Auto kopen zonder APK

MX6

Kilometervreter
Ik kan een auto kopen, waarvan de APK een half jaar is verlopen.
De auto is nu waarschijnlijk geschorst.
Ik wil de auto na aankoop APK laten keuren, maar voor de garage tijd heeft kan er wel 2 weken voorbij gaan.
Moet ik de auto voor die korte periode schorsen, om een automatische boete te voorkomen of kan ik de auto gewoon verzekerd op mijn eigen terrein zetten?

Jep, wel schorsen....is er geen mogelijkheid dat de overschrijving op naam pas na de APK gebeurd?

Gewoon naar een "drive-in" apk keurstation gaan, dan hoef je geen afspraak te plannen.... en doe dit even voordat je de auto op naam laat zetten.
Formeel gezien moet een auto gekeurd en verzekerd zijn als je hem op naam zet, anders is het direct schorsen bij de tenaamstelling.

De auto staat al praktisch voor de deur, dus dat is geen probleem.

Toevallig hoorde ik van het weekend dat je bij overschrijven direct weer moet schorsen. Anders moet je wachten (waarschijnlijk totdat je je kentekenbewijs hebt).

Wellicht kan ik dezelfde week nog terecht om te keuren, dan lijkt het schorsen zonde van het geld.
Maar een automatische boete valt een stuk hoger uit, dus maar meteen schorsen bij het overschrijven.

Een auto mag tot 2 maanden lang zonder apk op de openbare weg staan. Pas daarna krijg je een automatische boete

Artikel 4.7
1. Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop artikel 72, eerste lid, van de wet voor dat voertuig gelding verkrijgt, op de weg staan zonder dat voor dat voertuig een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.
2. Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop de geldigheidsduur van een voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen afgegeven keuringsbewijs verstrijkt, op de weg staan zonder dat voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.

Muddy Bandit zei:
Daar heb je dus weinig aan als de apk al een half jaar verlopen is.;)

Ja ;) Daarom dus zoals gezegd meteen schorsen. Het is alleen voor mensen die het topic ooit terugvinden wel handig de volledige informatie te hebben

Terug
Bovenaan