Auto maakt raar geluid bij wegrijden. Met Video

Kevin9512

Startmotor
Mijn moeder heeft een Clio 2 1.2 van 5-2003 met 191xxx km op de teller. Nu maakt de auto bij warme motor een raar geluid bij het optrekken. Het komt van onder de motorkap vandaan. Garage kon niks vinden ook omdat het geluid niet altijd aanwezig is. Bij rustig optrekken geen probleem maar bij bijvoorbeeld een drukke rotonde maakt hij een geluid zoals in de video. Een soort tokkelend geluid wat van toon veranderd naar mate de snelheid hoger wordt. Het stopt bij ongeveer 10km per uur. Als je een noodstop maakt een daarna weer doorrijd komt het geluid ook terug. Zelf denk ik aan misschien de aandrijfassen maar misschien dat een van jullie het weet. Mvg

Dat klinkt niet als een hitteschild van de uitlaat. Klinkt alsof het in de aandrijving zit.
Het klinkt voor mij een beetje alsof hij ergens een paar tanden mist. (differentieel of assen)
Waardoor hij bij het wegrijden dan een klap maakt, als hij weer een tand gevonden heeft.

Maar het is lastig te zeggen zo natuurlijk.

Kwam er vandaag achter toen ik het wiel linksvoor vastpakte.
Een hand voor en een hand achter het wiel dat als je hem beweegt, hij bonkt er er speling opzit. Kan het geluid daar vandaan komen?

DodgeLover zei:
Een hand voor en een hand achter het wiel dat als je hem beweegt, hij bonkt er er speling opzit. Kan het geluid daar vandaan komen?

Dat is normaal. Ik zou de achterste motorsteun eens (laten) bekijken.

Motorsteunen nog niet bekeken, auto krijgt volgende week nieuwe bougies, als het geluid aanhoud (hopen van niet) ga ik de motorsteunen bekijken. Maar mede omdat het alleen bij warme motor is, is het zo vreemd.

Toetsje zei:
DodgeLover zei:

:confused:

Nico GTR zei:
Toetsje zei:
DodgeLover zei:

:confused:

Mja, het staat er ongelukkig en wellicht heb ik het verkeerd begrepen.
Als je het wiel probeert te draaien is het normaal dat je speling voelt. Tegelijkertijd hoor je in het differentieel "klak klak" geluiden. Met beide voorwielen van de grond kan je 1 wiel een paar graden draaien voordat het andere wiel begint mee te draaien. Deze speling is normaal.

Als je het wiel vast pakt en het naar je toe trekt en van je af duwt mag er natuurlijk geen speling zijn. M.a.w. stuurkogels, draagarmen en fusees dienen spelingsvrij te zijn.

Terug
Bovenaan