Auto met een lagere BPM

Michael jappie

Net ingestapt
Goededag,

Ik ben van plan om een tweedehandse auto aan te schaffen. Heb een Skoda Scala uit 2020 op het oog met een kilometerstand van 13647.
De auto komt uit Duitsland en heb een kentekencheck uitgevoerd. Het enige wat opvalt is het onderstaande:

In de onderstaande puntdiagram zie je de BPM die bij import van het voertuig betaald is of de originele BPM van
het voertuig bij de eerste registratie. Dit bedrag kun je vergelijken met BPM van vergelijkbare voertuigen die
geïmporteerd zijn naar Nederland.

Wanneer de betaalde BPM veel lager ligt dan bij vergelijkbare voertuigen kan het zo zijn dat het voertuig met schade geïmporteerd is. Wees extra voorzichtig wanneer uit de importcheck blijkt dat er voor het door jou opgevraagde voertuig weinig BPM betaald is in vergelijking tot vergelijkbare voertuigen met dezelfde catalogusprijs!

Importauto: Ja
BPM bedrag: € 1.418
Geïmporteerd uit Duitsland
Indicatie rest-BPM op moment van importeren: € 1.635 tot € 2.212

De bruto BPM zoals vermeld door de RDW is significant lager dan de verwachte rest-BPM. Dit betekent dat er een
redelijke kans op fraude is geweest tijdens het importeren. Schadevoertuigen en voertuigen met hoge
kilometerstanden zijn uitgezonderd van de standaard BPM regels. Deze voertuigen kunnen geïmporteerd worden
met een lager BPM-bedrag.


Verkoper gaf aan dat er een deukje links achter zat en schade op de velgen waardoor de BPM wat lager is uitgevallen en is hersteld. Gaf aan dat zij ook proberen om zo laag mogelijk BPM proberen te bepalen.

Geen onderhoudsboekje aanwezig. Handelaar heeft Duitsland gevraagd hoe het zat. En vanwege de kilometerstand was er nog geen onderhoud nodig. Was de verklaring. Wat ik me wel kan voorstellen aan de hand van de km stand. Alleen de leeftijd niet..... maja. Ook via de skoda dealer vraag gedaan aan de hand van VIN nummer. Nog geen onderhoud gehad. volgens hun.

Heb al test gereden, zag helemaal niks, was als nieuw. Handelaar had zelfs de auto de avond ervoor binnen laten staan, zodat ik hem droog kon bekijken.
Reed als nieuw, geen bijzonderheden. Alleen die notificatie op dat rapport over de BPM........twijfel, twijfel.....

Nu ben ik benieuwd wat jullie vinden van de getallen/onderhoud? verschil te groot of acceptabel? Of twijfel ik gewoon te veel......

Update: DAS import even gebeld en geeft aan dat rest BPM niet van toepassing is en de 4000 bruto het bedrag zou moeten zijn....

Ik hoor het graag.

Michael
 
Het onderhoud van deze Skoda is 30.000 km of twee jaar.
Als de auto van 2020 is zou hij dus al onderhoud gehad moeten hebben.
Tenzij de auto eerst heel lang stil gestaan heeft en in de loop van 2021 pas in gebruik is genomen., dan zou hij dus binnenkort onderhoud moeten hebben.
Normaal gesproken geeft de auto het zelf aan op het dashboard, maar deze aanduiding kan gemakkelijk gereset worden.
 
Update: DAS import even gebeld en geeft aan dat rest BPM niet van toepassing is en de 4000 bruto het bedrag zou moeten zijn....
 
Altijd gek als er bij een auto die behoorlijk nieuw is het onderhoudsboekje ontbreekt. Ook al voel je zelf niets raars, ik zou 'm toch laten keuren door een expert. Of laten gaan. Hoeveel duizenden euro's ga je besparen door deze auto te kopen?
 
Het klinkt niet zo heel spannend of heel afwijkend :rolleyes: Een auto 'van 2020' is op dit moment tussen de 26 en 38 maanden oud. Dan is er tussen de 48% en 56% van de bpm al afgeschreven conform de reguliere tabel. Bij een bruto bedrag van € 4.000 (opgave DAS) resteert er dus helemaal plausibel een bedrag in de bandbreedte van € 1.920 tot € 2.240. Dat strookt dus met de indicatie van de kentekencheck.

Op basis van een taxatie in plaats van de tabel kan de bpm (lager) worden opgegeven. Iedere handelaar en importeur zal dat proberen, om eigen marge te optimaliseren en/of verkoopprijs aantrekkelijk te maken.

Dat een onderhoudsboekje ontbreekt op een jonge auto, vind ik juist NIET opvallend. De VAG-merken hebben al jarenlang volledig digitale registratie van al het onderhoud. Dat kun je raadplegen door bij een dealer de sleutel uit te laten lezen. Dan komt alles op het scherm te voorschijn. Boekje niet meer nodig; sterker nog... die digitale registratie is stukken minder makkelijk te foppen dan even boekje namaken! Dus zorg dat je beetje vriendjes bent met een dealer in de buurt en ga met een volgende potentiële Skoda-aanschaf van een handelaar/importeur even bij je vriendje-dealer langs ;)
 
Mijn Golf is ook een import, had ook een erg lage BPM, had ook geen onderhoudsboekje. Erg goed opletten dus. Heb viavia de digitale onderhoudshistorie op kunnen vragen en dat zag er goed uit.
Maar ik begrijp wel dat je dan afhaakt. Ik vind het nog steeds raar dat de BPM bepaling zo afhankelijk kan zijn van kleine schades. (op mijn auto kan ik overigens niks vinden waardoor de BPM zo laag kon zijn)
 
Kan prima, velg herstellen is al makkelijk 200, deukje herstellen loopt ook snel in de papieren. Ja dan krijg je korting omdat de waarde in het economische circuit lager is waarbij je dus die vermindering in BPM kunt gebruiken om de waarde in het economische circuit weer te herstellen.
Er zijn bedrijven gespecialiseerd in dit soort procedures, als particulier is dit meestal geen interessante route omdat je dan een taxatierapport nodig hebt, daar betaal je ook een bedrag voor. Als je die echter incalculeert in je bedrijfsmodel is een dergelijke manier van importeren heel interessant.

Mocht je enorm twijfelen maar de auto zelf toch nog willen vanwege het model, prijs, etc. kun je natuurlijk altijd samen met de verkoper een deal bespreken waar een aankoopkeuring bij zit door een externe partij. Als daar dan gebreken uit komen kun je altijd nog van koop afzien, kans is echter ruim aanwezig dat het gewoon een prima exemplaar is.
 
BPM is compleet natte vinger werk. Dit zegt letterlijk niets over de staat van de auto.
Bijna alle import auto's hebben een extreem lage BPM. Juist in het drukken van de rest BPM zit de winst om een voertuig te importeren.
Vergeet niet dat zo'n achterlijke belasting als BPM alléén in Nederland bestaat.

De historische BPM (nieuwe auto) keldert letterlijk. Ook als je hem goud eerlijk aangeeft. Rij 1 week in een nieuwe auto en laat hem door een taxateur taxeren. Ik denkt dat je je kapot schrikt van de waardevermindering na een weekje rijden. Éen keer door het zand rijden en je hebt krassen. Laat dat paneel demonteren á 65 euro ex btw de uur, stralen, primer erop, spuiten, blankelak erover en je bent al 700 euro verder.

De rest BPM wordt bepaalt aan de hand van het terug rekenen naar nieuwstaat. Dus letterlijk alles wat je optisch aan een auto kan zien mag je gebruiken om de waarde te drukken en daarmee dus ook de rest BPM.
 
Terug
Bovenaan