kan. In mijn optiek wordt daar te vaak te makkelijk over gedacht.

Als ik de bovenstaande kabelproblematiek zie ben ik blij een ruime garage met afstand bedienbare deur, warm/koud stromend water en elektriek te hebben.
Dit voor het geval er een EV of plug-in voor de deur... o nee in de garage komt.
Voorlopig doen we het nog maar met een 'self-charging' :p hybride...

Gideon zei:
@RW xxx,

De auto wordt eens per 2/3 dagen voor een paar uurtjes opgeladen, met een kabelgoot eroverheen. Zodra de auto vol is wordt de kabel er meteen weer uitgehaald, dat is ook het beste voor de accu.
Als ik het op basis van jouw reactie, vraag ik mij het volgende af: heb jij nog nooit je auto uitgezogen met de kabel over de stoep? Of op een andere manier tijdelijk de stoep ‘belemmerd’?

Kabels over de stoep wordt meestal gedoogd, er wordt in dit geval niks over gezegd. Verder is er in mijn gemeente zijn er nagenoeg geen oplaad mogelijkheid. Ik moet dan 1 kilometer lopen om m’n auto op te kunnen laden, ik heb geen oprit dus op de oprit opladen is ook niet mogelijk.

Ik heb geen stoep (nodig) en zou kunnen laden op eigen terrein, zowel prive als zakelijk. Vwb belemmeringen, hmm nee en daar ben ik ook vrij strikt in. Anderen hoeven namelijk geen last van mij te hebben en ik vind het rete-irritant als ik wel van andermans 'pleziertjes' last moet hebben. Daar schaar ik het laden van een auto ook onder; heb je geen fatsoenlijke mogelijkheid om dat te doen, is zo'n auto niet voor jou weggelegd.

R W xxx zei:
Gideon zei:
@RW xxx,

Ik heb geen stoep (nodig) en zou kunnen laden op eigen terrein, zowel prive als zakelijk. Vwb belemmeringen, hmm nee en daar ben ik ook vrij strikt in. Anderen hoeven namelijk geen last van mij te hebben en ik vind het rete-irritant als ik wel van andermans 'pleziertjes' last moet hebben. Daar schaar ik het laden van een auto ook onder; heb je geen fatsoenlijke mogelijkheid om dat te doen, is zo'n auto niet voor jou weggelegd.

Dat kun je vinden, en mischien vindt ik dat ook wel, maar als de overheid wil dat we allemaal electrisch gaan rijden moeten ze hier wel wat mee.

R W xxx zei:
Gideon zei:
@RW xxx,

Jij hebt dan idd die luxe om op je eigen stoep te laden en je auto uit te zuigen, maar is dit altijd zo geweest? En als je dit niet zou hebben, zou je toch eens je auto moeten uitzuigen. Dan leg je ook een kabel en stofzuiger over de stoep.

Verder wil de overheid graag dat we elektrisch gaan rijden, en in ons kleine dorp zijn de ontwikkelingen van de laadpaal zo slecht dat je het zelf maar moet oplossen.

Maak je nou maar niet zo druk over mijn stoep en het al dan niet uitzuigen van de auto's, die vergelijking gaat toch mank. Iedere week 2-3 keer een uur of 3(?) houdt in dat er 2-3 avonden, want dan laad je, per week géén kabel bij jou over de stoep ligt. Dat gaat interessant worden als een aantal buren hetzelfde idee gaan krijgen.

R W xxx zei:
Maak je nou maar niet zo druk over mijn stoep en het al dan niet uitzuigen van de auto's, die vergelijking gaat toch mank. Iedere week 2-3 keer een uur of 3(?) houdt in dat er 2-3 avonden, want dan laad je, per week géén kabel bij jou over de stoep ligt. Dat gaat interessant worden als een aantal buren hetzelfde idee gaan krijgen.

Als ik me niet druk mag maken over jouw stoep, waarom doe je dat wel over die van mij? Je manier van reageren kan ik uit concluderen dat je zelf ook weleens iets op je stoep hebt liggen of in het verleden hebt gedaan. Het maakt niet uit of je 2/3 uur een kabel over de stoep hebt liggen of 30 minuten je auto aan het stofzuigen bent. In die 30 minuten kan er ook heel wat gebeuren, daarbij leg ik nog een kanarie gele kabelgoot over de stoep heen als ik aan het laden ben.

Ik laad overigens altijd overdag voornamelijk tijdens kantooruren en niet ‘s avonds. Dus mensen zien de kabel + kabelgoot echt wel liggen. Ik weet dat andere mensen last van mijn kabel kunnen hebben, daarom maak ik de laad periodes zo kort mogelijk, zodat mensen er ook weinig hinder van ondervinden.

Als ik me niet druk mag maken over jouw stoep, waarom doe je dat wel over die van mij?
Jij opent er een topic over.

Je manier van reageren kan ik uit concluderen dat je zelf ook weleens iets op je stoep hebt liggen of in het verleden hebt gedaan.
Eh, ja (y)

Dus mensen zien de kabel + kabelgoot echt wel liggen.
Blinden en slechtzienden denken daar toch iets anders over, mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zullen hem idd wel zien. :rolleyes:

R W xxx zei:
Als ik me niet druk mag maken over jouw stoep, waarom doe je dat wel over die van mij?

Je manier van reageren kan ik uit concluderen dat je zelf ook weleens iets op je stoep hebt liggen of in het verleden hebt gedaan.
Eh, ja (y)

Blinden en slechtzienden denken daar toch iets anders over, mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zullen hem idd wel zien. :rolleyes:

Dus... je arrogante smoel houden!

Gideon zei:
R W xxx zei:

Eh, ja (y)

Dus... je arrogante smoel houden!

iets bevatten is niet je sterkste kant.

Ik bevat heel goed, ik open overigens geen topic over m’n stoep maar over de mogelijkheden over plaatsing in de tuin. Dat je met je hypocriete bek mensen aanspreekt over dingen die al dan niet hinderlijk op de stoep liggen. Je bent zelf geen haar beter. Je rijdt immers met een brandstof auto, waarom moet ik hinder ondervinden van het feit dat jij zo nodig op benzine moet rijden?

Ik weet dat het een risico is, en dat mensen hier over kunnen struikelen, daarom ook een kabelgoot en het laden overdag. Blijkbaar is het in mijn gemeente geen probleem aangezien niemand er wat over geschreven heeft, verder zijn er heel veel gemeentes die het oke vinden dat er kabels over de stoep liggen mits er een goot overheen ligt.

Gideon zei:
R W xxx zei:

Als ik me niet druk mag maken over jouw stoep, waarom doe je dat wel over die van mij? Je manier van reageren kan ik uit concluderen dat je zelf ook weleens iets op je stoep hebt liggen of in het verleden hebt gedaan. Het maakt niet uit of je 2/3 uur een kabel over de stoep hebt liggen of 30 minuten je auto aan het stofzuigen bent. In die 30 minuten kan er ook heel wat gebeuren, daarbij leg ik nog een kanarie gele kabelgoot over de stoep heen als ik aan het laden ben.

Ik laad overigens altijd overdag voornamelijk tijdens kantooruren en niet ‘s avonds. Dus mensen zien de kabel + kabelgoot echt wel liggen. Ik weet dat andere mensen last van mijn kabel kunnen hebben, daarom maak ik de laad periodes zo kort mogelijk, zodat mensen er ook weinig hinder van ondervinden.

Volgens mij is het niet jouw stoep, daar ligt net de kern van het probleem.

haarr zei:

Welk probleem? Ik heb niks van de gemeente gehoord. Als de gemeente er problemen mee heeft, zullen ze zich vanzelf melden. Anders wordt het wel opgenomen in het APV, waarin bijvoorbeeld staat dat het gebruik van een laadkabel over de stoep gedoogd wordt mits er een kabelbrug overheen ligt.

Gideon zei:
Ik bevat heel goed, ik open overigens geen topic over m’n stoep maar over de mogelijkheden over plaatsing in de tuin. Dat je met je hypocriete bek mensen aanspreekt over dingen die al dan niet hinderlijk op de stoep liggen. Je bent zelf geen haar beter. Je rijdt immers met een brandstof auto, waarom moet ik hinder ondervinden van het feit dat jij zo nodig op benzine moet rijden?

Ik weet dat het een risico is, en dat mensen hier over kunnen struikelen, daarom ook een kabelgoot en het laden overdag. Blijkbaar is het in mijn gemeente geen probleem aangezien niemand er wat over geschreven heeft, verder zijn er heel veel gemeentes die het oke vinden dat er kabels over de stoep liggen mits er een goot overheen ligt.

Je gaat je auto nu in je tuin zetten om te laden? Da's wel een goed idee.

Welke hinder ondervind je precies meer dan van een stekkerauto?

Je vult wel erg veel zelf in om het voor jezelf enigszins recht te krijgen.

Sluit me aan bij precies wat Haarr zegt, spelen 2 dingen die gegarandeerd van toepassing zijn en ook zeker weten gaan gebeuren.

1. Volgens mij is het niet jouw stoep, daar ligt net de kern van het probleem.
2. Kwestie van tijd. Mensen gaan vanzelf klagen.

Dat is ook het hele probleem van het "iedereen moet aan de elektrische auto" plan.
Een gemiddelde bewoner die in een gemiddeld straatje woont in een rijtjeshuis heeft simpelweg niet de mogelijkheid om thuis te laden, geen eigen terrein, geen vaste eigen plek en dus geen mogelijkheid voor laden en dus eigenlijk ook geen goede mogelijkheid om elektrisch te rijden. Want het is echt niet zo dat omdat jij nu een elektrische auto hebt, met die laadpaal in je tuin, dat jij nu recht hebt op die parkeerplek recht voor je deur. Heb een jaar of 10 lang in een rijtjeshuis gewoond in een heel krap straatje en het percentage dat je dan precies recht voor de deur kon parkeren kwam echt niet boven de 5% uit. Dus Ja dit gaat gegarandeerd gedoe opleveren, misschien nu nog niet maar op de langere termijn zeker wel, stel je voor dat iedereen maar met verlengsnoeren over de openbare stoep zou gaan lopen kutten, dat zou me een bende worden.

Total Loss zei:
Sluit me aan bij precies wat Haarr zegt, spelen 2 dingen die gegarandeerd van toepassing zijn en ook zeker weten gaan gebeuren.

1. Volgens mij is het niet jouw stoep, daar ligt net de kern van het probleem.
2. Kwestie van tijd. Mensen gaan vanzelf klagen.

Dat is ook het hele probleem van het "iedereen moet aan de elektrische auto" plan.
Een gemiddelde bewoner die in een gemiddeld straatje woont in een rijtjeshuis heeft simpelweg niet de mogelijkheid om thuis te laden, geen eigen terrein, geen vaste eigen plek en dus geen mogelijkheid voor laden en dus eigenlijk ook geen goede mogelijkheid om elektrisch te rijden. Want het is echt niet zo dat omdat jij nu een elektrische auto hebt, met die laadpaal in je tuin, dat jij nu recht hebt op die parkeerplek recht voor je deur. Heb een jaar of 10 lang in een rijtjeshuis gewoond in een heel krap straatje en het percentage dat je dan precies recht voor de deur kon parkeren kwam echt niet boven de 5% uit. Dus Ja dit gaat gegarandeerd gedoe opleveren, misschien nu nog niet maar op de langere termijn zeker wel, stel je voor dat iedereen maar met verlengsnoeren over de openbare stoep zou gaan lopen kutten, dat zou me een bende worden.

1. ik heb ook nooit beweerd dat het mijn stoep is, en zo behandel ik die stoep ook niet. Ik rij in een elektrische auto en probeer m'n auto op een nette manier bij te laden door de auto niet al te lang aan de lader te leggen en op moment waarbij er weinig tot geen kinderen en of mensen op straat lopen. Ik waarschuw de mensen door een kabelbrug te gebruiken
2. Dat zal best, maar zo lang wonen wij hier niet meer. Wij zijn op zoek naar een andere woning (vrijstaand)

Vwb je boodschap over 'recht' op voor het huis parkeren. Dat recht heb ik niet, en zal ik ook niet opeisen. Ik ben overdag veel thuis en mijn auto staat daarom meestal gewoon precies voor de deur, mocht het voorkomen dat ik hem niet voor de deur kan parkeren is dat nog geen ramp. De kabel is lang genoeg om de parkeerplek ervoor of erachter te benaderen. Verder hoef ik de auto niet altijd helemaal volgeladen te hebben, de accu is dusdanig groot dat ik meerdere ritten op 1 lading kan maken.

Uiteraard als ik hier weg ben, zal de volgende bewoner of iemand anders hier zeker weer mee van doen krijgen. Totdat de staat hier een keuze in maakt, bijvoorbeeld op elke parkeerplek een kleine openbare laadpaal. Zoals ze dit ook in Oslo gedaan hebben.

@Gideon Jij hebt ook wel het geluk dat je blijkbaar niet heel erg veel rijd en/of de accu van de auto groot genoeg is zodat je niet perse iedere dag hoeft te laden. Wanneer dit namelijk wel het geval zou zijn dan heb je eerder een "probleem", veel hangt af van de situatie ter plekke en hoeveel plek er in het algemeen is. Mijn punt was ook meer gericht in het algemeen en wat meer op de toekomst, iedereen aan zijn eigen laadpaal gaat echt nooit werken in de drukke stedelijke gebieden!

Iedereen maar een "self-charging" auto: probleem opgelost! https://www.youtube.com/watch?v=EAj9o2gvi4s&feature=emb_logo
a048.gif

Mijn punt was ook meer in het algemeen bedoeld hoor; ben gewoon benieuwd hoe dat in de toekomst gaat.

Sowieso met 1 kabel over de stoep, ook al struikelt er iemand over, met kabeldrempel, overdag, heb je een probleem en gewoon aansprakelijk. (net als wanneer je de auto aan het stofzuigen bent). Je kunt je afvragen of het handig is of niet...

maar als in de toekomst om de 6 meter zo'n kabel over de stoep ligt kun je er van uit gaan dat dit verboden gaat worden, zoals in veel gemeentes al het geval is. Ergens gaat het verplicht EV rijden wringen met het thuis opladen. Alleen maar opladen bij een snellader onderweg is ook geen optie natuurlijk.

Nu het hele EV gebeuren in een stroomversnelling komt ben ik gewoon benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen met thuis laders

Gideon zei:
R W xxx zei:
Gideon zei:
@RW xxx,

Jij hebt dan idd die luxe om op je eigen stoep te laden en je auto uit te zuigen, maar is dit altijd zo geweest? En als je dit niet zou hebben, zou je toch eens je auto moeten uitzuigen. Dan leg je ook een kabel en stofzuiger over de stoep.

Verder wil de overheid graag dat we elektrisch gaan rijden, en in ons kleine dorp zijn de ontwikkelingen van de laadpaal zo slecht dat je het zelf maar moet oplossen.
Hmm dit topic is aardig gevuld (ontspoord?) sinds ik voor het laatst heb gelezen. Zoals ik al eerder zei: even stofzuigen is wat anders dan laden, niet alleen vanwege de frequentie en tijdsduur maar voornamelijk vanwege het verschil in beheerd/onbeheerd. Maar verder: stofzuigen kan doorgaans ook gewoon bij de wasstraat. Of gebruik een kruimeldief die op accu werkt of op 12V. En dat we massaal elektrisch moeten rijden van de overheid is natuurlijk ook onzin. Wordt het gestimuleerd? Zeker. Maar je blijft nog altijd baas over je eigen auto. Ik heb tot op heden geen brief of mail van de overheid gehad dat mijn (vrijwel) nieuwe benzineverbrander niet mag. Heb ook wel kort een EV overwogen maar die techniek is nog niet zo ver als dat ik graag zou willen. Als er wel een thuislader moet komen dan krijg ik dat hier technisch wel voor elkaar, geheel op eigen terrein. Enige conclusie die ik nu kan trekken is dat veel mensen nu overstappen op een EV maar niet geheel de consequenties lijken te overzien...

Terug
Bovenaan