Auto ontkoppelt soms niet volledig; vooral wanneer het warm is.

K1D2

Startmotor
Beste lezers,

Sinds dat ik mijn Ford Focus ST heb merk ik het volgende;

Vooral bij fileverkeer ontkoppelt de koppeling soms niet helemaal. De symptomen zijn erger des te warmer het is; zowel het weer als met de auto.
Met een koude motor komt het probleem veel minder voor.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

Bij voorbaat dank! :)

Remvloeistof is op het juiste niveau. Remmen gaat overigens ten alle tijden goed.

Of er lucht in het hydraulische systeem zit durf ik niet te zeggen. Ik zit in de aanname van niet; aangezien het probleem vooral voor komt wanneer het warm is.

K1D2 zei:
Remvloeistof is op het juiste niveau. Remmen gaat overigens ten alle tijden goed.

Of er lucht in het hydraulische systeem zit durf ik niet te zeggen. Ik zit in de aanname van niet; aangezien het probleem vooral voor komt wanneer het warm is.

Veel auto's met een hydraulische koppeling delen het vloeistof reservoir daarvan met het remvloeistof reservoir. Alleen zit de inlaat hoger. Als het remvloeistof niveau te ver zakt, is de koppeling de eerste die begint te haperen. Als je een paar keer pompt met de koppeling, ontkoppelt hij dan wel?

s velthuis zei:
K1D2 zei:

Veel auto's met een hydraulische koppeling delen het vloeistof reservoir daarvan met het remvloeistof reservoir. Alleen zit de inlaat hoger. Als het remvloeistof niveau te ver zakt, is de koppeling de eerste die begint te haperen. Als je een paar keer pompt met de koppeling, ontkoppelt hij dan wel?

Zojuist even gecontroleerd en bekeken.

- ''Als je een paar keer pompt met de koppeling, ontkoppelt hij dan wel?''
Net van werk bij een stoplicht gestaan. De auto schakelde soepel van versnelling naar versnelling. In neutraal een paar keer met de koppeling pompen en ik kreeg hem daarna niet meer in zijn eerste versnelling. Oftewel; met de koppeling pompen lokt het probleem uit.

- ''Als het remvloeistof niveau te ver zakt, is de koppeling de eerste die begint te haperen.'''
Zojuist het pijl gecontroleerd van de remvloeistof; deze zit netjes tussen ''max'' en ''min''.

Hoe oud is de vloeistof al?
Die moet net zoals remvloeistof elke 2 jaar vervangen worden. Anders krijg je hetzelfde als met de remmen: Sponsig pedaal.
Dit merk je bij een hydraulische koppeling met name aan het slechter ontkoppelen bij warmte.
Kan overigens ook een kleine lekkage beteken. Wat trouwens ook bij de hulpcilinder kan zijn (zie je niet, zit in de bak)
Het hoeft niet op hetzelfde reservoir te zitten als de remmen maar het kan wel. Dit verschilt per systeem.

Vreemd, andersom dan je zou verwachten. Zou toch aan lucht in de leiding denken. Ook mogelijk, maar veel zeldzamer is een kleine slag in de koppeling zelf, bv na oververhitting.

Even een update;

Laatst bij een garage geweest met het probleem.
Morgen wordt de hele koppelingsset vervangen.

Kijken of het probleem dan is opgelost......

Kleine slag in de koppeling zelf lijkt mij het probleem, lucht in het systeem door slecht afdichtende seals trouwens ook. Ik hoop ook voor hem dat ze goed naar de koppelingsvork kijken, daar zit ook vaak het probleem (landrover kwaaltje bijv.) als daar teveel speling op zit of afgesleten dan heb je het ook.
Linkervoet zo min mogelijk gebruiken :D

Pobresh zei:
Hoe oud is de vloeistof al?
Die moet net zoals remvloeistof elke 2 jaar vervangen worden. Anders krijg je hetzelfde als met de remmen: Sponsig pedaal.
Dit merk je bij een hydraulische koppeling met name aan het slechter ontkoppelen bij warmte.
Kan overigens ook een kleine lekkage beteken. Wat trouwens ook bij de hulpcilinder kan zijn (zie je niet, zit in de bak)
Het hoeft niet op hetzelfde reservoir te zitten als de remmen maar het kan wel. Dit verschilt per systeem.
Sponsig duidt op lucht in het systeem, viscositeit is een ander verhaal. Maar eens een keer goed doorspoelen en vernieuwen kan zeker geen kwaad.
Maar als de olie in het reservoir nog helder eruit ziet en niet donker geel of zelfs bruin, dan is dat zeker niet het probleem.

Als er lekkage zou zijn dan zou het vloeistof niveau lager zijn, maar dat is prima in orde zoals TS aangeeft.

Sponsig pedaal ontstaat vooral door vocht in je systeem.
Omdat dit kookt door het comprimeren (hoe hoger de druk, hoe lager het kookpunt) krijg je waterdamp in de leidingen en dat is idd wel comprimeerbaar alsof het lucht is. Als die belletjes ineens uit het systeem zouden komen zou je de vloeistof nooit hoeven vervangen.
Je kunt daarom ook geen water gebruiken als remvloeistof.

De reden dat je remvloeistof (en koppelingsvloeistof) c.a. elke 2 jaar vervangt is doordat het hydroscopisch is en dus water aantrekt.
Het vochtpercentage is te meten. Maar als je al een sponsig pedaal hebt, en geen lekkage, is het wel handig om je af te vragen hoe oud de vloeistof is.
Als de vloeistof vrij nieuw is, is het meestal geen vocht probleem.

Lucht in je systeem komt door lekkage of wanneer je een ander onderdeel gemonteerd hebt en dus lucht introduceert.
Niet spontaan omdat het ouder wordt.

Helderheid zegt nog niet veel over de vloeistof. Het hoort mooi helder te zijn. Maar een bruin sapje hoeft niet per definitie problemen te veroorzaken.

doordat het hydroscopisch is en dus water aantrekt.

U bedoelt te zeggen hygroscopisch en dat trekt vocht aan, vloeistoffen zijn moelijker samen drukbaar dan lucht en heeft nog wat andere voordelen. Een lucht druk systeem is ook mogelijk, vroeger waren ouderwetse vliegtuigen er zelfs mee uitgerust dus....en trucks hebben gewoon nog luchtdruk remsystemen.
Die microscopische waterdamp ontwikkeling heeft nauwelijks vat op het functioneren van het remoliesysteem, zou wat wezen zeg. De vocht veroorzaakt meer cavitatie problemen waardoor remcilinders worden aangetast en dus ook de rem of koppeling werking. Want... hoe zou nu ineens mijn remcilinders gaan lekken, gisteren waren ze nog droog.

Sponsig is dus gewoon de lucht die samendrukbaar is en dat voel je als zodanig, ontluchten en dat is het. maar als dat allemaal aan de orde is noem ik het allemaal achterstallig onderhoud want als je normaal onderhoud pleegt heb je nergens last van. Ja ...je wil wel eens een ander kleurtje.

Maar voor de koppeling zou puur water nog wel werken, de koppelingscilinder wordt niet zo warm. Ding is vaak ook van plastic. Dat ligt voor remklauwen anders natuurlijk. Ik denk eerder dat er een lekje in het systeem is of dat de koppelingsplaat zelf niet meer helemaal vlak is, bv door oververhitting van de plaat. Iets waar ik me bij een hothatch nog wel wat bij kan voorstellen

[quote="s velthuis]
Veel auto's met een hydraulische koppeling delen het vloeistof reservoir daarvan met het remvloeistof reservoir. Alleen zit de inlaat hoger. Als het remvloeistof niveau te ver zakt, is de koppeling de eerste die begint te haperen. Als je een paar keer pompt met de koppeling, ontkoppelt hij dan wel?[/quote]

Is bij mijn mx5 ook zo idd - koppeling takt de hydrauliek vloeistof die ie deelt met de remmen op een ander punt af. Het reservoir zit letterlijk boven de koppeling, het is dus een korte leiding en is zeer gevoelig voor luchtbellen. Vorig jaar bij 30+ graden en na 1h file gaf de boel er toen ook de brui aan. Eerste versnelling onmogelijk nog in te schakelen met draaiende motor

s velthuis zei:
Maar voor de koppeling zou puur water nog wel werken, de koppelingscilinder wordt niet zo warm. Ding is vaak ook van plastic. Dat ligt voor remklauwen anders natuurlijk. Ik denk eerder dat er een lekje in het systeem is of dat de koppelingsplaat zelf niet meer helemaal vlak is, bv door oververhitting van de plaat. Iets waar ik me bij een hothatch nog wel wat bij kan voorstellen
Klopt exact, ieder vloeistof medium zou kunnen werken...natuurlijk. De eigenschappen van verschillende vloeistoffen bepalen nu de juiste werking voor remolie en/of koppeling. Onderschat remolie niet wat voor agressief spulletje dat is een heeft hele specifieke waarden net zoals transmissie olie. Olie en vetten boekje ...sla die er maar eens op na. Glijmiddel koop je regens anders :LOL:
Daarom is lucht in het systeem de eerste gedachte, er is dus ergens een lekje. Geen lekje ...dan is het mechanisch en de vork daar zou ik op willen gokken.

Ik heb al eens gegokt bij een Landrover 90, ze kwamen er niet uit totdat ik een keer zei, buig die vork nou eens wat. Bingo!

Antonia 4168155 zei:
Daarom is lucht in het systeem de eerste gedachte, er is dus ergens een lekje. Geen lekje ...dan is het mechanisch en de vork daar zou ik op willen gokken.

Een te hoog vochtgehalte in de hydrauliek van een koppeling kan echt wel dit soort problemen geven, waterdamp geeft namelijk hetzelfde probleem als lucht.
En het komt bij diverse auto's toch voor dat de koppelingleiding vrij dicht langs de uitlaat/spruitstuk/turbo ligt, dan wordt een kookpunt snel bereikt.
M'n Talbot Horizon is er ook heel gevoelig voor, regelmatig (24 mnd) verversen van de remvloeistof (moet nog de gevoelige DOT3 in) werkt dan echt om de koppeling goed gangbaar te houden.

Maar goed, zonder wat te zien en te voelen blijft het gewoon gissen naar de oorzaak... het enigste wat zeker is is dat het probleem ergens tussen het pedaal en de koppeling zit.

Klopt Muddy zou kunnen, de garage gokt op mechanisch en gaat een nieuwe koppeling set monteren. Wie van de drie?
Maar het is in ieder geval op te lossen en ik hoop voor niet teveel centjes.

We horen het vanzelf wel of het probleem opgelost wordt met een nieuwe koppeling set, kan best zijn dat de garage dan ook gelijk de koppeling vloeistof vervangt..... hopelijk geeft TS hierover nog wel even een berichtje of het weer goed werkt.

Wat heb je trouwens met de term glijmiddel?.... die term wordt hier in de volksmond regelmatig gebruikt als verzamelnaam voor oliën en vetten die gewoon in de automotive branche verkrijgbaar zijn, daarvoor hoef je echt niet op zoek in speciaalzaken buiten de branche om.;)

Het olie en vetten boek wat een leidraad is voor automonteurs en vliegtuigmonteurs wat ik vroeger ook was, heb ik nog nooit horen roepen.....doe mij even wat glijmiddel.
Je vraagt om vet of olie en welke, dot3 bijv. wat je zelf al noemde. En nee....mijn vrouw vraagt er ook nooit om.:)

Glijmiddel zie ik meer als hulpmiddeltje, vaseline, vloeibare zeep etc. en die komen niet in het olie en vetten boekje voor. Het is dus een verzamelnaam voor alle middeltjes wat glijdend werkt maar zeker niet toepasbaar voor alle autotechniek. We willen nieuwkomers in deze branche en op dit forum toch het meest transparant uitleggen.

In zal dan een ouderwetse technicus zijn maar als ze vragen om glijmiddel zou ik zeggen, zoek maar even in de keuken kastjes. En om olie of vet dan pak ik mijn boekje er even bij. Weet je trouwens dat dat het heel leerzaam is er staan niet alleen olie, vetten maar ook brandstoffen met specifieke eigenschappen.
Gasolie is een noodvervangmiddel voor Kerosine, daar vliegen die kisten op. Omgekeerd is ook waar..handig om te weten:) Dus leer de jongere generatie automonteurs met juiste middelen en benaming om te gaan, dat is de basis. Omgaan met boekwerken!

Bron glijmiddel wikipedia https://https://www.google.com/url?...p/Glijmiddel&usg=AOvVaw02KslX4SDS5BcEJ0rs64t3

Zojuist gebeld door de garage;

Ze zullen de oude koppelingsplaten en de oude drukgroep aan mij laten zien. Volgens hun zou het vervangen hiervan het probleem (+ het zeer vroege aangrijpen) op moeten lossen.

Tevens hebben zij geconstateerd dat het vliegwiel ook vervangen mag worden. Hier zat veel speling op, zodoende is de kans op catastrofale schade zeer groot als ik het vliegwiel niet laat vervangen.
Volgens mijn garage is de versnellingsbak al eerder open geweest en hebben ze ooit al de koppelingsplaten vervangen. Desondanks dat hadden ze er destijds voor gekozen om het vliegwiel te laten voor wat het is.

Offtopic: oftewel: ik ben binnen 6 maanden €3250 kwijt aan onderhoud / reparaties.
Een review van het autobedrijf waar ik mijn auto heb gekocht, Autocentrum van den Broek te Apeldoorn, zal ik op Google na vandaag gaan schrijven.

Wow dat is niet mis, zat er dus niet ver naast. Linkervoet veel op de koppeling...stadsverkeer en file rijden. Maar goed het is zuur om te horen en erg triest, als ik je een goede raad mag geven bestudeer eerst je rechten en plichten om dan in de aanval te gaan. Niet emotioneel, ik weet het het is moeilijk, maar doordacht. OK.

Dan zou ik op de sloop gewoon naar een andere motor en koppeling setjes kijken zijn er genoeg, als dat echt het probleem is tenminste. Misschien is er een forumlid die jou kan helpen met de klus (we helpen elkaar toch) en dan wordt je misschien weer vrolijk en scheelt heel veel centjes.

Ik zou de naam hier ook even weghalen van het autocentrum, lijkt me verstandig.

Hoe lang heb je de auto, hoe oud is de auto, heb je onderhoud beurten gedaan en waar, heb je Bovag garantie, heb je garantie termijn van het autocentrum, heb je proefrit gemaakt....dat zijn allemaal dingen die mee gaan spelen en waar het autocentrum op inspeelt.

Wens je heel veel succes met verstandige beslissingen.

Antonia 4168155 zei:
Hoe lang heb je de auto, hoe oud is de auto, heb je onderhoud beurten gedaan en waar, heb je Bovag garantie, heb je garantie termijn van het autocentrum, heb je proefrit gemaakt....dat zijn allemaal dingen die mee gaan spelen en waar het autocentrum op inspeelt.

Wens je heel veel succes met verstandige beslissingen.

De auto is uit 2007.
Onderhoudsboekjes zaten er niet bij. Het betreft een import auto.
In de advertentie stond dat de auto wel boekjes zou hebben.
Ik heb uiteraard een proefrit gemaakt. Achteraf had ik al weg moeten lopen; ik had geen mogelijkheid om een proefrit te maken op de snelweg, verkoper was opdringerig.

Ik ben over de streep gegaan omdat ze veel geld gaven voor mijn destijds huidige auto. Achteraf gezien dus heel dom.
Ik heb geen garantie: de garantie kon je er bij kopen. Ik heb een koopovereenkomst getekend. (achteraf dus ook blijkbaar niet gebruikelijk en een maffiapraktijk).

Het autobedrijf plaatst onder andere veel fake reviews van zichzelf op een website.

De auto zelf? Verder een geweldige machine. Liefde maakt blind, zeggen ze wel eens.

Geen import auto voor mij. Nooit niet meer.

Rustig, rustig zit zelf ook met import auto`s het is gewoon het risico van het vak, de inruilprijs was niet voor niets zo hoog. Een instinker dus.
Ik ga je op weg helpen en laat dat autobedrijf voor wat het is, die weten donders goed waar ze mee bezig zijn.

Goed, de schade is vastgesteld en klopt dit ook of is dit de tweede instinker? Je wilt zeker zwart op wit weten wat nu duidelijk de oorzaak is, kan je dat bevestigen? heb je het zelf ook gezien of een deskundige?

Ok, beslissing nemen. Wil je die motor uit 2007 opknappen? Als er zoveel speling op het vliegwiel zit (onbalans) dan zet zich dat door in het hele blok. Het probleem zit dan niet alleen in het vliegwiel maar dreunt door in het hele blok, dat je daar geen signalen van hebt waar genomen? want een vliegwiel in onbalans produceert trillingen.

Ik zou graag willen weten of dat vliegwiel echt speling heeft of onbalans, waarom zou dat vliegwiel dat hebben?? Als we dat zeker weten kunnen we een overweging gaan maken.

Maak een deal met je garage voor de arbeid uren en betaal deze, versnelling bak in de achterbak en in afwachting parkeren op het parkeerterrein. Daarna ben je vrij om te doen en te laten met de auto wat je wilt, maar uit de garage en geen verplichtingen wat op jou zou kunnen rusten.

We horen het,

@ Antonia, ik acht de kans erg groot dat hier een dubbelmassavliegwiel in gemonteerd zit. Als deze te veel speling heeft, radiaal kun je ook problemen krijgen met ontkoppelen. Verdere motorschade aan lagers etc acht ik klein.

Deze 2.5T motoren heb ik nog geen rare dingen mee meegemaakt.

Een dubbelmassavliegwiel is niet vast te lassen.... Theoretisch wel. Maar praktisch onmogelijk. En totaal onzinnig.

Waar we begonnen zijn met starre koppelingsplaten die naderhand uitgevoerd zijn met veren om het schokken van de motor bij het koppelen op te vangen.
Is een dubbelmassavliegwiel weer een doorontwikkeling daarvan. Nog meer schok-opvang techniek dus, maar dan in het vliegwiel.
Het is een "flexibele" verbinding tussen motor en versnellingbak. Net zoals de geveerde koppelingsplaat al was.

De klap van het koppelen wordt opgevangen door zowel de veren in de koppelingsplaat als het mechanisme in het dubbelmassavliegwiel (wat ook hoofdzakelijk met veren werkt). Dat mechanisme kan in beide systemen falen.
Ook wanneer de koppeling niet misbruikt wordt heeft het maar een beperkte levensduur door de complexiteit van het mechanisme.

Die speling komt dus ook niet van het "voet op de koppeling" houden. Maar door ruw omgaan met de koppeling en vooral veel gebruik maken van de koppeling.
Ook op een schokkerige manier met je gas omgaan kan op termijn problemen geven met een dubbel massa vliegwiel.

Helaas is door het gebruik van een flexibel mechanisme in het vliegwiel. Ook dat een vervangingsonderdeel geworden. Het is daardoor bijna noodzakelijk om altijd een nieuw vliegwiel te monteren bij het vervangen van een koppeling.
Een volledige koppelingsset voor zo'n auto bevat naast een druklager, drukgroep en koppelingsplaat dus ook een 2 massa vliegwiel.

Dat vliegwiel vervangen wordt echter vaak niet gedaan, uit pure geldbesparing...

Een nieuwe koppeling kan inc vliegwiel van een degelijk merk soms wel 1000 euro (en meer!) kosten en daar moet de montage dan nog bijgeteld worden in de meeste gevallen. En dan heb ik het over garage-prijzen. Voor de zelfsleutelaars zijn die prijzen nog steeds hoog met gemiddeld 500 euro voor een set van een degelijk merk.

En ook die montagekosten kunnen zeer hoog oplopen omdat men tegenwoordig het logisch vind om een subframe dusdanig in de weg te zetten dat er geen ruimte meer is om de versnellingbak te demonteren zonder dat het subframe los of zelfs volledig verwijderd moet worden om het werk te doen.
Er zijn genoeg modellen waarbij het zelfs eenvoudiger en sneller is om het gehele motorblok te verwijderen en de koppeling buiten de auto te vervangen. Dan om dit op een conventionele manier te doen.
Het betekend dus al snel urenlang soms zelfs een dag of meer werk, ook voor de monteur die het regelmatig doet.
In tegenstelling tot een normale koppeling van een auto met meer bereikbare onderdelen waar je zoiets binnen een veel kortere tijd kunt uitvoeren.

Je hoeft in elk geval geen nieuwe motor te kopen omdat je 2 massa vliegwiel kapot is. Die speling zit alleen in het vliegwiel.

Wat wel kan. Is een massief vliegwiel monteren. Hierdoor verlies je een deel van de flexibiliteit (dus een directer reagerende koppeling)
Maar hoef je dat vliegwiel nooit meer te vervangen (tenzij je door blijft rijden met een compleet versleten koppeling, waardoor die het vliegwiel beschadigd)
Scheelt aanzienlijk in de onderhoudskosten. Maar je levert dus wel comfort in.

Inderdaad, zoals Pobresh zegt.

Ik ga zelf netjes met de auto om. Stoplicht sprintjes zijn altijd leuk, maar ik doe nooit aan Clutch dumping; nergens voor nodig natuurlijk aangezien de hele aandrijflijn een opdonder krijgt.

1 voordeel: de draagarmen moesten ook vervangen worden. Voor zowel het vervangen van de koppeling als de draagarmen moest het subfame losgehaald worden. Zodoende heb ik het (gelukkig) kunnen combineren en scheelt dit 1 uur arbeid.

Pobresh zei:
Wat wel kan. Is een massief vliegwiel monteren. Hierdoor verlies je een deel van de flexibiliteit (dus een directer reagerende koppeling)
Maar hoef je dat vliegwiel nooit meer te vervangen (tenzij je door blijft rijden met een compleet versleten koppeling, waardoor die het vliegwiel beschadigd)
Scheelt aanzienlijk in de onderhoudskosten. Maar je levert dus wel comfort in.

Inderdaad. Weet het niet voor dit volvoblok, maar er waren een aantal Ford motoren waar het massieve vliegwiel van een transit of tourneo op past. Nadeel is wel dat het niet alleen comfort kost, maar ook dat er tegenwoordig zo op de aandrijflijn bezuinigd is, dat dan de bak weer sneller de geest geeft. Een goede tussenweg kan de Valeo kit4p zijn, dat zou mijn keuze zijn.

s velthuis zei:
Een goede tussenweg kan de Valeo kit4p zijn, dat zou mijn keuze zijn.
Dat is in principe ook een vast vliegwiel monteren. Maar wel een veel beter alternatief inderdaad.

Bij die kit is de koppelingsplaat zelf doorontwikkeld is ten opzichte van een "normale" koppelingsplaat.
Hierdoor is de extra dempende werking van het 2 massa vliegwiel volledig in de koppelingsplaat zelf verstopt, naast de "normale" dempende werking.
Persoonlijk hoop ik eigenlijk dat dat de standaard gaat worden. Vanwege de hogere onderhoudskosten kosten en problemen die een 2 massa vliegwiel met zich meebrengen.

Maar inderdaad. Voor niet elk motorblok is er een mogelijkheid voor een vast vliegwiel. En zeker niet elk blok is er geschikt voor. Daarnaast moet je je er als rijder van bewust zijn dat je anders met je koppeling om moet gaan ten opzichte van voorheen. Dit is niet iets wat de "gemiddelde autorijder" doet (niet dat ik mensen over 1 kam wil scheren, maar er is een verschil een vervoersmiddel voor a naar b en iemand die meer bewust is van de techniek die er achter schuil gaat)

@K1D2: Ja zo'n klus kunnen combineren is dan ideaal. Indien er natuurlijk financiën voor zijn. Scheelt weer een hoop werk voor de toekomst.

Een zelfde voorbeeld is enkele tientjes extra betalen voor het vervangen van een multiriem als de distributieriem vervangen wordt.
Immers moet die multiriem er veelal toch al van af en hoef je alleen het nieuwe onderdeel te betalen.

Ik begrijp dat het onderdeel nu vervangen is? Is het probleem daarmee ook verholpen?

De garage had meer tijd nodig dan ze hadden verwacht. Ik heb nog niks gehoord, maar ik verwacht mijn auto vandaag op te kunnen halen.

Ik hoop dat het allemaal dik voor elkaar komt, veel rijplezier ermee.
En fijn dat je het autobedrijf hier goed zwart heb gemaakt, dat was je enige intentie...jammer.

@ Antonia
Andere mensen waarschuwen voor oplichters; zouden meer mensen moeten doen. Ik doe mijn taak als fatsoenlijk mens zijnde.

Ontopic:

Begin september is de gehele drukgroep vervangen. Tevens ook het vliegwiel. Hier zat te veel speling op.
Sinds dien geen problemen gehad, zelfs niet na 1,5 uur in de file te hebben gestaan in Rotterdam.

Ik zie het probleem als opgelost.

Terug
Bovenaan