Michael jappie
Net ingestapt
Goededag,
Ik ben van plan om een tweedehandse auto aan te schaffen. Heb een Skoda Scala uit 2020 op het oog met een kilometerstand van 13647.
De auto komt uit Duitsland en heb een kentekencheck uitgevoerd. Het enige wat opvalt is het onderstaande:
In de onderstaande puntdiagram zie je de BPM die bij import van het voertuig betaald is of de originele BPM van
het voertuig bij de eerste registratie. Dit bedrag kun je vergelijken met BPM van vergelijkbare voertuigen die
geïmporteerd zijn naar Nederland.
Wanneer de betaalde BPM veel lager ligt dan bij vergelijkbare voertuigen kan het zo zijn dat het voertuig met schade geïmporteerd is. Wees extra voorzichtig wanneer uit de importcheck blijkt dat er voor het door jou opgevraagde voertuig weinig BPM betaald is in vergelijking tot vergelijkbare voertuigen met dezelfde catalogusprijs!
Importauto: Ja
BPM bedrag: € 1.418
Geïmporteerd uit Duitsland
Indicatie rest-BPM op moment van importeren: € 1.635 tot € 2.212
De bruto BPM zoals vermeld door de RDW is significant lager dan de verwachte rest-BPM. Dit betekent dat er een
redelijke kans op fraude is geweest tijdens het importeren. Schadevoertuigen en voertuigen met hoge
kilometerstanden zijn uitgezonderd van de standaard BPM regels. Deze voertuigen kunnen geïmporteerd worden
met een lager BPM-bedrag.
Verkoper gaf aan dat er een deukje links achter zat en schade op de velgen waardoor de BPM wat lager is uitgevallen en is hersteld. Gaf aan dat zij ook proberen om zo laag mogelijk BPM proberen te bepalen.
Geen onderhoudsboekje aanwezig. Handelaar heeft Duitsland gevraagd hoe het zat. En vanwege de kilometerstand was er nog geen onderhoud nodig. Was de verklaring. Wat ik me wel kan voorstellen aan de hand van de km stand. Alleen de leeftijd niet..... maja. Ook via de skoda dealer vraag gedaan aan de hand van VIN nummer. Nog geen onderhoud gehad. volgens hun.
Heb al test gereden, zag helemaal niks, was als nieuw. Handelaar had zelfs de auto de avond ervoor binnen laten staan, zodat ik hem droog kon bekijken.
Reed als nieuw, geen bijzonderheden. Alleen die notificatie op dat rapport over de BPM........twijfel, twijfel.....
Nu ben ik benieuwd wat jullie vinden van de getallen/onderhoud? verschil te groot of acceptabel? Of twijfel ik gewoon te veel......
Update: DAS import even gebeld en geeft aan dat rest BPM niet van toepassing is en de 4000 bruto het bedrag zou moeten zijn....
Ik hoor het graag.
Michael
Ik ben van plan om een tweedehandse auto aan te schaffen. Heb een Skoda Scala uit 2020 op het oog met een kilometerstand van 13647.
De auto komt uit Duitsland en heb een kentekencheck uitgevoerd. Het enige wat opvalt is het onderstaande:
In de onderstaande puntdiagram zie je de BPM die bij import van het voertuig betaald is of de originele BPM van
het voertuig bij de eerste registratie. Dit bedrag kun je vergelijken met BPM van vergelijkbare voertuigen die
geïmporteerd zijn naar Nederland.
Wanneer de betaalde BPM veel lager ligt dan bij vergelijkbare voertuigen kan het zo zijn dat het voertuig met schade geïmporteerd is. Wees extra voorzichtig wanneer uit de importcheck blijkt dat er voor het door jou opgevraagde voertuig weinig BPM betaald is in vergelijking tot vergelijkbare voertuigen met dezelfde catalogusprijs!
Importauto: Ja
BPM bedrag: € 1.418
Geïmporteerd uit Duitsland
Indicatie rest-BPM op moment van importeren: € 1.635 tot € 2.212
De bruto BPM zoals vermeld door de RDW is significant lager dan de verwachte rest-BPM. Dit betekent dat er een
redelijke kans op fraude is geweest tijdens het importeren. Schadevoertuigen en voertuigen met hoge
kilometerstanden zijn uitgezonderd van de standaard BPM regels. Deze voertuigen kunnen geïmporteerd worden
met een lager BPM-bedrag.
Verkoper gaf aan dat er een deukje links achter zat en schade op de velgen waardoor de BPM wat lager is uitgevallen en is hersteld. Gaf aan dat zij ook proberen om zo laag mogelijk BPM proberen te bepalen.
Geen onderhoudsboekje aanwezig. Handelaar heeft Duitsland gevraagd hoe het zat. En vanwege de kilometerstand was er nog geen onderhoud nodig. Was de verklaring. Wat ik me wel kan voorstellen aan de hand van de km stand. Alleen de leeftijd niet..... maja. Ook via de skoda dealer vraag gedaan aan de hand van VIN nummer. Nog geen onderhoud gehad. volgens hun.
Heb al test gereden, zag helemaal niks, was als nieuw. Handelaar had zelfs de auto de avond ervoor binnen laten staan, zodat ik hem droog kon bekijken.
Reed als nieuw, geen bijzonderheden. Alleen die notificatie op dat rapport over de BPM........twijfel, twijfel.....
Nu ben ik benieuwd wat jullie vinden van de getallen/onderhoud? verschil te groot of acceptabel? Of twijfel ik gewoon te veel......
Update: DAS import even gebeld en geeft aan dat rest BPM niet van toepassing is en de 4000 bruto het bedrag zou moeten zijn....
Ik hoor het graag.
Michael