Auto importeren uit Zwitserland: Hoe regel ik dit?

Guest
Ik overweeg auto te kopen in Zwitserland op kenteken staat. Welke kosten moet ik extra betalen voor BTW en invoerrechten? Is dit hetzelfde als Duitsland?

er zal zich zo wel weer een www.autoimporterenuitzwitserland.nu melden maar kijk eens op de site van de douane/belastingdienst. Kan zijn dat er iets met wel/niet EU is bijv.

Ik heb met de Belastingtelefoon auto gebeld deze vertellen mij dat ik BTW en invoerrechten verschuldigd ben. Maar het lijkt mij dat dit gewoon import binnen de EU is.

Wellicht heeft iemand hier reeds de weg bewandeld m.b.t. import uit Zwitserland.

Wat is er niet duidelijk aan deze antwoorden?

<https://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=10227>

Carfanatic zei:
Maar het lijkt mij dat dit gewoon import binnen de EU is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwitserland_en_de_Europese_Unie

Oke, niet binnen de EU dus geen vrij verkeer van goederen en diensten... dus invoerrechten en BTW? Dan wordt het een stuk minder interessant....

JPvanderheijde zei:
Carfanatic zei:
Maar het lijkt mij dat dit gewoon import binnen de EU is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwitserland_en_de_Europese_Unie

Oke, niet binnen de EU dus geen vrij verkeer van goederen en diensten... dus invoerrechten en BTW? Dan wordt het een stuk minder interessant....

Of toch wel?
drivingfun zei:
"Een voertuig dat al eerder in een lidstaat van de Europese Unie geregistreerd is geweest, kan op basis van deze eerdere registratie in Nederland worden toegelaten. Dit geldt ook voor een voertuig dat eerder is geregistreerd in Andorra, Monaco, San Marino, Vaticaanstad, Zwitserland, Noorwegen, Liechtenstein of IJsland"
Bron: RDW
Voor een auto vanuit Zwitserland moet altijd BTW verrekend worden. Voor het invoerrecht is dat niet het geval mits aangetoond kan worden dat de auto in de EU geproduceerd is. Deze verklaring (EUR1) kan bij de Zwitserse douane worden verkregen.

Maakt het weer lekker onduidelijk

Bas van Putten (AW columnist) had eens een auto uit Zwitserland gehaald en daar een column over geschreven. Hij zit ergens hier op het forum en kan je vast wat aandachtspunten meegeven.

edit: op basis van de laatste post hierboven: dus wel BTW en geen invoerrechten betalen? (als het over een Europese auto gaat)

Denk het, dat wordt op Driving Fun beschreven in de link van Hamer. Overigens best een leuk forum waar veel
verhalen staan over import. Ook over bijvoorbeeld Italië wat hier nog wel eens gevraagd wordt.

Als de auto binnen de EU is geproduceerd hoeven er geen invoerrechten betaald te worden, dan moet er wel een T1 formulier worden opgesteld. Dit kan bij een douane expediteur in Zwitserland (bijv. Focus93), dan kan een Nederlandse douaneagent de import weer regelen (bijv. VNDouaneagent Drachten). Er moet wel BPM en BTW betaald worden, maar dat regelt de Douaneagent en het RDW. Bij de Zwitsers/Duitse grens moet ook borg worden betaald, maar die krijg je uiteraard weer terug zodra de auto in Nederland is geregistreerd. Ik heb gemerkt dat er maar heel weinig bedrijven zijn die 1 auto in Zwitserland op willen halen, en zelf rijden is lastig omdat in Zwitserland de kentekens persoonlijk zijn, en niet aan de auto gebonden zijn. Als je een auto koopt, zal daar dus waarschijnlijk geen kenteken op zitten. Nu un je in Duitsland 1 daagse kentekens krijgen, maar daar mag je in Nederland weer niet mee rijden. Ik heb Auto Import Noord uit Tynaarlo de auto op laten halen. Dat ging super! ook met complimenten van de verkoper. Van tevoren heb ik heel veel bedrijven gevraagd of ze dit konden doen, maar bijna niemand wilde dit doen voor 1 auto. Mede denk ik omdat ze zich persoonlijk bij de Douane agent en de Duitse douane moeten melden en de borg die betaald moet worden.

Terug
Bovenaan