Het maakt nogal wat uit of je even een blokje in de buurt wilt rijden of dat je het ding in gebruik gaat nemen. Verder maakt het ook nogal uit of het een duur raspaardje is met wellicht de nodige complexe techniek of een simpel autootje (bijv. een Toyata Starlet).
Je moet er eerst op letten dat er niks kapot kan gaan door de motor te starten. Het kan wat overdreven lijken om een distributieriem gelijk te vervangen, maar ik zou dat toch ernstig overwegen. Waarschijnlijk moet je ook paraat staan met een goed opgeladen accu., tenminste als het ding niet aan een druppellader heeft gestaan. De meeste accu's zijn na reeds na 3-6 maanden al dood of tenminste zodanig leeg dat je er geen motor meer mee kan starten.
Controleer verder dat olie, koelwater, etc. op nivo is.
Voordat je de motor start kun je hem 2 slagen rond draaien met bijv. een ratel op de krukaspoeliebout. Zo vergewis je jezelf ervan dat de motor echt nog vrij kan draaien.
Check dat het olielampje gelijk uitgaat na het starten. Als je echt een purist ben, dan start je de motor eerst met de zekering van de motor ECU afgekoppeld, zodat de motor zeker weten niet aanslaat en kijk je dat het olielampje weer uitgaat bij het starten (genoeg oliedruk). Kan vooral nuttig zijn als het ding en turbo heeft en je niet eens echt een purist bent.
Als de motor niet of moeilijk wil starten, kan het zijn dat de benzine te oud is.
Daarna wil je wellicht een rondje rijden. Check vooral het remsysteem en de banden. Genoeg remolie, Remmen niet vast? Genoeg remolie? Banden opgepompt? Check de wangen zodat er geen bulten opkomen.
Check dat de koppeling het doet. Soms kan deze vastgeroest zijn op het vliegwiel. In dat geval krijg je de versnellingsbak onmogelijk in 1. Start een keer in de hoogste versnelling met je voet op de rem.
Doe het rustig aan, Rem na de eerste 5 meter rijden en herhaal dit een paar keer tot het geschuur minder wordt en de remmen los beginnen te komen. Check dat de remmen loskomen na het remmen. Doe het rustig aan in het begin. Check dat alles nog goed werkt. Remmen, sturen, vering.
Wil je de auto in gebruik nemen, dan zou ik alles uitvoeren wat in de meest grote beurt beschreven staat en dan vooral datgene vervangen wat tijdsafhankelijk is en niet zozeer de kilometerafhankelijke slijtage zaken.
Bougies of remblokken verslijten echt niet van stilstaan. Dat geldt wel voor een distirbutieriem, accsesoireriem, alle vloeistoffen en airco. Looprollen en waterpomp zou ik wel vervangen bij een distributiewissel. Verder kunnen een hoop componenten de geest geven, maar dat moet je maar gewoon bekijken van geval tot geval. Soms kan een stuurronsel, wiellager of iets anders de geest geven. Maar je kan niet op alles anticiperen. Ogen en oren goed openhouden dus. En als je ook maar de minste twijfel hebt, laat dit dan door een expert doen.
Als je een oude Panda van 30 jaar uit de schuur haalt, kan er weinig misgaan en mocht er wel wat misgaan, dan is er geen man overboord. Bij een Maserati kan een foutje wel dure gevolgen hebben. De techniek is wellicht ook wel wat compexer.
Toen ik vorig voorjaar mijn Megane uit de schorsing trok na 2 jaar stilstaan (buiten onder dak) waren er ook wel wat aandachtspuntjes. Zoals een uitlaat die na 1 week doorgerot bleek (flexstuk). Remmen die ongelooflijk hard schuurden bij de eerste keer remmen (verdwijnt na een paar keer), koelvloeistof was weggelekt (maar verbruikt geen koelvloeistof meer na ingebruikname). Daarna moest de airco nog een keer gevuld worden. Het motortje start op 2 jaar oude benzine en na pakweg 1 jaar niet gedraaid te hebben alsof je hem de avond ervoor had weggezet. Ik heb wel altijd de accu eruit gehaald en apart opgeladen gehouden.