Driver2018
Startmotor
Heeft iemand ervaring met het importeren van een auto uit Zwitserland als particulier? Ik heb in het verleden prive auto's geimporteerd uit Zweden en Duitsland, maar Zwitserland is toch net even wat anders geregeld lees ik.
Ik heb even het e.e.a. gegoogled en stuit op info van de ANWB, importsites en ook dit artikel van AW; https://www.autoweek.nl/importeren/importeren-uit-zwitserland/
Als iemand ervaring hiermee heeft zie ik graag de ervaringen of adviezen tegemoet.
Zou willen checken of dit takenlijstje klopt:
De auto die ik op het oog heb heeft een aanschafwaarde van circa 6000 EUR en betreft een Volvo XC70. De verkoper (tevens een autohandelaar/garage) kan een exportkenteken regelen. Wat dan resteert is het volgende als het goed is:
Is het koopcontract/factuur in dit geval voldoende om vrijstelling te krijgen van invoerrechten, geen aanvraag te doen voor EUR1-certificaat en de auto in te klaren in NL en via het RDW een NL kenteken aan te vragen? Of zie ik nog iets over het hoofd?
Ik heb even het e.e.a. gegoogled en stuit op info van de ANWB, importsites en ook dit artikel van AW; https://www.autoweek.nl/importeren/importeren-uit-zwitserland/
Als iemand ervaring hiermee heeft zie ik graag de ervaringen of adviezen tegemoet.
Zou willen checken of dit takenlijstje klopt:
De auto die ik op het oog heb heeft een aanschafwaarde van circa 6000 EUR en betreft een Volvo XC70. De verkoper (tevens een autohandelaar/garage) kan een exportkenteken regelen. Wat dan resteert is het volgende als het goed is:
- Koopcontract/factuur met aanduiding aanschafwaarde < 6000 EUR
- COC/CVO document van de betreffende auto voor het RDW voor volledigheid autogegevens
- T1 Document aanvragen
Uitzondering: voor voertuigen die volledig in Europa zijn gebouwd, is vrijstelling op de invoerrechten mogelijk. Je moet dan wel de 'preferentiële oorsprong' aan kunnen tonen. Dit kan door middel van een EUR1-certificaat die je in Zwitserland kunt aanvragen. Is je - Europese - auto goedkoper dan € 6.000 (let op de wisselkoers!), dan is middels een factuurverklaring op de factuur vrijstelling van de invoerrechten mogelijk en is een EUR1-certificaat niet noodzakelijk.
Is het koopcontract/factuur in dit geval voldoende om vrijstelling te krijgen van invoerrechten, geen aanvraag te doen voor EUR1-certificaat en de auto in te klaren in NL en via het RDW een NL kenteken aan te vragen? Of zie ik nog iets over het hoofd?