Hallo allen,
Even een korte situatieschets: ik rijd elke dag met de auto naar mijn werk. Binnen 2 minuten zit ik vanaf mijn woning op de snelweg. Ik rijd de auto dus rustig warm op de snelweg voordat ik lekker door rijd. Hij wordt mooi warm na een paar km, de temperatuurmeter staat dan mooi in het midden. Echter, zodra hij dit punt heeft bereikt begint hij te dalen naar ongeveer 1/4 en daar blijft hij ook. Zeker wanneer ik lange stukken 100 km/u rijd met ongeveer 3000 rpm. Wanneer ik 130 rijd komt hij er ietsje boven. Wanneer ik erna weer op lokale wegen rijd blijft hij nog steeds hangen op ongeveer 1/4. Zodra ik ben geparkeerd en de auto even stationair laat draaien klimkt hij weer mooi naar de helft.
Vraag: betekent dit dat de thermostaat vervangen moet worden of klinkt dit eerder als een luchtbel in mijn systeem? Kan het dat de thermostaat het nalaat iets te sluiten op het moment dat de motor afkoelt tijdens het rijden, waardoor de naald op 1/4 blijft hangen?
Ik hoor graag jullie gedachten hierover!
Even een korte situatieschets: ik rijd elke dag met de auto naar mijn werk. Binnen 2 minuten zit ik vanaf mijn woning op de snelweg. Ik rijd de auto dus rustig warm op de snelweg voordat ik lekker door rijd. Hij wordt mooi warm na een paar km, de temperatuurmeter staat dan mooi in het midden. Echter, zodra hij dit punt heeft bereikt begint hij te dalen naar ongeveer 1/4 en daar blijft hij ook. Zeker wanneer ik lange stukken 100 km/u rijd met ongeveer 3000 rpm. Wanneer ik 130 rijd komt hij er ietsje boven. Wanneer ik erna weer op lokale wegen rijd blijft hij nog steeds hangen op ongeveer 1/4. Zodra ik ben geparkeerd en de auto even stationair laat draaien klimkt hij weer mooi naar de helft.
Vraag: betekent dit dat de thermostaat vervangen moet worden of klinkt dit eerder als een luchtbel in mijn systeem? Kan het dat de thermostaat het nalaat iets te sluiten op het moment dat de motor afkoelt tijdens het rijden, waardoor de naald op 1/4 blijft hangen?
Ik hoor graag jullie gedachten hierover!