auto met lage km-stand gunstig of juist niet?

DutchArjo

Startmotor
Ik vraag mij: is het gunstig om naar een auto met een lage km-stand te zoeken of juist niet?
Ik las in een artikel over ex-lease auto's kopen dat die auto's over het algemeen veel lange stukken gereden hebben en dat dit beter is voor een auto dan steeds maar korte stukjes.

Maar op een gegeven moment kom je op het punt dat er vanalles kapot begint te gaan en gerepareerd moet worden. Bijv. het vervangen van een distributieriem-set.

Daarom vraag ik mij dus af: is het handig/wijs om te zoeken naar auto's met een lage km-stand zodat je weet dat er voorlopig nog niet zoiets als een distributieriem vervangen moet gaan worden, of is het juist ongunstig omdat een auto met 90k/100k kilometers dan over 7/8 jaar tijd vooral korte stukjes gereden zal hebben en dit weer slechter is voor een auto?

Wat vind jij een lage km stand?

Ik vind 80000km een lage stand, een ander zal dat juist enorm hoog vinden.

Maar het gaat natuurlijk om de combinatie met leeftijd.

30000km in een jaar tijd is veel, diezelfde kmstand in 6 jaar tijd is erg weinig.
Wat je niet wil (en zeker bij een diesel niet) is dat de auto alleen korte stukjes gereden heeft en maar zelden goed warm wordt. Veel binnendoor rijden slijt de auto van; er moet veel geschakeld worden waardoor de koppeling sneller slijt, veel drempels waardoor de schokdempers slijten, veel rotondes en bochten waardoor de banden slijten en veel remmen waardoor de remmen slijten.

Van snelwegkilometers slijt een auto niet zo hard. Daarom kun je dus beter kijken naar een jonge auto met iets meer kilometers (bijvoorbeeld 25000km per jaar). Als een auto maar 5000km per jaar rijdt kun je er bijna donder op zeggen dat die de snelweg maar amper gezien heeft.

ik zocht tot nu toe zelf laag in de 100000. dat is voor mijn zoektocht dan ook de definitie van laag: 90000/100000 km. Vorige auto heb ik met 141000 gekocht en daar zelf nu 110.000 bijgereden maar daar kreeg ik zelf al de distributieriem voor mijn kiezen en naarmate de tijd vorderde, meer slijtage reparaties/storingen. Auto hiervoor had 127000 op de teller toen ik deze kocht.

De auto's die ik nu opgesnord heb zitten zo rond de 15000 per jaar.

Slijtage en mankementen komen ook door veroudering, niet alleen het aantal kilometers. Daarom moet de distributieriem ook na een aantal jaar vervangen worden, ongeacht het aantal kilometers.

Sinds lees ik hier wel erg negatieve reacties op weinig kilometers. Natuurlijk wil je geen wagen die 8 keer per dag een stel kleuters door een dorpje sjouwde, maar 5000km per jaar kan ook van een parttimer/thuiswerker/fietsforens/offshore/piloot zijn die 100 keurige ritjes van 50km reed.
Meestal zie je het verschil wel in het interieur.

Normaal gesproken kan je met veel kilometers kopen als je zelf weinig rijdt. Je betaalt weinig bij aankoop en de echt hoge standen van 250.000 of meer liggen nog jaren verder.

Distributie vervangen is normaal periodiek onderhoud voor elke auto, als je die kosten niet wilt nemen dan moet je een auto kopen waarvan de distributie recent vervangen is en deze weer verkopen voordat de volgende vervanging bereikt is. (of nieuw gaan rijden)
De wissel van een distributieriem varieert aardig per merk, de één schrijft al bij 60.000 km en de ander pas bij 150.000 km.
En met een distributieketting wordt er zelfs niets voorgeschreven, dan is het gewoon vervangen als ze hoorbaar worden. (heel sterk afhankelijk van rijstijl en motorvervuiling)

V0RQ zei:
Sinds lees ik hier wel erg negatieve reacties op weinig kilometers. Natuurlijk wil je geen wagen die 8 keer per dag een stel kleuters door een dorpje sjouwde, maar 5000km per jaar kan ook van een parttimer/thuiswerker/fietsforens/offshore/piloot zijn die 100 keurige ritjes van 50km reed.
Meestal zie je het verschil wel in het interieur.

Normaal gesproken kan je met veel kilometers kopen als je zelf weinig rijdt. Je betaalt weinig bij aankoop en de echt hoge standen van 250.000 of meer liggen nog jaren verder.

De vraag is of het gunstig is. Auto's met lagere KM-standen staan vaak voor hogere vraagprijzen te koop dan dezelfde auto met 2 maal zoveel ervaring. Ik vind het persoonlijk niet gunstig om daarvoor extra geld uit te geven. Zeker niet omdat de kans groter is dat die auto met minder kilometers misschien (let op: misschien) meer versleten is door het vele binnendoor rijden.

Toen ik mijn Focus kocht, zat er weinig prijsverschil tussen eentje met 65dkm of eentje met 115dkm, dezelfde leeftijd. Ik heb m met 65dkm gekocht. Jaarlijks zou ik 24dkm rijden, dus die 50k scheelt dan wel even.
Mijn vrouw kocht een Alto met een vrij hoge stand van 155dkm (6 jaar oud) maar rijdt zelf nog geen tien. Na vier jaar stond ie nog onder de 190, wat niet heel gek is voor een tien jaar oude Alto.
Bij 100dkm zijn vaak toch wel de remmen aan de beurt, dus weeg dat ook mee. Liever dan eentje met 120 waar alles nieuw is.

Terug
Bovenaan