Auto importeren uit Japan

Milan 9567603

Net ingestapt
Ik zou zelf graag een auto willen importeren uit Japan. Ik ben me bewust van de kosten en denk ook niet perse goedkoop uit te zijn.

Ik ben alleen benieuwd naar jullie ervaringen rondom de import. Waren er veel onverwachtse problemen of kosten? Of dingen die vaak over het hoofd worden gezien? En of er bepaalde sites en bedrijven aangeraden worden om dit mee te doen

Qua transport kan je een DSV of Mainfreight contacteren. Die hebben de mogelijkheid om het volledige transport te verzorgen en zullen ook de douanezaken kunnen regelen.

Importeren zelf is niet zo moeilijk, waar je rekening mee moet houden dat het kan zijn dat je het eea aan de auto moet aanpassen om hem op kenteken te krijgen en vergeet niet dat het stuur aan de verkeerde kant zit ;).

Let er wel op dat het een auto moet zijn die ooit in de EU een goedkeuring gehad heeft. Als dat niet het geval is zou je wel eens tegen hele hoge kosten kunnen aanlopen om een kenteken te kunnen krijgen, helemaal als het een motor betreft die in de EU nooit gevoerd is. Dan moet je zelf de hele goedkeuringsprocedure doorlopen.

Let er wel op dat het een auto moet zijn die ooit in de EU een goedkeuring gehad heeft. Als dat niet het geval is zou je wel eens tegen hele hoge kosten kunnen aanlopen om een kenteken te kunnen krijgen, helemaal als het een motor betreft die in de EU nooit gevoerd is. Dan moet je zelf de hele goedkeuringsprocedure doorlopen.
Zo’n soort traject moet ik nu met met Corvette in. Kosten ruim 8.000,- ex btw :rolleyes:

Als het een auto is die voor de Japanse markt is gemaakt is de kans dat er hier typegoedkeuring op is gegeven vrijwel nihil.

Ga je voor een 25+ jaar oude auto dan is de invoer en het hier op kenteken krijgen een stuk eenvoudiger. Ongeveer gelijk aan een APK.
Ga je voor een heel jonge auto dan heb je de kans dat de Japanse auto veel volgens UNECE normen is goedgekeurd en die worden automatisch overgenomen (maar meestal is er wel het een of ander dat niet volgens UNECE is goedgekeurd).
Zit je er tussenin dan wordt het wat meer puzzelen.

Als het een auto is die voor de Japanse markt is gemaakt is de kans dat er hier typegoedkeuring op is gegeven vrijwel nihil.
Nee hoor als die hier ook geleverd is geen probleem. Waar je echter rekening mee moet houden is dat vaak de command of radio unit vervangen danwel hergeprogrammeerd moet worden en nieuwe koplampen. Ze rijden daar aan de andere kant van de weg.

Terug
Bovenaan