Auto invoeren --> wel of niet laten taxeren

A

Anoniem

Guest
Bij het invoeren van een auto zijn er 3 opties om je BPM te bepalen:

1) De forfaitaire afschrijvingstabel
2) BPM Koerslijsten
3) BPM Taxatie

Nu heb ik gemerkt dat bij een auto met een leeftijd ouder dan 2 jaar, KM stand hoger dan +/- 45K + een rest BPM die volgens de koerslijst die hoger is dan +/- 1500,- het best wel interessant kan zijn om je auto te laten taxeren.

Zonder dat taxatie bedrijven je auto in het echt hebben gezien kunnen ze al aangeven dat de BPM taxatie flink lager komt te liggen.
Om een voorbeeld te noemen.
Koerslijst BPM: 1500,-

BPM Taxatie: 500-700 euro.
Daarbij komt dan nog de taxatieprijs, tussen de 200 en 300 euro.

Het resultaat is dat je minder BPM hoeft af te dragen, maar ook dat er topics op Autoweek verschijnen die vraagtekens plaatsen bij de rest BPM van een ingevoerde auto als die toch wel fors lager is, want dan is de auto waarschijnlijk als een schade auto geimporteerd. Wat dus helemaal niet hoeft te zijn, daarbij zit er een flink verschil tussen taxateurs.

Hoe gaan andere auto importeerders hiermee om? Gaan jullie toch gewoon uit van een koerslijst of afschrijvingstabel om de auto op een later moment ook interessant te houden voor de verkoop, om argwaan te vermijden? Ik kan mijzelf voorstellen dat garagebedrijven die veel auto's tegelijkertijd importeren altijd in zee gaan met een taxateur.
 
Terug
Bovenaan