Auto importeren met ontbrekende papieren

Erwin 2090858

Net ingestapt
Ik ben opzoek naar een mooie VR6.

Nu heb ik een mooie gezien een syncro highline met 107.000 km.

De auto heeft een tijd stil gestaan, dus er zit wat werk aan (de huidige eigenaar heeft de auto gekregen via een erfenis).

Nu zitten de benodigde papieren er niet meer bij.

Ik weet dat het nog niet zo makkelijk gaat worden, maar de huidige eigenaar wil me wel helpen zegt hij.

Koop contract met kopie identiteit en papieren waaruit blijkt dat de auto uit erfenis komt krijg ik wel. Het chassisnummer kwam ook niet als gestolen naar voren bij een check.

De keuze is niet reuze, dus los van de papieren zie ik het wel zitten.

Gaat dit wel lukken op hem op kenteken te krijgen? Ook als de huidige eigenaar niets meer van zich laat horen.

Heel simpel: laat de eigenaar er gewoon voor zorgen dat er in het land waar hij nu staat de benodigde papieren bij krijgt.
Hij is immers bereid alle medewerking te verlenen.
En daarna gewoon importeren.

Weet iemand hoe lang dit zou duren als hij ze aanvraagt? Zitten daar nog haken en ogen aan?

Enig idee waarom iemand hem zou verkopen zonder deze papieren? Hij staat expliciet te koop zonder.

Advertentie mobil.de VR6 syncro

Ik heb geen haast, het is een hobby project, maar uiteindelijk moet hij wel op kenteken komen.

Ik dacht zelf iets van de tijd voordat de papieren binnen zijn.

Ik heb het voorstel gedaan om de Golf met de nodige papieren te kopen.

Dan krijg ik het volgende antwoord:

Das Problem ist, das der Golf schon seit 2011 abgemeldet ist und eine sogenannte Vollabnahme braucht, um einen neuen Brief zu erhalten. Diese Vollabnahme ist im momentanen Zustand aber nicht möglich, das Auto muss erst repariert werden, dann ist es kein Problem. Die Abnahme macht fast jeder Tüv oder Dekra in Deutschland, dann kann man zur Zulassungstelle gehen und erhält den Brief. Bei den Behörden kann ich gerne helfen und einen Termin beim Tüv
Kann ich auch machen, sie müssten dann mit dem restaurierten Golf einmal nach D kommen!

Er moet toch een makkelijkere manier zijn dan dit toch?

In de advertentie staat dat de auto "fahruntauglich" is, dat wil zeggen dat hij niet kan rijden.
In de laatste e-mail schrijft de eigenaar dat hij eerst gerepareerd moet worden voor dat hij gekeurd kan worden.
Weet je eigenlijk wat er precies aan mankeert?

Hij heeft meer dan 6 jaar stil gestaan.

Het schijnt dat daardoor de papieren niet zomaar weer zijn aan te vragen. Als ik zoek dan kom ik dat ook tegen als reden.

Er moet ook wel wat gebeuren aan de auto, maar ik heb niet zoveel zin in die afhankelijkheid van de verkoper. Gekocht, opgeknapt en hem dan niet op kenteken kunnen krijgen omdat de verkoper niet te bereiken. Is of dat zijn verhaal niet klopt.

Het is dus afhankelijk van een fysieke keuring van de Duitse RDW of hij de weg op kan. Het liefst wil ik alles afhandelen met de Nederlandse RDW zonder tussenkomst van de verkoper.

Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft?

Misschien is het handig om contact op te nemen met de Rdw en daar je verhaal uit te leggen.
Maar het antwoord op je vraag waarom hij zonder papieren verkoopt heb je zelf al gegeven. De auto komt uit een erfenis en de huidige eigenaar wil hem kwijt.

ScaniaV8 zei:
In de advertentie staat dat de auto "fahruntauglich" is, dat wil zeggen dat hij niet kan rijden.
In de laatste e-mail schrijft de eigenaar dat hij eerst gerepareed moet worden voor dat hij gekeurd kan worden.
Weet je eigenlijk wat er precies aan mankeert?
r

Bedoelen ze met 'fahruntauglich' een'formeel' aspekt, omdat er verder geen papieren zijn?
In 2019 heeft de auto nog een beurt gehad volgens de beschrijving. Er staat niet dat de auto niet rijdt, hij heeft alleen heel veel aandacht nodig.
Der Golf wurde 2019 wiederbelebt (Ölwechsel, Reifen usw. wurde durchgeführt) der Motor läuft wieder nach der Ausprogrammierung der Wegfahrsperre. Alle techn. Funktionen sind da.
unquote

is dit niets voor je? staat bij mij in de buurt, prijs zal nog wel over te praten zijn.
kan je meteen rijden :)

https://voorraad.autodatawheelerdelta.nl/volkswagen/golf/28-vr6-uniek-zeer-nette-staat/occ10267167-ef7bd351

Het schijnt te kunnen, RDW moet dan bij de Duitse instantie (KLA?) een verklaring van geen bezwaar (op NL kenteken te stellen) aanvragen.
Het dient dan wel duidelijk te zijn dat de betreffende auto niet een criminele oorsprong heeft.

Kortom, een duidelijk koopcontract op laten stellen met, dat zou ik dan toch wel willen, een afschrift van een notaris dat het voertuig daadwerkelijk uit een erfenis afkomstig is..

https://www.anwb.nl/experts/juridisch/5/heb-een-duitse-auto-zonder-papieren-gekocht

Die heb ik ook gelezen, maar op andere fora staat dat je zonder de juiste papieren niet wordt geholpen.

Heeft ook net bouwjaar te maken. Zag een auto uit 86 uit Duitsland waar iemand al maanden mee bezig is om hem op kenteken te krijgen.

Maandag toch maar even bellen met het RDW.

Ik heb het RDW gebeld.

Ook zonder papieren zijn er mogelijkheden. Dit kan bijvoorbeeld door een identiteit onderzoek.

Een goed koopcontract is wel heel belangrijk.

Je zei dit:
Ik weet dat het nog niet zo makkelijk gaat worden, maar de huidige eigenaar wil me wel helpen zegt hij.
unquote

Heeft hij inmiddels al e.e.a. kunnen uitzoeken voor je?

Ik kan 2 paden bewandelen, of via de Duitse keuring of een identiteit onderzoek.

Ondertussen heb ik de gok genomen en heb ik de auto gekocht.

Het avontuur begint.

Terug
Bovenaan