Auto onderhoudskosten Megane 2012 1.5dci VS Prius 2010 1.8 (aanschafadvies)

Tom 1296587

Wegverkenner
Ik rij op dit moment een Megane station uit 2012 1.5dci.
Ik heb daar zo'n 40.000 km mee gereden, 2 keer een beurt gehad verder geen enkele kosten aan gehad.

Maar mijn vrouw en ik gaan 1 auto delen waarmee de meeste kilometers worden gereden.
Vanwege haar hernia (geopereerd) zou het voor haar fijner zijn om een automaat te rijden.
Wij rijden zo'n 25.000 km per jaar.

Wat ik me vooral afvraag is het verschil in onderhoud van een Megane 1.5dci (2012- 195.000km gelopen) en een Prius 1.8 (2010- 209.000km gelopen).

De Megane geef ik ongeveer naar 20.000 tot 30.000 een beurt, ik denk dat ik de Prius om de 20.000 km zou doen.

Ik weet niet wat de inruil waarde is van mijn Megane, maar ik gok dat ik zeker 3.5k moet bijleggen om de Prius te kopen.
Het gaat wel een klein beetje tegen mijn gevoel in om een oudere auto te kopen maar meer ik geef ik doorgaans niet aan auto's uit dus dat wil ik nu ook niet doen.

Ik heb uitgerekend dat het voor mij zo'n 857 euro per jaar goedkoper is om een Prius te rijden. (Ik denk ik Belgie, benzine 1,59)

Wat verwachten jullie van beide auto's als deze richting de 300.000/350.000 km gaan?

Als je een goede deal wil dan is het handig om het in de minder populaire hoek te zoeken. Een diesel automaat bij peugeot en Citroën kijken naar een aisin bak ipv de semi. Bij renault rekening houden dat de automaten met dubbele koppeling de techniek nog nieuw was destijds, maar minder berucht is dan dsg. De laatste generatie laguna is er met een vol automaat en is er ook net als de prius als liftback. Bij peugeot/ Citroën staat de C4 in de schaduw van de 308 ( was er niet als station en 14%) kia/hyundai zijn er ook nog maar geen echte dieselmerken zijn dit , ik weet even niet uit mijn hoofd uit welke stal die motoren komen. Toch hybride ?de auris hatchback stond in de schaduw van de station, de prius en de lexus ct200. Bij de prius 3 is de plugin interessant deze ook zonder stekkeren zuiniger dan die zonder stekker
Succes!!!

Bedankt voor je reactie. Ik had ook een Prius stekker model gezien maar dat gezien te hebben dat het een 1kwh accu betreft. Die zou vooral voor ondersteuning dienen neem ik aan. De Laguna is zwaarder en dan gaan de kosten omhoog.

De Peugeot en Citroën zijn ook zwaarder dan de Megane. Dan zou het puur om de automaat gaan. Ik zag nog een Citroen DS3 automaat. Die zijn wat goedkoper dan de Prius maar ik vraag me af hoe betrouwbaar die zijn. En dan hoe deze rijden.

De onderhoudstermijn van de Prius is 15.000 km/1jaar, geen 20.000. Detail maar dat zal met de kilometers die je maakt niet spectaculair veel uitmaken.
Toch hybride ?de auris hatchback stond in de schaduw van de station, de prius en de lexus ct200
De CT200h zou ik in dit geval niet aanraden als je een gevoelige rug hebt na een herniaoperatie, hij rijdt heerlijk maar je zit vrij laag en de vering is zeker van de eerste serie stevig.

100% lagere onderhoudskosten bij de Toyota. Moet idd om de 15k maar dat zijn hele goedkope beurtjes. En daarbij, Toyota, daar gaat niet veel mis.

100% lagere onderhoudskosten bij de Toyota. Moet idd om de 15k maar dat zijn hele goedkope beurtjes. En daarbij, Toyota, daar gaat niet veel mis.
Stel Dci € 500 per jaar... 100% lager is? € 0,-? Jaarlijks 4 liter olie, oliefilter, interieurfilter, uurtje arbeid....

Oke 15.000km. Dan zou ik 1 beurt zelf doen en dan 1 beurt laten uitvoeren.
Dus om de 30.000km naar de garage voor een beurt.

Ik heb eerder auto's een beurt gegeven, maar ik ben geen super monteur die alle mankementen zo ziet dus vandaar dat ik dan om en om zou willen doen.

Ik zou het breder trekken als alleen onderhoudskosten. Met 25K aan kilometers per jaar kunnen brandstofkosten ook het verschil maken.
Wij zijn van een diesel (ook deze 1.5DCI) terug gegaan naar een benzine (0.9TCE) toen we van 30K terug gingen naar 18K. Verzekering was goedkoper, wegenbelasting was goedkoper, maar brandstofkosten waren aanzienlijk hoger.

In de diesel reden we makkelijk 1 op 21 tot 23. Met de benzine is dat low end 1 op 14 tot 1 op 18 (als we geluk hebben).

Met de 16 tot 18K spelen we het kwa kosten slechts iets voordeliger t.o.v. de oudere diesel met 25 tot 30k.

Destijds ook gekeken naar hybride auto's, maar omdat we voornamelijk op 80 en 100 wegen rijden en weinig stadsritjes maken, dit weggeschoven. Met hybride zou de voordeel teniet gedaan worden alleen al door het extra verbruik icm het gewicht van de auto.
Betreft onderhoud zijn zijn de kosten ongv. gelijk.

Een Auris station (2013+) lijkt me een uitstekende vervanger van je Megane. Standaard voorzien van automaat (CVT) en zuinig en betrouwbaar.
Iets meer ruimte dan een Prius. Dan ga je er daar in ieder geval niet op achteruit t.o.v. je Megane.

Ik zou het breder trekken als alleen onderhoudskosten. Met 25K aan kilometers per jaar kunnen brandstofkosten ook het verschil maken.
Wij zijn van een diesel (ook deze 1.5DCI) terug gegaan naar een benzine (0.9TCE) toen we van 30K terug gingen naar 18K. Verzekering was goedkoper, wegenbelasting was goedkoper, maar brandstofkosten waren aanzienlijk hoger.

In de diesel reden we makkelijk 1 op 21 tot 23. Met de benzine is dat low end 1 op 14 tot 1 op 18 (als we geluk hebben).

Met de 16 tot 18K spelen we het kwa kosten slechts iets voordeliger t.o.v. de oudere diesel met 25 tot 30k.

Destijds ook gekeken naar hybride auto's, maar omdat we voornamelijk op 80 en 100 wegen rijden en weinig stadsritjes maken, dit weggeschoven. Met hybride zou de voordeel teniet gedaan worden alleen al door het extra verbruik icm het gewicht van de auto.
Betreft onderhoud zijn zijn de kosten ongv. gelijk.
Ja de Megane is opzich best zuinig. Maar ik denk dat ik met een Prius ook zuinig kan rijden. En ik tank nu 1.73€ per liter. En met Benzine (net over de grens) 1.59€ per liter. Brandstofkosten zullen dus in principe omlaag gaan.

De inruilwaarde van een 2012 Megane DCI is niks. Die dingen brengen gewoon niks meer op, met een paar duizend moet je heel blij zijn.
Goed zijn ze wel: mijn jongste zoon heeft zo'n ding, ook van 2012 en die heeft nu 430.000 gelopen. Buiten het normale onderhoud is er eigenlijk nooit iets. Hij rijdt gewoon door tot het echt ophoudt, bij zulke auto's is elke km winst.

De inruilwaarde van een 2012 Megane DCI is niks. Die dingen brengen gewoon niks meer op, met een paar duizend moet je heel blij zijn.
Goed zijn ze wel: mijn jongste zoon heeft zo'n ding, ook van 2012 en die heeft nu 430.000 gelopen. Buiten het normale onderhoud is er eigenlijk nooit iets. Hij rijdt gewoon door tot het echt ophoudt, bij zulke auto's is elke km winst.
Ja het beste zou zijn doorrijden idd. Maar ook ik heb af en toe last van wat stralingspijn in mijn linker been. Je zit ook wel heel laag.

Een Auris station (2013+) lijkt me een uitstekende vervanger van je Megane. Standaard voorzien van automaat (CVT) en zuinig en betrouwbaar.
Iets meer ruimte dan een Prius. Dan ga je er daar in ieder geval niet op achteruit t.o.v. je Megane.
Zijn wel weer iets duurder. precies dezelfde techniek als de Prius zie ik? Bedankt, ga toch eens kijken.

Bedankt voor je reactie. Ik had ook een Prius stekker model gezien maar dat gezien te hebben dat het een 1kwh accu betreft. Die zou vooral voor ondersteuning dienen neem ik aan. De Laguna is zwaarder en dan gaan de kosten omhoog.

De Peugeot en Citroën zijn ook zwaarder dan de Megane. Dan zou het puur om de automaat gaan. Ik zag nog een Citroen DS3 automaat. Die zijn wat goedkoper dan de Prius maar ik vraag me af hoe betrouwbaar die zijn. En dan hoe deze rijden.
De prius plug-inn 3e generatie kreeg niet alleen zwaarder accupakket, maar ook een moderne accupakket dan de prius zonder stekker. Bij de 4e generatie (buiten jouw budget) kreeg de plug-inn een zwaarder pakket, maar wel van hetzelfde soort, dus dan hangt het van je persoonlijke situatie af. De prius 3e generatie is los van welke situatie altijd de plug-inn interessant ivm het moderne accupakket.
Bij de ds3 diesel automaat checken of die een p-stand heeft , want dan heeft die de aisin vol automaat , de semi automaat heeft geen p-stand. Dat geldt eigenlijk voor elke peugeot/Citroën/ds. Addertje onder het gras is de elektronische handrem, das wat anders dan een p-stand, malleviede handelaren willen dit nog weleens als vol automaat aansmeren.

De Renault Megane en Toyota Prius staan bekend als solide en betrouwbare auto's, en die voordelig zijn in onderhoud.
Lastige keus, ik zou de auto houden die je het fijnste vind rijden.

Het is waarschijnlijk goedkoper om de Megane te houden, de inruilwaarde is nu laag, de auto is erg goed tegen roest behandeld , en is gemaakt om heel lang mee te gaan. De Prius brengt bij inruil gewoon meer op.

Bedankt voor jullie reacties.

Dit is voor mij eventueel ook een optie.

Ik heb het idee dat deze wat anders zit (heb al een Logan en een Lodgy gehad)

Ik wil eigenlijk namelijk 2 auto's weg doen en 2 andere voor in de plaats nemen. We hebben ook nog een Renault Modus uit 2008.

Dan zou deze auto de Megane vervangen. (Heb ik toch weer die 1.5Dci).

En misschien daarnaast dan een Toyota Auris, iets minder duur dan de Prius en vaak met wat minder kilometers. Dan wisselen we zo nu en dan van auto om allebei de automaat te rijden.
Maar een Logan bi-fuel zou ook kunnen. Al.ken ik maar 1 pomp waar ze gas verkopen.

Sorry het wordt wellicht wat onoverzichtelijk zo, maar ik heb veel aan het advies. Dank jullie.

@tom129 hoe onoverzichtelijker hoe leuker en zolang je er geen nieuwe topic voor opent.
Maar dan koop je toch een nieuwere modus automaat? Of laatste generatie nissan note automaat, als je liever zuinigere wil rijden dan een modus automaat. Een honda jazz hybride wellicht nog een idee?
Nog even over hogere wegenbelasting de 308 hatchback 1.6 blue hdi automaat is die veel zwaarder dan je huidige megane? Moet wel toegeven dat benzine interessant is als je in België kan tanken.

Samengevat zou gewoon in jouw geval 2 x een modus 1.6 automaat kopen 1 grand uitvoering en 1 gewone. Wel voor de 1.6 gaan en niet voor de 1.2 want die is gekoppeld aan een half automaat. Op gaspedaal staat de grand apart, maar ze staan ook gewoon dubbel door elkaar heen.

Samengevat zou gewoon in jouw geval 2 x een modus 1.6 automaat kopen 1 grand uitvoering en 1 gewone. Wel voor de 1.6 gaan en niet voor de 1.2 want die is gekoppeld aan een half automaat. Op gaspedaal staat de grand apart, maar ze staan ook gewoon dubbel door elkaar heen.
Ik vind de Modus wel wat te zwaar eigenlijk. De twijfel om niet voor Dacia te gaan zou de veiligheid zijn.
Ik heb even bij de Recherche Forensische opsporing ''plaats delict verkeer'' gewerkt. Dat heeft mij wel wat banger gemaakt:LOL:.

Ik ben vooral een zuinige rijder; ik rij eigenlijk nooit harder dan 100 km/u, gebruik vaak de linkerbaan en rol veel uit. Het is voor mij echt een sport om zuinig te rijden. Een Modus is echter niet per se de meest zuinige keuze. Op dit moment gebruik ik de Modus vooral voor korte ritten, maar straks rijden we beide vier keer per week 45 km per rit, dus 90 km heen en terug. Het is een beetje een tussenafstand.

Als je een goede deal wil dan is het handig om het in de minder populaire hoek te zoeken. Een diesel automaat bij peugeot en Citroën kijken naar een aisin bak ipv de semi. Bij renault rekening houden dat de automaten met dubbele koppeling de techniek nog nieuw was destijds, maar minder berucht is dan dsg. De laatste generatie laguna is er met een vol automaat en is er ook net als de prius als liftback. Bij peugeot/ Citroën staat de C4 in de schaduw van de 308 ( was er niet als station en 14%) kia/hyundai zijn er ook nog maar geen echte dieselmerken zijn dit , ik weet even niet uit mijn hoofd uit welke stal die motoren komen. Toch hybride ?de auris hatchback stond in de schaduw van de station, de prius en de lexus ct200. Bij de prius 3 is de plugin interessant deze ook zonder stekkeren zuiniger dan die zonder stekker
Succes!!!
En vooral die minder populaire hoek vind ik belangrijk. Fijn om niet een auto te willen die iedereen wil.
Maar dan zit ik dus helemaal verkeerd bij Toyota:ROFLMAO:

Helder verhaal wellicht is een modernere mpv automaat in het a/ b-segment een beter idee ( toyota verso s, nissan note , honda jazz of suzuki splash/ opel agila) heel wat anders een mitsubishi spacestar cvt automaat of een nissan micra

De suzuki sx4 is er ook als fiat sedici, das ook echt een vergeten model. Maar binnen jouw budget veel modellen met oldschool 4 traps automaten, die zuipen enorm bij stadsverkeer en ook bij al die eeuwige rotondes die ons land telt. Wellicht is een skoda roomster 1.6 nog iets voor je

Ik heb een Prius gehad en ook weleens in Auris station gereden. De Prius is toch echt de ruimere en comfortabeler auto van de twee.

Helder verhaal wellicht is een modernere mpv automaat in het a/ b-segment een beter idee ( toyota verso s, nissan note , honda jazz of suzuki splash/ opel agila) heel wat anders een mitsubishi spacestar cvt automaat of een nissan micra
Splash heb ik idd al eens bekeken. Honda Jazz ook. Ik ga eens even naar veiligheid kijken.

Splash heb ik idd al eens bekeken. Honda Jazz ook. Ik ga eens even naar veiligheid kijken.
De suzuki splash is er ook als opel agila. Ik zal de auris in jouw geval nog wel open laten, want waarom zou je hem laten vallen als je met een schuiner ook ook nog naar ds3 oud kijkt. De auris 1e generatie was er ook al met een 1.8 hybride, terwijl de prius nog een 1.5 had.

De suzuki splash is er ook als opel agila. Ik zal de auris in jouw geval nog wel open laten, want waarom zou je hem laten vallen als je met een schuiner ook ook nog naar ds3 oud kijkt. De auris 1e generatie was er ook al met een 1.8 hybride, terwijl de prius nog een 1.5 had.
Je hebt wel gelijk. Er moet wel cruise control opzitten, dat ontbreekt bij de Splash. Ik heb veel te veel eisen;)

Weet jij trouwens of er nog SEPP subsidie is 2025?

Krijg je daar nog 2000 euro subsidie op terug? Ik heb 5000Kwh aan stroom over van mijn zonnepanelen dus tot begin 2027 kan ik gratis tanken.

Range van 250/300? gewoon opladen via normaal stroom.

Laatst bewerkt:
Sepp geldt niet meer, was tot 2025. Maar als je zoveel stroom over hebt, lijkt mij een EV geen slechte keuze. Is een Zoe met de 52 kWh accu een mogelijkheid (qua aanschaf)? Dat is de R135.
Wel even kijken of je lekker zit. Wij hebben een life uitvoering, dus weinig in te stellen qua zit en geen superfijne stoelen. Voor korte ritten prima, maar langere ritten is niet heel geweldig. Is ook persoonlijk natuurlijk, maar ik meld het toch even!

Laatst bewerkt:
Ik zou toch voor een Prius gaan, mits de kofferbak groot genoeg is.
Ik vind het ronduit vervelend dat die auto's als warme broodjes worden verkocht. Maar ik denk dat als ik mijn vrouw er 10 minuten in laat rijden dat ze verkocht is. Ondanks de toch wel oude leeftijd. En toch liepen ze toen wel vooruit op de tijd. Ik kan om de levensduur van de auto te verlengen de auto's in de garage zetten.

Ik heb een Prius gehad en ook weleens in Auris station gereden. De Prius is toch echt de ruimere en comfortabeler auto van de twee.
Is een Prius ruimer dan een Auris station? Dat had ik nooit verwacht.. hoe dan?
En dat kan nooit veel schelen dan toch?

Ik vermoed dat de Prius wat duurder is vanwege de naam die de auto heeft. De Auris heeft dezelfde techniek toch?

Ik vermoed dat de Prius wat duurder is vanwege de naam die de auto heeft. De Auris heeft dezelfde techniek toch?
Ik zie wel dat de Prius meer aandacht geeft aan het elektronische gedeelte van de auto tov de Auris die het in de meterplaat verwerkt.

Heeft iemand ervaring met de Ioniq? Er staat 100% SOH dat kan niet na 8? Dat is degradatie van de accu toch?

Als ik er 150km mee kan rijden zou dat voldoende moeten zijn. Woon werk verkeer is 2 x 45 km. En daarnaast kan ik de auto elke dag in de garage zetten om op normaal stroom te laden.

nvm.

Ik haal mijn zinnen van het elektrisch rijden af. Ik denk dat ik nog een paar jaar wacht.

Ik ga naar zoiets opzoek. Lijkt me een wat zekerdere keuze.

Laatst bewerkt:

Beetje late reactie van mij. De techniek is inderdaad hetzelfde. De binnenruimte voor bestuurders en passagiers van een Prius is een slag ruimer dan een Auris. Qua bagagruimte wint de Auris station het van de Prius. Waarbij de Prius ook best wat liters heeft, maar door het batterijpakket en de aflopende daklijn wel een onhandige vorm achterbak heeft.

Terug
Bovenaan