auto na 1O jaar uit stal halen

Guest
Ik heb in een garage die ik momenteel huur een Maserati 320 gt staan uit het jaar 2001. Deze staat echter al een vijf tot tien jaar stil. Ik heb deze regelmatig wel eens laten draaien maar nooit mee gereden. Nu zou ik deze graag naar huis rijden. Ik heb gemerkt dat de banden volledig plat staan. Ik heb ook gelezen dat ik best de benzine eens met nieuwe bijvul en de olie eens verander voor ik met deze naar huis rijd. Zijn er nog dingen die ik best kan doen of zeker moet doen voor ik deze naar huis kan rijden? Of is deze naar huis rijden een uitgesloten optie?

Het lijkt me niet verstandig met platte banden naar huis te rijden, al is het om de hoek! Verder zou ik zeker de olie vervangen en het filter, want je weet wellicht niet hoe lang het geleden is dat de auto onderhoud gehad heeft. De inhoud van het radiateur systeem zou ik ook vervangen.
Misschien kunnen de meer technische mensen hier nog met tips komen.

Ik was al van plan om de banden op te pompen voor ik ging vertrekken, er staat namelijk een compressor voor banden op te pompen.

Het liefste vervang je voor je er een meter mee rijd

de remblokken.
Alle vloeistoffen!
Brandstoffilter, luchtfilter en oliefilter
Bougies.
Banden.

En zorg je dat de

Zuigers van de remmen gangbaar zijn en niet vast zitten.

Daarna rijd je er pas mee en dan zal er in de eerste 5000 km nog wel iets stuk gaan.

Nico GTR zei:

de remblokken.
Alle vloeistoffen!
Bougies.
Banden.

En zorg je dat de

Daarna rijd je er pas mee en dan zal er in de eerste 5000 km nog wel iets stuk gaan.

Kortom, trek er maar een klein budget voor uit!

Nico GTR zei:

de remblokken.
Alle vloeistoffen!
Bougies.
Banden.

En zorg je dat de

Boegies en remblokken direct vervangen vind ik niet zo nodig. Controleren wel. Zeker de remblokken op eventueel loszittende voering (doe dit bij de achterwielen ook) Bij eventueel defect kun je dan altijd nog beslissen. Geef ze trouwens wel even een servicebeurtje met wat nieuw vet. Scheelt een hoop!
Luchtfilter sowieso nakijken, zolang die nog redelijk schoon is zou ik hem gewoon laten zitten, controle doe je overigens meer om te kijken of er geen muis in is gaan nestelen.

Voor de rest ben ik het met bovenstaande post eens.
Remcilinders als ze gangbaar zijn kunnen nog wel gaan lekken na een paarduizend km.
Bijkomend advies: Euro 98 in de tank gooien en daarna nogmaals als je gaat tanken. Dan kun je meestal de oude benzine nog wel opstoken.

Banden is echt een must. Banden die al jaren leeg staan kun je enkel gebruiken om een projectje een keer te verplaatsen.
Als je ermee gaat rijden heb je enorm risico op een klapband of dat het loopvlak eraf komt tijdens het rijden.
Kans op karkasbreuk is trouwens ook zeer groot. Dus je krijgt dan bolvormige uitstulpingen op je banden.

Tevens mag je met een auto zonder apk niet zomaar de weg op.

Dankje voor de goede raad, nu hoor ik van mijn vader dat hij laatst gaan kijken is en hij zegt dat de banden niet volledig plat staan. Zou ik deze nog steeds moeten vervangen?

Als de banden van 2001 of ouder zijn, lijkt het mij verstandig deze sowieso te vervangen.

Huur gewoon een auto-ambulance en een afspraak bij je garage om de auto in een veilige, rijdende, staat te brengen.

Het lijkt mij ook verstandig om de Distributieriem en v-snaren (of hoe het zit bij de maserati) mee te vervangen.
Tenminste, daar heb ik hele slechte ervaringen mee met een auto die een tijd had stil gestaan :cry:

gerit56 zei:
Zou ik deze nog steeds moeten vervangen?
Ja.
Alleen als ze in de tussentijd regelmatig zijn opgepompt kan het nog wel eens goed gaan (moeten ze alleen even terug rond worden) maar als ze tussendoor gewoon zijn leeggelopen en nooit bijgepompt dan is het gewoon nieuwe eronder.

Riemen zoals hierboven gemeld is inderdaad ook een puntje. Echter, de motor heeft af en toe gedraaid, dus dat scheelt (je zet er niet ineens na 10 jaar weer kracht op)
Maar aan te raden is het wel.

Leuke wagen Gerrit, staat deze ergens in het Noorden van het land??
Ik ken namelijk ook eentje die al zolang stil staat.

De TS klinkt voor mij wat Vlaams, klopt?

Maar gerit56, wij willen foto's zien! :LOL:

En natuurlijke een opgeladen accu naast de andere vele goede tips van forumleden.

bandentip : zet je de auto weer langer weg, kan je bandenprobleem voorkomen door de auto op houten blokken rondom te zetten.
Het drukkend gewicht is dan van de banden af.
Nieuwe banden gaan zo echt heel lang mee, als ze maar in het donker staan en er geen gewicht op drukt, die de stalen wangen blijvend indrukken.
En als je de blokken goed positioneerd, kan je periodiek de wielen met de hand paar keer draaien om vastzitten van o.a. remblokken te voorkomen .

Fryfrysk zei:
En als je de blokken goed positioneerd, kan je periodiek de wielen met de hand paar keer draaien om vastzitten van o.a. remblokken te voorkomen .

Als je dan ook nog hebt gezorgd dat de auto zo stevig staat dat je er even in kan gaan zitten om als het wiel draait op de rem te trappen, kan dat ook de remcilinders een beetje gangbaar houden (scheelt een slok op een borrel, maar beter dan niks)

speedtouch zei:
Kortom, trek er maar een klein budget fortuin voor uit!

alles van rubber is waarschijnlijk een probleem, alle vloeistoffen ook, de meeste filters ook. Dan moet je verder hopen dat er niet teveel is gaan vastzitten en dat de 3200GT geen last heeft gekregen van vocht of ongewenste huisdieren...

Het maakt nogal wat uit of je even een blokje in de buurt wilt rijden of dat je het ding in gebruik gaat nemen. Verder maakt het ook nogal uit of het een duur raspaardje is met wellicht de nodige complexe techniek of een simpel autootje (bijv. een Toyata Starlet).

Je moet er eerst op letten dat er niks kapot kan gaan door de motor te starten. Het kan wat overdreven lijken om een distributieriem gelijk te vervangen, maar ik zou dat toch ernstig overwegen. Waarschijnlijk moet je ook paraat staan met een goed opgeladen accu., tenminste als het ding niet aan een druppellader heeft gestaan. De meeste accu's zijn na reeds na 3-6 maanden al dood of tenminste zodanig leeg dat je er geen motor meer mee kan starten.
Controleer verder dat olie, koelwater, etc. op nivo is.
Voordat je de motor start kun je hem 2 slagen rond draaien met bijv. een ratel op de krukaspoeliebout. Zo vergewis je jezelf ervan dat de motor echt nog vrij kan draaien.
Check dat het olielampje gelijk uitgaat na het starten. Als je echt een purist ben, dan start je de motor eerst met de zekering van de motor ECU afgekoppeld, zodat de motor zeker weten niet aanslaat en kijk je dat het olielampje weer uitgaat bij het starten (genoeg oliedruk). Kan vooral nuttig zijn als het ding en turbo heeft en je niet eens echt een purist bent.

Als de motor niet of moeilijk wil starten, kan het zijn dat de benzine te oud is.

Daarna wil je wellicht een rondje rijden. Check vooral het remsysteem en de banden. Genoeg remolie, Remmen niet vast? Genoeg remolie? Banden opgepompt? Check de wangen zodat er geen bulten opkomen.
Check dat de koppeling het doet. Soms kan deze vastgeroest zijn op het vliegwiel. In dat geval krijg je de versnellingsbak onmogelijk in 1. Start een keer in de hoogste versnelling met je voet op de rem.

Doe het rustig aan, Rem na de eerste 5 meter rijden en herhaal dit een paar keer tot het geschuur minder wordt en de remmen los beginnen te komen. Check dat de remmen loskomen na het remmen. Doe het rustig aan in het begin. Check dat alles nog goed werkt. Remmen, sturen, vering.

Wil je de auto in gebruik nemen, dan zou ik alles uitvoeren wat in de meest grote beurt beschreven staat en dan vooral datgene vervangen wat tijdsafhankelijk is en niet zozeer de kilometerafhankelijke slijtage zaken.

Bougies of remblokken verslijten echt niet van stilstaan. Dat geldt wel voor een distirbutieriem, accsesoireriem, alle vloeistoffen en airco. Looprollen en waterpomp zou ik wel vervangen bij een distributiewissel. Verder kunnen een hoop componenten de geest geven, maar dat moet je maar gewoon bekijken van geval tot geval. Soms kan een stuurronsel, wiellager of iets anders de geest geven. Maar je kan niet op alles anticiperen. Ogen en oren goed openhouden dus. En als je ook maar de minste twijfel hebt, laat dit dan door een expert doen.
Als je een oude Panda van 30 jaar uit de schuur haalt, kan er weinig misgaan en mocht er wel wat misgaan, dan is er geen man overboord. Bij een Maserati kan een foutje wel dure gevolgen hebben. De techniek is wellicht ook wel wat compexer.

Toen ik vorig voorjaar mijn Megane uit de schorsing trok na 2 jaar stilstaan (buiten onder dak) waren er ook wel wat aandachtspuntjes. Zoals een uitlaat die na 1 week doorgerot bleek (flexstuk). Remmen die ongelooflijk hard schuurden bij de eerste keer remmen (verdwijnt na een paar keer), koelvloeistof was weggelekt (maar verbruikt geen koelvloeistof meer na ingebruikname). Daarna moest de airco nog een keer gevuld worden. Het motortje start op 2 jaar oude benzine en na pakweg 1 jaar niet gedraaid te hebben alsof je hem de avond ervoor had weggezet. Ik heb wel altijd de accu eruit gehaald en apart opgeladen gehouden.

Fryfrysk zei:
En natuurlijke een opgeladen accu naast de andere vele goede tips van forumleden.

bandentip : zet je de auto weer langer weg, kan je bandenprobleem voorkomen door de auto op houten blokken rondom te zetten.
Het drukkend gewicht is dan van de banden af.
Nieuwe banden gaan zo echt heel lang mee, als ze maar in het donker staan en er geen gewicht op drukt, die de stalen wangen blijvend indrukken.
Ik pomp de banden in de stalling op tot 3 bar. Geen centje pijn met "vierkante" banden.

turbod12 zei:
Ik pomp de banden in de stalling op tot 3 bar. Geen centje pijn met "vierkante" banden.
Hoe lang staat het dan stil?
Mijn gekochte stilstaander had na 6 jaar stilstand toch aardig vierkante banden, ondanks dat ze regelmatig extra vol werden opgepompt.
Inmiddels is dat effect trouwens volledig verdwenen door het rijden.

Als ik mij goed herinner, heeft de 3200 GT een distributieriem. Ik zou die echt vervangen voordat ik de contactsleutel omdraai.
Is een rotklus, maar hij moet toch vervangen worden.

Anders ben ik bang dat je voor hoge kosten komt te staan.

Terug
Bovenaan