Auto kopen die 6 jaar heeft stilgestaan

A

Anoniem

Guest
Beste Autoliefhebbers,

Ik ben momenteel aan het twijfelen om een auto te kopen die 6 jaar heeft stilgestaan. Het betreft geen auto die heel duur of zeldzaam is in onderhoud (een golf) maar hij is al wel wat ouder (1990). Het is een opknapper en daar is de prijs ook naar dus ik ben me er van bewust dat ik er (flink) wat geld in moet steken. Maar ik kon niet helemaal inschatten hoeveel, de auto is in ieder geval roestvrij en motorisch lijken er geen grote mankementen.

Ik schatte in dat ik ieder geval moet vervangen;
- 4 nieuwe banden
- Schijfremmen voor
- Distributieriem + waterpomp/spanrollen (preventief)
- Grote beurt met olie, filters en vloeistoffen
- Nieuwe accu
- Controleren trommelremmen en bougies

Belangrijkste vraag aan jullie is of ik daarmee geen potentieel grote kosten of mankementen over het hoofd zie. Het mag best wat kosten maar met name een motorwissel zit ik niet op te wachten, dus ik zit nog een beetje te twijfelen.

Golf II dus?(y)

Mits het ding droog heeft binnengestaan en de motor niet vast zit oid, kan dit wel een leuk project zijn. Hou ook rekening met diverse rubbers die uitgedroogd kunnen zijn.

Waarom is de auto toen der tijd stilgezet?
Niet meer de moeite om door de APK te krijgen, mankementen?

Ik heb 2 jaar geleden een Golf 3 VR6 syncro gekocht welke bijna 8 jaar stil heeft gestaan.

En dat loopt toch in de papieren.

Nieuwe banden.
Remmen vrij maken.
Rem leiding.
Differentieel had problemen door interne roest.
Ontsteking, bougies en kabels.
Alle vloeistoffen en filters.
Multieriem
Airco vullen
Klepseals
Injectoren
Accu

Voor alle zekerheid ketting, koppakking, koppeling en pakkingen vervangen. En dan kom je toch nog andere dingetjes tegen.

Ondanks dat hij binnen heeft gestaan. Een auto moet rijden, stilstand is slecht.

Wouter82 zei:
Mooi project, maar waarom wil je dan per sé deze Golf? :confused:
Nou dit exemplaar is erg goedkoop, ook dankzij wat lelijke maar onschuldige blikschade. Vandaar dat het potentieel een mooie kans is.
MX6 zei:
Gezien de staat van de auto heb ik het idee dat geen zin meer had om er geld in te steken. Dit – lijkt – echter meer optisch dan technisch te zijn.
Erwin 1402253 zei:
Ik heb 2 jaar geleden een Golf 3 VR6 syncro gekocht welke bijna 8 jaar stil heeft gestaan.

Nieuwe banden.
Remmen vrij maken.
Rem leiding.
Multieriem
Airco vullen
Klepseals
Injectoren
Accu

Voor alle zekerheid ketting, koppakking, koppeling en pakkingen vervangen. En dan kom je toch nog andere dingetjes tegen.

Ondanks dat hij binnen heeft gestaan. Een auto moet rijden, stilstand is slecht.
Dat is toch nog een flink lijstje ja, gelukkig heeft dit exemplaar geen airco dat scheelt alweer :D. Tegelijk als je dit allemaal vervangt kun je natuurlijk wel gelijk een tijdje vooruit. Ik ga er nog eens goed overna denken.

Ik denk dat je moet gaan kijken of je extra geld wilt besteden aan opknappen of aan een Golf in een betere conditie.

Als ze de auto niet gratis aan je meegeven is er niets goedkoops aan.

Henk1998 zei:
Wouter82 zei:
Mooi project, maar waarom wil je dan per sé deze Golf? :confused:
Nou dit exemplaar is erg goedkoop, ook dankzij wat lelijke maar onschuldige blikschade. Vandaar dat het potentieel een mooie kans is.
MX6 zei:
Gezien de staat van de auto heb ik het idee dat geen zin meer had om er geld in te steken. Dit – lijkt – echter meer optisch dan technisch te zijn.
Erwin 1402253 zei:

Nieuwe banden.
Remmen vrij maken.
Rem leiding.
Multieriem
Airco vullen
Klepseals
Injectoren
Accu

Dat is toch nog een flink lijstje ja, gelukkig heeft dit exemplaar geen airco dat scheelt alweer :D. Tegelijk als je dit allemaal vervangt kun je natuurlijk wel gelijk een tijdje vooruit. Ik ga er nog eens goed overna denken.

Een alledaagse auto als een Golf wordt niet zo maar jarrn lang stilgezet.

Ik zou toch eens goed doorvragen waarom hij stilgezet is. De kans bestaat dat deze van een serie is die bijvoorbeeld regelmatig grote reparaties nodig heeft.
Na de zoveelste keer zou ik die ellende zat zijn en dat ding onverkoopbaar ergens neerzetten en vergeten.

Een vriend van mij heeft ooit een GTI van de tweede generatie gehad en in zijn woorden "daar liep hij op leeg". Die heeft hij toen voor een paar kromme muntjes verkocht.

Toch kan het nog wel een interessant restauratieproject zijn. Ik heb ooit een Polo gehad waarvoor er tegenwoordig revisiebedrijven actief zijn die de versnellingsbak beter dan nieuw maken. En dat was ook nodig maar als die bak er eenmaal in zit heb je toch weer wat bruikbaarheid toegevoegd...

Als je het zelf gaat doen: kopen.
Als je er niet van afhankelijk bent en links en rechts wat voordelige adresjes zoekt: afhankelijk van de prijs, kopen.

Als je twee auto's moet aanhouden en de Golf je daily driver moet gaan worden zou ik het niet doen. Helemaal niet als je zelf niks kan of niets wil weten.

Naar mijn idee moet je rekening houden met ongeveer 2000 tot 5000 aan kosten als je het laat doen door een universele garage.

Als je dat niet bent bereid uit te geven moet je er niet aan beginnen. Als je het zelf doet is het een ander verhaal.

De ellende is ook dat je na de eerste reparatie weer een keer terug kan. Want als alles een paar keer lekker warm is geweest gaan er zaken ineens stuk.

Terug
Bovenaan