Auto maakt hoog zoemend geluid

A

Anoniem

Guest
Onze auto maakt sinds kort op willekeurige momenten een hoog zoemend geluid. Dit varieert van enkele seconden tot een halve minuut. Ik heb het geluid opgenomen, zie de video hieronder.

Het kan meteen optreden bij het starten, maar soms ook wanneer we al een stukje rijden. Wanneer we de auto stil aan de kant zetten gaat het door. Bij het indrukken van het gaspedaal wordt het geluid harder.

We zijn er al mee naar de garage geweest, maar toen hadden we de video nog niet. Uiteraard was het geluid bij de garage niet te horen en konden ze niks vinden. We gaan er deze week mee terug, maar wie weet dat iemand hier herkent wat het kan zijn.

klinkt als een multieriem. Iets wat te zwaar loopt. Dynamo/Airco? Of gewoon een opgerekte riem of een versleten riemspanner. Of een aanlopende spanrol. Riem + riemspanner (laten) vervangen kost niet al te veel.

Brandt ook het oranje motormanagement lampje of zie ik dat verkeerd?

Bedankt voor de reacties! Het lampje is van de handrem.

Zou er mee naar een garage gaan. Kan zomaar een vastzittende spanrol in de distributie-inrichting zijn of een soortgelijk probleem in de multiriem-inrichting.
Zeker in de distributie wil je er niet mee doorrijden!

Indien het geluid niet constant is, denk ik aan de Airco pomp. Deze wordt in en uitgeschakeld onder het rijden, afhankelijk van de gevraagde koeling. Mogelijk loopt de pomp droog door te weinig koelmiddel. Snel laten nakijken, want de pomp gaat snel kapot, als deze geen smering door het koelmiddel krijgt.

Excellentie zei:
Indien het geluid niet constant is, denk ik aan de Airco pomp. Deze wordt in en uitgeschakeld onder het rijden, afhankelijk van de gevraagde koeling. Mogelijk loopt de pomp droog door te weinig koelmiddel. Snel laten nakijken, want de pomp gaat snel kapot, als deze geen smering door het koelmiddel krijgt.
Je hebt een erg slecht aircosysteem als die zichzelf niet uitschakelt bij te lage druk door een gebrek aan koelmiddel...

Het kan echter wel de pomp zijn om andere redenen. Maar dat is vrij makkelijk te achterhalen door die uit te schakelen.

Terug
Bovenaan