Auto importeren uit Zwitserland

Driver2018

Startmotor
Heeft iemand ervaring met het importeren van een auto uit Zwitserland als particulier? Ik heb in het verleden prive auto's geimporteerd uit Zweden en Duitsland, maar Zwitserland is toch net even wat anders geregeld lees ik.

Ik heb even het e.e.a. gegoogled en stuit op info van de ANWB, importsites en ook dit artikel van AW; https://www.autoweek.nl/importeren/importeren-uit-zwitserland/

Als iemand ervaring hiermee heeft zie ik graag de ervaringen of adviezen tegemoet.

Zou willen checken of dit takenlijstje klopt:

De auto die ik op het oog heb heeft een aanschafwaarde van circa 6000 EUR en betreft een Volvo XC70. De verkoper (tevens een autohandelaar/garage) kan een exportkenteken regelen. Wat dan resteert is het volgende als het goed is:
  • Koopcontract/factuur met aanduiding aanschafwaarde < 6000 EUR
  • COC/CVO document van de betreffende auto voor het RDW voor volledigheid autogegevens
  • T1 Document aanvragen

Uitzondering: voor voertuigen die volledig in Europa zijn gebouwd, is vrijstelling op de invoerrechten mogelijk. Je moet dan wel de 'preferentiële oorsprong' aan kunnen tonen. Dit kan door middel van een EUR1-certificaat die je in Zwitserland kunt aanvragen. Is je - Europese - auto goedkoper dan € 6.000 (let op de wisselkoers!), dan is middels een factuurverklaring op de factuur vrijstelling van de invoerrechten mogelijk en is een EUR1-certificaat niet noodzakelijk.

Is het koopcontract/factuur in dit geval voldoende om vrijstelling te krijgen van invoerrechten, geen aanvraag te doen voor EUR1-certificaat en de auto in te klaren in NL en via het RDW een NL kenteken aan te vragen? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Er is zeer onlangs ook een item geweest over het importeren van een auto uit Zwitserland, misschien kun je daar even kijken, staat veel informatie in.
Ging daar o.a. over het afdragen van de BTW en in dit item werd gevraagd of het beter was om via Duitsland te importeren omdat de BTW daar lager is als in Nederland en je maar een keer BTW hoeft te betalen.

ScaniaV8 zei:
Er is zeer onlangs ook een item geweest over het importeren van een auto uit Zwitserland, misschien kun je daar even kijken, staat veel informatie in.
Ging daar o.a. over het afdragen van de BTW en in dit item werd gevraagd of het beter was om via Duitsland te importeren omdat de BTW daar lager is als in Nederland en je maar een keer BTW hoeft te betalen.

Betreft dit topic volgens mij, wellicht handig om via PB contact te zoeken met TS.

Voor wat betreft de procedure (als iemand hier ooit terecht komt met hetzelfde idee):

Voorwerk:
- Laat de verkoper een export kenteken regelen middels een volmacht, daar zit dan ook een nieuw kentekenbewijs bij (welke je bij de RDW nodig hebt!) en komt met verzekering. Sommige canton's (provincies) geven geen kentekens af aan niet ingezetenen, en andere weer wel. Ik heb een kenteken uit Bern meegekregen.
- Regel via een expediteur (ik heb het via een Zwitserse gedaan: Vector Logistics) export en import papieren voor de export uit Zwitserland en inklaring in Duitsland. Als het een auto is die in Europa is gefabriceerd dan tevens een EUR.1 zodat je geen 10% importkosten betaald. Voor de EUR.1 moet de importeur een verklaring afgevens (oorsprongsverklaring)
- Bestel bij de fabrikant een COC/CVO (geboortebewijs), hier kan een paar weken overheen gaan en heb je nodig bij de RDW aangezien het Zwitserse kenteken wat mager is.
- Maak alvast een afspraak bij de RDW voor een keuring, wachttijden zijn lang!

Ophalen:
- Ik heb de auto zelf opgehaald en afgerekend ter plekke. Deels de dag ervoor overgeboekt en deels contant. Er komt genoeg geld uit de automaten in Zwitserland als je bank het toelaat. Alternatief is een telefonische spoedoverboeking, maar neem hiervoor vooraf contact op met je bank.
- Zorg dat je export kenteken op de auto zit en dat je de 'carte gris' (kentekenbewijs) en groene kaart (verzekering) mee krijgt.
- Bij de Duitse grens volg je de borden Export/Import en laat je de export/importpapieren afstempelen bij de expediteur.
- Daarna de export regelen bij het Zwitserse loket, daarna de import en afrekenen van BTW (Mwst) bij het Duitse loket. Met het afgestempelde bonnetje mag je de export parkeerplaats verlaten. De auto is nu officieel ingeklaard in de EU, en aangezien er vrij verkeer van goederen is, betekend dit dat je dus niet nogmaals langs de Douane in NL hoeft en dus ook niets meer hoeft af te rekenen.

Nederlands kenteken:
- Ik heb vooraf een afspraak gemaakt zodat ik zo snel mogelijk na de invoering hem op kenteken kan zetten. Afspraak duurt ongeveer 30 minuten als je alle voorwerk goed gedaan hebt (carte gris/zwitsers kenteken, invoerpapieren, COC/CVO van fabrikant).
- Eenmaal thuisgekomen kun je online BPM aangifte doen en direct betalen middels een factuur per e-mail

Terug
Bovenaan